درمان ناخن جویدن: 6 روش ترک جویدن ناخن در کودکان و بزرگسالان

جویدن ناخن عادتی بسیار ناپسند است که نه تنها ممکن است زیبایی ناخن‌های‌تان را از بین ببرد، بلکه اگر هم‌چنان به ناخن جویدن ادامه دهید، شاید به ناخن‌ها، دندان‌ها، و حتی لثه‌های‌تان نیز آسیب‌های دائمی وارد کند. بسیاری از آدم‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، بنابراین شما در این مورد تنها نیستید. اگر از ناخن‌های کوتاه و زشت، و از خونریزی‌شان خسته شده‌اید و به دنبال درمان ناخن جویدن هستید این چند راه ترک جویدن ناخن در کودکان و بزرگسالان را امتحان کنید تا بتوانید از ناخن‌هایی زیبا و سالم بهره‌مند شوید.

روش اول درمان ناخن جویدن به ناخن‌های‌تان برسید و آن‌ّها را زیبا کنید

۱. مرتبا تا آن‌جا که می‌توانید ناخن‌های‌تان را مانیکور کنید. می‌توانید برای رسیدن به هدف و ترک جویدن ناخن از روش مانیکور کردن مرتب ناخن‌های‌تان استفاده کنید. لازم به ذکر نیست، اگر به ناخن‌های‌تان برسید و آن‌ها را لاک بزنید، احتمال این‌که بخواهید آن‌ها را بجوید کم‌تر می‌شود، زیرا در این حالت ممکن است دل‌تان نیاید ناخن‌های‌ رنگی‌تان را بجوید یا مانیکورتان را خراب کنید. وقتی ناخن‌هایی بسیار زیبا داشته باشید، بیش‌تر به حفظ زیبایی‌شان تمرکز خواهید کرد؛ بهترین روش برای داشتن ناخن‌هایی چشم‌نواز و درخشان، مانیکور کردن آن‌ها است.

  • برای اطلاعات بیش‌تر در مورد داشتن ناخن‌هایی درخشان بهتر است با یک مانیکوریست صحبت کنید. در این مورد خاص، مجاز هستید هر چه می‌توانید به خاطر زیبایی ناخن‌های‌تان به خود ببالید و مقابل دیگران با آن‌ها پز دهید.

۲. ناخن‌های‌تان را نسبتا کوتاه نگه دارید. انجام مانیکور ساده می‌تواند به حفظ سلامتی ناخن‌های‌تان کمک کند؛ به علاوه با کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها نیز می‌توانید از جویده شدن‌شان پیشگیری کنید.

  • اگر ناخن‌های‌تان از حد معمول بلندتر هستند، آن‌ها را کوتاه کنید. همیشه و همه جا ناخن‌گیر همراه‌تان داشته باشید. اگر ناخن اضافه نداشته باشید، پس چیزی نیز برای جویدن نخواهید داشت.

۳. پوسته‌های بیخ ناخن‌های‌تان را مرتبا تمیز کنید. بخش هلالی سفید رنگ بیخ ناخن‌های بسیاری از افرادی که ناخن می‌جوند، قابل مشاهده نیست؛ زیرا این افراد معمولا پوسته‌های آن ناحیه را تمیز نمی‌کنند. برای انجام این کار، می‌توانید با دقت و با کمک ابزاری خاص، پوسته‌های بیخ ناخن‌های‌تان را تمیز کنید تا آن‌ها کامل و زیبا دیده شوند. انجام این کار، معمولا بعد از حمام آسان‌تر است زیرا پوسته‌ها نرم و مرطوب می‌شوند.

  • این کار باعث می‌شود ناخن‌های‌تان بلندتر به نظر بیایند، و هم‌چنین به آن‌ها ظاهری زیبا و جذاب می‌دهد، و البته به شما نیز انگیزه می‌دهد تا دست از ناخن جویدن بر دارید.

۴. رژیم غذایی سالم داشته باشید. رعایت رژیم غذایی سالم کمک‌تان می‌کند بیش‌تر احساس تن‌درستی کنید، و باعث می‌شود ناخن‌هایی سالم داشته باشید که به خوبی رشد می‌کنند. برای حفظ سلامت و رشد طبیعی ناخن‌ها بهتر است غذایی مصرف کنید که سرشار از کلسیم و منیزیوم باشند. به علاوه، مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود آدم‌ها به جویدن ناخن گرایش پیدا کنند، کمبود کلسیم و منیزیوم در بدن‌شان است؛ زیرا بدن به شکل ناخودآگاه می‌خواهد منابع کلسیم و منیزیوم‌اش را حفظ کند.

