خواص آجیل برای تقویت مغز: 17 خاصیت دانه های روغنی برای حافظه و تقویت مغز

مصرف دانه های روغنی که ما با نام آجیل آنها را میشناسیم برای سلامتی بسیار مهم است زیرا یک غذای مغذی هستند که حاوی چربی های سالم، فیبر، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند. مصرف منظم آجیل با فواید سلامتی مختلفی از جمله کاهش خطر بیماری قلبی، کمک به مدیریت وزن، بهبود کنترل قند خون، کاهش التهاب، بهبود عملکرد مغز، کاهش خطر سرطان، بهبود سلامت روده، بهبود استخوان مرتبط است. در کنار تمام این فواید خواص آجیل برای تقویت مغز بسیار قابل توجه است و مطالعات بسیار زیادی صورت گرفته و نشان داده که چربی های سالم و آنتی اکسیدان های موجود در آجیل ممکن است به بهبود عملکرد شناختی و حافظه کمک کند. ترکیب آجیل در یک رژیم غذایی متعادل می تواند طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری برای رشد و سلامت و تقویت مغز را فراهم کند و سلامت و تندرستی عمومی بدن را ارتقا دهد.

خواص آجیل برای تقویت مغز

خواص پسته

۱. سلامت مغز را بهبود می‌بخشد

ویتامین B6 موجود در پسته به فعال‌سازی بخش‌های مختلف مغز کمک می‌کند زیرا خون غنی از اکسیژن را به سلول‌های مغز می‌رساند. به این ترتیب فعالیت و عملکرد مغز بهبود می‌یابد.

۳. رشد و عملکرد مغز را بهبود می بخشد

مسئله جالب‌تر این است که لوتئین به افزایش عملکرد مغز نیز کمک می‌کند. مطالعات انجام شده دریافتند که کودکانی که در دوران رشد خود لوتئین بیشتری دریافت کردند، سریع‌تر به دوره‌های مهم فرآیند رشد می‌رسند. به عبارت دیگر، اشیاء را سریع‌تر با نگاه دنبال می‌کنند، در هنگام صحبت کردن تماس چشمی برقرار می‌کنند و در امتحان‌های مدرسه عملکرد بهتری دارند. بزرگسالان نیز با دریافت لوتئین بیشتر، عملکرد ذهنی بهتری خواهند داشت.لوتئین، تمرکز، توجه، حافظه و دیگر معیارهای هوش را بهبود می‌بخشد.

انعطاف‌پذیری مغز با افزایش مصرف منیزیم بهبود می‌یابد. حدس بزنید چه چیز دیگری در پسته تازه وجود دارد؟ بله حدستان درست است، منیزیم!

۳. به بهبود حافظه کمک میکند

دیدیم که پسته به فرآیند یادگیری در مغز کمک می‌کند و به دلیل داشتن منیزیم و لوتئین، انعطاف‌پذیری مغز را افزایش می‌دهد.

اما پسته از طریق دیگری نیز یادگیری را بهبود می‌بخشد و آن داشتن ویتامین B6 است. دیدیم که ویتامین B6 برای تولید غلاف میلین به کار رفته و از سیستم عصبی پشتیبانی می‌کند.

این ویتامین برای مغز نیز مفید است که در آن‌جا میلین برای تقویت پیوندهای قدیمی به کار رفته و در به یاد آوردن سریع خاطرات به ما کمک می‌کند.

۴. منجر به بهبود خواب میشود

یکی دیگر از خواص منیزیم این است که به بهبود خواب کمک می‌کند. زیرا منیزیم می‌تواند باعث آرامش عضلات شده و با عمل به عنوان بازدارنده پیام رسان عصبی، نقش مسکن را در مغز ایفا می‌کند.

خواص پسته: ۱۷ فایده پسته برای پوست، مو و سلامتی

خواص بادام زمینی

۵. برای سلول های مغزی ضروری است

بادام زمینی، مقادیر مناسبی اسیدهای چرب دارد که برای سلول‌های عصبی مغز ضروری هستند. این خاصیت به رفع استرس و نوسانات خلق و خو کمک کرده و در نتیجه از مشکلاتی مانند چین و چروک، خطوط و بی طراوتی پوست جلوگیری می‌کند.

۶. با افسردگی مبارزه میکند

سروتونین پایین، به افسردگی منجر می‌شود. تریپتوفان موجود در بادام زمینی، آزاد شدن این ماده شیمیایی را افزایش داده و بنابراین به مبارزه با افسردگی کمک می‌کند. خوردن بادام زمینی برای سلامتی بسیار خوب است و شما باید حاقل در هفته دو قاشق غذاخوری بادام زمینی بخورید تا بتوانید بیماری‌های خطرناک را مهار کرده و سالم بمانید.

خواص بادام زمینی: ۲۹ خاصیت بادام زمینی برای سلامتی، پوست و مو

خواص بادام

رپورتاژ

۷. قدرت مغز را بهبود می‌دهد

پژوهش‌های علمی در مورد مزایای بادام نشان داده‌اند که این مغز حاوی ریبوفلاوین و ال-کارنیتین است، موادی مغذی که به رشد سلول‌های مغز کمک می‌کنند. بادام فنیل‌آلانین نیز دارد، یک ماده‌ی شیمیایی تقویت‌کننده که به عملکردهای شناختی ما کمک می‌کند. طب آیورودا توصیه می‌کند که به طور روزانه پنج بادام که در آب خیس خورده هنگام صبح و با معده‌ی خالی بخورید تا مغزتان بیش‌ترین قدرت را به‌دست بیاورد.

