خواص تخمه آفتابگردان: ۱۳ فایده مغز تخمه آفتابگردان برای سلامتی که حیرت انگیز است

از آنجایی که گل آفتابگردان عموما به منظور تجاری کشت می‌شود و به خاطر داشتن روغنی که از آن در آشپزی استفاده می‌شود معروف است، گاهی ممکن است از خواص تخمه آفتابگردان برای سلامتی غفلت شود. بر خلاف داشتن گل بزرگ، دانه‌های آن ممکن است کوچک باشند اما به رغم وزن کمی که مغز تخمه آفتابگردان دارد حاوی مواد مغذی زیادی هستند، تا آنجا که شاید بهتر باشد بخش اصلی و ثابتی از رژیم غذایی شما را تشکیل بدهند.

مواد مغذی تخمه آفتابگردان

گرم به گرم تخمه‌های آفتابگردان یکی از مغذی ترین خوراکی هایی هستند که می‌توانید بخورید! خوردن این تخمه‌های خوشمزه منبعی طبیعی از عناصری مثل مس، منگنز، منیزیم، سلنیوم و فسفر برای شما فراهم می‌آورد که دریافت‌ به اندازه‌ی آن‌ها حتی از طریق متعادل ترین رژیم های غذایی نیز می‌تواند دشوار باشد.

به علاوه متوجه خواهید شد که این ماده ی خوراکی منبع خوبی از ویتامین E، ویتامین‌های B کمپلکس و فولات است(که برای زنان باردار مفید است چون به حصول اطمینان از سالم بودن سیستم عصبی جنین کمک می‌کند). همچنین تخمه آفتابگردان مملو از پروتئین است و بنابراین انتخاب خوبی برای گیاهخواران است. هر وعده‌ی حاوی یک چهارم فنجان تخمه‌ی آفتابگردان مواد مغذی زیر را تامین می‌کند:

  • 82% ویتامین E
  • 70% مس
  • 43% ویتامین B1(تیامین)
  • 34% منگنز
  • 34% سلنیوم
  • 33% فسفر
  • 28% منیزیم
  • 28% ویتامین B6
  • 20% فولات
  • 18% ویتامین B3

چنین وعده‌ای همچنین شامل : 190 کالری، 16 گرم چربی، 6 گرم پروتئین، و 4 گرم فیبر است.

خواص تخمه آفتابگردان

۱. تخمه آفتابگردان  خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد

تخمه‌ی آفتابگردان مملو از ویتامین E است که یکی از 9 آنتی اکسیدان مهم برای رسیدن به سلامتی کامل به شمار می‌رود. ویتامین E آنتی اکسیدان فوق العاده قدرتمندی است که می‌تواند از بدن ما در برابر فعالیت رادیکال های آزاد محافظت کند. رادیکال های آزاد هم به غشای سلولی و هم به سلول‌های مغزی آسیب می‌زنند.

رادیکال های آزاد همچنین باعث می‌شوند که کلسترول اکسیده شود و در نتیجه به دیواره‌های رگ‌های خونی بچسبد که نهایتا موجب بیماری های قلبی عروقی می‌شود. در واقع کسانی که سطح ویتامین E آن‌ها ناکافی است بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی هستند تا کسانی که میزان مصرف ویتامین E شان مناسب است.

۲. تخمه آفتابگردان  کلسترول را کاهش می‌دهد

علاوه بر مزایای کلسترول زدایی ویتامین E، تخمه‌ی آفتابگردان حاوی ترکیبات دیگری نیز هست که با نام فیتواسترول شناخته می‌شود و فعالانه کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

در مطالعه‌ای که در مجلهی کشاورزی و شیمی مواد غذایی به چاپ رسید، پژوهشگران مقادیر فیتواسترول موجود در آجیل و دانه‌هایی را که عموما در ایالات متحده مصرف می‌شدند منتشر کردند.

از بین آجیل و دانه‌هایی که عموما به عنوان هله هوله مصرف می‌شدند، تخمه‌ی آفتابگردان و پسته از همه بیشتر فیتواسترول داشتند (270-289 میلی گرم/ 100 گرم) و بعد از آن تخمه‌ی کدو قرار داشت.

قفسه‌های خوار و بار فروشی ها و سوپرمارکت‌ها پر از غذاهای فراوری شده با فیتواسترول‌های اضافه است. چرا وقتی که می‌توانیم به صورت طبیعی به تمام آن مزایا دست پیدا کنیم برای خرید خوراکی های تقویت شده مصنوعی پول بپردازیم؟

۳. تخمه آفتابگردان به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

ممکن است از قبل بدانید که آجیل برزیلی غنی از سلنیوم است اما آیا می‌دانستید که تخمه‌ی آفتابگردان نیز پر از سلنیوم است؟ شایع است که سلنیوم، یکی از عناصر مهم موجود در تخمه‌ی آفتابگردان، در برابر هجوم سرطان مثل یک عامل محافطتی و دفاعی عمل می‌کند.

