درمان بیماری های شایع: 12 بیماری رایج و درمان خانگی آن ها

درمان های خانگی طبیعی می‌توانند انواع مختلف درد را از بین ببرند و سبب شوند که احساس بسیار بهتری داشته باشید. اگر مشکل‌تان جدی نیست و کاملا مطمئن هستید که مراقبت‌های حرفه‌ای برای شما ضرورتی ندارد، می‌توانید سراغ مادر سخاوتمند طبیعت بروید. در این نوشتار درمان های طبیعی برخی از بیماری های شایع و رایج میان افراد را گردآوری شده‌اند. این روش‌های خانگی و طبیعی درمان بیماری های شایع بدون خطر هستند، تاثیر زیادی روی تسکین درد و برطرف کردن اختلال دارند و در عین حال عوارض جانبی را که معمولا همراه با مصرف داروها رخ می‌دهند، ایجاد نمی‌کنند. برای آگاهی از این روش های درمان بیماری های شایع در این نوشتار با ما همراه باشید!

درمان بیماری های شایع

۱. درد کمر

* نقاط طب فشاری خاصی در قسمت پایینی کمر، درست پایین کمر و بالای باسن وجود دارد – از کسی بخواهید آن را به آرامی ماساژ دهد تا به این ترتیب دردتان موقتا تسکین بیابد.

* از یکی از اعضای خانواده بخواهید تا با الکل کمرتان را ماساژ بدهد. قبل از شروع ماساژ، پوست ناحیه‌ی کمر را تمیز کنید. مقداری الکل روی آن بپاشید و به آرامی پوست را ماساژ دهید.

* به منظور جلوگیری از بروز آسیب در ناحیه‌ی پشت، بلند کردن و حمل اشیاء سنگین را باید به دقت انجام بدهید. برای بلند کردن هر چیزی بهترین کار این است که از زانو خم شوید نه از کمر.

* سرما درمانی و گرما درمانی: کمپرس گرم را روی پشت بگذارید و بعد از گذشت بیست دقیقه آن را با کمپرس سرد جایگزین کنید. برای کمپرس سرد می‌توانید از یک تکه یخ پیچیده شده لای حوله استفاده کنید.

* ۱ لیتر آب را با ۴/۱ لیتر سرکه بجوشانید و ۲ قاشق غذاخوری رزماری به آن اضافه کنید. اجازه دهید ۵ دقیقه بماند و از یک حوله برای یک کمپرس مرطوب استفاده کنید و آن را در ناحیه‌ی دچار درد قرار بدهید.

* انتخاب تشک درست اهمیت بسیار زیادی دارد به این ترتیب که تشک نباید بیش از حد سفت باشد (با این حال، بهتر است تشکی را انتخاب نکنید که بیش از حد نرم باشد).

* شما همچنین می‌توانید در موقعیت جنین بخوابید و بین زانوهای‌تان یک بالش قرار دهید. اگر روی پشت‌تان می‌خوابید، زیر زانوها بالش قرار دهید.

* هنگامی که از تخت بیرون می‌آیید، ابتدا روی پهلو قرار بگیرید، سپس پاها را بچرخانید و روی زمین قرار بدهید و خود را به موقعیت نشسته تغییر دهید. به این ترتیب فشار بیش از حدی در ناحیه‌ی پشت ایجاد نخواهید کرد.

درمان بیماری های شایع ۲: سردرد

* دراز بکشید و یک پک سرمایی را به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه‌ی دچار درد قرار بدهید.

* آب سیر (۱ حبه) را با ۱ قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. این ترکیب نواحی حسی مغز را دوباره فعال می‌کند و درد را از بین می‌برد.

* ۲ تکه سیب‌زمینی را به مدت حدود ۳۰ دقیقه روی گیج‌گاه‌ها قرار دهید.

* چای نعناع فلفلی یک آرا‌م‌بخش قدرتمند است که اغلب برای تسکین درد استفاده می‌شود. چای بابونه نیز می‌تواند درد و ناراحتی را کاهش دهد.

