خواص برنج قهوه ای: 27 خاصیت برنج قهوه ای برای سلامتی و لاغری

خواص برنج قهوه ای برای کاهش وزن برای تمام دنیا شناخته شده است و افراد زیادی این برنج را در رژیم غذایی خود گنجانده‌اند. همه ما می‌دانیم که برنج قهوه‌ای، خوراکی سالمی برای کاهش وزن و دیابت است. کالری برنج قهوه‌ای از کالری برنج سفید کمتر است و همین ویژگی، آن را به خوراکی مناسب برای افراد دیابتی تبدیل کرده است. کربوهیدرات آن نیز از برنج سفید کمتر است اما انرژی تولید شده توسط برنج قهوه‌ای از برنج سفید بیشتر است.

افراد زیادی از برنج قهوه‌ای استفاده می‌کنند اما اکثر آن‌ها از خواص آن اطلاعی ندارند. امروزه، مردم فقط می‌دانند که برنج قهوه‌ای برای دیابت و رژیم غذایی مفید است اما این مسئله را نمی‌دانند که می‌توان این برنج را در برنامه غذایی روزانه خود گنجاند.

برنج قهوه‌ای در میان مردم به برنج قرمز نیز شناخه می‌شود. اگر برنج را بر اساس رنگ تقسیم بندی کنیم، علاوه بر برنج سفید و قهوه‌ای، برنج سیاه نیز وجود دارد و اگر این طبقه بندی را بر اساس نوع کاشت انجام دهیم، دو گروه ارگانیک و غیر ارگانیک خواهیم داشت.

افراد زیادی، برنج قهوه‌ای را به خوشمزگی برنج سفید نمی‌دانند. قیمت برنج قهوه‌ای نیز از برنج سفید بیشتر است. دلایل زیادی برای عدم مصرف برنج قهوه‌ای وجود دارد.

در واقع، قیمت برنج قهوه‌ای از برنج سفید بالاتر است اما طعم آن به خوبی برنج سفید نیست. مواد مغذی موجود در برنج قهوه‌ای برای بدن بسیار مفید هستند. ۹ خاصیت اصلی برنج قهوه‌ای برای بدن را در این‌جا آورده‌ایم:

خواص برنج قهوه ای

۱. کاهش وزن

افراد زیادی از تاثیر برنج قهوه‌ای در کاهش وزن آگاه هستند. این خاصیت به دلیل کالری پایین برنج قهوه‌ای است که از ورود کالری اضافی به بدن جلوگیری می‌کند.

خوب برنج قهوه‌ای چگونه این کار را می‌کند؟ می‌دانیم که  برنج قهوه‌ای دارای کربوهیدرات است که انرژی بدن را تامین کرده و گرسنگی را رفع می‌کند. مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات می‌تواند باعث افزایش وزن شود اما مصرف مناسب و درست آن به تناسب اندام شما کمک می‌کند.

جایگزین کردن برنج سفید با برنج قهوه‌ای می‌تواند به کاهش ون کمک کند. هر وعده برنج قهوه‌‌ای ۱۱۰ کالری و ۲ گرم پروتئین و فیبر دارد. برنج قهوه‌ای منبع خوبی از فسفر، منیزیم، ویتامین B6، تیامین و نیاسین است و آهن و زینک مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند.

چرا برنج قهوه‌ای را به رژیم غذایی اضافه کنیم؟ برنج قهوه‌ای خواصی دارد که آن را برای کاهش وزن مفید می‌کند. شاخص گلیسمی برنج قهوه‌ای بسیار مفید است و دریافت کالری را کنترل می‌کند. افرادی که رژیم غذایی دارند، بهتر است خوراکی را انتخاب کنند که حاوی فیبر بیشتری است.

برنج قهوه‌ای – حتی پوست آن – فیبر بالایی دارد. برنج قهوه‌ای از فرآیند آسیاب شدن نمی‌گذرد بنابراین مواد مغذی موجود در آن – مانند برنج سفید – طی این فرآیندها از بین نمی‌رود.

۲. کنترل قند خون و جلوگیری از دیابت

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف حداقل پنج وعده برنج سفید در هفته باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. با مصرف برنج قهوه‌ای، این احتمال کاهش می‌یابد. مصرف دو وعده یا بیشتر برنج قهوه‌ای در هفته می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. جایگزین کردن برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید، به کاهش ۱۶ درصدی این نوع از دیابت منجر می‌شود.

