معرفی انواع گروه بندی سگ و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری هر گروه

هرکدام از ما، حتی کسانی که سگ نداریم هم یک یا چند نژاد سگ مورد علاقه داریم و شاید دوست داشته باشیم آن‌ها را به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری کنیم. ما تابه‌حال به این فکر کردید که این نژادها جزء کدام تقسیم بندی سگ‌ها هستند؟ سازمان ها و مؤسسات معتبر برای بررسی بهتر و نظارت بیشتر بر روند پرورش و تکثیر سگ، نژادهای مختلف را با توجه به ویژگی‌های ظاهری، خلق‌وخو و خصوصیات رفتاری و خاستگاه اصلی به چند دسته کلی تقسیم‌بندی کرده‌اند. شناخت گروه بندی های سگ به ما کمک می کند تا با توجه به شرایط و سبک زندگی و روحیات خود از میان گروه های مختلف سگ نژاد بهتری را برای نگهداری انتخاب کنیم. در ادامه در مورد این گروه‌بندی‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

معرفی انواع گروه بندی سگ و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری هر گروه

هدف از گروه بندی سگ‌ها چیست؟

سگ یکی از اولین حیواناتی است که برای کمک به انسان و انجام امور مختلف اهلی شده است. در حال حاضر بیش از 450 نژاد سگ در سرتاسر دنیا وجود دارند که هرکدام ویژگی‌ها و توانمندی‌های متفاوتی دارند. مؤسسات معتبر نژادی مثل کنل کلاب آمریکا (AKC) یا سازمان جهانی سگ (FCI) برای نظارت بهتر بر استانداردهای پرورش سگ و بهبود کیفیت و زندگی سگ‌ها، تمام این 450 نژاد را به گروه‌های مختلفی دسته‌بندی کرده‌اند.
گروه‌بندی در هر موسسه و سازمانی ممکن است با موسسه دیگر اندکی تفاوت داشته باشد. ما در ادامه در مورد دسته‎‌بندی سگ‌ها بر اساس موسسه کنل کلاب که یکی از معتبرترین منابع نژادی سگ در دنیاست صحبت می‌کنیم. در این مقاله می‌خواهیم یک نگاه کلی به این دسته بندی داشته باشیم. پیشنهاد می‌کنیم مقاله گروه بندی سگ سایت پت پرس مطالعه کنید واطلاعات کامل‌تری در مورد گروه‌بندی سگ‌ها بر اساس سازمان جهانی سگ و انتخاب بهترین سگ برای بچه‌ها، خانواده‌ها و سگ‌های آپارتمانی پیدا کنید.

معرفی انواع گروه بندی سگ و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری هر گروه

۱- گروه سگ‌های کاری

در میان گروه‌های مختلف سگ، سگ‌های کاری جزء قدیمی‌ترین نژادهای سگ هستند و اساساً برای کار کردن و کمک به انسان‌ها در مزرعه، دامداری، کشیدن سورتمه، نگهبانی و … پرورش داده شده‌‌اند. امروزه بسیاری نژادهای این گروه به عنوان سگ خانگی هم نگهداری می‌شوند؛ اما هنوز هم در روستاها و مناطق ییلاقی از سگ‌های کاری برای انجام وظایف مختلف استفاده می‌شود.
جالب است بدانید بسیاری از نژادهای معروف و پرطرفدار در گروه سگ‌های کاری قرار می‌گیرند مثل:

  • سگ هاسکی
  • دوبرمن پینچر
  • آکیتا، ساموید
  • سگ مالاموت آلاسکایی
  • گریت دین
  • روتوایلر

۲- سگ‌های گله و چوپان

از زمانی که انسان شروع به دامداری و پرورش دام کرد از سگ‌ها هم برای مراقبت از گله و چوپانی کمک گرفت؛ بنابراین سگ‌های چوپان هم جزء قدیمی‌ترین نژادهای اهلی هستند. سگ‌های گله وظیفه مهم مراقبت از گوسفندان و سایر دام‌ها را بر عهده‌ دارند و همچنین باید نسبت به حضور هر گونه خطر مثل گرگ هشیار و گوش بزن باشند. سگ‌های گروه چوپان فوق‌العاده باهوش، پرانرژی و تربیت‌پذیر هستند و به‌طور غریزی تمایل به مراقبت از بقیه دارند؛ به همین دلیل امروزه از بسیاری از این سگ‌ها در امور مختلف مثل امداد و نجات، پلیس و ارتش استفاده می‌شوند.
سگ‌های معروف و محبوبی مثل ژرمن شپرد، بردر کولی، بلژین مالینویز، استرالین کتل داگ و پمبروک ولش کورگی در این تقسیم بندی سگ جزء گروه سگ‌های چوپان دسته‌بندی می‌شوند.

۳- گروه سگ‌های تازی و شکاری

رپورتاژ

مهم‌ترین ویژگی‌های سگ‌های این گروه، شامه و قدرت بویایی فوق‌العاده قوی است که به آن‌ها برای ردیابی و پیدا کردن شکار و طعمه کمک می‌کند. علاوه بر این، سگ‌های تازی معمولاً پاهای بلند و سرعت بالایی دارند و می‌توانند طعمه‌های تیزپایی مثل خرگوش و بزکوهی را به راحتی بگیرند.
جالب است بدانید بسیاری از سگ‌های خانگی محبوب مثل داشهوند، بیگل، باست هوند، تازی گری هوند و باسنجی جزء سگ‌های شکاری محسوب می‌شوند.