* بکوشید ریلکس کنید و با ماساژ دادن درد را از بین ببرید به این ترتیب که با انجام حرکات دایره‌ای با نوک انگشتان سرتان را ماساژ بدهید.

۳. احتقان بینی (گرفتگی بینی)

* برگ اوکالیپتوس را در یک کاسه بجوشانید. سپس سرتان را روی کاسه نگه دارید و نفس عمیق بکشید. به این ترتیب مخاط داخل سینوس‌ها خارج می‌شود و به سرعت تسکین پیدا می‌کنید.

* ترکیب شفابخش برگ بو، مریم‌گلی و دارچین را امتحان کنید. این گیاهان دارویی را در آب گرم به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه قرار دهید. بوی شگفت‌انگیز این ترکیب بسیار قدرتمند است و به راحتی می‌تواند به شما کمک کند تا از شر گرفتگی بینی خلاص شوید.

* سرکه سیب و عسل. یک لیوان آب را آماده کنید، ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب و ۲ قاشق غذاخوری عسل را به آن اضافه کنید. اجازه بدهید به مدت ۳ دقیقه بماند و بعد آن را بنوشید.

* بخار آب. مقداری آب را در یک کاسه بریزید و اجازه بدهید روی حرارت باشد تا بجوشد. سرتان را با یک حوله بپوشانید و روی کاسه نگه دارید. بخار آب را استنشاق کنید.

۴. درماتیت

* جوی دوسر. ۵۰۰ گرم جوی دوسر را با ۱ لیتر آب مخلوط کنید و در ظرف را بگذارید. اجازه بدهید چند دقیقه بجوشد. در این میان مدام ترکیب را هم بزنید. کمی صبر کنید تا خنک شود و بعد آن را به صورت کمپرس در مناطق آسیب‌دیده استعمال کنید.

* مخمر آبجو. پودر مخمر آبجو را با شیر، ماست یا آبمیوه مخلوط کنید. این ترکیب یک پاک‌کننده‌ی طبیعی پوست است که به شما کمک می‌کند تا با درماتیت مقابله کنید.

* آویشن. یک دسته آویشن را در یک کاسه آب بریزید و سپس روی حرارت بگذارید تا بجوشد. اجازه دهید خنک شود و سپس محلول حاصل را در مناطق آسیب‌دیده بمالید. این محلول باعث کاهش خارش و سوزش پوست می‌شود.

* روغن درخت چای. چند قطره روغن درخت چای را روی یک اسفنج بریزید و به آرامی روی مناطق آسیب‌دیده استعمال کنید.

بیماری های شایع ۵: میگرن

* پوست موز. مقداری الکل روی پوست موز بپاشید و بعد آن را به مدت ۳۰ دقیقه روی صورت‌تان قرار بدهید. اعتقاد بر این است که پوست موز می‌تواند سموم را جذب و به طور طبیعی سردرد را کاهش دهد.

* بادام. خوردن ۱۰۰ گرم بادام در روز به شما کمک می‌کند اندورفین آزاد کنید. این هورمون به کاهش آن سردردهای وحشتناک کمک می‌کند.

* چای بابونه. این چای قرن‌ها است که به دلیل اثر آرامش‌بخشی که دارد، برای مبارزه با سردردهای شدید و میگرن استفاده می‌شود.

* کافئین یک وازودیلاتور (گشاده کننده‌ی عروق) قوی است. یک فنجان قهوه قوی بدون قند باعث تسکین درد میگرن می‌شود.

* کمپرس گرم و سرد. سعی کنید در یک اتاق تاریک ریلکس کنید. کمپرس گرم و سرد را پشت هم و هر کدام به مدت ۱۰ دقیقه روی پیشانی قرار بدهید. این روش درمانی کمک می‌کند که عضلات سر ریلکس شوند و گردش خون را نیز بهبود می‌دهد.

۶. یبوست

رپورتاژ

* جوی دوسر. بلغور جو دوسر همراه با آب و لیمو می‌تواند به درمان یبوست که از بیماری های شایع است کمک کند.

