16 راهکار برای بزرگتر نشان دادن خانه های کوچک

اگر دارید این سطور را می‌خوانید، پس احتمالا موضوع فضای کوچک خانه هر روز روی اعصابتان می‌رود. شاید در اتاق خواب‌تان به سختی یک تخت جا بشود یا محل غذاخوری‌تان را به عنوان دفتر کار خانگی هم استفاده می‌کنید. شاید به اندازه‌ی کافی خوش شانس نباشید که خانه‌ی جاداری گیرتان بیاید و پیش از خریدن یک جفت کفش جدید هی دل دل می‌کنید چون برای نگهداری‌شان جا ندارید. مشکل‌تان هرچه باشد، جا درستی آمده‌اید. چون هدف این مقاله آن است که به شما کمک کند احساس جادار بودن را به اتاقی با اندازه ی کوچک ببخشید. نگران نباشید، نه مهارت‌های جادویی نیاز است نه غصب آپارتمان همسایه! فقط این ۱۶ راهکار برای بزرگتر نشان دادن خانه های کوچک را بخوانید.

۱. با اصول پایه‌ای شروع کنید

احتمالا تمام توصیه‌هایی که درباره‌ی بزرگتر جلوه دادن فضاهای کوچک ارائه می‌شود می‌دانید، مگر آنکه اولین مقاله‌تان در رابطه با این موضوع باشد که می‌خوانید. اما در صورتی که تازه‌کار هستید، این نوشتار راهنمای کاملی برای کسانی است که می‌خواهند بدون اضافه کردن فضا، فضای بیشتری بسازند.

– رنگ‌های روشن‌تر برای دیوارها و مبلمان انتخاب کنید

به خوبی اثبات شده است که رنگ‌های روشن می‌توانند به گسترش بصری یک اتاق کوچک کمک کنند. با وجود این، معنی‌اش آن نیست که انتخاب شما فقط به ۵۰ حالت از رنگ سفید محدود می‌شود. رنگ‌های پاستل زیبا، رنگ‌های مرکباتی، و سایه‌رنگ‌های لاجوردی همه در اختیار شما هستند. تنها قاعده‌ی موجود آن است که روشن‌ترین نمونه‌ی رنگ را انتخاب کنید.

– آینه‌های بزرگ بخرید و آن‌ها را عاقلانه مستقر کنید

اگر به دنبال سریع‌ترین راه برای بزرگتر جلوه دادن آپارتمان‌تان هستید، باید همین حالا چند آینه‌ی قدی بزرگ سفارش بدهید. طبق نظر کارشناسان، گذاشتن آینه های بزرگ در مکان درست ساده ترین راه حل موجود برای این مشکل است.

– نور مصنوعی به کار ببرید

البته، هیچ چیزی بهتر از نورهای طبیعی جواب نمی‌دهد، اما ما در سیاره‌ای زندگی می‌کنیم که تاریکی تقریبا هر روز ۱۲ ساعت ما را در بر می‌گیرد. به همین خاطر است که استراتژي «بزرگسازی بصری» را باید با توصیه‌های نورپردازی مصنوعی به کار گرفت. فقط به نورپردازی از سقف تکیه نکنید. در تقریبا تمام موارد، باعث می‌شود گوشه‌های اتاق تیره و خود اتاق کوچکتر به نظر برسد. یک رویکرد هوشمندانه افزودن چراغ‌های کارگذاشته شده در سقف است. نه تنها این کار گوشه‌ها را روشن می‌کند، بلکه باعث می‌شود سقف کوتاه بلندتر به نظر برسد. چه کسی هست که نخواهد با یک تیر دو نشان بزند؟

– مبلمان کلاسیک را با یک مبلمان چند منظوره‌ی جاساز شده در دیوار جایگزین کنید

به رغم آنکه مبرهن‌ترین راه حل به نظر می‌رسد، به دلایلی یکی از مواردی است که از همه بیشتر مورد غفلت واقع می‌شود. البته، جایگزین کردن مبلمان هم هزینه‌بر است هم وقت گیر، اما نتایج‌اش فوق‌العاده است. هیچ کس نمی‌گوید هر عنصری از مبلمان باید فضای کار گذاشته‌ی اضافه ای داشته باشد یا عملکردهای اضافه، که مسخره خواهد بود. با وجود این، تغییر مبلمان معمول خانه‌تان با مبل‌هایی که فضایی زیرشان برای نگهداری وسایل وجود دارد آسیبی نخواهد زد.

