28 سوال که هنگام بازدید از ملک برای اجاره باید بپرسید

اجاره خانه بدون بازدید از ملک عملا کار غیرعقلانی است و هیچوقت نمی توانید مطمئن باشید یک خانه همان خانه‌ی رویایی‌تان است مگر آنکه واردش شوید. از این رو در این مقاله از سری مجموعه مقالات مربوط به اجاره ملک نکات جالب و مهمی را در قالب چند سوال آماده کرده ایم که هنگام بازدید از ملک برای اجاره باید بپرسید. با ما همراه باشید.

سوالات مالی

۱. چند پیشنهاد پیش روی‌تان وجود دارد؟

صاحبخانه‌ها از جمله طرفداران بزرگ جنگ‌های پیشنهادات هستند، چون این روند به آن‌ها شانس پول بیشتر درآوردن می‌دهد. وقتی به شما می‌گویند دیگران به ملکی که شما دوست دارید علاقمندند، معمولا می‌خواهند وادار شوید پیشنهاد مبلغ بیشتری بدهید. برای صرفه‌جویی در زمان و پول‌تان، به فکر دادن یک پیشنهاد سفارشی شفاف باشید.

۲. ملک چه مدت زمانی خالی بوده است؟

هرچند در نگاه اول کاملا ساده به نظر می‌رسد، این پرسش می‌تواند جزئیات مفید بسیار زیادی را روشن سازد. اگر ملک برای مدت بسیار زیادی خالی بوده باشد، بسیار احتمال دارد که مشکلاتی داشته باشد. شاید ملک در منطقه‌ی پر خطر سیلابی یا محله‌ای که امن به نظر نمیرسد واقع شده باشید. سوال بپرسید و واکنش صاحبخانه را ببینید.

۳. آیا قیمت در تغییر بوده است؟

اینجا مقدمه‌ای سریع به جهان بازار اجاره داریم. قیمت‌ها بی ثبات هستند در نتیجه همیشه خطر پرداخت بیش از حد و شانس پس انداز پول وجود دارد. با پرسیدن اینکه قیمت تعدیل شده است یا نه، به دو صورت سود می‌برید. اول اینکه می‌فهمید آیا صاحبخانه در زمینه‌ی قیمت گذاری انعطاف پذیری دارد یا نه. دوم اینکه شانس یادگیری جزئیاتی را خواهید داشت که پیش از این سری نگه داشته می‌شدند. اگر قیمت نسبت به عدد اولیه و اصلی کاهش پیدا کرده است، ممکن است چیزی وجود داشته باشد که باعث منصرف کردن مستاجران بالقوه می‌شود.

۴. مدت اجاره‌ی ایده‌آل چقدر است؟

نمی توانم به قدری که شایسته است اهمیت این سوال را خوب نشان بدهم. در صورتی که دنبال یک اجاره‌ی واقعا بلند مدت هستید، مهم است مطمئن شوید طرح‌تان با برنامه‌های صاحبخانه‌ی آتی همخوانی دارد. برای اجتناب از مشاجرات پر تنش و سوء تفاهم، بهتر است شانس‌تان را برای مرتب کردن اوضاع در اسرع وقت از دست ندهید.

۵. چه روش‌های پرداختی را باید بپذیرید؟

خوشبختانه صاحبخانه‌تان همگام با زمان حرکت می‌کند و پرداخت‌های اجاره‌ی نقدی با روش کارت به کارت را می‌پذیرد. اما اگر به دلایلی چنین نیست، روش ترجیحی‌تان را پیدا کنید و فکر کنید ببینید آیا برای‌تان استفاده از آن راحت است یا اینکه مجبورید به ازای اجاره هر ماه یک چک به مالک بدهید.

۶. هزینه‌ی خدمات رفاهی در ماه چقدر می‌شود؟

قبوض خدمات رفاهی می‌توانند بسته به فصول سال متغیر باشند، و صاحبخانه‌تان باید بگوید متوسط مبلغ هر دوره از سال چقدر است. هرچند می‌توانید خودتان مقدار تقریبی را محاسبه کنید، ممکن است زوایای پنهانی وجود داشته باشد که قادر نباشید در نظر بگیریدشان. پس از صاحبخانه احتمالی‌تان بپرسید.