۸. هشیاری ذهنی را افزایش می‌دهد

شیر بادام غنی از پتاسیم است. پتاسیم یکی از مواد معدنی است که الکترولیت‌ها را در بدن انسان تشکیل می‌دهند. این الکترولیت‌ها باعث افزایش حافظه می‌شوند. بنابراین شیر بادام یک راه طبیعی برای بالا بردن حافظه است.

خواص بادام : ۴۲ مزیت اثبات شده بادام برای سلامتی، پوست و مو

خواص فندق

۹. استرس و افسردگی را از بین می‌برد

فندق حاوی مقدار مناسبی از اسید آلفا لینولنیک و همین‌طور اسیدهای چرب امگا ۳۳ است. این عناصر همراه با ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در پیشگیری و تعدیل اختلالات مختلف روانشناختی، از جمله اضطراب، استرس، افسردگی و حتی اسکیزوفرنی دارند. این عناصر همچنین حافظه‌ی شما را بهبود می‌دهند و نقش مهمی در سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی نظیر سروتونین دارند. چند تکه شکلات تلخ حاوی فندق میل کنید تا این مشکلانی روحی را از خودتان دور نگه دارید!

۱۰. سلامت سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد

ویتامین B۶ یک ویتامین ضروری برای عملکرد مناسب اسیدهای آمینه است. این اسیدها نیز، به نوبه‌ی خود، نقش یک تنظیم‌کننده را در حفظ سلامت سیستم عصبی بازی می‌کنند. کمبود ویتامین B۶ مانع از سنتز غلاف میلین می‌شود که برای عملکرد مطلوب سیستم عصبی ضروری است. ویتامین B۶ همچنین برای تولید مناسب انتقال‌دهنده‌های عصبی از جمله اپی‌نفرین، ملاتونین و سروتونین ضروری است.

خواص فندق: ۴۱ فایده فندق برای سلامتی، پوست و مو

۱۱.  عملکرد مغز را بهبود می‌دهد

مغز عضوی حیاتی در بدن است و باید دارای ثبات باشد. امگا ۳ موجود در گردو حافظه‌ی شما را تقویت می‌کند. این ماده به بهبود عملکرد سیستم عصبی نیز کمک می‌کند

۱۲. بی‌خوابی را درمان می‌کند

بسیاری از جوانان دچار مشکل بی‌خوابی هستند. آن‌ها به علت استرس و اضطراب کمبود خواب دارند. ترکیبی به نام ملاتونین که در گردو موجود است تضمین می‌کند که خواب خوبی داشته باشید. همچنین اسیدهای چرب باعث کاهش فشار خون می‌شوند و در نتیجه به بدن کمک می‌کنند که خواب خوبی داشته باشد و حسابی استراحت کند.

۱۳. باعث آرامش میشود

هر روز مختصری گردو بخورید و برای چند دقیقه مراقبه کنید. اگر ذهن‌تان درگیر است و مراقبه کردن آرام برای‌تان دشوار است (مثلا مشکلی که من دارم)، دست کم مشتی آجیل بخورید! پژوهشی که در روزنامه‌ی دانشکده‌ی تغذیه آمریکا چاپ شد، دریافته‌ بودند که گردو و روغن گردو فشار خون بالا را کاهش می‌دهد و به کاهش استرس کمک می‌کند. پژوهشگران متذکر شدند که تغییر رژیم غذایی می‌تواند به بدن‌مان کمک کند در مقابله با استرس واکنش بهتری از خود نشان بدهد.

خواص گردو: ۳۷ فایده گردو برای سلامتی، درمان، پوست و مو که نمی‌دانستید

خواص تخمه کدو

۱۴. استرس را کاهش می‌دهد

تخمه کدو فواید شگفت‌انگیزی برای کاهش استرس دارد. چه کسی فکرش را می‌کند که تخمه کدو می‌تواند شما را از شر استرس خلاص کند و افسردگی را تسکین دهد. تخمه کدو حاوی مقدار زیادی منیزیم است که روی اعصاب اثر آرام‌بخشی دارد و هم‌چنین برای سیگنال‌های انتقال‌دهنده‌های عصبی درون مغز مفید است، در نتیجه باعث می‌شود احساس بهتری داشته‌باشید.

۱۵. به بهبود روحیه کمک میکند

اگر می‌خواهید روحیه‌تان را بالا ببرید کافی است یک مشت تخمه کدو را به عنوان تنقلات بخورید یا آن را با غذای مورد علاقه‌تان مخلوط کنید. تخمه کدو حاوی آمینواسیدهایی از جمله تریپتوفان است که تولید سروتونین را افزایش می‌دهد. سروتونین هورمونی است که حس خوب را القا می‌کند و روحیه‌ی خوب را درون بدن ایجاد می‌کند.

۱۶. از سلولهای مغز محافظت میکند

مغز نیز مانند سایر اعضای بدن نیازمند مواد مغذی است. تخمه کدو حاوی مقداری اسیدهای چرب از جمله امگا۳ و امگا۶ است که می‌تواند از سلول‌های مغز در برابر آسیب محافظت کند و عملرد آن را بهبود ببخشد.

۱۷. اضطراب را کاهش می‌دهد

با توجه به ماهیت سریع و رقابتی زندگی امروز، اضطراب و استرس، مشکلات شایعی هستند که برای بسیاری از آدم‌ها رخ می‌دهند. با این حال، تخمه کدو تنبل، در این زمینه جادو می‌کند و آرامش زیادی برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

خواص تخمه کدو: ۳۲ خاصیت تخمه کدو برای سلامتی و درمان + مضرات

نوشته‌های مرتبط