علت سردی بدن: 14 دلیل که همیشه احساس سرما می‌‌کنید

اگر دائماً احساس سرما می‌کنید و این موضوع زندگی روزمره‌تان را تحت تأثیر قرار داده است، حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا علت زمینه‌ای این مشکل شما را مشخص کرده و درمان مناسب را دریافت کنید. اما از مهمترین علت سردی بدن میتوان به مواردی نظیر کم خونی، مشکلات تیرویید، دیابت و ناراحتی کلیه اشاره کرد. در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۱۴ دلیل که همیشه احساس سرما می‌ کنید را بخوانید.

علت سردی بدن

۱. کم خونی

آیا همیشه احساس سرما می‌کنید و علتش را نمی‌دانید؟ این ناراحتی ممکن است خودش علت باشد. کم خونی وقتی اتفاق می‌افتد که گلبول‌های قرمز کافی برای حمل اکسیژن مورد نیاز بدن وجود نداشته باشد. این مشکل باعث خستگی، ضعف، گیجی، و تنگی نفس خواهد شد. همچنین ممکن است باعث شود احساس سرما کنید به ویژه در قسمت دست و پا. پزشک‌تان علت را پیدا خواهد کرد و اگر لازم باشد به شما توصیه می‌کند در رژیم غذایی، مکمل‌ها یا سایر درمان‌های‌تان تغییراتی ایجاد کنید.

۲. کم کاری تیروئید

این ناراحتی وقتی اتفاق می‌افتد که غده‌ی تیروئید در گلوی شما هورمون کافی تولید نمی‌کند. این مشکل می‌تواند شما را نسبت به سرما بیش از حد حساس کند. همچنین ممکن است درد مفاصل، یبوست، خشکی پوست، و افزایش وزن داشته باشید. پیدا شدن علائم آن ممکن است تا یک سال هم طول بکشد.

کم کاری تیروئید ممکن است باعث بسیاری چیزها بشود من جمله بیماری یا درمان‌هایی برای سایر ناراحتی‌ها. پزشک‌تان ممکن است هورمون‌های دست ساز برای جایگزینی هورمونی که بدن‌تان تولید نمی‌کند تجویز نماید.

سردی دست و پا: ۱۸ درمان خانگی سردی دست و پاها

۳. سندرم رینود

موقعی که این مشکل را داشته باشید، رگ‌های خونی دست‌های‌تان نسبت به دمای سرد یا استرس بیش از حد واکنش نشان می‌دهند. در زمان حمله، که معمولا از چند دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد، آن‌ها منبع خون را باریک و محدود می‌کنند. این می‌تواند باعث احساس سردی و کرختی انگشت‌های دست و پا شود، و حتی ممکن است سفید یا آبی بشوند. موقع بازگشت خون، ممکن است انگشت‌ها مور مور شوند یا حتی آسیب ببینید. دارو می‌تواند علائم را تسکین دهد و از آسیب بافتی پیشگیری کند. اگر مورد حاد و شدید باشد ممکن است به جراحی نیاز پیدا کنید.

۴. بیماری کلیه

دیابت و فشار خون بالا اغلب باعث بیماری کلیه می‌شوند. مواد دفعی ممکن است تا سطوح خطرناکی روی هم انباشته شوند چون کلیه‌های‌تان کار فیلترینگ خون را ضعیف انجام می‌دهند. این می‌تواند دمای بدن‌تان را پایین بیاورد و باعث مشکلات دیگری نیز بشود. بیماری کلیه به کم خونی نیز مربوط می‌شود که می‌تواند حتی زمانی که بیرون هوا گرم است باعث احساس سرما در شما بشود. وقتی پزشک بیماری کلیه‌ی شما را درمان کند ممکن است مشکل‌تان بر طرف شود.

۵. دیابت نوع ۲

اگر به این بیماری دچار باشید، ممکن است کم خونی و مشکلات کلیه و گردش خون را نیز تجربه کنید، که می‌توانند باعث احساس سرما در شما بشوند. آسیب سلولی ناشی از دیابت نیز می‌تواند باعث احساس سرما بشود. کنترل سطح قند خون همراه با تغییرات سبک زندگی و دارو نیز می‌توانند کمک کننده باشند.

۶. بیماری سرخرگ محیطی

این بیماری زمانی اتفاق می افتد که پلاک‌ها شریان‌های شما را باریک و دریافت خون کافی توسط پاها و گاهی دست‌های شما را دشوارتر می‌سازند. اگر یک پا نسبت به دیگری خیلی سردتر باشد، و بخصوص اگر دردناک، کرخت یا ضعیف باشد این می‌تواند نشانه‌ی چنین بیماری باشد. اگر متوجه چنین علائمی شدید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. تغییرات در رژیم غذایی و ورزش می‌تواند گاهی کمک کننده باشد، اما پزشک‌تان ممکن است دارو و گاهی رویه خاص یا عمل جراحی را برای درمان آن تجویز کند.