  • مصرف تخم‌مرغ، سویا، غلات کامل، و جگر برای ناخن بسیار مفید است. مواد معدنی حاوی گوگرد در میوه‌ها و سبزیجاتی نظیر سیب، خیار، انگور، سیر، مارچوبه و پیاز نیز به رشد ناخن‌ها کمک می‌کنند.
  • اسیدهای چرب ضروری موجود در ماهی تن، سالمون، حلزون صدف‌دار، سبزیجات برگ‌دار، آجیل، و دانه‌ها نیز برای فرایند سوخت و ساز بدن ضروری هستند و به درخشانی و انعطاف‌پذیری ناخن‌ها کمک می‌کنند.

۵. به ناخن‌های زیبای‌تان ببالید. از این‌که ناخن‌های‌ جدید و زیبای‌تان را به دوستان و حتی افرادی نشان دهید که خیلی آن‌ها نمی‌شناسید، خجالت نکشید. دست‌های‌تان را به آن‌ها نشان دهید و بگویید: “‌باورتان می‌شود من قبلا ناخن‌های‌ام را می‌جویدم؟‌”

  • از دست‌های‌تان عکس بگیرید و از زیبایی‌شان لذت ببرید. حتی می‌توانید آن عکس‌ها را جایی روی دیوار اتاق‌تان بچسبانید، یا آن‌ها را در کنار عکس‌های قدیمی – آن زمان که ناخن‌هایی نامناسب و جویده شده داشتید – قرار دهید و به توانایی‌تان در ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی افتخار کنید.

روش دوم درمان ناخن جویدن دست و دهان‌تان را مشغول نگه دارید

۱. به دنبال عادتی مناسب بگردید و آن را جایگزین عادت ناخن جویدن کنید؛ و هر وقت احساس کردید باید ناخن‌تان را بجوید، جایگزین‌اش را انجام دهید. بعضی آدم‌ها دوست دارند با انگشتان‌شان ضرب بگیرند، با شست‌شان بازی کنند، انگشتان‌شان را در هم قفل کنند، دست‌های‌شان را در جیب‌شان فرو کنند، یا فقط به آن‌ها خیره شوند. فقط باید مطمئن شوید کاری را که قصد دارید جایگزین ناخن جویدن کنید، به اندازه‌ی آن مضر و ناپسند نباشد؛ حتی‌الامکان سعی کنید عادتی مفید را جایگزین ناخن جویدن کنید.

  • همیشه یک کش پلاستیکی، سکه یا وسیله‌ای کوچک داخل دست‌تان نگه دارید. و به جای ناخن جویدن دائما با آن‌ها بازی کنید.
  • در لحظاتی که معمولا عادت ناخن جویدن به سراغ‌تان می‌آید، مانند زمان‌هایی که سوار ماشین هستید یا در کلاس نشسته‌اید، دست‌تان را به کارهایی دیگر مشغول کنید. در این زمان‌ها به دنبال عادتی جایگزین بگردید. مثلا اگر در کلاس هستید، حواس‌تان را کاملا به یادداشت‌های‌تان معطوف کنید. یا اگر در خودرو، اتوبوس، یا مترو هستید، سعی کنید با دسته کلیدتان بازی کنید.
  • از توپ‌های نرم و کوچک پلاستیکی استفاده کنید. بازی کردن با این توپ‌ها علاوه بر این‌که بسیار سرگرم‌کننده است، هنگامی که در معرض جویدن ناخن قرار می‌گیرید نیز باعث مشغول شدن دست‌تان می‌شود.
  • در این مواقع می‌توانید سکه را نیز امتحان کنید؛ سکه‌ای در جیب‌تان بگذارید و هر وقت احساس کردید باید ناخن‌ بجوید، با آن بازی کنید.
  • به علاوه، از آن‌جا که در این عادت‌ها خوردن یا جویدن صورت نمی‌گیرد، باعث می‌شود بتوانید عادت و دلبستگی به جویدن را ترک کنید.