برنج قهوه‌ای برای افراد مبتلا به دیابت مفید است چرا که شاخص گلیسمی پایین‌تری نسبت به برنج سفیددارد. این خاصیت به دلیل فیبر بالای موجود در آن است. برنج معمولی وارد فرآیند آسیاب می‌شود و به همین دلیل مقدار زیادی از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی خود را از دست می‌دهد.

در واقع، فیبر می‌تواند ورود گلوکز به خون را کند کند. برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن فیبر بالا، باعث بالا رفتن قند خون نمی‌شود. علاوه بر فیبر زیاد، برنج قهوه‌ای حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز هست که مقدار آن‌ها از برنج سفید بیشتر است. برای مثال، برنج قهوه‌ای سرشار از ویتامین B، منیزیم و آهن مورد نیاز بدن است.

نتایج تحقیقات نشان داد که برنج قهوه‌ای که به موش‌هایی با ذخیره گلوکز بالا داده شد، به طبیعی شدن سطح گلوکز در بدن آن‌ها منجر شد.

همان‌گونه که در بالا گفته شد، برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر است که می‌تواند ورود گلوکز به خون را کند کند. بنابراین، نگران ابتلا به دیابت نباشید. برنج قهوه‌ای حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده نیز هست. در واقع توصیه می‌شود که مصرف دو وعده (یا بیشتر)  در هفته برنج قهوه‌ای را جایگزین برنج معمولی کنید تا خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کاهش یابد. علاوه بر این‌ها، برنج قهوه‌ای حاوی مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان است که از دیابت جلوگیری می‌کنند.

۳. کنترل کلسترول

ثابت شده است که کلسترول بد در بدن می‌تواند به بیماری‌های خطرناک بینجامد. برای رفع این مسئله می‌توانید برنج قهوه‌ای مصرف کنید. همچنین می‌توانید از خوراکی‌هایی که در آن‌ها برنج قهوه‌ای به کار رفته است استفاده کنید. اگر برنج قهوه‌ای را به طور منظم مصرف کنید، خطر بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهید. بنابراین گنجاندن برنج قهوه‌ای در رژیم غذایی بسیار مفید است.

فیبرحل شدنی موجود در برنج قهوه‌ای برای آن دسته افرادی که در معرض کلسترول قرار دارند مفید بوده و به پایین آوردن کلسترول آن‌ها کمک می‌کند. با استناد به مطالعات انجام شده، توصیه می‌شود برنج قهوه‌ای را جایگزین برنج سفید کنید زیرا از مشکلاتی مانند دیابت و کلسترول بد جلوگیری می‌کند.

برنج قهوه‌ای تخمیر شده با استفاده از روش‌های تخمیر که به برنج مخمر قرمز مشهور است، توانایی کاهش کلسترول خون یا اثر هیپوکلسترولی (افزایش کلسترول) را دارد. موناکولین K که شبیه به لووستاتین است مانند یک عامل هیپوکلسترولی عمل می‌کند و عملکردی شبیه به ترکیبات استاتین‌ دارد.

۴. جلوگیری از سنگ صفرا

با استناد به مطالعات انجام شده، خوراکی‌هایی که فیبر بالایی دارند از بروز سنگ صفرا جلوگیری می‌کنند. فیبر قابل هضم بالا به حل شدن مواد باقی مانده و تولید صفرای سالم کمک می‌کند.

یکی از خواص برنج قهوه ای، داشتن ترکیبات آنتوسیانینی است که از عوامل آنتی اکسیدانی، آنتی هیپرتانسیو، ضد کلسترول و آنتی‌هیپرگلیسمی هستند. در واقع این ماده می‌تواند چربی‌های بد موجود در بدن را خنثی کند. با دانستن این مسئله که یکی از دلایل ایجاد سنگ صفرا، تجمع کلسترول است، بیماران مبتلا به این مشکل می‌توانند مصرف برنج قهوه‌ای را جایگزین مصرف برنج سفید کنند.

