روش پیشگیری از دیابت نوع 2 و روش های کنترل آن

دیابت در میان مرگبارترین بیماری‌ها رتبه‌ی هفتم را دارد و سالانه تعداد زیادی از آدم‌ها را به کام مرگ می‌کشاند. در سطح جهان، از هر ۱۱بزرگسال یک نفر مبتلا به دیابت است. دیابت به عنوان قاتل خاموش شناخته شده‌است به این دلیل که علائم این بیماری در مراحل ابتدایی چندان مشهود نیست. بیش از ۲۵٪ از بیماران مبتلا به دیابت حتی نمی‌دانند که از این بیماری رنج می‌برند. اگر دیابت در مراحل اول تشخیص داده نشود، می‌تواند عواقب وخیمی برای سلامت و تندرستی فرد مبتلا داشته باشد. شایع‌ترین نوع این بیماری، دیابت نوع ۲ است. دیابت نوع ۲ را می‌توان با داشتن یک سبک زندگی سالم و عادت غذایی درست، کنترل کرد و حتی مانع بروز آن شد. در این نوشتار در مورد برخی از موثرترین روش‌های خانگی طبیعی برای پیشگیری از دیابت و کنترل آن صحبت خواهیم کرد.

بهترین روش‌های خانگی برای پیشگیری از دیابت و کنترل آن به طور طبیعی

بر اساس گزارشات فدراسیون بین‌المللی دیابت، پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۶۴۲ میلیون نفر تا سال ۲۰۴۰ مبتلا به دیابت خواهند شد و این رقم قطعا هراس‌انگیز است. حتی با وجود این‌که دیابت به راحتی  و با مدیریت نوع غذا و انتخاب یک سبک زندگی مناسب قابل کنترل باشد، باز هم در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده نشود، فرد مبتلا باید تمام طول زندگی خود را از دارو و درمان استفاده کند. بدیهی است که چنین روندی نه برای سلامتی‌تان و نه برای جیب‌تان مناسب نیست. دیابت طولانی مدت به دلیل هزینه‌های زیادی که در بر دارد، می‌تواند تأثیر منفی روی وضعیت مالی فرد مبتلا داشته باشد.

پیش از این دیابت به عنوان بیماری افراد بزرگسال در نظر گرفته می‌شد، اما امروزه حتی کودکان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. دیابت می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای شانس بروز بیماری‌های دیگر و مرگ و میر را افزایش دهد. از این رو، بسیار مهم است که از بروز آن پیشگیری کنید یا در صورت ابتلا اقدامات لازم را برای مدیریت این بیماری انجام بدهید.

علل بروز و علائم دیابت نوع ۲

انسولین هورمونی است که توسط پانکراس در بدن تولید می‌شود. این هورمون کمک می‌کند که گلوکز توسط کبد هضم شود و بنابراین سطح قند خون در سطح متعادل بماند. دو نوع دیابت وجود دارد. در دیابت نوع ۱ که طی آن بدن انسولین کم‌تری تولید می‌کند و دیابت نوع دوم که در اثر آن بدن نسبت به انسولین مقاوم می‌شود.

– افزایش وزن

کاهش وزن

تکرر ادرار

– رخوت و بی‌حالی

– ريزش مو

فشار خون بالا

– عفونت‌های پوستی

– افزایش سطح گرسنگی و تشنگی

روش‌های خانگی برای کنترل و پیشگیری از دیابت نوع ۲

آیورودا نوعی طب قدیمی هندی است که تا به امروز هم به دلیل توانایی جادویی که برای درمان انواع بیماری‌ها و اختلالات دارد، استفاده شده‌است. حتی با وجود این‌که تکنولوژی به سرعت در حال توسعه است، مردم اغلب به آیورودا مراجعه می‌کنند. آیورودا می‌تواند به کمک داروهای طبیعی و خانگی به شما در درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها کمک کند. نیازی به گفتن نیست که استفاده از منابع ارگانیک برای درمان بیماری‌ها بهتر از داروهای شیمیای است.

دیابت زمانی رخ می‌دهد که تولید انسولین بدن شما کم و سطح قند خون بالا است. با توجه به مقدار بالای گلوکز خون، اندام‌های دیگر بدن به درستی عمل نمی‌کنند. قلب، مغز، ریه‌ها و کبد ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند و به علت سطح بالای قند در بدن عملکرد خود را به درستی انجام ندهند.

شما نیاز به درمان‌هایی دارید که می‌توانند سطح قند خون را کاهش داده و تولید انسولین را افزایش دهند. تعدادی از درمان‌های خانگی وجود دارند که می‌توانند برای کنترل و پیشگیری از دیابت نوع ۲ بسیار موثر باشند. و در این نوشتار فهرستی از موثرترین درمان‌های خانگی برای پیشگیری از دیابت و کنترل آن به طور طبیعی در اختیارتان قرار می‌گیرد.