۲. با انتخاب و انجام یک سرگرمی دست‌تان را مشغول نگه دارید. نه تنها انجام یک سرگرمی جدید ذهن‌تان را از ناخن جویدن دور می‌کند، بلکه هم‌زمان باعث می‌شود بتوانید علایق جدید‌تان را نیز کشف کنید.

  • سرگرمی‌هایی که برای مشغولیت دست‌ها و ترک جویدن ناخن انتخاب می‌کنید، می‌توانند شامل این موارد باشند: ساخت ماکت یا انجام تعمیرات کوچک و کارهای خانه، بافندگی یا قلاب‌بافی، بافندگی با انگشتان، دویدن یا انجام برخی کارهای بیرون از خانه، یا حتی تزیین و انجام کارهای مراقبت از ناخن.
  • اگر فردی هنرمند هستید، می‌توانید به سفالگری یا گچ کاری بپردازید. این کارها دست‌تان را کاملا مشغول نگه می‌دارند، و تا مدت‌ها پس از شستن و پاک کردن گچ و خاک از دست‌تان، طعم‌شان هم‌چنان روی ناخن‌تان باقی می‌ماند. هر دوی این مواد مزه‌ای نامناسب دارند (خاک رس کمی شور است و می‌تواند بافتی لعاب‌دار روی ناخن‌تان بر جای بگذارد، گچ نیز مزه‌ای مخصوص به خود دارد که آن چنان دلچسب نیست)، و هم‌زمان می‌توانند دست‌های‌تان را برای ساختن آثاری زیبا و هنری مشغول نگه دارند.

۳. دهان‌تان را مشغول نگه دارید. انجام برخی کارها و ترفندها می‌تواند دهان‌تان را مشغول نگه دارد و مدت زمانی را صرف جویدن ناخن‌های‌تان می‌شود، کاهش دهد؛ البته باید مراقب باشید خودِ این کارها به عادتی جدید و مضر تبدیل نشوند. در ادامه به چند مورد از این کارها اشاره می‌کنیم:

  • در طول روز آدامس بجوید یا آب‌نبات‌های نعنایی میل کنید. اگر دهان‌تان مشغول آدامس جویدن باشد یا در حال لذت بردن از طعم دلپذیر آب‌نبات باشید، جویدن ناخن کمی برای‌تان سخت می‌شود. به علاوه، وقتی حسی که از ناخن جویدن دریافت می‌کنید با طعم آدامس نعنایی یا آب‌نبات پرتقالی ترکیب ‌شود، تجربه‌ای آن‌چنان دلچسب برای‌تان به وجود نمی‌آورد.
  • در طول روز دهان‌تان را به خوردن تنقلات کوچک و سالم مشغول نگه دارید. اگرچه همیشه باید از مصرف بیش از اندازه‌ی تنقلات خودداری کنید، زیرا این کار به افزایش وزن‌تان منجر می‌شود، ولی می‌توانید از تکه‌های بسیار کوچک برخی تنقلات سالم، مانند تکه‌های هویج یا کرفس استفاده کنید؛ و به این ترتیب می‌توانید تمام روز دهان‌تان را به جویدن مشغول نگه دارید.
  • همیشه بطری آب آشامیدنی همراه‌تان داشته باشید. هر جا می‌روید با خودتان آب ببرید، و هر وقت در مقابل وسوسه‌ی ناخن جویدن احساس ضعف کردید، مقداری آب بنوشید.

۴. همیشه لاک بزنید. ممکن است لاک زدن بتواند شما را از جویدن و گاز زدن ناخن‌های‌تان منصرف کند، زیرا شاید رنگ شاد و جذاب ناخن‌ها نظرتان را به خود جلب نماید و کمی حواس‌تان را از جویدن‌شان پرت کند. این کار هم‌چنین انگیزه‌تان را برای خودداری از جویدن ناخن‌ها بیش‌تر می‌کند، زیرا کسی دوست ندارد ظاهر زیبای ناخن‌های‌اش از بین برود.

  • از رنگ مورد علاقه‌تان استفاده کنید، این‌گونه احتمال کسب موفقیت برای‌تان بیش‌تر می‌شود.
  • ناخن‌های‌تان را طراحی کنید. اگر واقعا طرح ناخن‌های‌تان را دوست داشته باشید، هرگز آن‌ها را از بین نخواهید برد.
  • طراحی و لاک زدن ناخن‌های‌تان را به عادت و سرگرمی همیشگی تبدیل کنید. اگر این کار را به مدت طولانی ادامه دهید، احتمال موفقیت‌تان بیش‌تر خواهد شد.