صفرا مایعی است که در گوارش چربی‌ها نقش دارد. اگر این مایع، سفت شود، به سنگ صفرا تبدیل می‌شود. دلیل اصلی ایجاد سنگ صفرا می‌تواند عدم تعادل میان کلسترول و مواد شیمیایی موجود در صفرا باشد. کریستال‌های فلسی در طی سال‌ها به سنگ تبدیل می‌شوند.

ترکیب شیمیایی که به طور معمول در کیسه صفرا وجود دارد از کلسترول و بیلی‌روبین (مواد باقی مانده از انهدام سلول‌های قرمز خون) تشکیل می‌شود. تقریبا ۸۰ درصد سنگ‌های صفرا از کلسترول و ۲۰ درصد آن‌ها از بیلی‌روبین هستند. بیلی‌روبین، رنگ‌دانه‌ای است که در صفرا یافت می‌شود.

۵. منبع آنتی اکسیدان

برنج قهوه‌ای منبع خوبی از آنتی اکسیدان است. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن می‌توانند رادیکال‌های آزاد را مهار کنند.

برنج قهوه‌ای، به داشتن رنگ‌دانه قرمز که دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی بوده و برای سلامتی مفید است، شناخته شده است. رنگ‌دانه قرمز موجود در برنج قهوه‌ای، یک آنتی اکسیدان طبیعی است که می‌تواند از بیماری‌های متعدد جلوگیری کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، آنتی اکسیدان‌های موجود در برنج قهوه‌ای را می‌توان به شش گروه تقسیم کرد: فنولیک اسیدها، فلاونوئیدها، پروآنتوسیانیدها و آنتوسیانین‌ها، ویتامین E، اوریزانول و فیتیک اسید. در میان این شش گروه، در مقایسه با دیگر غلات مانند گندم، ذرت، جو، جو دو سر، سورگوم، چاودار و ارزن، برنج قهوه‌ای سطح بالاتر از اوریزانول و آنتوسیانین دارد. همچنین، در گروه آنتوسیانین‌ها، سیانیدین-۳-O-گلوکزید و پئونیدین-۳-O-گلوکزید در برنج قهوه‌ای/ سیاه، در بالاترین حد یافت می‌شوند.

برخلاف برنج سفید، برنج قهوه‌ای معمولا به صورت کامل به فروش می‌رسد به این معنا که پوسته (سبوس) نیز در آن موجود است. برنج قهوه‌ای معمولا به صورت فرنی تهیه می‌شود. همچنین،  این برنج را می‌توان آرد کرد و به جای آرد برنج سفید در تهیه خمیر شیرینی مورد استفاده قرار داد.

۶. جلوگیری از بیماری قلبی

همان‌گونه که در بالا گفته شد، یکی از خواص برنج قهوه ای توانایی آن در پایین آوردن کلسترول خون است. پایین بودن کلسترول برای دیگر اندام‌ها از جمله قلب مفید است.

کاهش میزان کلسترول به ویژه کلسترول LDL (لیپوپروتئین کم‌چگالی) می‌تواند تشکیل پلاک در دیواره رگ‌ها – که تجمع آن‌ها باعث تنگی رگ‌ها و در نتیجه حمله قلبی می‌شود – را کاهش دهد. بنابراین، کاهش کاسترول به کاهش خطر بیماری قلبی می‌انجامد.

این مسئله توسط مطالعه دیوید بکر و رام گوردون – دو متخصص قلب در بیمارستان Chestnut Hill – در ۲۰۰۹ اثبات شد. آن‌ها گزارش کردند که سطح کلسترول LDL در افرادی که برنج قهوه‌ای مصرف کردند نسبت به افرادی که دارونما دریافت کردند، کاهش بیشتری داشت.

۷. مفید برای دستگاه گوارش

لازم است بدانید که میزان فیبر موجود در برنج قهوه‌ای، شش برابر برنج سفید است. فیبر، ماده‌ای است که تاثیر مهمی بر سلامت دستگاه گوارش می‌گذارد. بنابراین با خوردن منظم برنج قهوه‌ای، سلامت دستگاه گوارش خود را تضمین می‌کنید. فیبر در کنترل قند خون، کاهش خطر سرطان و هموروئید و رفع کلسترول نیز نقش دارد.