* روغن زیتون. برای درمان یبوست، سعی کنید هر روز ناحیه‌ی روی شکم را با روغن زیتون ماساژ بدهید. برای این کار روغن زیتون فوق بکر استفاده کنید و ماساژ را به صورت حرکات دایره‌ای در جهت عقربه‌های ساعت انجام بدهید.

* سیب آب‌پز. خوردن سیب بدون پوست باعث بهبود فرایند هضم می‌شود. هنگامی که سیستم هضم و دفع بدن‌تان به حالت نرمال رسید می‌توانید سیب را با پوست بخورید.

* گیاه دارویی پنیرک. استفاده از گیاه دارویی پنیرک به صورت چای و هر روز قبل از صبحانه کمک می‌کند تا حرکات روده تنظیم شوند و در نتیجه یبوست از بین برود.

* آب پرتقال و کیوی. نوشیدن این آبمیوه‌ها هنگام صبح و با معده‌ی خالی باعث دریافت فیبر کافی برای تحریک هضم می‌شود و یبوست را درمان می‌کند.

۷. درد معده، سوء هاضمه یا سوزش سر دل

* چای بابونه. بابونه به شل شدن عضلات شکم کمک می‌کند و به این ترتیب درد را تسکین می‌دهد.

* سوپ مرغ. این سوپ به آرام کردن معده‌ی دچار مشکل کمک می‌کند. فقط سوپ بدون چربی میل کنید و کمی هم آبلیمو به آن اضافه کنید.

* کمپرس گرم. به مدت ۱۵ دقیقه در قسمت دچار درد کمپرس گرم بگذارید.

* دارچین، بادیان رومی، نعناع و ریحان. یک قاشق غذاخوری از هر کدام را در یک لیتر آب قرار دهید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. نوشیدن یک فنجان از این چای هر نیم ساعت یک بار خیلی زود درد معده را تسکین می‌دهد.

* آبلیمو و جوش شیرین. این روش درمانی به عنوان یک آنتی ‌اسید طبیعی عمل می‌کند و به طور موثر علائم سوزش سر دل را از بین می‌برد. یک قاشق چایخوری پودر جوش شیرین را با کمی آبلیمو و نیم لیتر آب مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را به آرامی بنوشید.

۸. سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا

* آب پرتقال. نوشیدن آب پرتقال همراه با صبحانه‌ی هر روزتان، یک ایده‌ی عالی برای کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا است.

* اکالیپتوس ضدعفونی‌کننده و ضد ویروسی است، بنابراین می‌تواند سرفه را درمان کند و حتی با برونشیت مبارزه کند.

* شربت سرفه‌ی عسل و لیمو. ۲ فنجان آب لیمو و ۷ قاشق غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید. ترکیب را به مدت یک ساعت و نیم روی حرارت پایین قرار بدهید و پس از گذشت این مدت کمی صبر کنید تا ترکیب خنک شود و ۲ قاشق غذاخوری از شربت خانگی‌تان را هر  یک ساعت یک بار در طول روز اول میل کنید. از روز دوم، هر سه ساعت یک قاشق از این شربت را بخورید.

* یک فنجان سوپ گرم. هر زمانی که آنفولانزا دارید، یک فنجان سوپ گرم بخورید. خواص ضدعفونی‌کننده و ضد التهابی سوپ می‌تواند درد را در ناحیه‌ی گلو کاهش دهد و علائم آنفلوآنزا را تا حد زیادی تسکین بدهد.

درمان بیماری های شایع ۹: آکنه

* گلاب. ۱۰ گل رز را در یک بطری آب بریزید. اجازه بدهید به مدت ۳۶ ساعت در یخچال بماند. سپس کمی الکل به آن اضافه کنید و قبل از رفتن به خواب و بعد از حمام یک بار در روز آن را روی جوش و آکنه استعمال کنید. این محلول را در یخچال نگهداری کنید.

