۱۲ آدم مشهور مبتلا به اختلال دو قطبی که باورتان نمی‌شود

ممکن است اطراف تان دوستان و آشنایان مبتلا به بیماری اختلال دوقطبی داشته باشید اما در این نوشتار با ۱۲ آدم مشهور مبتلا به اختلال دو قطبی آشنا می‌شوید که باورتان نمی‌شود به این بیماری مبتلا باشند. با بازده در این مقاله جالب همراه شوید.

طبق گزارش اتحادیه‌ی ملی بیماری‌های روانی ایالات متحده، اختلال دوقطبی (که سابقا به آن افسردگی- شیدایی می‌گفتند) تقریبا ۱۰ میلیون امریکایی را مبتلا کرده است – که این آمار بسیاری از آدم‌های مشهور را نیز شامل می‌شود.

از آن‌جا که اختلال دوقطبی را با نوسانات خلقی مختل‌کننده‌ای توصیف می‌کنند که شخص را از فاز شیدایی و جنون شدید به حالت افسردگی می‌کشاند، غالبا دمدمی‌مزاجی و تغییرات رفتاری آدم‌های خلاق را به این حالت نسبت می‌دهند.

با این‌که تایید این مسئله بسیار دشوار است که اختلال دوقطبی واقعا بیش‌تر در میان هنرمندان و چهره‌های سرشناس شیوع دارد، ولی به نظر می‌رسد بسیاری از آدم‌های مشهور، چه در حال و چه در گذشته، به اختلال دوقطبی مبتلا باشند.

در ادامه با این ۱۲ آدم مشهور مبتلا به اختلال دو قطبی آشنا می‌شوید:

۱. دمی لواتو

اولین آدم مشهور مبتلا به اختلال دو قطبی در این فهرست دمی لواتو است. این بازیگر و خواننده‌ بعد از یک دوره‌ی توان‌بخشی به مبتلا بودن‌اش به اختلال دوقطبی پی برد. دمی لواتو در ۲۰۱۰ پس از تحمل افسردگی، اختلال غذایی، و خودزنی تصمیم به درمان گرفت.

وی در ۲۰۱۱ طی مصاحبه‌ای با مجله‌ی پیپل در مورد تشخیص خود صحبت کرد. “‌تا قبل از این‌که بخواهم اقدام به درمان کنم، نمی‌دانستم به اختلال دوقطبی مبتلا هستم.‌”‌ لواتو در طول مصاحبه اذعان کرد از کودکی با افسردگی دست‌وپنجه نرم کرده بود.

این بانوی آوازه‌خوان محبوب به تازگی در مورد زندگی با اختلال دوقطبی با هافینگتون‌پست مصاحبه کرده است. وی می‌گوید: “‌من به افسردگی دوقطبی مبتلا بودم و نمی‌دانستم از درون دچار چه مشکلی هستم. فقط تا این حد می‌دانستم که در مغزم دچار عدم تعادل مواد شیمیایی شده‌ام. از آن‌جا که هیچ‌یک از نیازهای‌ام را به آدم‌ها بروز نمی‌دادم، به خوددرمانی و انجام رفتارهای ناسالم رو آوردم.‌”

لواتو معتقد است بعد از گذراندن دوره‌های درمان، وضعیت خوبی دارد. وی می‌گوید: “‌درحال‌حاضر علی‌رغم ابتلا به اختلال دوقطبی، زندگی خوبی را می‌گذرانم. شادی گزینه‌ای است که خودتان باید انتخاب‌اش کنید. زندگی مثل ترن هوایی می‌ماند. هنگام بالا رفتن می‌توانید تا حد امکان از همه چیز لذت ببرید، و وقتی به سمت پایین می‌روید باید همه چیز را تحت کنترل خود در بیاورید.‌”

۲. اسکات استپ

اسکات استپ، مرد اول گروه راک کرید، به تازگی مشخص شده است به اختلال دوقطبی مبتلا است. استپ در ماه‌های اخیر به دلیل اعتیاد به الکل و مواد مخدر و رفتارهای متغیرش در صدر خبرها بود. وی به مجله‌ی پیپل گفت: “‌در افکار توهم‌آمیزم فکر می‌کردم خانواده‌ام به داعش پیوسته‌اند، و میلیون‌ها دلار را از اموال‌ام برای حمایت از تروریسم خرج کرده‌اند. همه‌ی این‌‌ها مزخرف بود. ذهن و روان‌ام به هم ریخته بود.‌”

