آمار و حقایقی درباره رمز ارزها که همه باید بدانند

شاید بسیاری از آدم‌ها رمز ارزها را با نام بیت کوین می‌شناسند، ولی بازار واحد پولی دیجیتالی مبتنی بر فناوری بلاک‌چین بسیار بزرگ‌تر از بیت کوین است. به عنوان مثال، می‌توان به اتر اشاره کرد: این رمز ارز که برای نخستین بار در ۲۰۱۵ عرضه شد، بر اساس بلاک‌چین با منبع باز اتریوم – که در حال حاضر، به طور گسترده‌تری برای نامیدن این واحد پولی استفاده می‌شود – طراحی شد؛ این رمز ارز به عنوان یکی از چندین و چند واحد پولی مجازی با بالاترین سطح معاملات کیف پول لجر در ۲۰۲۱ شناخته می‌شود. این افزایش محبوبیت در قیمت اتریوم هنگامی قابل درک است که بفهمید ارزش این واحد پول دیجیتالی ظرف دسامبر ۲۰۲۰ تا ژانویه‌ی ۲۰۲۱ تقریبا دو برابر افزایش یافت. صرف‌نظر از این مسئله، هنگامی که میزان جستجوی اطلاعات درباره‌ی رمز ارزها را در گوگل توسط مصرف‌کنندگان – مثلا مردم لهستان – بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم آمار جستجوی اطلاعات درباره‌ی بیت کوین از سایر ارزهای دیجیتال بسیار بیش‌تر است.

شمار رمز ارزها اوج گرفته است

رپورتاژ

با این‌که معمولا تعداد خاصی از رمز ارزها در میان عموم مردم شناخته شده‌اند، بهتر است به خاطر داشته باشید که تعداد رمز ارزهای موجود بسیار بیش از این‌ها است: تخمین زده می‌شود بیش از ۴۰۰۰ رمز ارز در ۲۰۲۱ در گردش باشند. اکثر این رمز ارزها نسبتا بسیار کوچک و محدود هستند، و نقش مهمی در بازار ارز دیجیتال بازی نمی‌کنند. در حقیقت، رتبه‌بندی‌های مختلف – نظیر نتایج به دست آمده از مقایسه‌ی ارزش بازار میان رمز ارزهای متعدد – نشان می‌دهند بیت‌ کوین (BTC)، اتریوم (ETC)، و ریپل (XRP) در صدر محبوب‌ترین واحدهای پولی دیجیتالی قرار دارند. با وجود این، سایر پول‌های دیجیتالی نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای ارزش پیدا کرده‌اند. برای مثال، توییت‌های مدیر عامل شرکت تسلا، ایلان ماسک، به افزایش ناگهانی قیمت دوج‌کوین (DOGE) در ۲۰۲۱ منجر شد. علی‌رغم آن‌که قیمت دوج‌کوین بسیار پایین‌تر از بسیاری دیگری از رمز ارزها است، این واحد پولی دیجیتالی رشد بسیار سریعی را تجربه کرد.

به دست آوردن رمز ارزها: استخراج، مبادله، و کیف پول

وقتی آدم‌ها تصمیم می‌گیرند در رمز ارزها سرمایه‌گذاری کنند یا معاملاتی انجام بدهند، خودشان می‌توانند آن‌ها را استخراج کنند یا این رمز ارزها را خریداری کنند. سودمند بودن یا نبودن استخراج پول دیجیتال به شکل قابل توجهی متغیر است: استخراج برخی از این واحدهای پولی بسیار دشوارتر از بقیه است – زیرا برخی از آن‌ها دارای چنان معادلات پیچیده‌ای هستند که کامپیوتر باید همه‌ی آن‌ها حل کند؛ و این کار به توان محاسباتی بسیار بالایی نیاز دارد – و مصرف بیش از اندازه‌ی برق می‌تواند به طور بالقوه هر مقدار سود ناشی از استخراج را خنثی کند. به همین خاطر، بسیاری از مصرف‌کنندگان این ارزهای دیجیتالی را از تاجران رمز ارزها خریداری می‌کنند. در اوایل ۲۰۲۱، شرکت بایننس بالاترین حجم معاملات تمام رمز ارزها را در یک روز به خود اختصاص داد. پس از به دست آوردن این رمز ارزها، برای جلوگیری از به سرقت رفتن آن‌ها، به یک کیف پول یا دستگاه ذخیره‌سازی دیجیتال نیاز است. با این‌که آمار دقیقی از میزان محبوبیت انواع مختلفی از کیف پول دیجیتال در کشورهای مختلف در دست نیست، وب‌سایت Blockchain.com تخمین می‌زند در ماه‌های اول ۲۰۲۱ میلیون‌ها کیف پول دیجیتالی در سطح جهان وجود داشته‌اند.

نوشته‌های مرتبط