– برای همه‌ی اتاق ها از کفپوش یکسان استفاده کنید

به غیر از حمام البته. نکته آن است که سبک‌های کفپوش مختلف در صورتی که بخواهید فضاها را تعریف کنید بی نظیر هستند، اما آن‌ها فقط برای ساختن ظاهر فضا مناسب هستند و در واقع احساس کوچکی می‌بخشند. داشتن کفپوش یکسان در سرتاسر آپارتمان یک جریان منقطع ایجاد می‌کند که باعث می‌شود هر فضایی بزرگتر به نظر برسد. برای آخرین ترفند آماده‌اید؟ حتما مواظب باشید قالیچه‌های‌تان زیر مبل یا سایر قطعات سنگین مبلمان نباشند چون این موضوع فضای اتاق را نیز کوچک و خفه می‌کند.

۱۲ توصیه طلایی پس انداز پول برای مستاجران

۲. کار را با پیگیری توصیه‌های پیشرفته ادامه دهید

اگر شما یکی از آن کسانی هستید که ترجیح می‌دهند اوضاع را یک قدم به پیش ببرند، بخش زیر از مقاله‌ی حاضر درست برای‌ شما نوشته شده است. توصیه‌ّهای کمتر شناخته شده‌ای را که در ادامه می‌آیند بخوانید؛ این توصیه ها باعث می‌شوند اتاق‌های آپارتمان‌تان از آنچه واقعا هستند بزرگتر به نظر بیایند.

– از قفسه بندی نترسید

رپورتاژ

قفسه‌بندی اگر در جای درست قرار گرفته باشد، می‌ةواند احساس مقیاس و ارتفاع بیشتری به اتاق‌تان بدهد، که اکثر ماها دنبالش هستیم. حتی احتیاجی نیست اشاره کنیم که قفسه بندی خودش فضای نگهداری اضافه‌ای فراهم می‌آورد. سعی کنید قفسه‌های باز و بسته را ترکیب کنید چون فقط اتکا به یکی از آن‌ها یا باعث می‌شود اتاق به هم ریخته به نظر برسد (قفسه‌ی باز) یا فضای زیادی بگیرد (قفسه‌ی بسته). به علاوه، کمی قفسه‌ی باز را خالی بگذارید. هرچند نقش‌ آن‌ها در افزودن فضای نگهداری بیشتر است، معنی اش آن نیست که باید اتاق‌تان را با هرچه نیاز دارید و ندارید به هم بریزید.

– تجربه‌ی نقاشی را امتحان کنید

اگر بخواهید انتخاب چیزی ریسکی همان مورد مطمئنی باشد که برای‌تان مرسوم و آشنا به نظر برسد، زمان بازی با رنگ‌ها است. به نوارهای نقاشی بر روی یکی از دیوارهای‌تان فکر کنید. پیش از آنکه بپرسید، باید بگویم هم خطوط افقی و هم عمودی در این کار لازم هستند. در حالی که باریکه‌های عمودی به لحاظ بصری دیوارهای‌تان را بازتر نشان می‌دهند، خطوط افقی آن را کشیده‌تر جلوه‌گر می‌سازند. ببینید کدام مورد را ترجیح می‌دهید و همان را انتخاب کنید.