هنگامی که استپ در مراکز تشخیص دوگانه تحت برنامه‌های شدید درمانی قرار داشت، متوجه شد به اختلال دوقطبی مبتلا است. وی می‌گوید: “‌درک این قضیه برای‌ام سخت بود. این قضیه می‌توانست لکه‌ی ننگ و شرمساری نیز همراه داشته باشد. ولی ژاکلین (همسر استپ) دائما به من می‌گفت، ‘این مسئله را بپذیر. ما دوست‌ات داریم.’ همین باعث ایجاد شادی و انگیزه‌ای مضاعف شد، زیرا در نهایت پاسخ مهمی را دریافت کرده بودم.‌”

استپ دوره‌ی درمانی شدیدی را پشت سر گذاشته است، و برای اختلال دوقطبی‌اش دارو مصرف می‌کند و هم‌چنین در یک برنامه‌ی ۱۲ مرحله‌ای نیز شرکت کرده است. وی به مجله‌ی پیپل می‌گوید: “‌هیچ چیز مهم‌تر از هوشیاری و اعتدال نیست.‌”

۳. کاترین زتا جونز

شاید باورتان نشود که کاترین زتاجونز هم در فهرست ۱۲ آدم مشهور مبتلا به اختلال دو قطبی باشد. کاترین زتا جونز، بازیگر برنده‌ی جایزه‌ی اسکار، نخستین بار در ۱۹۹۸ با فیلم نقاب زورو به مخاطبان معرفی شد.

وی در ۲۰۰۰ با بازیگر معروف، مایکل داگلاس ازدواج کرد. در آوریل ۲۰۱۱ اعلام شد، وی که دارای دو فرزند است به دنبال راهی برای درمان اختلال دوقطبی نوع دوم است که با دوره‌های شیدایی خفیف (با شدت اوج و تحریک‌پذیری کم‌تر) و متناوبا با افسردگی همراه است.

پزشک وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: “کاترین بعد از مواجهه با استرس در سال گذشته، تصمیم گرفت برای گذراندن دوره‌ی تشخیص و برای مدتی کوتاه‌ به مرکز روان‌درمانی برود.‌”

۴. ویوین لی

ویوین لی که به خاطر بازی برجسته‌اش در نقش اسکارلت اوهارا در فیلم بر باد رفته بسیار معروف و برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد، با ازدواج‌اش با بازیگر معروف و هم‌بازی خود لارنس اولیویه بیش از پیش نظر عموم را به خود جلب کرد. با این حال، لی متوجه شد به اختلال دوقطبی مبتلا است و سرانجام رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی‌اش شهرت حرفه‌ای‌اش را نابود کرد و باعث به هم خوردن ازدواج‌اش با اولیویه نیز شد. یکی از دوستان‌اش به نام شریدن مورلی در برنامه‌ی مستند بی‌بی‌سی در این مورد گفت: “‌در روزگاری که هیچ قرصی، هیچ کلینیکی، و هیچ پزشکی برای این بیماری وجود نداشت، هیچ کسی نیز بین ویوین و جهان خارجی که برای‌اش سرد و خصمانه بود، و گاهی اوقات به دلیل وضعیت روانی‌اش نمی‌توانست با آن کنار بیاید، وجود نداشت.‌”

۵. کری فیشر

بازی کری فیشر در نقش شاهزاده لیا اورگانا در سه‌گانه‌ی اصلی جنگ ستارگان، وی را به یک چهره‌ی برجسته در میان مردم تبدیل کرد. با این حال، تا حدودی به دلیل کودکی پر التهاب‌اش، با اعتیاد به الکل و مواد مخدر دست‌وپنجه نرم می‌کرد. در اوایل بیست سالگی‌اش به وی گفته شد که به شیدایی خفیف مبتلا است، ولی وی حرف پزشک را باور نکرد.

هرچند با گذشت زمان، با وضعیت‌اش کنار آمد و با تالیف کتاب‌ّهایی نظیر کارت پستال‌هایی از لبه‌ی پرتگاه و صورتی را تسلیم کن به یک نویسنده‌ی پرفروش تبدیل شد.مادر شدن انگیزه و محرکی برای این تغییر بود.

وی به مجله‌ی تخصصی اختلال دوقطبی می‌گوید: “‌پیش از مادر شدن، واقعا احساس می‌کردم، خوردن یا نخوردن داروها فقط به خودم مربوط است. ولی الان دیگر این‌گونه فکر نمی‌کنم.‌”

رپورتاژ

۶. ژان کلود ون دام

کیک‌بوکسور بلژیکی، ژان کلود ون دام در فیلم‌های اکشن زیادی ایفای نقش کرده است؛ فیلم‌هایی نظیر رینگ خونین، مرگ ناگهانی، و سرباز جهانی. با این‌که زندگی حرفه‌ای‌اش رو به پیشرفت بود، ولی زندگی شخصی ون دام به‌تدریج از هم می‌پاشید. وی چهار بار طلاق گرفت، به جرم سوءرفتار به همسرش محکوم، و به کوکائین معتاد شد.