عقیده بر این است که این به خاطر آن است که سلنیوم نقشی کلیدی در توانایی دی‌ان‌ای برای ترمیم خودش ایفا می‌کند و همچنین در کمک به پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی از طریق قطع یک سوئیچ “خود-تخریبی”. این “سوئیچ” در تمام سلول‌ها وجود دارد و نقش آن کمک به رها شدن بدن از دست سلول‌های قدیمی و آسیب دیده است. در سلول‌های سرطانی این سوئیچ دچار اختلال عملکرد می‌شود و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا نرخ هشدار دهنده‌ای تکثیر شوند.

سلنیوم همچنین در عملکرد آنتی اکسیدان هایی مثل گلوتاتیون پراکسیداز نقش مهمی ایفا می‌کند(که بهترین آنتی اکسیدانی است که تا به حال درمورد آن کسی به شما چیزی نگفته است).

خواص آجیل برای تقویت مغز: ۱۷ خاصیت دانه های روغنی برای حافظه و تقویت مغز

۴. تخمه آفتابگردان  اعصاب‌تان را آرام می‌کند

هرچند این نکته بسیار خوبتر از آن به نظر می‌رسد که واقعی باشد، اما خوردن تخمه‌ی آفتابگردان می‌تواند به شما کمک کند احساس آسودگی و آرامش بکنید. این به خاطر آن است که تخمه‌ی آفتابگردان به حد زیادی حاوی منیزیم است که نقشی حیاتی در حفظ سلامت سیستم عصبی ایفا می‌کند.

در نتیجه، کسانی که به طور منظم تخمه‌ی آفتابگردان مصرف می‌کنند خطر ابتلا به فشار خون، سکته ها، و اسپاسم عضلانی (من جمله حملات قلبی)، میگرن ، گرفتگی عضلات و خستگی عمومی در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. تخمه‌ی آفتابگردان یک تقویت کننده ی طبیعی عالی برای کسانی که از اضطراب یا افسردگی رنج می‌برند نیز هست.

رپورتاژ

فعالیت اعصاب توسط کلسیم تنظیم می‌شود، که اعصاب را تحریک می‌کند، و منیزیم که مانع فعالیت کلسیم می‌شود. کسانی که سطح پایینی از منیزیم در رژیم غذایی شان مصرف می‌کنند از سوی اعصاب بیش فعال در معرض خطر قرار دارند که می‌تواند به بروز علائمی که در بالا معین شد بینجامد. منیزیم برای سلامت استخوان‌ها نیز حیاتی است، چیزی که اغلب به خاطر توجه زیادی به کلسیم از آن غفلت می‌شود.

تخمه‌ی آفتابگردان سلامت کلی را بهبود می‌بخشد

۵. سرشار از مواد مغذی است

تخمه آفتابگردان منبع خوبی از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین E، ویتامین B1 (تیامین)، منیزیم، سلنیوم، مس و فسفر است.

۶. آنتی اکسیدان های زیادی دارد

تخمه آفتابگردان سرشار از آنتی اکسیدان ها، به ویژه ویتامین E و سلنیوم است که می تواند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و کاهش خطر بیماری های مزمن و مشکلات مربوط به رحم زنان یا اسپرم مردان کمک کند.

۷. خواص ضد التهابی دارد

تخمه آفتابگردان حاوی ترکیباتی است که دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش التهاب در بدن و کاهش خطر بیماری های مزمن مانند آرتریت و بیماری های قلبی کمک کند.

۲۰ مهمترین خواص تخمه هندوانه برای پوست، مو و سلامتی

۸. سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد

تخمه های آفتابگردان منبع خوبی از منیزیم و مس هستند که برای سلامت استخوان ها مهم هستند و می توانند به کاهش خطر پوکی استخوان کمک کنند.

۹. درکنترل قند خون موثر است

مواد مغذی موجود در تخمه آفتابگردان، مانند منیزیم و فیبر، می تواند به تنظیم سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

۱۰. سلامت دستگاه گوارش را بهبود میدهد

تخمه آفتابگردان منبع خوبی از فیبر است که می تواند هضم سالم را تقویت کرده و از یبوست جلوگیری کند.

مضرات تخمه کدو: ۹ جدی ترین عوارض تخمه کدو برای سلامتی

۱۱. در کنترل وزن و لاغری موثر است

تخمه های آفتابگردان سرشار از چربی های سالم و پروتئین هستند که می تواند به شما کمک کند احساس سیری و رضایت داشته باشید و آنها را به یک میان وعده خوب برای مدیریت وزن تبدیل می کند.

۱۲. سلامت پوست را بهبود میبخشد

آنتی اکسیدان های موجود در تخمه آفتابگردان، مانند ویتامین E، می تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش و کاهش علائم پیری کمک کند.

خواص تخمه کدو: ۳۲ خاصیت تخمه کدو برای سلامتی و درمان + مضرات

۱۳. به تقویت خلق و خو کمک میکند

تخمه آفتابگردان منبع خوبی از تریپتوفان است، اسید آمینه ای که برای تولید سروتونین مهم است، یک انتقال دهنده عصبی که می تواند به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی کمک کند.

نوشته‌های مرتبط