– مبلمان کوچک و کوتاه استفاده کنید

این نکته به طور اخص درباره‌ی کاناپه‌ها صادق است. اگر در خانه‌تان از آن کاناپه‌های مدرسه‌ای قدیمی تپل و توپر دارد، زمان آن رسیده که آن‌ها را بیرون بیندازید. مبلمان سنگین با اندازه‌های بزرگ نباید هرگز بخشی از یک آپارتمان کوچک باشد. این قانون کلی را یادتان باشد: هرچه کاناپه کوتاه‌تر باشد، اتاق‌تان کم‌تر پر به نظر خواهد رسید.

– از رنگ‌های متضاد برای دیوارها و لبه‌ها استفاده نکنید

رنگ کردن هر دو با یک رنگ (یادتان باشد سایه‌های روشن انتخاب کنید) نگاه را به سمت بالا جلب می‌کند و سقف را هایلایت (برجسته) می‌کند. در نتیجه، حتی کوچکترین اتاق‌ها هم کم کم جادار و بزرگ به نظر می‌رسند.

– از شر پرده‌ها و قالیچه ها خلاص شوید

این را به عنوان رویکرد دیگری برای تمیزسازی خانه به حساب بیاورید. اگر خانه‌ی کوچک‌تان فضا کم دارد، سعی کنید از پرده‌ها و قالیچه‌ّهای اضافی به دردنخور خلاص شوید. اگر نمی‌توانید فضای خانه‌تان را بدون پرده تصور کنید، یک ترفند جالب هست که می‌توانید استفاده کنید: میله‌هایی انتخاب کنید که از چارچوب پنجره‌ها بیرون می‌زند. به این طریق، این شانس را دارید که هر پنجره را به طور کامل در معرض دید بگذارید.

قرارداد رسمی اجاره با کدرهگیری رایگان

– روی چیزهای عمودی تاکید کنید

در طراحی داخلی، همه چیز به فریب دادن چشم‌ها بر می‌گردد. عناصری را اضافه کنید که بر فضای عمودی اتاق تاکید می‌کنند. این کار نه تنها احساس دلبازی و فضاداری به خانه می‌بخشد، بلکه احساس جریان داشتن را نیز اضافه می‌کند. اگر یک حمام است که سعی دارید به صورت بصری بزرگ جلوه‌اش بدهید، از پرده‌های حمام برای این مقصود استفاده کنید. اگر حمام یا اتاق نشیمن‌تان که درباره‌اش صحبت کردیم مورد نظر است، از پنل‌ّ‌گذاری چوبی عمودی برای تاکید بر ارتفاع خانه استفاده کنید .

– بعضی از مبلمان‌تان را از دیوارها جدا کنید و فاصله بدهید

این ترفند ممکن است کمی بر خلاف غریزه و یا روال معمول به نظر برسد، اما فقط در نگاه اول اینچنین است. در واقع، قرار دادن مبلمان با فاصله از دیوارها می‌تواند احساس فضای اضافی ایجاد کند. معلوم شده است، چسباندن مبل‌ها درست به دیوار باعث می‌شود فضا تنگ به نظر برسد.

– برای آنکه کاری کنید حمام کوچک بزرگ به نظر برسد، از پرده‌های حمام روشن‌تر استفاده کنید

پرده‌های تمیز و روشن احساس فضای بیشتر را القاء خواهد کرد، که دقیقا همان چیزی است که مد نظر شما بوده است.

– اگر می‌خواهید رنگ اضافه کنید، یک مورد را انتخاب و با انواع مختلف آن بازی کنید

به عنوان مثال، اگر از سایه‌های لاجوردی (رنگ دریا) خوش‌تان می‌آید، برای دیوارها، قالیچه‌ّا و مبلمان نمونه‌های مختلف این طیف رنگ را انتخاب کنید. به این طریق، شانس آن را خواهید داشت یکپارچگی ایجاد کنید، که به لحاظ بصری قطعا فضا را گسترش خواهد داد.

نوشته‌های مرتبط