تاثیر سیگار بر پوست و مو: 15 اثر مخرب سیگار بر چهره و زیبایی صورت

اگر سیگاری هستید، پس حتما می‌دانید که باید این عادت بد را کنار بگذارید و تاثیر سیگار بر پوست و مو و زیبایی صورت شما واقعا وحشتناک است. این کار برای قلب، ریه‌، مغز، و حتی روابط جنسی شما ضرر دارد. بیایید رو راست باشیم: اگر مضرات سیگار کمی واضح‌تر می‌بود همین امروز آن را ترک می‌کردید! مثلا اگر هر نخ سیگار یک لکه‌ی سیاه روی صورت‌تان ایجاد می‌کرد چه می‌کردید؟ خب در واقع همین طور هم هست، سیگار کشیدن به زیبایی‌تان صدمه می‌زند. با ما همراه باشید تا ۱۵ اثر مخرب سیگار بر چهره و زیبایی صورت را به شما نشان بدهیم. در ضمن همیشه به یاد داشته باشید هیچ وقت برای ترک سیگار دیر نیست!

تاثیر سیگار بر پوست و مو

۱. پف زیر چشم

آیا متنفر نیستید از این که شب نتوانید خوب بخوابید و فردای آن آثارش را در چهره‌ی خود ببینید؟ اگر سیگار می‌کشید، چهار برابر غیر سیگاری‌ها احتمال دارد که بعد از خواب شب احساس ناآرامی و بیقراری داشته باشید. چرا نمی‌توانید پلک روی هم بگذارید؟ احتمالا فعالیت شبانه‌ی نیکوتین در بدن‌تان باعث می‌شود مدام از این شانه به آن شانه بشوید و نتوانید خواب راحتی داشته باشید. شوربختانه، بد خوابیدن با زیبایی رابطه‌ای وارونه دارد.

۲. پسوریازیس

صادق اگر باشیم باید بگوییم که پسوریازیس یک ناراحتی پوستی خودایمن است که ممکن است برای‌تان رخ بدهد حتی اگر در عمرتان لب به سیگار نزده باشید! اما، اگر زیاد سیگار بکشید، خطر بیماری‌های پوستی زبر و فلس‌وار در شما تا حدود زیادی افزایش پیدا می‌کند. مطابق مطالعه‌ای که در ۲۰۰۷ انجام شد، اگر ده سال روزی یک پاکت سیگار مصرف کنید، خطر ابتلا به پسوریازیس تا ۲۰٪ افزایش پیدا می‌کند؛ طی ۱۱-۲۰ سال این خطر ۶۰٪ می‌شود، و کسانی که دو دهه را پشت سر می‌گذارند، این خطر بیش از دو برابر می‌شود. پدرها و مادرها حواس‌شان باشد؛ قرار داشتن در معرض دود سیگار افراد سیگاری در دوران بارداری یا کودگی خطر ابتلا کودکان را افزایش می‌دهد.

۳. دندان‌های بی‌ریخت

آیا دوست ندارید یک دست دندان سفید و درخشان مثل دانه‌های مروارید داشته باشید؟ اگر سیگاری هستید، بهتر است این رویا را ببوسید و کنار بگذارید. نیکوتین موجود در سیگار می‌تواند دندان‌ها را لکه دار کند. پس علاوه بر هزینه‌های تساعدی خرید و دود کردن سیگارها، هزینه‌ی سفید کردن و جرم گیری دندان‌ها را هم لحاظ کنید! هزینه‌ی تمیز و سفید کردن دندان‌ها این روزها ۱.۵ تا ۳ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.

۴. پیری زودرس و چین و چروک

چین و چروک وقتی بر پیشانی یک جوان سیگاری ظاهر می‌شوند چیزی جز علامت هشدار نیستند. متخصصان بر این باور هستند که سیگار کشیدن فرایند پیری را تسریع می‌کند، بنابراین به طور متوسط سیگاری‌ها نسبت به غیر سیگاری‌ها ۱.۴ برابر بیشتر از سن‌شان نشان می‌دهند. پس چرا چهره‌ای پر از چین و چروک برای خودمان بسازیم؟ سیگار کشیدن مانع خونرسانی به بافت‌های پوست و سالم و شاداب به نظر رسیدن آن می‌شود.

