برگزاری مسابقات جهانی چوگان بانوان برای آگاهی بخشی از سرطان سینه در اکتبر صورتی

مسابقات جهانی چوگان بانوان با حضور زنان چوگان باز برجسته ایرانی برای آگاهی بخشی از سرطان سینه در اکتبر ۲۰۲۳ (POLO IN PINK) به طور رسمی تحت نظارت باشگاه چوگان لاهور پاکستان صورت گرفت و موقعیتی تاریخی برای مشارکت و آگاهی بخشی زنان در مورد سرطان سینه را رقم زد.

برگزاری مسابقات جهانی چوگان بانوان برای آگاهی بخشی از سرطان سینه در اکتبر صورتی

چوگان از بازی – ورزش‌های کهن ایرانی است که امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده‌است. این رشته به دلیل رواج در میان پادشاهان و بزرگان به بازی شاهان معروف است. نام چوگان از نام چوبی که در آن استفاده می‌شود برگرفته شده‌است. ورزش چوگان امروزی از بازی چوگان ایرانی منشأ گرفته‌است. امروزه بیش از ۷۷ کشور مسابقات و برنامه‌های ویژهٔ چوگان برگزار می‌کنند. چوگان همچنین از جمله ورزش‌هایی است که از سال ۱۹۰۰ (میلادی) تا سال ۱۹۳۹ (میلادی) به عنوان یک ورزش در مسابقات جهانی المپیک بازی شده(و در سال ۱۹۳۶ در المپیک برلین با توجه به عدم وجود اجماع جهانی از رقابت های المپیک حذف شد) و هم‌اکنون نیز از سوی کمیته بین‌المللی المپیک به عنوان یکی از ورزش‌های جهانی شناخته شده‌است و از دیرباز در خود ایران بازی می‌شده و قدمتی چند صد ساله دارد .

ایران چوگان را در میراث جهانی در یونسکو به نام خود ثبت کرده‌است.

رپورتاژ

این رویداد در ۲۴ تا ۲۹ اکتبر ۲۰۲۳ با حضور اعضای کمیته اجرایی LPC، اعضای ارشد و با حضور چهره های کلیدی چوگان لاهور و زنان چوگان باز برجسته جهان از کشورهایی نظیر ایران، آمریکا، اسکاتلند، هلند، انگلستان، پاکستان و هندوستان برگزار شد. اعظم حیات نون رئیس باشگاه چوگان لاهور با تاکید بر شاخص بودن این دوره از مسابقات، حضور ۱۵ بازیکن زن برجسته از سراسر جهان را در این رویداد مهم با هدف افزایش آگاهی سرطان سینه تحت پرچم روبان صورتی پاکستان در لاهور مغتنم شمرد.

برگزاری مسابقات جهانی چوگان بانوان برای آگاهی بخشی از سرطان سینه در اکتبر صورتی

نکته حایز اهمیت در این دوره از مسابقات حضور برجسته ترین زنان چوگان باز ایرانی خانمها دکتر سعیده صادقی افجه، سحر یعقوبی و حدیثه سلطانی است که توجه و نگاه ویژه ای را به بازی چوگان بین بانوان ورزشکار ایرانی معطوف کرد. در این دوره از مسابقات که در ۱۰ روز انجام شد بازیکنان چوگان باز در قالب ۱۴ تیم ۴نفره گروه بندی شدند و به رقابت با یکدیگر پرداختند.

بانوان چوگان باز ایرانی در ترکیب اصلی تیم های خود بسیار خوش درخشیدند و با بازی حرفه ای و حیرت انگیزی از خود نمایش دادند.

حضور بانوان ایرانی در مسابقه جهانی چوگان

نوشته‌های مرتبط