۸. کمک به افراد مبتلا به آسم

آیا به آسم مبتلا هستید؟ برنج قهوه‌ای منبعی از منیزیم – ماده معدنی که الگوی تنفس افراد عادی را تنظیم می‌کند – است. افراد مبتلا به آسم نیز با مصرف منظم برنج قهوه‌ای، از خواص آن بهره‌مند می‌شوند. اما قبل از این کار، درمورد این‌که مجاز به مصرف برنج قوه‌ای هستید یا نه با پزشک خود مشورت کنید.

۹. بهبود سلامت استخوان

اینجا نیز، نام منیزیم به میان می‌آید. منزیم یک ماد معدنی ایده‌آل است که از سلامت استخوان‌ها محافظت می‌کند. با منیزیم کافی، استخوان‌هایی سالم‌تر و قوی‌تر خواهیم داشت. اما کمبود منیزیم می‌تواند به پوکی استخوان و کاهش تراکم آن منجر شود. مصرف منظم برنج قوه‌ای نه تنها به سلمت استخوان‌ها بلکه به جلوگیری و تسکین دردهای مفصلی نیز کمک می‌کند.

خواص برنج قهوه ‌ای برای پوست

۱۰. پوست بی عیب و نقص

داشتن پوستی بی عیب و نقص. چه تعداد از ما هر روز صبح به آینه نگاه می‌کنیم و از آنچه می‌بینیم رضایت کامل داریم؟ من که نیستم؛ به مرحمت این همه آلودگی و پرتوهای ماوراء بنفش که تمام این لکه‌ها، نقطه‌های سیاه و التهاب‌ها را برای پوستم به ارمغان آورده‌اند!

نگران نباشید، طبیعت راه حلی برای همه‌ی ما دارد.

محتوای غنی فیبر و سایر مواد معدنی ضروری در برنج قهوه ای برای بری ساختن پوست‌تان از لک و پیس‌ها به خوبی کارساز واقع می‌شود. همچنین، پروتئین‌های موجود در این برنج سالم به عنوان یک لایه‌بردار قدرتمند عمل می‌کنند. آن‌ها رشد سلول‌ها و تحریک جریان خون به سمت پوست را افزایش می‌دهند، که این امر ظاهری شاداب و درخشان به ما می‌بخشد.

مواد لازم:

– یک دوم فنجان برنج قهوه ای

– ۱ فنجان آب

– ۱ پیاله

– گلوله‌های تمیز پنبه

دستورالعمل:

۱. ابتدا برنج را خوب پاک کنید تا هیچ ناخالصی نداشته باشد.

۲. برنج را در پیاله بریزید و آب را روی آن خالی کنید.

۳. بگذارید برنج به مدت ۱۵ دقیقه خیس بخورد، تا مواد مغذی اضافی آن داخل آب سرایت پیدا کنند.

۴. این مخلوط را صاف کنید، آب آن را نگه دارید و از برنج برای آشپزی استفاده کنید.

۵. یک گلوله‌ی تمیز پنبه را در مایع به دست آمد فرو کنید و صورت و گردنتان را با آن تمیز کنید. به مدت چند دقیقه به آرامی ماساژ بدهید.

۶. بگذارید حدود ۱۰ دقیقه بماند، تا این مخلوط کاملا خشک شود.

۷. آن را با آب معمولی بشویید و خشک کنید

۸. این فرایند را هر روز تکرار کنید تا از درخشندگی پوست برخوردار شوید.

۱۱. مانع از پیری زودرس می‌شود

برنج قهوه ای که سرشار از پروتئین است از چین و چروک، افتادگی پوست و ایجاد خطوط چهره جلوگیری می‌کند.

نوسان سطح قند خون می‌تواند به استرس منجر شود، که یکی از علل اصلی پیری است. کربوهیدرات‌های پیچیده‌ی موجود در برنج قهوه ای می‌توانند به تنظیم سطح قند خون کمک کننند، و مانع از پیری زودرس شوند. سبوس برنج نیست طبق گفته‌ها وقتی به صورت موضعی استفاده شود، در جلوگیری از چین و چروک فوق‌العاده موثر است.

۱۲. خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند

سلنیوم موجود در برنج قهوه ای به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و التهاب پوست را کاهش می دهد.

از پک صورت زیر برای داشتن پوستی کشیده و شاداب استفاده کنید:

مواد لازم:

– ۲ قاشق غذاخوری برنج قهوه ای

– ۱ قاشق غذاخوری ماست ساده

دستورالعمل:

۱. برای درست کردن ماسک صورت، ابتدا، برنج قهوه ای را آسیاب کنید تا بسیار نرم شود.