۵. زردی انگشتان

نیکوتین موجود در سیگار نه تنها دندان‌های‌تان را قهوه‌ای رنگ می‌کند، بلکه برای انگشتان و ناخن‌های‌تان نیز ضرر دارد. اگر در اینترنت جستجو کنید، می‌توانید تعدادی از درمان‌های خانگی را در این زمینه پیدا کنید من جمله آب لیمو، محلول‌های سفید کننده، و سابیدن با سیم ظرفشویی. آخ! چه دردناک! به نظرتان بهتر و راحت‌تر این نیست که سیگار کشیدن را کنار بگذارید؟

۶. کم پشتی موها

انگار پوست پر از چین و چروک کافی نبود، که سیگار کشیدن بر موهای‌تان نیز تاثیر می‌گذارد. متخصصان چنین فکر می‌کنند که مواد شیمیایی سمی موجود در سیگار می‌تواند به دی‌ان‌ای موجود در فولیکول مو آسیب بزند و همچنین باعث تولید رادیکال‌های آزاد سلول-کش بشود. نتیجه‌ نهایی چیست؟ سیگاری‌ها موهای کم پشت تری خواهند داشت که از موهای غیر سیگاری‌ها زودتر سفید خواهد شد. البته اگر مویی برای‌شان باقی مانده باشد! مردانی که سیگار می‌کشند تقریبا دو برابر بیشتر از غیر سیگاری‌ها ریزش مو خواهند داشت؛ البته بعد از احتساب عواملی که خطر طاسی را افزایش می‌دهند، مانند افزایش سن و مسئله‌ی ژنتیک.

۷. آثار زخم

سیگار کشیدن باعث انقباض عروق می‌شود، به نحوی که رگ‌های خونی تنگ می‌شوند و جریان خون حاوی اکسیژن به سمت مویرگ‌های صورت یا سایر قسمت‌های بدن محدود می‌شود. این به معنی آن است که زمان بسیار بیشتری طول می‌کشد تا آثار به جا مانده از زخم‌ها در بدن‌تان برطرف شوند، و نسبت به افراد غیرسیگاری زخم‌های بزرگتر و قرمز رنگ‌تری داشته باشید.

رپورتاژ

۸. از دست دادن دندان‌ها

سیگار کشیدن شما را در معرض خطر بزرگتری نیز قرار می‌دهد و آن خطر ابتلا به انواع مختلف مشکلات دهان و دندان است من جمله سرطان دهان و بیماری‌های لثه. در واقع، طبق یکی از مطالعات انجام شده در این حوزه، سیگاری‌ها تا ۶ برابر بیشتر از غیر سیگاری‌ها احتمال دارد به بیماری لثه دچار شوند، که همین امر می‌تواند به از دست دادن دندان‌ها منجر شود. آیا دلتان نمی‌خواهد به جای نشستن روی صندلی دندانپزشکی کار بهتری انجام بدهید؟ پس همین حالا سیگار کشیدن را ترک کنید.

۹. زردی پوست

آیا تا به حال متوجه شده‌اید پوست افراد سیگاری به نحوی عجیب و غیر عادی به نظر می‌رسد؟ اگر چنین است پس فقط شما نیستید که متوجه این امر شده‌اید. در مطالعه‌ای که در سال ۱۹۸۵ انجام شد برای توصیف ویژگی‌های خاص چهره، مانند چین و چروک، بدشکلی، و ظاهر خاکستری رنگ پوست اصطلاحی وضع شد به نام «چهره‌ی سیگاری».

دود سیگار حاوی دی اکسید کربن است، که جای اکسیژن را در پوست می‌گیرد، و نیکوتین، که جریان خون را کاهش می‌دهد، و باعث خشک و بی‌رنگ شدن پوست می‌شود. سیگار کشیدن همچنین بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین C، را که به حفاظت و ترمیم آسیب‌های پوستی کمک می‌کند از بین می‌برد.