۱. خیار چنبر تلخ

خیار چنبر تلخ برای پیشگیری از دیابت و کنترل آن نوع ۲ بسیار مفید است. این ماده‌ی خوراکی چنان‌چه نام‌اش نشان می‌دهد، طعم تلخی دارد، اما شما باید آن را برای جلوگیری از دیابت نوع ۲ و کنترل آن بخورید.

محققان معتقدند خیار چنبر تلخ دست کم سه ماده‌ی ضد دیابت دارد که دارای اثرات کاهش قند خون هستند. این ماده‌ی خوراکی همچنین باعث کاهش غلظت گلوکز خون می‌شودَ،  شبیه به همان عملکردی که انسولین دارد.

جوانه‌های چشایی شما در این میان کمی قربانی می‌شوند تا بتوانید از بروز دیابت پیشگیری کنید اما واقعا ارزش‌اش را دارد.

شما می‌توانید آب خیار چنبر آب تلخ را از بازار خریداری کنید، اما بهترین راه این است که خودتان آن را در منزل تهیه کنید.

خیار چنبر تلخ را برش بزنید و دانه‌های داخل‌اش را بیرون بیاورید، سپس آن را همراه با کمی آب داخل دستگاه میکسر مخلوط کنید. سپس ترکیب را صاف کنید و نوشیدنی حاصل را بنوشید.

شما همچنین می‌توانید این گیاه دارویی را بجوشانید یا طبخ کنید. برش‌های نازکی از خیار چنبر تلخ آماده کنید، کمی روغن خردل و نمک اضافه کنید و سپس آن را سرخ کنید.

همچنین می‌توانید خیار چنبر تلخ را بجوشانید و هر روز میل کنید. بهترین زمان برای نوشیدن آب خیار چنبر تلخ صبح است چرا که هنوز چیزی نخورده‌اید و معده‌تان خالی است.

۲. تخم شنبلیله

تخم شنبلیله به شدت برای پیشگیری از دیابت مفید است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، این دانه‌های کوچک دارای مقدار زیادی فیبر محلول هستند که باعث کند شدن روند هضم و جذب کربوهیدرات می‌شود. این امر در کاهش سطح قند خون بسیار موثر است و بنابراین برای جلوگیری از بروز دیابت نوع ۲ مصرف تخم شنبلیله ضرورت دارد.

بهترین روش برای خوردن این دانه‌ّها، خیس گذاشتن‌ و سپس خوردن آن‌ها است. یک قاشق غذاخوری از تخم شنبلیله را به مدت یک شب تا صبح خیس بگذارید و صبح روز بعد هم دانه‌های خیس خورده و هم آب را میل کنید.

رپورتاژ

شما همچنین می‌توانید این دانه‌ها را آسیاب کنید تا پودر شوند و در یک ظرف دارای در محکم آن را نگهداری کنید. سپس می‌توانید یک قاشق غذاخوری از این پودر را با آب بخورید یا آن را با سایر غذاها مخلوط کنید. بسیاری از مردم پودر تخم شنبلیله را با نان مخلوط می‌کنند و آن را می‌خورند.

تخم شنبلیله ظرفیت پانکراس را برای تولید انسولین بیش‌تر افزایش می‌دهد و به این ترتیب سطح قند خون تحت کنترل می‌ماند.

۳. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا گیاهی جادویی است که در طب آیورودا محبوبیت خاصی را به دست آورده‌است. ژل و آب آلوئه‌ورا می‌تواند برای کنترل قند خون‌تان مفید باشد.

بر اساس تحقیق منتشر شده توسط NCBI، آب آلوئه‌ورا در بهبود سطح قند خون موثر است و به همین دلیل است که به جلوگیری از دیابت و کنترل آن کمک می‌کند.

آلوئه‌ورا همچنین قابلیتی جادویی برای بهبود زخم و تورم دارد و در نتیجه برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند مفید است.

شما می‌توانید آب آلوئه‌ورا را صبح با معده‌ی خالی میل کنید. کمی آب گرم با آن مخلوط کنید و ترکیب حاصل را بنوشید.

همچنین می‌توانید ژل آلوئه‌ورا، برگ بو پودر شده و دارچین را مخلوط کرده و بعد ترکیب به دست آمده را بنوشید.