رپورتاژ

۷. بی اشتهایی عصبی

این یک اختلال خوراک است که باعث می‌شود به طرز شدیدی تعداد کالری های مصرفی‌تان را کاهش دهید و شما را به طرز خطرناکی لاغر می‌کند. کمبود چربی می‌تواند باعث شود همیشه احساس سرما – به خصوص در دست و پا – داشته باشید. این ناراحتی می‌تواند تهدیدکننده‌ی زندگی باشد. اگر فکر می‌کنید شما یا یکی از عزیزان‌تان به این بیماری مبتلا است به پزشک اطلاع دهید.

۸. آنفولانزا

این ناراحتی را ویروسی به وجود می‌آورد که بر کل بدن‌تان تاثیر می‌گذارد، من جمله بینی، گلو و ریه‌ها. ممکن است تب بالا داشته باشید و در عین سردرد احساس سرما هم بکنید، درد عضله، سرفه و ضعف نیز داشته باشید. این بیماری می‌تواند وخیم و جدی باشد به ویژه در کودکان و افراد مسن‌تر. برای حفظ سلامت هر سال واکسن آنفولانزا بزنید.

۹. نوروپاتی محیطی

اگر در پای‌تان احساس سرما می‌کنید و  شرایطی همانند خارش، بی حسی و احساس غیرمعمول، ضعف و دردهای سوزاننده را تجربه می‌کنید، این‌ها می‌توانند نشانه‌ی این بیماری باشند. این مشکل اغلب از انگشتان پا شروع می‌شود و به سمت قسمت‌های بالای پا حرکت می‌کند. این مشکل وقتی پیش می‌آید که آسیب یا ناراحتی پزشکی به عصب‌های‌تان صدمه می‌زند. دیابت یکی از علل رایج است. همچنین ممکن است به خاطر عفونت، بیماری کبد یا کلیه، عدم دریافت ویتامین کافی، یا تماس با مواد شیمایی سمی به آن دچار شوید. پزشک‌تان می‌تواند علت مشکل را درمان کند.

۱۰. ویتامین B12 کافی دریافت نمی‌کنید

این مشکل می‌تواند کم خونی ایجاد کند که باعث احساس سرما می‌شود. وقتی مرغ، تخم مرغ و ماهی می‌خورید می‌توانید ویتامین B12 کافی دریافت کنید. بعضی از غلات و سایر خوراکی‌ها نیز از آن غنی شد‌ّه‌اند.

یادتان باشد که حتی اگر خوراکی‌های زیاد حاوی این ویتامین را مصرف کنید ممکن است باز هم ویتامین B12 کافی دریافت نکنید. بعضی از آدم‌ها مشکل جذب ویتامین دارند که می‌تواند به خاطر یک بیماری یا داروی مصرفی خاص باشد.

۱۱. آهن کافی دریافت نمی‌کنید

اگر مقدار مناسبی از این ماده‌ی مغذی را دریافت نکنید، ممکن است به «کم خونی فقر آهن» مبتلا شوید که باعث می‌شود احساس سرما کنید. این ممکن است به خاطر از دست دادن خون، رژیم غذایی ضعیف، یا به خاطر عدم توانایی جذب آن توسط بدن باشد. بهترین منبع آهن گوشت قرمز است، اما در ماکیان، و ماهی نیز به خوبی یافت می‌شود. بعضی از منابع غیر گوشتی آهن شامل نان‌های غنی شده و غلات، نخود، سویا، و سبزیجات برگذار سبز تیره می‌شوند.

۱۲. کم کاری هیپوفیز

این مشکل وقتی اتفاق می‌افتد که غده‌ی هیپوفیزتان یک هورمون بخصوص را به اندازه کافی تولید نمی‌کند. یکی از علائم رایج آن است که شما نسبت به سرما بیش از حد حساس می‌شوید یا ماندن در گرما برای‌تان دشوار می‌شود. همچنین ممکن است به کم خونی دچار شوید، اشتهای‌تان را از دست بدهید، و کمی وزن کم کنید. پزشک‌تان سعی خواهد کرد عبا کم کاری هیپوفیز را بر طرف کند یا دارویی تجویز کند که هورمون دچار کمبود را جبران کند.

۱۳. مصرف دارو

بعضی داروها ممکن است به صورت عارضه‌ی جانبی باعث شوند شما بیشتر احساس سرما کنید. به عنوان مثال، مسدود کننده‌های بتا، به آرامش قلب و توقف تولید مواد شیمیایی توسط بدن در واکنش به مشکل قلبی کمک می‌کنند. اما ممکن است احساس گیجی، خستگی، عصبانیت، و سرما در دست و پا نیز داشته باشید. با پزشک مشورت کنید. او ممکن است داروهای شما را جایگزین یا دوز آن‌ها را کم کند.

۱۴. نوشیدن الکل

ابتدا ممکن است به نظر برسد که گرم‌تان می‌کند چون رگ‌های خونی که درست زیر پوست‌تان قرار دارند را گشادتر می‌کند. اما دما به محض آنکه بدن‌تان خون را از مرکز بازپس می‌کشد تا سطح پوست را گرم کند دچار افت خواهد شد. الکل همچنین بخشی از مغزتان را که دمای بدن را تنظیم می‌کند دچار افسردگی می‌کند. در هوای بسیار سرد، این مشکل می‌تواند باعث سرمای شدید و خطرناک شود، ناراحتی که «افت دما» نامیده می‌شود.

نوشته‌های مرتبط