۴- گروه سگ‌های ورزشی

بازی‌های شکار تفریحی زمانی بین اشراف و ثروتمندان اروپایی رایج بود و سگ‌های ورزشی هم برای کمک به شکارچی‌ها و پیدا کردن طعمه‌هایی مثل قرقاول و اردک پرورش پیدا کردند. این سگ‌ها بسیار پرانرژی هستند، عاشق دویدن و جست و خیزند و توانایی بالایی در شنا کردن دارند و معمولاً پوشش ضخیم و مقاومی در برابر آب هم دارند.
سگ‌های فوق‌العاده محبوب و پرطرفداری مثل گلدن رتریور، لابرادور رتریور، انگلیش کاکر اسپنیل و انگلیش اسپرینگر اسپنیل در این گروه بندی، جزو سگ‌های ورزشی محسوب می‌شوند.

۵- سگ‌های غیرورزشی

نکته جالب در مورد سگ‌های این گروه این است که برخلاف سایر گروه‌ها، این سگ‌‌ها ویژگی‌های اخلاقی، ظاهری و توانایی مشترکی ندارند. در حقیقت، هر نژاد سگی که در گروه‌‌‌بندی‌‌های دیگر جای نگیرد را در این گروه قرار می‌دهند؛ به همین دلیل سگ‌های غیرورزشی ممکن است از نظر جثه، ویژگی‌های ظاهری و خلق‌وخو با یکدیگر تفاوت‌های زیادی داشته باشند.
بااین‌حال، ویژگی مشترک تمام این سگ‌ها این است که حیوانات خانگی بسیار مهربان، دوست‌داشتنی و خوبی هستند و به‌خوبی می‌توانند در کنار آدم‌ها زندگی کنند.
برخی از سگ‌های معروف غیرورزشی عبارت‌اند از: دالمیشن، چاوچاو، امریکن بولداگ، بوستون تریر، لهاسا آپسو، اشپیتز فنلاندی، شیبا اینو و فرنچ بولداگ.

۶- گروه سگ‌های عروسکی

سگ‌های عروسکی اختصاصاً به عنوان سگ خانگی و برای نگهداری داخل منزل به وجود آمدند و بسیار مهربان، دوست‌داشتنی و بغلی هستند. این سگ‌ها به خاطر جثه کوچک، شخصیت بامزه و بازیگوش و نیاز کم به پیاده‌روی برای نگهداری در آپارتمان و فضاهای کوچک مناسب هستند و طرفداران زیادی دارند.
سگ‌های عروسکی بسیار معروف و محبوب هستند و احتمالاً تعداد زیادی از آن‌ها را می‌شناسید: شیواوا، پامرانین، مالتیز، بیچون فرایز، شیتزو، پکینیز، یورکشایر و پاگ در دسته بندی سگ‌ها در این گروه محبوب قرار می‌گیرند.

معرفی انواع گروه بندی سگ و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری هر گروه 3

۷- سگ‌های تریر

برخلاف چیزی که اکثر افراد فکر می‌کنند؛ تریر نام یک نژاد مشخص سگ نیست و به گروهی از آن‌ها گفته می‌شود که دارای ویژگی‌های خاصی هستند. سگ‌های تریر در ابتدا برای شکار جانوران موذی مثل موش پرورش پیدا کردن و هنوز هم این مهارت و غریزه شکار را دارند. با این حال، امروزه سگ‌های تریر بیشتر به خاطر ویژگی‌هایی مثل جسارت و انرژی بالا شناخته می‌شوند و هم به عنوان سگ خانگی و هم سگ نگهبان نگهداری می‌شوند. جک راسل تریر، وست هایلند تریر سفید، بول تریر، استرالین تریر و ولش تریر چند مورد معروف از این خانواده سگ‌های جسور و بازیگوش هستند.

با این‌همه نژاد در گروه بندی سگ، چگونه نژاد مناسب خود را انتخاب کنم؟

با توجه به گروه‌بندی سگ‌ها و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری هر گروه می‌توانید مناسب‌ترین نژادها را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید در سایت پت پرس مقالات، مطالب آموزشی و اطلاعات بسیار مفیدی در مورد نژادهای مختلف سگ، ویژگی‌های اخلاقی سگ‌ها، سگ‌های مناسب آپارتمان، روش‌های تربیت و نگهداری کسب کنید. پت پرس به شما کمک می‌کند تا بهترین نژاد سگ را با توجه به سبک زندگی‌تان انتخاب کنید. همچنین با ارائه مشاوره و راهنمایی در مورد تربیت سگ، مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی و برنامه غذایی اختصاصی برای سگ به شما کمک می‌کند تجربه بهتر و لذتبخش‌تری از نگهداری سگ داشته باشید.
در این مطلب سعی کردیم تا شما را با انواع گروه سگ‌ها و ویژگی‌های هر گروه بیشتر آشنا کنیم. در میان گروه های مختلفی که توی این گروه بندی سگ گفته شده، کدوم گروه رو بیشتر دوست دارین؟ اگر خودتون سگ دارین، سگ شما جزء کدوم گروهه؟ نظرات و سوالاتتونو با ما در میون بزارین و در قسمت زیر کامنت کنید.
برگرفته از:  https://petpors.com/

نوشته‌های مرتبط