۴. ریحان مقدس

ریحان مقدس به عنوان مادر گیاهان دارویی در نظر گرفته شده‌است. این گیاه دارویی که ریشه در هند دارد امروزه به دلیل خواص دارویی‌اش در سراسر جهان کشت می‌شود. ریحان مقدرس در پیشگیری و کنترل بیماری‌های زیادی از جمله دیابت بسیار مفید است.

شما می‌توانید برگ‌های خام این گیاه را میل کنید یا چای آن را بنوشید یا برگ‌های‌اش را در آب خیس کنید و سپس آن را بنوشید. برگ ریحان مقدس می‌تواند سطح قند در خون را کنترل کندو تولید انسولین را افزایش دهد و به این ترتیب دیابت را کنترل می‌کند.

۵. دارچین

دارچین قدیمی‌ترین ماده‌ی دارویی شناخته شده برای درمان دیابت است و توسط هندی‌ها و چینی‌ها از قدیم الایام مورد مصرف بوده‌است.

دارچین دارای پلیپوفول‌هایی است که حساس به انسولین هستند. این داروی گیاهی می‌تواند تولید انسولین را تحریک کند و به این ترتیب میزان قند خون بدن را تنظیم می‌کند.

شما باید دارچین را به طور روزانه مصرف کنید. مثلا می‌توانید آن را همراه با چای دم کنید یا آن را به عنوان یک ادویه در آشپزی استفاده کنید.

۶. چریش

چریش برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود، مانند ریزش مو و مشکلات پوستی، مسايل مرتبط با هضم یا فشار خون بالا؛ این گیاه دارویی قادر است به پیشگیری و درمان تمامی این بیماری‌ها کمک کند. برگ‌های چریش فرایند هضم را در بدن شما افزایش می‌دهند و به جذب گلوکز کمک می‌کنند. این روند می‌تواند به طور جدی به تنظیم میزان قند خون در بدن شما کمک کند.

چریش همچنین تولید انسولین را افزایش می‌دهد که راه اصلی برای مبارزه با دیابت است. شما می‌توانید نوشیدنی این گیاه دارویی را در خانه آماده کنید یا برگ چریش را در خوراک‌هایی که می‌پزید بریزید و حتی آن را در روغن خردل سرخ کنید.

۷. هندوانه

این میوه‌ی تابستانی آبدار می‌تواند دیابت را درمان کند و همچنین حس خوشایندی را به شما بدهد. هندوانه حاوی لیکوپن، پلی‌فنل و اسید فولیک است که همگی در بدن مورد نیاز هستند. این میوه برای سلامتی و تندرستی کلی شما بسیار مفید است.

اگر چه این میوه در طبیعت شیرین و خوشمزه است، اما می‌توانید آن را برای درمان دیابت و جلوگیری از آن میل کنید. شما می‌توانید گوشت این میوه را بخورید یا آب آن را در خانه تهیه کنید.

۸. زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است. کورکومین به افزایش تولید انسولین کمک می‌کند، بنابراین در کنترل و جلوگیری از دیابت تا حد زیادی موثر است.

زردچوبه یک ادویه‌ی آسیایی است که حاوی خواص دارویی زیادی است. زردچوبه طعم و رنگ را به مواد غذایی اضافه می‌کند و در رسپی‌های غذاهای متفاوتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جویدن زردچوبه که ظاهری شبیه به زنجبیل دارد در هنگام صبح بسیار مفید است. اما در صورتی که جویدن زردچوبه برای‌تان خوشایند نیست، می‌توانید آن را به عنوان ادویه استفاده کنید.

کلام پایانی

اگر در خانواده‌تان سابقه‌ی دیابت دارید، احتمال ابتلا به دیابت در شما نیز وجود دارد. اما قطعا با خوردن مواد غذایی مناسب و داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌توانید از بروز آن جلوگیری یا آن را کنترل کنید. در این نوشتار در مورد برخی از بهترین و طبیعی‌ترین درمان‌های خانگی که می‌توانید برای جلوگیری از دیابت و کنترل آن استفاده کنید، صحبت کردیم.

در صورتی که مبتلا به دیابت هستید، مواد غذایی را بخورید که مشکلی برای این بیماری ایجاد نمی‌کنند و هر روز ورزش کنید. مهم نیست که تا چه حد سرتان شلوغ است، باید زمان بگذارید و هر روز صبح دست کم به مدت نیم ساعت پیاده‌روی تند داشته باشید. به این ترتیب در پیشگیری از دیابت و کنترل آن موفق خواهید بود.

می‌دانیم که برخی از موارد ذکر شده در این نوشتار طعم و مزه‌ی جذابی ندارند. اما این غذاها به شما کمک می‌کنند سطح قند خون طبیعی‌تان را حفظ کنید و این است که اهمیت دارد و بس!

نوشته‌های مرتبط