۲. یک قاشق غذاخوری ماست ساده را با نیم قاشق غذاخوری برنج آسیاب شده مخلوط کنید

۳. این مخلوط را روی پوست تازه شسته شده‌ی صورت‌تان بمالید

۴. آن را بعد از حدود ۱۰ دقیقه با آب گرم بشویید.

۵. برای دستیابی به بهترین نتایج ، این روند را دو بار در هفته تکرار کنید.

۱۳. جوش را درمان می‌کند

این راه حلی بسیار مطمئنا برای خلاص شدن از دست تمام مشکلات مربوط به جوش است!

برنج قهوه ای مملو از آنتی اکسیدان، ویتامین، و منیزیم است، که از پوست در برابر لکه‌ها و جوش و آکنه محافظت می‌کند.

انسولینی که با استفاده از برنج سفید تولید می‌شود باعث تحریک تولید سبوم روی پوست می‌شود. سبوم (چربی) بیش از حد روی پوست می‌تواند به جوش زدن منجر شود. برنج قهوه ای به نحو موثری از بروز این مشکل پیشگیری می‌کند.

این نوع از برنج حاوی خواص تسکین دهنده و خنک کننده است، که وقتی از آن بر روی جوش‌های پوستی استفاده شود بسیار موثر خواهد بود. این برنج سوختگی‌ها را تسکین می‌دهد و به کاهش قرمزی اطراف جوش کمک می‌کند.

مواد لازم:

– ۲ قاشق غذاخوری آب برنج قهوه ای

– گلوله‌های پنبه

دستورالعمل:

۱. ابتدا صورتتان را به طور کامل تمیز کنید

۲. گلوله‌ی پنبه را در آب برنج فرو کنید و آن را مستقیما روی ناحیه‌ی مبتلا به جوش بمالید

۳. بگذارید با جریان هوا خشک شود. این امر حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول خواهد کشید.

۴. آن را با استفاده از آب ولرم بشویید.

۵. این روش را هر سه روز یک باز تکرار کنید تا جوش‌های پوست‌تان بر طرف شود.

۱۴. اگزما را درمان می‌کند

محتوای نشاسته‌ی بسیار بالای برنج قهوه ای در تسکین اگزما بسیار موثر عمل می‌کند.

رپورتاژ

تمام آنچه نیاز است انجام دهید این است که یک گلوله‌ی پنبه‌ی تمیز را در آب برنج قهوه ای فرو کنید و به آرامی روی ناحیه‌ی مبتلا شده بمالید. این فرایند را به مدت پنج دقیقه تکرار کنید و بگذارید در اثر جریان هوا خشک شود.

انجام این درمان دو بار در روز به مدت ۱۰ روز قطعا شما را از دست این اختلال پوستی نجات خواهد داد.

۱۵. راش‌ها و آفتاب‌سوختگی‌ها را تسکین می‌دهد

آیا تابستان گذشته آفتاب واقعا به طرز آزار دهنده‌ای بر شما می‌تابید؟

نگران نباشید، در اینجا راه حلی ارزان و موثر به شما ارائه می‌کنیم تا از دست آن سوختگی‌ها خلاص شوید.

برنج قهوه ای خواص ضد التهابی و خنک کننده‌ی بالایی دارد که هنگام درمان راش‌ها و آفتاب سوختگی‌ها به کار می‌آید. این برنج به بهبود سریع پوست و محافظت از آن در برابر هر گونه کک و مک کمک می‌کند.

فقط کافی است آب برنج قهوه ای را روی ناحیه‌ی مبتلا به آکنه به مدت یک روز قرار دهید تا شاهد اثربخشی سریع آن باشید.

خواص برنج قهوه ای برای مو

۱۶. درمان موهای آسیب دیده

موهای ما به مواد معدنی و مواد مغذی برای رشد سالم نیاز دارد. و برنج قهوه ای معدن این مواد مغذی است.

این برنج پ.ست سر و ریشه‌ی مو را درمان می‌کند و از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری می‌کند، بنابراین به ریزش مو پایان می‌دهد. برنج قهوه ای همچنین حاوی پروتئين‌هایی است که رشد سلول‌ها را تحریک می‌کنند و خون لازم برای پوست سر را فراهم می‌آورد، که آن را به ماده‌ای بی نظیر برای درمان موهای آسیب دیده تبدیل می‌کند.