سوال‌های عملی

۷. آیا این مکان برای جا دادن تمام متعلقات و وسایلی که دارید مناسب خواهد بود؟

این در واقع سوالی نیست که باید از صاحبخانه‌تان بپرسید، بلکه بیشتر شبیه چیزی است که باید موقع بازدید از ملک خالی بررسی کنید. اگر به مهارت تقریب و حدس بصری‌تان ایمان ندارید از متر استفاده کنید. خاطر جمع شوید بهتر است.

۸. آیا خانه مشکلی دارد؟

ظاهرا، بسیاری از آدم‌ها هیچ ایده‌ای ندارند که صاحبخانه‌ها یا مدیران املاک قانونا ملزم هستند تمام نقاط مشکل‌دار یک ملک را افشاء کنند یا نه. خب، دست کم در بعضی جاها اینطور است. چک کنید ببینید در محله و منطقه‌ی مورد نظر شما این قانون وجود دارد و از آن استفاده کنید. اما اگر وجود ندارد، هر جور شده از صاحبخانه درباره‌ی مشکلات و نقاط ضعف ملک سوال کنید.

۹. آیا ساختمان آنقدر قدیمی است که به رسیدگی دائم نیاز دارد؟

سازه‌های قدیمی اغلب شبکه‌های لوله کشی قدیمی، پله‌های درب و داغان، و سقف‌های کهنه دارند. مهم نیست چنین ساختمان‌هایی ممکن است چقدر دوست داشتنی به نظر برسند، به هزینه‌های نگهداری و رسیدگی آن‌ها فکر کنید و زمانی که باید صرف نگه داشتنش در سطح شرایط مناسب زندگی بکنید.

۱۰. آخرین بار خانه کی بازسازی شده است؟

این مورد به طور اخص درباره‌ی ساختمان‌های قدیمی صادق است که احتمال دارد سقف‌شان چکه کند، لوله‌کشی‌شان پوسیده است، و پله‌ها نا امن هستند. اگر دوست ندارید اولین‌ هفته‌ها را در خانه‌ی جدید صرف تعمیر و اصلاحات کنید، از این سوال ساده نگذرید.

۱۱. چه کسی مسئول رسیدگی و مراقبت از ساختمان است؟

این یکی ممکن است چندان مهم به نظر نرسد. اما فقط تا وقتی چیزی ناگهانی اتفاق می‌افتد، و یک دقیقه بعد متوجه می‌شوید با عجله این ور و آن ور می‌دوید و هیچ ایده‌ای برای اینکه کجا بروید و به چه کسی خبر بدهید ندارید. در بعضی موارد، صاحبخانه‌ها ترجیح می‌دهند خودشان به درخواست‌ها رسیدگی کنند. اما بعضی صاحبخانه‌ها تصمیم می‌گیرند این وظیفه و مسئولیت را به املاکی‌ها یا خود مستاجران واگذار کنند.

۱۲. آیا برای استفاده از وسایل برقی کلید و پریز کافی وجود دارد؟

با فرض حد متوسط ابزارک‌هایی که مردم امروزه دارند، این پرسش به طرز فزاینده‌ای اهمیت می‌یابد. به ویژه اگر شما یا هم خانه‌ای آینده‌ی شما شغلی دورکاری و از طریق نت داشته باشد. یک اداره‌ی خانگی به کلید و پریزهای زیادی نیاز دارد. حتما مطمئن شوید خانه‌ی آینده شما از این قابلیت به قدر کافی برخوردار است.

قرارداد رسمی اجاره با کدرهگیری رایگان

۱۳. آیا فشار آب مشکلی دارد؟

بگذارید برای‌تان توضیح بدهم چرا این نکته مهم است. فرض کنید بعد از یک روز کاری طولانی به خانه بر می‌گردید. تمام آنچه دوست دارید انجام دهید گرفتن دوش آب گرم و خوردن کمی غذا است. پس لباس‌های‌تان را در می‌آورید، شیر را باز می‌کنید و می‌بینید هیچ آبی خارج نمی‌شود. خب، در واقع کمی آب هست، اما فشار آن به قدری کم است که نمی‌توان اسمش را دوش گذاشت. بله اگر دقت نکنید مشکلاتی اینچنینی برای‌تان به وجود خواهد آمد.

