۴ نکته درباره اینکه پس از استخراج ۲۱ میلیون واحد بیت کوین چه می شود؟

بیت کوین از بسیاری جهات مثل یک طلای دیجیتال است. بیت کوین مانند طلا به سادگی و به اندازه‌ی دلخواه تولید نمی‌شود؛ و برای ‌”‌استخراج‌”‌ آن باید تلاش کرد. بر خلاف طلا که از زمین و خاک استخراج می‌شود، بیت کوین را باید از طریق ابزارهای کامپیوتری “‌استخراج‌”‌ کرد ولی همواره یک سوال در ذهن تمام افراد هست که پس از استخراج ۲۱ میلیون واحد بیت کوین چه می شود؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم.

هم‌چنین، در کد منبع بیت کوین این چنین نوشته شده است که میزان محدود و متناهی از این رمز ارز باید تولید شود. به همین خاطر، قرار است فقط ۲۱ میلیون بیت کوین تولید شود. به طور میانگین، بیت کوین‌های جدید با نرخ ثابتِ یک بلاک در ازای هر ۱۰ دقیقه عرضه می‌شوند. به علاوه، تقریبا هر چهار سال یک بار، میزان انتشار بیت کوین در هر یک از بلاک‌های مذکور به اندازه‌ی ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

به طور کلی فقط قرار است ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شود.

هنگامی که ماینرها (استخراج‌کنندگان) تمام بیت کوین‌ها را قفل‌گشایی کنند، عرضه‌ی آن به طور کلی به پایان خواهد رسید.

تا ۲۴ فوریه‌ی ۲۰۲۱، دقیقا ۱۸.۶۳۸ میلیون بیت کوین استخراج شده بود؛ به این ترتیب، فقط کم‌تر از ۲.۳۶۲ میلیون بیت کوین باقی مانده است که می‌توان آن‌ها را استخراج و وارد جریان بازار کرد.

وقتی تمام بیت کوین‌ها استخراج شوند، ماینرها هم‌چنان می‌توانند از طریق پردازش معاملات، پاداش یا کارمزد خود را دریافت کنند.

۱. عرضه‌ی بیت کوین فقط به ۲۱ میلیون محدود می‌شود

در حقیقت، به طور کلی فقط ۲۱ میلیون بیت کوین قابل استخراج است. وقتی ماینرها تمام این میزان بیت کوین را قفل‌گشایی کنند، عرضه‌ی آن به پایان خواهد رسید. با وجود این، هنوز امکان دارد پروتکل بیت کوین به شکلی تغییر کند که اجازه‌ی عرضه‌ی بیش‌تر از این میزان را نیز بدهد. وقتی عرضه‌ی جهانی بیت کوین به حد پایانی خود برسد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این موضوع بحث بسیاری از طرفداران رمز ارزها است.

در حال حاضر، حدود ۱۸.۵ میلیون بیت کوین استخراج شده است. بنابراین، کم‌تر از ۳ میلیون بیت کوین مانده که قابل استخراج و عرضه در جریان بازار است.

نکته‌ی مهم: با این‌که فقط حداکثر ۲۱ میلیون بیت کوین می‌تواند در بازار جریان داشته باشد، از آن‌جا که برخی از دارندگان بیت کوین کلیدهای خصوصی‌شان را از دست داده‌اند یا بدون آن‌که اطلاعات درباره‌ی کلید خصوصی‌شان باقی بماند، از دنیا رفته‌اند، میزان واقعی بیت کوین قابل دسترسی در جریان بازار، در حقیقت، می‌تواند چند میلیون کم‌تر باشد.

۲. پاداش‌های ماینینگ یا استخراج بیت کوین

از شروع راه‌اندازی شبکه‌ی بیت کوین تاکنون، ظرف ۱۰ سال، ۱۸.۵ میلیون بیت کوین استخراج شده است. با توجه به فقط ۳ میلیون بیت کوین باقی‌مانده برای استخراج، شاید این‌گونه به نظر برسد که در آخرین مراحل ماینینگ یا استخراج بیت کوین قرار داریم. این مسئله حقیقت دارد، ولی تمام حقیقت نیست. با این‌که در حقیقت بخش اعظم بیت کوین قابل استخراج تا این لحظه وارد جریان بازار شده است، جدول زمانی رسیدن به حد پایان پیچیده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

فرایند ماینینگ بیت کوین در ازای تایید موفقیت‌آمیز یک بلاک، مقداری بیت کوین به ماینرها پاداش می‌دهد. این فرایند به مرور زمان با شرایط جدید سازگار می‌شود. هنگامی که بیت کوین به تازگی راه‌اندازی شده بود، پاداش ماینینگ ۵۰ بیت کوین بود. در ۲۰۱۲، این رقم طی فرایند هاوینگ، به نصف کاهش یافت و به ۲۵ بیت کوین رسید. این رقم در ۲۰۱۶، مجددا نصف و به ۱۲.۵ بیت کوین رسید. در فوریه‌ی ۲۰۱۲، ماینرها در ازای استخراج هر بلاک جدید فقط ۶.۲۵ بیت کوین دریافت کردند – که ارزش معادل آن به دلار در ۲۴ فوریه‌ی ۲۰۲۱ حدود ۲۹۴،۱۶۸ دلار بود. این فرایند به طور موثر باعث کاهش نرخ تورم بیت کوین در هر چهار سال می‌شود.

