قارچ دکمه‌ای چگونه تولید می‌شود ؟

از آن‌جایی که ساختار اندام قارچ‌ها فتوسنتزی نیست، از این رو جزء دسته گیاهان محسوب نمی‌شوند. به صورت کلی قارچ‌ها از لحاظ ساختاری بسیار ساده‌تر از انواع مختلف جانوری و گیاهی هستند. به همین دلیل در دسته‌ای جداگانه با عنوان قارچ طبقه بندی می‌شوند.

این روزها معمولا جوانان علاقه زیادی به فعالیت در حوزه پرورش قارچ دکمه ای دارند‌. لازم به ذکر است که این کار نیاز به تخصص فراوانی دارد و اگر با رعایت اصول صحیح همراه نباشد، به نتیجه مطلوبی دست پیدا نخواهید کرد. در این مقاله ما قصد داریم شما را با قارچ دکمه‌ای اشنا کنیم و چگونگی پرورش قارچ دکمه ای را به شما توضیح دهیم. از این رو توصیه می‌شود این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

قارچ دکمه‌ای چیست ؟

در ابتدا می‌خواهیم شما را با خود این قارچ و توضیحاتی کلی درباره آن آشنا کنیم. قارچ دکمه‌ای با نام علمی Agaricus bisporus شناخته می‌شود. این قارچ که قارچ خوراکی است، نوعی ساپروفیت است که در دسته بازیدیومیست‌ها قرار می‌گیرد. نام لاتین این نوع قارچ Button Mushrooms است و به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌های A، B، C، D، E و K و همچنین پروتئین، طرفداران زیادی علاقه به پرورش این قارچ دارند. از آنجایی که امروزه این قارچ به طور معمول در سبد غذایی افراد قرار گرفته است، از این رو ارزش این را دارد که توضیحاتی در باب پرورش آن ارائه کنیم.

مزایا و خواص قارچ‌های دکمه‌ای چیست؟

دارا بودن ترکیبات پلی ساکاریدی از ابتدایی‌ترین مواردی است که می‌توان در قسمت خواص این محصول به آن اشاره کرد. از این رو به دلیل برخورداری از این ترکیب، در از بین بردن انواع آلودگی‌های ویروسی، باکتریایی و حتی قارچی، عملکردی مفید دارند.

همچنین از دیگر مزایای این قارچ می‌توان به کاهش گلوکز خون از طریق عصاره‌های آن اشاره کرد. از این رو می‌توان مصرف این قارچ را به افرادی که دچار دیابت نوع یک و دو هستند، توصیه کرد. همان‌طور که اشاره کردیم این قارچ حاوی انواع ویتامین‌های A و B است، از این رو افرادی که این ویتامین‌ها را در بدن خود کم دارند، می‌توانند با مصرف قارچ دکمه‌ای به جبران این کمبود کمک کنند‌.

همین مزایا باعث شده تا افراد زیادی به فکر پرورش قارچ دکمه ای بیافتند تا درآمد بالایی داشته باشند. برای شروع کار بهتر است ابتدا با افراد باتجربه مشورت کرد و از تجارب آنها بهره‌مند شد. شما می‌توانید اطلاعات جامع را در این زمینه از متخصصین مجموعه راشا افق دریافت کنید و استارت کار را بزنید.

آموزش مراحل پرورش قارچ دکمه ای

در این‌جا می‌خواهیم به مراحل پرورش قارچ دکمه ای جهت استفاده مفید شما عزیزان، بپردازیم. همان‌طور که بیان شد، کاشت قارچ دکمه‌ای و بهره برداری از این محصول، امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار است. تهویه هوای مناسب از جمله مهم‌ترین رکن برای پرورش قارچ دکمه ای به شمار می‌رود. پرورش این نوع قارچ نیازمند چندین مرحله اساسی است که در این‌جا به آن خواهیم پرداخت.

  • کمپوست قارچ دکمه‌ای
  • ریسه دوانی و بذر پاشی
  • ریسه دوانی در خاک پوششی
  • مرحله هوادهی
  • باردهی و برداشت محصول

C:\Users\rayangostar\Desktop\Button-mushroom-5-1-800x491.jpg

کمپوست قارچ دکمه‌ای

تهیه کردن کمپوست کاری وقت گیر است که به دلیل مقرون به صرفه نبودن در منزل، نمی‌توان آن را انجام داد. کمپوست این قارچ فرمول‌های متفاوتی است که معمولا از کلش و کاه گندم، پودر سنگ، کود مرغی و بذر قارچ است. فرایند تخمیر با توجه به کود مرغی صورت می‌گیرد که این فرایند بوی بدی نیز دارد.