روش سوم درمان ناخن جویدن از عوامل بازدارنده‌ی جویدن استفاده کنید

۱. برای ترک کردن عادت جویدن ناخن‌ها می‌توانید از برخی محصولات مخصوص این کار استفاده کنید. این محصولات – مانند لاک‌ها و اسپری‌های مخصوص – را می‌توانید از داروخانه‌ها و برخی فروشگاه‌ها تهیه نمایید.

  • در این محصولات بازدارنده از مواد شیمیایی سالم و غیر سمی استفاده می‌شود که فقط بد مزه هستند.
  • قبل از استفاده از این محصولات، حتما دستورالعمل‌ها و نکات موجود در جعبه‌ی آن‌ها را مطالعه کنید. عموما، این محصولات را باید مانند لاک روی ناخن‌های‌تان بمالید. پس از آن، هر وقت ناخودآگاه شروع به جویدن ناخن کردید، طعم ناخوشایند ناخن‌تان باعث می‌شود بیش از پیش سعی کنید این رفتار را تکرار نکنید.

۲. در طول روز بارها و بارها از این محصولات بازدارنده استفاده کنید. به علاوه، می‌توانید روی آن‌ را برق ناخن بمالید؛ این کار باعث می‌شود محصولات بازدارنده‌ مدتی بیش‌تر روی ناخن بمانند، و هم‌چنین سطح ناخن‌تان نیز نرم و براق می‌شود. براق شدن سطح ناخن‌های‌تان کمک می‌کند تا همیشه به یادتان بماند که نباید آن‌ها را بجوید (شاید پس از مدتی به مالیدن محصولات بازدارنده نیاز نداشته باشید، و استفاده از برق ناخن برای‌تان کافی باشد).

۳. همیشه و همه‌ جا این محصولات را همراه‌تان داشته باشید. آن‌ها را در کیف دستی، خودرو، یا میز کارتان بگذارید. هر وقت احساس کردید تاثیرشان را از دست داده‌اند، آن‌ها را بار دیگر روی ناخن‌تان بمالید. در این روش، مقاومت و پافشاری نکته‌ای بسیار مهم تلقی می‌شود.

رپورتاژ

۴. تنها از یک محصول استفاده نکنید. همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، انواع مختلف این محصولات را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. اگر محصولی که در حال استفاده از آن‌ هستید، کارایی‌اش را برای‌تان از دست داد، یا به مزه‌اش عادت کردید، از محصولی دیگر استفاده کنید و به تلاش‌تان ادامه دهید.

۵. پس از آن‌که با کمک محصولات بازدارنده، این عادت را ترک کردید، هم‌چنان تا مدتی به استفاده از این محصولات ادامه دهید. حتی اگر در ترک این عادت موفق شدید، بهتر است این محصولات را به عنوان یادبود، همیشه همراه‌تان داشته باشید.

  • اگر هر زمان در آینده، باز هم به انجام این کار وسوسه شدید، فقط کافی است بار دیگر این محصولات را ببویید تا تجربه‌ی تلخ گذشته برای‌تان تداعی شود.

روش چهارم درمان ناخن جویدن ناخن‌های‌تان را بپوشانید

۱. ناخن‌های‌تان را با لاک بپوشانید. سعی کنید از رنگ‌های تند، مانند قرمز، یا رنگ سیاه استفاده کنید که اگر به دلیل جویده شدن ناخن‌تان تکه تکه یا ورقه ورقه شوند، خیلی زشت و احمقانه به نظر برسند. اگر دوست ندارید ناخن‌های‌تان رنگی باشند، به آن‌ها برق ناخن بزنید؛ و برای درخشندگی و زیبایی‌شان از برخی محصولات آرایشی یا وازلین استفاده کنید. جویدن ناخنی که بسیار زیبا به نظر برسد، کاری دشوار است.

۲. از ناخن مصنوعی استفاده کنید. این کار نیز جزء روش‌هایی عالی برای پوشاندن ناخن‌های‌تان محسوب می‌شود. ناخن‌های‌تان را به صورت کاملا حرفه‌ای مانیکور کنید، و از مانیکوریست‌تان بخواهید از ناخن آکریلیک استفاده کند.