مواد لازم:

– ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری برنج قهوه ای

– ۱ تخم مرغ

– ۱ فنجان آب

دستورالعمل:

۱. برنج آسیاب شده را با سفیده‌ی تخم مرغ مخلوط کنید و یک فنجان آب به آن اضافه کنید.

۲. این مخلوط را بزنید تا کمی کف کند

۳. این مخلوط را به موهای‌تان بمالید

۴. بعد از ۱۰ دقیقه آن را بشویید. این مخلوط به تمیز کردن موهای شما و از بین بردن آلودگی و چربی اضافه کمک می‌کند.

۵. این فرایند را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید تا موهای آسیب دیده‌تان ترمیم شود.

۱۷. به عنوان یک نرم کننده‌ی موی طبیعی عمل می‌کند

وقتی می‌توانید همان درمان و نتیجه را از یک محصول خانگی بگیرید پس چرا از نرم کننده‌های گران قیمت استفاده کنید؟ برنج قهوه ای سرشار از مواد مغذی، فیبر، و نشاسته است که می‌تواند به گیسوی ما نرمی و درخشندگی ببخشد. از فرایند زیر برای درست کردن نرم کننده‌ی موی برنج قهوه ای طبیعی خود استفاده کنید:

مواد لازم:

– ۱ فنجان آب برنج قهوه ای

– ۳ تا ۴ قطره روغن رزماری/اسطوخودوس یا هر روغن معطر دیگری به انتخاب خودتان

دستورالعمل:

۱. چند قطره از روغن معطر را داخل یک فنجان آب برنج قهوه ای بریزید و خوب هم بزنید

۲. این مخلوط را بعد از شامپو کردن موهای‌تان روی آن‌ها بمالید

۳. بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند، بعد آن را با استفاده از آب سرد بشوئيد.

۴. این فرایند را هر بار که سرتان را می‌شویید تکرار کنید.

۱۸. شوره را درمان می‌کند

آیا از تکاندن برفک‌های سفید روی شانه‌ی لباس مشکی‌تان خسته شده‌اید؟ خب زمان آن رسیده است که راهی طبیعی برای بر طرف کردن این شوره‌های سمج پیدا کنید.

برنج قهوه ای بسیار سرشار از سلنیوم است، ماده‌ی معدنی که به کم کردن شوره معروف است. مصرف منظم آن نیز رشد سالم مو را تقویت می‌کند.

تمام آنچه نیاز دارید انجام دهید آن است که موها و پوست سرتان را با آب برنج تازه دو بار در هفته ماساژ دهید. این فرایند جریان خون مناسب در پوست سر را تضمین و مواد مغذی لازم برای فولیکول‌های مو را فراهم می‌کند.

خواص برنج قهوه ای برای سلامتی

۱۹. از سرطان پیشگیری می‌کند

برنج قهوه ای در مبارزه با سرطان‌های مختلف مانند سرطان سینه، سرطان روده، و سرطان خون جلوگیری می‌کند.

وجود فیبر و آنتی اکسیدان‌های موثر در برنج قهوه ای آن را به سلاحی بی نظیر برای مبارزه با سرطان تبدیل می‌کند. فیبر موجود در برنج قهوه ای خودش را به مواد سمی خطرناک که باعث سرطان می‌شوند می‌چسباند.

برنج قهوه ای همچنین حاوی فنول‌های مهمی، مانند فرولیک اسید، تریسین، و کافئیک اسید است که در محدود کردن رشد غیر قابل کنترل سلول‌های سرطان سینه و سرطان روده مفید است. محققان همچنین خواص ضد توموری برنج قهوه ای را نیز اثبات کرده‌اند.

۲۰. بی‌خوابی را درمان می‌کند

آیا هشت ساعت خواب عمیق روزانه را دارید یا یکی از آن کسانی هستید که شب‌ها مدام از این شانه به آن شانه می‌غلتد؟

اگر از جرگه‌ی آدم‌های دسته‌ی دوم هستید، باید برنج قهوه ای را امتحان کنید. این برنج به داشتن خواص آرامشبخش معروف است که باعث می‌شود مثل یک نوزاد آرام به خواب بروید.