رپورتاژ

میزان پاداش ماینرها تا زمان استخراج آخرین بیت کوین، مرتبا هر چهار سال یک بار نصف خواهد شد. در حقیقت، به نظر نمی‌رسد آخرین بیت کوین تا قبل از رسیدن به سال ۲۱۴۰ استخراج شود. با وجود این، احتمال دارد تا آن زمان، پروتکل شبکه‌ی بیت کوین دستخوش تغییر شود.

نکته‌ی مهم: فرایند ماینینگ بیت کوین برای ماینرها پاداش‌هایی در نظر گرفته است، ولی اندازه‌ی این پاداش‌ها جهت کنترل میزان جریان توکن‌های جدید، به صورت دوره‌ای کاهش می‌یابد.

۳. تاثیرات عرضه‌ی محدود بیت کوین بر ماینرهای بیت کوین

شاید به نظر برسد، گروهی که بیش از همه مستقیما تحت تاثیر محدودیت عرضه‌ی بیت کوین قرار می‌گیرند، همان ماینرها یا استخراج‌کنندگان بیت کوین باشند. برخی از منتقدان به این پروتکل ادعا می‌کنند، هنگامی که عرضه‌ی بیت کوین در جریان بازار به حد ۲۱ میلیون برسد، ماینرها دیگر هیچ پاداشی در ازای خدمات و تلاش‌شان برای شبکه دریافت نخواهند کرد.

ولی حتی وقتی آخرین بیت کوین نیز تولید شود، ماینرها هم‌چنان می‌توانند به شکل رقابتی و فعال در تایید و اعتبارسنجی معاملات جدید حضور داشته باشند. دلیل حضور آن‌ها نیز این خواهد بود که هر معامله‌ی بیت کوینی مقداری کارمزد معامله نیز به همراه دارد.

این کارمزدها، با این‌که در حال حاضر حدود چند صد دلار در ازای هر بلاک هستند، به طور بالقوه در آینده‌ می‌توانند به چند هزار دلار در ازای هر بلاک افزایش یابند – به خصوص، با رشد میزان معاملات بلاک چین و افزایش قیمت بیت کوین. در نهایت، این فرایند مانند یک اقتصاد بسته عمل خواهد کرد که در آن، کارمزدهای معاملات مانند مالیات ارزیابی می‌شوند.

۴. ملاحظات خاص

بهتر است به این نکته توجه کنید که پیش‌بینی می‌شود تا لحظه‌ای که آخرین توکن از شبکه‌ی بیت کوین استخراج شود، بیش از ۱۰۰ سال فاصله داریم. در واقعیت، تا قبل از آن‌که به سال ۲۱۴۰ برسیم، ماینرها احتمالا سال‌ها وقت دارند پاداش‌هایی را دریافت کنند که در واقع، فقط مربوط به بخش اندکی از آخرین بیت کوین باقی‌مانده برای استخراج هستند. کاهش قابل توجه در میزان پاداش‌ها ممکن است به این معنی باشد که فرایند ماینینگ تا پیش از رسیدن به سال ۲۱۴۰ به طور کلی تغییر خواهد کرد.

هم‌چنین، لازم است به خاطر داشته باشید، شبکه‌ی بیت کوین به خودی خود احتمالا تا آن زمان دستخوش تغییرات قابل ملاحظه‌ای شود. با توجه به این‌که شبکه‌ی بیت کوین فقط ظرف یک دهه تغییرات مختلفی به خود دیده است، پروتکل‌های جدید، روش‌های جدید ثبت و پردازش معاملات، و هر تعداد از سایر عوامل ممکن است بر فرایند ماینینگ تاثیرگذار باشند.

از جمله آخرین اتفاقات مهم و تاثیرگذار در این صنعت می‌توان به نامه‌ی دفتر نظارت بر ارز ایالات متحده در ژانویه‌ی ۲۰۲۱ مبنی بر مجاز دانستن استفاده از رمز ارز به عنوان یکی از روش‌های پرداخت، پذیرش بیت کوین توسط پی‌پال، و دریافت بیت کوین توسط تسلا در ازای فروش خودروها و سقف‌های خورشیدی تسلا اشاره کرد.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی

منبع:investopedia

۴ نکته درباره اینکه پس از استخراج ۲۱ میلیون واحد بیت کوین چه می شود؟


 

نوشته‌های مرتبط