عمر این ناخن‌ها طولانی است، و هر گاه از آن‌ها خسته شدید، می‌توانید آن‌ها را بردارید و در زیر آن‌ها، ناخن‌های طبیعی و زیبای‌تان را مشاهده کنید.

  • در صورت تمایل می‌توانید از مانیکوری ویژه و گران‌قیمت به همراه ناخن‌های مصنوعی استفاده کنید. در این صورت،‌ جویدن و خراب کردن این ناخن‌های گران‌قیمت‌، برای‌تان به مراتب سخت‌تر می‌شود.

۳. دستکش بپوشید. همیشه همراه خود یک جفت دستکش داشته باشید، و هر گاه به جویدن ناخن‌های‌تان وسوسه شدید، آن‌ها را دست‌تان کنید. به ویژه، اگر این کار را وسط تابستان انجام دهید؛ به دلیل این‌که این کار تا حدودی احمقانه به نظر می‌رسد، ممکن است تاثیری عمیق‌تر بر روی‌تان بگذارد.

  • اگر پوشیدن دستکش مزاحم کارهای‌تان می‌شود و انجام برخی کارها را با دشواری همراه می‌کند، سعی کنید این شرایط را تحمل کنید، زیرا انگیزه‌تان را برای ترک این عادت ناپسند بیش‌تر می‌کند. در این شرایط، دائما به خودتان یادآوری کنید، اگر جویدن ناخن‌های‌تان را ترک می‌کردید، اکنون مجبور نبودید این شرایط را تحمل کنید.

روش پنجم درمان ناخن جویدن در هر مرحله، جویدن یکی از ناخن‌های‌تان را کنار بگذارید

۱. در هر زمان، از یکی از انگشت‌های‌تان مراقبت کنید. اگر ناخنی دارید که ظاهرا بیش از دیگران از جویدن آسیب دیده است، بهتر است کارتان را با آن ناخن شروع کنید. با این حال، اگر آسیب وارده به همه‌ی ناخن‌ها یکسان به نظر می‌رسد، به صورت دل‌خواه یکی از انگشتان‌تان را انتخاب کنید.

  • اگر ترک این عادت ناپسند به صورت یکجا و ناگهانی برای‌تان کاری دشوار است، انتخاب یک انگشت در هر مرحله می‌تواند برای‌تان آسان‌تر باشد، و ترک این عادت را در چند مرحله امکان‌پذیرتر کند؛ در حالی که اگر بخواهید بیش از توان‌تان تلاش کنید، شاید نتیجه‌ی معکوس بگیرید.

۲. ناخن مورد نظر را برای چند روز نجوید. حتما می‌توانید و آن‌قدر اراده دارید که چند روز، فقط یکی از ناخن‌های‌تان را نجوید؛ با این حال، می‌توانید این کار را با کمک روش‌های دیگر مانند چسباندن چسب زخم دور انگشت مورد نظر انجام دهید. این کار دسترسی‌تان را به آن ناخن مسدود و جویدن آن را سخت می‌کند.

۳. به تغییرات ظاهری و زیبایی ناخن مورد نظر نسبت به دیگر ناخن‌ها دقت کنید. پس از چند روز، آن ناخن خوش‌شانس و برگزیده، به شکل طبیعی و زیبای خود بر می‌گردد؛ و به این وسیله، پاداش تلاش‌تان را دریافت می‌کنید.

  • در این چند روز، واقعا سعی کنید ناخن مورد نظر را نجوید. اگر واقعا احساس می‌کنید به جویدن ناخن نیاز دارید، ناخن‌های دیگرتان را بجوید. گاهی اوقات، همین که به ذهن‌تان برسد ناخن‌ّهایی دیگر نیز برای جویدن دارید، می‌تواند بسیار کمک‌تان کنید؛ حتی اگر واقعا هیچ کدام از سایر ناخن‌های‌تان را هم نجوید.

۴. در مرحله‌ی بعد، یکی دیگر از ناخن‌های‌تان را انتخاب کنید. وقتی توانستید با موفقیت یکی از ناخن‌های‌تان را از جویده شدن در امان نگه دارید، به سراغ انگشتی دیگر بروید. با این حال،‌ نکته‌ی مهم که در طول این مدت باید رعایت کنید این است که از هر دوی ناخن‌ها در برابر جویده شدن مراقبت کنید. قطعا دل‌تان نمی‌خواهد، حال که تمرکزتان را به ناخنی دیگر معطوف کرده‌اید، باز هم ناخن قبلی را بجوید و زحمات‌تان را هدر دهید.