همچنین، ملاتونین، هورمون خواب موجود در برنج قهوه ای، به بالا بردن سطح کیفی خواب کمک می‌کند. ملاتونین اعصاب را آرام می‌کند که چرخه‌ی خواب را بهبود می‌بخشد.

۲۱. برای سیستم عصبی مفید است

برنج قهوه ای در حفظ عملکرد ملایم و مناسب سیستم عصبی و مغز مفید است.

سوخت و ساز مغز با کمک مواد معدنی ضروری مانند منگنز و ویتامین B موجود در برنج قهوه ای تسریع می‌شود. منیزیم موجود در برنج قهوه ای همچنین به تنظیم عملکرد عضلات و اعصاب نیز کمک می‌کند. و همینططور ترشح ناگهانی کلسیم را در سلول‌های عصبی کنترل و از فعال شدن ناگهانی سلول‌های عصبی پیشگیری می‌کند. این امر باعث حفظ آرامش عضلات و اعصاب می‌شود و از انقباضات غیر معمول جلوگیری می‌کند.

برنج قهوه‌ ای سرشار از ویتامین E است، که به پیشگیری از بیماری‌های مختلف مربوط به مغز نیز کمک می‌کند.

۲۲. قدرت سیستم ایمنی بدن را حفظ می‌کند

آیا اغلب بیمار می‌شوید؟ آیا حتی یک تغییر جزئی در آب و هوا بلای جانتان می‌شود؟ برنج قهوه ای همان چیزی است که به آن نیاز دارید.

برنج قهوه ای سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و مولفه‌های فنولیک قابل توجهی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. همچنین به تسریع التیام زخم‌ها، تغذیه‌ی بدن برای مبارزه‌ی بهتر با عفونت‌ها کمک می‌کند.

۲۳. برای زنان شیرده مفید است

برنج قهوه ای جوانه زده یا سبز شده برای مادرانی که بچه شیر می‌دهند مفید است.

تحقیقات اثرات مثبت آن را بر زنان باردار در کاهش خستگی مفرط، افسردگی، و نوسانات خلقی اثبات کرده‌اند. بنابراین، منتظر چه هستید؟ این غله‌ی باورنکردنی را به رژیم غذایی روزانه‌ی خود اضافه کنید تا از افسردگی پس از زایمان پیشگیری کنید.

۲۴. خاصیت ضد افسردگی دارد

برنج قهوه ای خواص ضد افسردگی دارد و به مبارزه با اختلالات ذهنی کمک می‌کند.

در یک پژوهش تحقیقاتی نشان داده‌ شده است که وجود آمینو اسیدهایی مانند گلیسیرین، GABA، و گلوتامین در برنج قهوه ای باعث کاهش استرس، اضطراب و افسردگی می‌شود.

۲۵. به عملکرد مناسب روده‌ها کمک می‌کند

وجود فیبر نامحلول در برنج قهوه ای به گوارش و اجابت مزاج صحیح کمک می‌کند. به خاطر وجود فیبر آب جذب روده می‌شود، که با افزودن مایع بیشتر در حرکات روده و اجابت مزاج به پیشگیری از یبوست کمک می‌کند.

۲۶. عفونت مخمری کاندیدا را کنترل می‌کند

برنج قهوه‌ای برای کسانی که از عفونت مخمر کاندیدا رنج می‌برند بهترین راهکار است چراکه شاخص گلیسمی پایینی دارد.

در این ناراحتی، خوراکی‌های قند دار و نشاسته دار شدیدا ممنوع هستند چون خطر التهاب را افزایش می‌دهند. محتوای فیبر بالای موجود در برنج به سیستم گوارشی کمک می‌کند رشد بیش از حد کاندیدا را کنترل و درمان کند.

۲۷. به عنوان غذایی کامل برای بچه‌ها محسوب می‌شود

برنج قهوه‌ ای چون به آسانی هضم می‌شود و سرشار از فیبر است، یکی از بهترین غذاها برای کودک شما به حساب می‌آید.

این برنج همچنین حاوی شماری از مواد مغذی، مانند کلسیم، منیزیم، سلنیوم، و بسیاری دیگر از مواد است که به رشد کودک کمک می‌کنند. صادقانه بگوییم، این جایگزینی بسیار بهتر برای محصولات غله‌ای حاصل از برنج سفید برای تغذیه‌ی کودک خردسال‌تان است.