* پوست پرتقال، بلغور جوی دوسر و ماست. مقداری پوست پرتقال را در یک کاسه آب بریزید و اجازه بدهید به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بماند. سپس آن‌ها را برش بزنید و دوباره به کاسه برگردانید. سپس ۳ قاشق چایخوری جوی دوسر و ۲ قاشق چایخوری ماست ساده به آن اضافه کنید. ماسک به دست آمده را روی پوست صورت‌تان پخش کنید و اجازه بدهید به مدت ۵ دقیقه بماند.

* چای لیمو. یک لیمو را رنده کنید، مقداری آب به آن اضافه کنید و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه ترکیب را بجوشانید. چای به دست آمده را دو بار در روز بنوشید تا پوست‌تان سم‌زدایی شود.

* عسل و دارچین. با استفاده از این ۲ ماده یک ماسک صورت آماده کنید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه در مناطق آسیب‌دیده استعمال کنید.

* سرکه سیب. مقداری سرکه سیب را در آب بریزید و بعد با استفاده از یک تکه پنبه محلول حاصل را روی پوست تمیز صورت‌تان بمالید. این محلول به تنظیم pH پوست و حذف سلول‌های مرده کمک خواهد کرد.

۱۰. ریزش مو

* پیاز، سیر و لیمو. آب پیاز تازه یا آب سیر را مستقیما روی پوست سرتان استعمال کنید. بعد از ۲۰ دقیقه سرتان را با آب لیمو برای برطرف کردن بوی بد بشویید.

* شیر نارگیل و هویج. آب هویج و شیر نارگیل را با هم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی موهای‌تان بمالید. این روش درمانی باعث می‌شود موها سالم و قوی بمانند.

* سرکه سیب. سرکه یک درمان عالی برای کمک به مقابله با ریزش مو است، به خصوص برای کسانی که موهای چرب دارند. این ماده همچنین باعث تحریک گردش خون بهتر به فولیکول‌های مو می‌شود. پوست کف سر را با کمی سرکه سیب رقیق شده با آب ماساژ بدهید و درنهایت سرتان را با آب گرم شستشو دهید.

* آلوئه‌ورا. ژل آلوئه‌ورا را از برگ آن خارج کنید و آن را در یک کاسه آب حل کنید. ترکیب حاصل را روی موها و پوست سرتان بمالید و خوب ماساژ دهید. بعد از ۱۰ دقیقه سرتان را با آب گرم بشویید.

* چغندر قند. یکی دو چغندر قند را به مدت ۱۰ دقیقه در آب بجوشانید. آب را جدا کنید و کمی صبر کنید تا خنک شود. این محلول را ۲ تا ۳ بار در هفته روی پوست کف سرتان استعمال کنید.

بیماری های شایع ۱۱: فشار خون بالا

* نقاط ۱ تا ۲. خط بین این دو نقطه را ماساژ ندهید و روی آن فشار وارد نکنید، بلکه با ملایمت روی آن دست بکشید. از بالا به پایین حرکات تقریبا غیرمحسوسی انجام دهید. این حرکت را ۱۰ بار در یک طرف انجام دهید و سپس ۱۰ بار هم در طرف دیگر تکرار کنید.

* نقطه‌ی ۳. شما باید این نقطه را با نوک انگشتان‌تان به مدت حدود یک دقیقه در هر طرف، به طور مداوم ماساژ بدهید. محکم ناحیه را فشار بدهید اما نه آن‌قدر محکم که احساس درد کنید. جهت حرکت دست‌تان اهمیتی ندارد.

۱۲. مشکلات کبد و کلیه

* راه رفتن روی زانو به فرد کمک می‌کند تا با مشکلات کبدی و کلیوی مقابله کند. این کار در پزشکی چینی به عنوان درمان موثری برای همه‌ی بیماری های شایع دیده می‌شود!

همه‌ی چیزهایی که برای انجام تمرین نیاز دارید یک پتوی نرم پهن شده روی زمین است. با یک سرعت بسیار پایین روی زانوهای‌تان راه بروید اما از بازوها برای تکیه کردن استفاده نکنید.

این تمرین را دست کم ۱۵ دقیقه در روز انجام دهید.

نوشته‌های مرتبط