۱۴. سینگال و آنتن دهی تلفن و موبایل چطور است؟

ما بیش از حد به تلفن‌های هوشمند برای زندگی در آپارتمان‌هایی که آنتن‌دهی خوبی ندارند وابسته هستیم. هرچند این مشکل خیلی رایج نیست، اما باز هم ارزش چک کردن را دارد. از صاحبخانه‌ی آینده‌تان بپرسید یا اینکه خودتان یا یکی از نزدیکان یا دوستان‌تان شخصا این موضوع را بررسی کنید.

رپورتاژ

۱۵. وضعیت گرمایش در زمستان چطور است؟

این معمولا مشغله و کار سختی نیست که در صورت نداشتن تهویه یکی نصب کنید، اما در مورد سیستم گرمایشی معمولا کمی وضعیت دشوارتر می‌شود. و همان طور که تجربه بارها ثابت کرده است، اکثر آدم‌ها یادشان می‌رود وضعیت را موقع گشتن دنبال خانه‌ی اجاره‌ای در خلال تابستان چک کنند. شما نباید جزو این اکثریت باشید.

سوال‌های مربوط به راحتی

۱۶. ملک چه امکاناتی دارد؟

مهم نیست آیا با مالک یا املاکی سر و کار دارید، آن‌ها باید تا حدودی با آنچه در آن اطراف وجود دارد آشنا باشند. سعی کنید بفهمید استخر، باشگاه، اطلاعات، پارکینگ و سایر چیزهای مهم برای داشتن زندگی بهتر در آنجا وجود دارد یا نه. اگر به صورت آنلاین از پلتفرم‌های اجاره استفاده می کنید، احتمالا جزئیات را تا زمان حضور در مکان و بازدید عملی می‌دانید. در غیر این صورت پرس و جو و سوال کردن از اهم واجبات است.

۱۷. همسایه‌ها چطور آدم‌هایی هستند؟

همسایه خیلی مهم است. و اگر موقع خواندن این جمله سرتان را به نشانه تایید تکان ندهید، پس هرگز در زندگی‌تان همسایه‌ی ناجور نداشته‌اید. بعضی آدم‌ها آنقدر همسایه‌های بدی هستند که زندگی کردن نزدیک‌شان باعث می‌شود کلافه شوید و از آنجا به مکان ناشناخته‌ای فرار کنید.

۱۸. وضعیت پارک و پارکینگ در آنجا چگونه است؟

این گفته حقیقت دارد که ما آدم‌ها این روزها خیلی به خودرو وابسته هستیم. وسایل نقلیه به حل مشکلات ما از یک سو کمک می‌کنند، و از سوی دیگر مجموعه‌ی منحصر به فردی از مسايل و مشکلات را به بار می‌آروند. سعی کنید بینید در محل زندگی‌تان پارکینگ کافی یا گاراژ اختصاصی وجود دارد یا نه که این مسئله بعدها برای‌تان مشکل ساز نشود.

۱۹. در ساعات شلوغی وضعیت ترافیک چگونه است؟

اگر دوست دارید با صدای بوق ماشین‌ها که از پنجره می‌آید بیدار شوید، پس خیلی راحت از قید این سوال بگذرید. اما اگر چنین نیست، حتما درباره‌ی آن حرف بزنید. این چیزی است که باید و بهتر است پیش از امضای اجاره نامه درباره‌اش شفاف سازی شود.

۲۰. فضا و حال و هوای محله در شب ها چطور است؟

اکثر بازدید منازل در ساعات طول روز اتفاق می‌افتند. اما بعضی مشکلات جدی ممکن است غیر محتمل به نظر برسند و مورد توجه قرار نگیرند مگر با غروب آفتاب. مثلا، باید بفهمید آيا از ماشین‌های در حال گذر از خیابان نور به داخل خانه می‌تابد؟

سوال‌های مربوط به امنیت و ایمنی

۲۱. امنیت محله در چه حد است؟

ممکن است با زندگی کردن بدون دسترسی به استخر سرپوشیده یا ورودی خصوصی مشکلی نداشته باشید، اما مطلقا نباید با زندگی در محله‌ای که نا امن به نظر می‌رسد موافقت کنید و به آن رضایت بدهید. از صاحبخانه درباره‌ی خوبی‌ها و بدی‌های زندگی در این محله‌ی بخصوص سوال کنید و واکنش او را ببینید.