۱۰. التیام زخم‌ها

در چندین مطالعه‌ی انجام شده دریافته‌اند که سیگاری‌ها بعد از عمل‌های جراحی مانند لیفت صورت، کشیدن دندان، و عمل های فک و دهان بهبود کامل و سریع پیدا نمی‌کنند. بنابراین اگر سیگار می‌کشید اصلاح شدن آسیب یا جراحات وارده بر اثر عمل جراحی برای شما نسبت به غیرسیگاری‌ها سخت‌تر خواهد بود و بیشتر طول خواهد کشید. ( و ممکن است جراح‌تان تا زمانی که سیگار را ترک نکنید شما را عمل نکند).

۱۱. زگیل

به دلایلی که به طور کامل مشخص نیستند، سیگاری‌ها نسبت به عفونت ناشی از ویروس پاپیلوم – خانواده‌ی بزرگی از ویروس‌ها که می‌توانند موجب به وجود آمدن زگیل بشوند، من جمله زگیل تناسلی – آسیب پذیر‌تر هستند. در حالی که زگیل‌های تناسلی از طریق آمیزش و انتقال بیماری‌های مقاربتی به وجود می‌آیند، اما سیگار کشیدن نیز یکی از عوامل خطر در این زمینه است. طبق یکی از مطالعات انجام شده، حتی با احتساب تعداد شرکای جنسی، زنانی که سیگار می‌کشند تقریبا چهار برابر بیشتر از غیر سیگاری‌ها احتمال دارد به زگیل تناسلی دچار شوند.

۱۲. ترک‌های پوستی (آثار کش آمدن پوست)

نیکوتین موجود در سیگار به فیبر‌ها و بافت پیوندی موجود در پوست آسیب می‌زند که باعث از دست دادن خاصیت ارتجاعی و قدرت آن می‌شود. ترک‌های پوستی وقتی ظاهر می‌شوند که در مدتی کوتاه و خیلی سریع وزن اضافه می‌کنید. هر کسی که سریع وزن اضافه کند می‌تواند دچار ترک‌های پوستی شود (مثل زنان باردار) اما سیگار نیز می‌تواند به این امر دامن بزند.

۱۳. گندگی شکم

سیگار می‌تواند اشتها را سرکوب کند، و اغلب سیگاری‌ها نسبت به غیر سیگاری‌ها وزن کمتری دارند. اما، در یک مطالعه‌ که هلندی‌ها در ۲۰۰۹ انجام دادند دریافتند که سیگاری‌ها نسبت به غیرسیگاری‌ها چربی احشایی بیشتری دارند – نوعی از چربی بدنی که در شکم وجود دارد و ارگان های بدن را محاصره می‌کند. چربی احشایی می‌تواند در میان‌تنه جمع شود، و نهایتا خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها من جمله دیابت را افزایش دهد. و خلاصه این که یک شکم آویزان و شل و ول هیچ زیبایی ندارد!

۱۴. آب مروارید

بیش از نیمی از ایرانی‌ها تا قبل از سن ۷۰ سالگی به آب مروارید با درجات مختلف مبتلا می‌شوند. سیگار کشیدن می‌تواند، با ایجاد استرس اکسیداتیو در لنز چشم‌ها، خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد. در واقع، طبق یکی از مطالعات انجام شده، سیگار کشیدن طولانی مدت می‌تواند تا ۲۲٪ خطر دچار شدن به آب مروارید را افزایش دهد. و هیچ وقت برای ترک کردن دیر نیست – تعداد سیگارهایی که می‌کشید عامل خطر مهم‌تری است تا طول مدت زمانی که سیگار می‌کشید.

۱۵. سرطان پوست

سیگار کشیدن یکی از علل ابتلا به سرطان است، من جمله سرطان ریه، گلو، دهان، و مری، بنابراین جای تعجب ندارد که سیگار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش دهد. مطابق مطالعه ای که در ۲۰۰۱ انجام شد، سیگاری‌ها سه برابر بیشتر از غیر سیگاری‌ها در معرض خطر  کارسینوم سلول-سنگفرشی– دومین نوع رایج از سرطان پوست – قرار داردند.

نوشته‌های مرتبط