۵. این کار را آن‌قدر ادامه دهید تا با موفقیت بتوانید همه‌ی ناخن‌های‌تان را از جویده شده در امان نگه دارید. اگر واقعا احساس کردید به جویدن ناخن‌تان نیاز دارید، آخرین انگشتی را بجوید که از آن در برابر جویده شدن مراقبت کرده بودید. با این‌ کار میزان آسیب وارده‌ی مجدد را به سایر ناخن‌های‌تان محدود می‌کنید.

روش ششم درمان ناخن جویدن ناخن‌های‌تان را با چسب زخم بپوشانید

۱. روی ناخن‌های‌تان چسب زخم بزنید. بخش وسط چسب زخم را روی ناخن قرار دهید و دو طرف چسب‌دارش را تا روی قسمت نرم انگشت بکشید و روی هم بچسبانید.

۲. آن‌قدر به نوک انگشتان‌تان چسب بزنید تا عادت جویدن ناخن را ترک کنید. بعد از حمام، یا هر زمان که این چسب‌ها کثیف یا خیس شدند، و به طور کلی، هر چند روز یک بار چسب‌های زخم روی ناخن‌های‌تان را تعویض کنید.

  • می‌توانید هنگام مناسبت‌های خاص یا در مهمانی‌ها، چسب‌ها را از روی دست‌های‌تان باز کنید، یا این‌که حتی تصمیم بگیرید در مهمانی‌ها نیز با همین چسب‌ها حاضر شوید، شاید ظاهر احمقانه‌شان انگیزه‌تان را برای ترک این عادت ناپسند بیش‌تر کند.
  • بهتر است شب‌ها، هنگام خواب، این چسب‌ها را از دست‌تان باز کنید؛ البته اگر در طول خواب این عادت به سراغ‌تان نمی‌آید. این کار را انجام دهید تا کمی پوست‌تان نفس بکشد. هم‌چنین به خاطر داشته باشید، اگر چسب‌ها کثیف یا خیس شدند، حتما آن‌ها را عوض کنید.

۳. بعد از چند هفته، استفاده از چسب‌های زخم را متوقف کنید.‌ برای ترک عادت جویدن ناخن حداقل ۲۱ روز زمان نیاز دارید، بنابراین باید خودتان را آماده تا حداقل برای این مدت، روش چسب زخم را اجرا کنید. پس از گذشت این زمان، می‌توانید این کار را متوقف کنید.

  • با وجود این، اگر واقعا می‌خواهید این عادت ناپسند را به طور کلی ترک کنید، باید حتما عادتی مناسب را جایگزین آن نمایید. برای مثال، هم‌زمان با این‌که روش چسب زخم را اجرا می‌کنید، به جای جویدن ناخن، آدامس بدون قند بخورید یا با توپ‌های نرم و کوچک پلاستیکی بازی کنید. معمولا جایگزین کردن عادات بد با عادات خنثی یا مثبت بهترین روش برای ترک آن‌ها است.

۴. به روند بهبود ناخن‌های‌تان توجه کنید. اگر پس از مدتی باز هم شروع به جویدن ناخن‌های‌تان کردید، بار دیگر و برای مدت طولانی‌تر از چسب زخم استفاده کنید، یا روش‌های دیگر را به کار ببندید.

  • برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند، برای ترک موفقیت‌آمیز عادات بد، حدودا تا سه ماه زمان لازم است، بنابراین هیچ‌وقت انتظار نداشته باشید به سرعت به موفقیت برسید. حتی بعد از این‌که چسب‌های زخم را از دست‌های‌تان باز کردید، باز هم به صورت آگاهانه به این مشکل و به آرزوی‌تان برای ترک این عادت فکر کنید.
  • برای اطمینان از دستیابی به نتیجه‌ی موفقیت‌آمیز، بعد از تمام شدن دوره‌ی استفاده از چسب‌های زخم، حتما به ناخن‌های‌تان لاک بزنید، آن‌ها را به صورت حرفه‌ای مانیکور کنید، یا از محصولات بازدارنده استفاده نمایید.

 

نوشته‌های مرتبط