با این حال، بعد از آن‌که متوجه شد به اختلال دوقطبی مبتلا است، همه چیز به‌تدریج درست شد. وی به E! Online گفت: “‌فقط باید کمی نمک بخوری (داروی والپروات سدیم)، و از وقتی این کار را می‌کنم، همه چیز دگرگون شده است! در یک هفته، احساس کردم پیروز شدم. همه‌ی امواج پرتلاطم اطراف‌ام، همه‌‌ی آب‌های اطراف‌ام که دائما دور و برم در حرکت بودند، ناگهانی تبدیل به یک دریاچه‌ی آرام شدند.‌”

۷. لیندا همیلتون

این بازیگر بیش‌تر به خاطر بازی در نقش سارا کانر در فیلم ترمیناتور و ترمیناتور ۲: روز رستاخیز مشهور است. لیندا همیلتون در مجموعه‌ی تلویزیونی دیو و دلبر نیز ایفای نقش کرده است. وی علی‌رغم موفقیت در زندگی حرفه‌ای، با مواد مخدر و الکل به خوددرمانی دست زد، و نوسانات رفتاری ناشی از اختلال دوقطبی‌اش به ازدواج‌های‌اش آسیب رساند.

همیلتون به مدت ۲۰ سال با علائم اختلال دوقطبی دست‌وپنجه نرم کرد، و بالاخره توانست بر آن غلبه کند؛ وی این ۲۰ سال را “‌سال‌های گمشده‌” نامیده است. با این‌که در آغاز نگران بود راه‌های درمانی استعدادها‌ی‌اش را زایل کنند، هم‌اکنون در حال استفاده از این راه‌ها است و بی‌پروا در مورد بیماری‌اش سخن می‌گوید.

وی به آسوشیتدپرس گفت: “‌یک نفر باید پیدا شود و به آدم‌ها بگوید عیبی ندارد در مورد بیماری‌تان حرف بزنید و از کمک و مزایای همه منابع موجود بهره‌مند شوید.‌”

آدم مشهور مبتلا به اختلال دو قطبی ۸:شینید اوکانر

خواننده‌‌ی ایرلندی، شینید اوکانر در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ و دهه‌ی ۱۹۹۰ به دلیل نگرش سرکش و آهنگ‌هایی که شایسته‌ی جایزه‌ی گرمی بودند، غالبا صدر اخبار را به خود اختصاص می‌داد. با این حال، با رشد شهرت‌اش در دوران بیست سالگی، به‌تدریج دچار افسردگی شد.

افسردگی اوکانر مدام رو به وخامت می‌رفت و به خودکشی فکر می‌کرد، تا این‌که در ۳۷ سالگی تشخیص دادند دچار اختلال دوقطبی است. وی در ۲۰۰۷ در برنامه‌ی شوی اپرا آزادانه در مورد زندگی و بیماری‌اش سخن گفت.

وی گفت: “‌بند بندِ وجودت ضجه می‌زند و حتی نمی‌توانی بفهمی چرا و چگونه. من در حقیقت مُردَم و تحت تاثیر داروها دوباره زنده شدم و این فرصت را به‌دست آوردم تا بفهمم و زندگی را دوباره بسازم.‌”

۹. ونسان ون گوگ

هنرمند افسانه‌ای، ونسان ون گوگ، برخی از مشهورترین و هنرمندانه‌ترین آثار نقاشی دنیا نظیر نقاشی شب پر ستاره را خلق کرده است. با این حال، در زندگی‌اش دارای شخصیتی سخت، غیرعادی، و دمدمی‌مزاج بود.

کارشناسان در مورد وضعیت دقیق پزشکی که باعث چنین رفتارهایی از جانب ون گوگ می‌شد، اتفاق نظر ندارند؛ با این حال، طبق برخی فرضیه‌ها مشکلاتی نظیر صرع، افسردگی، حملات عصبی و اختلال دوقطبی می‌توانستند باعث این قبیل رفتارها شوند.