از این رو کارخانه‌های تولید کمپوست را در مکانی که دور از شهرها باشد، می‌سازند‌. اگر مقیاس قارچ کشت شده کم است، می‌توانید برای کاشت قارچ‌‌های دکمه‌ای، کمپوست این قارچ را تهیه کنید‌. کمپوست‌ها بستر مناسبی برای رشد قارچ هستند و به صورت فروشی در بازارها وجود دارند.

رپورتاژ

ریسه دوانی و بذر پاشی

پس از آنکه کمپوست تهیه و پخش شد، نوبت بذر پاشی قارچ فرا می‌رسد. بذر پاشی اصول خاصی ندارد و می‌بایست به صورت یک‌دست پخش شود. پس از بذرپاشی و ایجاد شرایط محیطی مناسب، مرحله ریسه دوانی شروع می‌شود. پس از ۱۲ الی ۱۴ روز پس از کمپوست، ریسه دوانی باید انجام شود.

ریسه دوانی در خاک پوششی

پس از سفید شدن کمپوست‌ها، ادامه مرحله رشد رویش باید در خاک پوششی انجام شود، از این رو خاک پوششی باید به بستر اضافه شود. پس از آنکه خاک در بستر قرار گرفت، ممکن است گاهی لازم باشد که خاک و کمپوست با یکدیگر ترکیب شوند، از این رو باید بگوییم که نحوه مخلوط کردن و زمان لازم برای آن بستگی به عوامل مختلفی دارد. لازم به ذکر است که عمل مخلوط شدن خاک و کمپوست را رافلینگ می‌گویند.

هوادهی

پس از سفید شدن بذرها در خاک پوششی، نوبت به هوادهی می‌رسد. ممکن است برای شوک دهی زمین، لازم باشد که آبیاری خاک پوششی انجام شود. لازم به ذکر است که هوا دهی زمین به این منظور است که بذرها بتوانند وارد فاز زایشی شوند.

باردهی

پس از شوک دادن قارچ، بذرها وارد مرحله رشد و نمو می‌شوند. پس از تشکیل کامل اندام، باید شرایط لازم را جهت تبدیل به قارچ انجام دهیم. دما و رطوبت از جمله فاکتورهای محیطی جهت تشکیل کامل اندام بارده قارچ‌ها به شمار می‌روند.

سایر کسب و کارهای خانگی

در کنار پرورش قارچ دکمه‌ای پرورش ماهی قزل‌ آلا هم می تواند یکی دیگر از گزینه‌های پولساز به شمار رود. پرورش ماهی قزل آلا معمولا در آب‌های سرد و تازه که دمای آن حدود 20_10 درجه سانتی گراد باشد، انجام می‌شود. زمین‌های آبی با جریان آب مناسب، استخرهای پرورشی، تسمه‌های حمل و نقل از جمله مکان‌های مناسب برای پرورش ماهی قزل آلا هستند.

ماهی‌های قزل آلا در محیط‌های پرورشی به خوبی با کیفیت آب و تصفیه آب مناسب، رشد می‌کند. پرورش ماهی قزل آلا نیازمند نظارت دقیق و اساسی بر شرایط محیطی و تغذیه دارد. در کنار سختی‌ها این مورد را نیز در نظر بگیرید که این شغل درآمد بالایی نیز دارد و می‌توان به اهداف خود رسید.

جمع بندی

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا میزان راندمان و سودآوری برخی از سالن های پرورش قارچ دکمه ای نسبت به سایر، بیشتر و بالاتر است؟ دلیل این موضوع این است که حتما توانسته‌اند بهترین شرایط محیطی را با رعایت اصول دقیق فراهم آورند.

در این مطلب سعی کردیم شما را با قارچ دکمه‌ای و مراحل پرورش آن آشنا کنیم. اما این مطالب برای انجام پرورش کافی نیست و شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش پرورش انواع قارچ‌ها و همچنین سایر پرورش‌ها مانند پرورش شتر، پرورش حلزون و پرورش ماهی قزل آلا، از راشا افق کمک بگیرید.

این مجموعه مطالب مفیدی را به شما ارائه می‌کند چه شما می‌توانید با استفاده از آن به پرورش ماهی، قارچ، دامپروری، کشاورزی و… بپردازید. از این رو جهت راه اندازی کسب و کار پر درآمد حتما به سایت راشا افق سر بزنید.

نوشته‌های مرتبط