۲۲. آیا هیچ سیستم هشدار حریق وجود دارد؟

سالم و سلامت بودن باید اولویت هر کسی در زندگی باشد. به همین خاطر پرسیدن این سوال نقشی مهم و کلیدی دارد.

۲۳. آیا هیچ مشکلاتی مربوط به نم و رطوبت و کپک وجود دارد؟

بدترین چیز درباره‌ی نم و رطوبت و کپک آن است که نه تنها بد به نظر می‌رسد، بلکه می‌تواند بر سلامتی‌تان تاثیر مخرب داشته باشد. به همین خاطر است که هرگز نباید از پرس و جو درباره‌ی خانه‌ی آینده‌تان به لحاظ وجود کپک خجالت بکشید وباید از صاحبخانه‌تان درباره‌ی آن سوال کنید.

۲۴. آیا ساختمان در منطقه‌ی ایمن از سیل واقع شده است؟

هرچند سرویس‌های مدرنی وجود دارند که می‌توانند کمک کنند بفهمید مکان خاصی در خطر زلزله هست یا نه، اما احتمال دارد به اطلاعات دقیق بیشتری درباره‌ی ملک استیجاری‌تان نیاز داشته باشید. از صاحبخانه بپرسید آيا ساختمان هرگز تا به حال از سیل آسیب دیده است.

۱۲ توصیه طلایی پس انداز پول برای مستاجران

سوال‌های مربوط به ظاهر بصری

۲۵. آیا می‌توانم دیوارها را رنگ کنم یا دکور خانه را تغییر بدهم؟

خوشبختانه، صاحبخانه ی احتمالی‌تان می‌داند که طراحی داخلی عجیب و غریب یکی از بزرگترین مشکلاتی است که مالکان ممکن است انجام بدهند. اما اگر وارد ملک شوید و بتوانید تقریبا صدای جیغ دیوارهای قرمز را بشنوید، باید از سوال درباره‌ی رنگ زدن مجدد دیوارها و انجام هر گونه تغییری که احتمالا نیاز است خجالت نکشید.

۲۶. آیا نور طبیعی زیاد است یا شبیه غار و دخمه به نظر می‌رسد؟

آپارتمان‌های تیره و تاریک فقط برای ساختن فیلم‌های خون آشامی و ترسناک خوب هستند. اما وقتی نوبت به زندگی واقعی می رسد، نور آفتاب بسیار حیاتی و مهم است. در حقیقت هر ملکی وقتی پر از پرتوهای نور باشد بهتر به نظر می‌رسد. به همین خاطر باید همیشه درباره‌ی آفتابگیر و نورگیر بودن خانه سوال کنید. به ویژه، اگر قصد بازدید خانه در یک روز ابری اتفاق بیفتد.

۲۷. چه اثاثیه و مبلمانی در اجاره‌ی آپارتمان لحاظ شده است؟

این سوال به ویژه وقتی بجا و مربوط است که شما سعی داشته باشید وقتی خانه را بازدید کنید که سایر مستاجرها هنوز در ملک زندگی می‌کنند. و ممکن است خالی تصور کردن یک اتاق در حالیکه هنوز اثاثیه در آن وجود دارد سخت باشد. پس خجالت نکشید و بپرسید همراه با اجاره ملک چه اثاثیه‌ای واگذار می‌گردد.

سوال آخر

۲۸. وقتی بازدید خانه به اتمام رسید برای بیرون شام خوردن کجا می‌توانم بروم؟

این سوال ممکن است از آنچه در ابتدا تصور می‌شد اطلاعات بیشتری را آشکار بسازد. شاید به رک و راستی این سوال نباشد که «آيا همسایه‌ها خوب و مهربان هستند؟» به همین خاطر جواب آن صادقانه تر است. و همانطور که تجربه نشان می‌دهد، گزینه‌های غذا خوردن می‌توانند درباره‌ی کیفیت زندگی در یک محله‌ی خاص چیزهای فراوانی به ما بگوید.

نوشته‌های مرتبط