طبق مقاله‌ای که در مجله‌ی امریکایی روان‌پزشکی منتشر شد، “‌ون گوگ از ابتدای زندگی‌اش دچار دو رویداد مجزایی از افسردگی واکنشی شد، و به وضوح جنبه‌هایی از اختلال دوقطبی در تاریخچه‌ی زندگی‌اش وجود دارد. پس از هر دوی این رویدادهایی که به افسردگی منجر شدند، دوره‌های پایداری از انرژی فزاینده، و شور و هیجان پدید آمدند، نخستین دوره به عنوان یک مبلغ مسیحی و دومین دوره به عنوان یک هنرمند.‌”

۱۰. ویرجینیا وولف

گفته می‌شود رمان‌نویس و مقاله‌نویس انگلیسی قرن بیستم، ویرجینیا وولف با آثاری هم‌چون خانم دالووی و به سوی فانوس دریایی مرزهای رمان را درنوردید. با این حال، وی از نوسانات خلقی و فروپاشی روانی در طول زندگی‌اش رنج می‌برد.

مقاله‌ای که در مجله‌ی امریکایی روان‌شناسی منتشر شد، رفتارهای وی را این‌گونه توصیف می‌کند: “وولف از ۱۳ سالگی‌ دارای علائمی بود که شاید امروزه بتوان آن را به عنوان اختلال دوقطبی تشخیص داد؛ وی دچار نوسانات خلقی می‌شد؛ از افسردگی شدید گرفته تا هیجان شیدایی و روان‌پریشی. هرچند، علم روان‌شناسی در آن زمان اطلاعات چندانی در اختیار نداشت تا به وی کمک کند.‌”

آدم مشهور مبتلا به اختلال دو قطبی ۱۱:جین پلی

این خبرنگار تلویزیونی کارش را در ۲۵ سالگی با برنامه‌ی نمایش امروز در شبکه‌ی ان‌بی‌سی آغاز کرد. سپس وارد برنامه‌ی دِیت‌لاین شد و پس از آن، تاک‌شوی خود را راه‌اندازی کرد.

پلی در ۵۰ سالگی دوره‌هایی از افسردگی و شیدایی را تجربه کرد. گفته می‌شود استروئیدهایی که وی برای درمان کهیر استفاده کرده بود عامل اولیه‌ی این علائم بودند، ولی در انتها بیماری وی اختلال دوقطبی تشخیص داده شد. وی تجربه‌های‌اش را در مجموعه خاطرات پرفروش‌اش با نام آسمان‌نوشته: زندگی حزین توصیف کرد.

وی در مصاحبه با مجله‌ی تخصصی اختلال دوقطبی گفت: “‌اگر خوش‌شانس باشیم، نسل بعدی هرگز این لکه‌ی ننگ شخصیتی را به همراه نخواهند داشت. آنها با دسترسی گسترده‌تری به داروهایی بزرگ می‌شوند که عوامل این بیماری وحشتناک را نشانه می‌روند.‌”

آدم مشهور مبتلا به اختلال دو قطبی ۱۲:ماریت هارتلی

هنرپیشه‌ی برنده‌ی جایزه‌ی امی، ماریت هارتلی در برنامه‌های تلویزیونی بسیاری ظاهر شده و ستاره‌ی مجموعه‌های محبوبی از آگهی‌های بازرگانی در دهه‌ی ۱۹۷۰ بوده است. با این حال، زندگی خانوادگی‌اش بسیار پر دردسر بود – پدر و عموی‌اش خودکشی کردند و هم‌چنین مادرش نیز تلاش کرد به زندگی خود پایان دهد. هارتلی نیز در ۱۹۹۴ به خودکشی فکر می‌کرد و پزشکان به اشتباه مشکل وی را افسردگی، و سپس اختلال کمبود توجه تشخیص دادند. ولی سومین تشخیص – اختلال دوقطبی – درست بود و او هم در فهرست ۱۲ آدم مشهور مبتلا به اختلال دو قطبی جای گرفت.

برای هارتلی سخت بود که در مقابل مردم از بیماری‌اش سخن بگوید، ولی تصمیم گرفت این فرصت را به دیگران بدهد و آنها را از این بیماری باخبر کند. این هنرپیشه طی مقاله‌ای در یو‌اس‌ای تودی، بر اهمیت درمان صحیح این بیماری تاکید کرد: “‌اگر داروی درستی مصرف می‌کنید… به مصرف آن ادامه دهید و سعی نکنید تغییرش دهید. ولی اگر فکر می‌کنید مصرف آن فایده‌ای برای‌تان ندارد، نزد پزشک بروید و یک داروی بهتر از وی درخواست کنید.‌”

 

نوشته‌های مرتبط