مقایسه برنج قهوه ای و برنج سفید بر اساس نتایج تحقیقات

اکثر افراد، برنج سفید را بیشتر از برنج قهوه‌ای مصرف می‌کنند اما باید بدانیم که مصرف منظم برنج قهوه‌ای فواید زیادی برای بدن دارد.

به طور کلی، هر ۱.۵ لیوان  برنج قهوه‌ای پخته، کمتر از ۱۱۰ کالری دارد. درصد مواد مغذی موجود در برنج قهوه‌ای را در این‌جا آورده‌ایم:

– کربوهیدرات- ۸۵٪ (۸٪ از پروتئین می‌آید و ۷٪ از چربی)

– فیبر- ۷٪ (فیبر مورد نیاز برای رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری)

– ویتامین B (مقدار کمی تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، فولات و نیاسین). ویتامین B در دریافت انرژی از غذا نقش داشته و از فرآیندهای تشکیل سلول‌های مغزی و خونی حمایت می‌کند.

– منیزیم، فسفر و کلسیم

– پتاسیم- برای تعادل مایعات و عملکرد سیستم قلبی عروقی

برنج قهوه‌ای یک خوراکی اصلی است که بسیار مورد بی‌توجهی قرارگرفته است. تحقیقات نشان می‌دهد که برنج قهوه‌ای حاوی پروتئین، اسیدهای چرب غیر اشباع، بتا استرول، کمپسترول، استیگما استرول، ایزو الون، ساپونین، زینک، آهن، لوواستاتین و موینولین-HMG-CoA است. مواد موجود در برنج قهوه‌ای برای بدن مفید هستند. پوسته برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر و روغن‌های طبیعی است. فیبر نه تنها سیر کننده است بلکه از بسیاری از بیماری‌های گوارشی نیز جلوگیری می‌کند.

خواص فیبر

۱. رشد مغز

۲. کاهش کلسترول

۳. جلوگیری از بیماری قلبی

۴. سلامت پوست

۵. جلوگیری از پولیپ مقعدی

۶. جلوگیری از هموروئید

۷. کمک به حرکات روده

۸. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

۹. کاهش خطر سرطان

همان‌گونه که در این موارد آمده است، فیبر برای رشد مغز و کاهش کلسترول مفید است. چربی موجود در پوسته برنج قهوه‌ای نیز از چربی‌های ضروری است که برای رشد مغز در کودکان مورد نیاز هست.

خواص تیامین (ویتامین B1)

۱. جلوگیری از بری‌بری در نوزادان

۲. بهبود عملکرد عصبی

۳. کمک به تبدیل گلوکز به انرژی

برنج قهوه‌ای حاوی تیامین (ویتامین B1) بوده که برای جلوگیری از بری‌بری در نوزادان مفید است. آهن موجود در این برنج نیز بالا است و به نوزادان شش ماهه کمک می‌کند زیرا آهن موجود در شیر مادر، برای تامین نیاز نوزادان در این سن کافی نیست. درمورد ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن نیز در بالا صحبت شد. بنابراین خیلی خوب است که مصرف برنج قهوه‌ای را شروع کنیم.

می‌دانیم که کربوهیدرات برنج قهوه‌ای از برنج سفید بیشتر است (۷۸.۹ گرم / ۷۵.۷ گرم) اما نتایج تحلیل Nio در ۱۹۹۲ نشان داد که کالری دریافتی از برنج قهوه‌ای از برنج سفید کمتر است (۳۴۹ کالری/ ۳۵۳ کالری) و سرشار از پروتئین است (۶.۸ گرم/ ۸.۲ گرم) . این می‌تواند به دلیل تیامین بالای این برنج باشد (۰.۱۲ میلی‌گرم/ ۰.۳۱ میلی‌گرم).

موارد بالا درمورد خواص برنج قهوه ای برای سلامتی بود. انتخاب با شماست. شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه چیزی را انتخاب کنید. قبل از مصرف غذا، درمورد خواص و فواید آن فکر کنید. در آخر این‌که آرزوی همه ما، سلامتی است. به دقت انتخاب کنید!

نوشته‌های مرتبط