آموزش های مورد نیاز کارمندان را از کجا تهیه کنیم؟

برای هر سازمانی ضروری است کارمندان خود را آموزش دهد. اما باید دید دقیقاً آموزش های مورد نیاز کارمندان چیست؟ 70% کارمندان بر این باورند که مهارت کافی برای شغل خود را ندارد. علاوه بر آن، بسیاری از مهارت‌های سازمانی وجود دارد که این افراد باید آموزش ببینند. آموزش های مورد نیاز کارمندان، انواع مختلفی دارند که هر کدام، برای شرایط مختلف مناسب هستند. اگر نوع درست آموزش را در زمان درست ارائه دهید، بهترین نتایج را در پی خواهد داشت و نه تنها تیم کارمندان شما بهتر آن را یاد می‌گیرند، بلکه تاثیر کلی آن بر سازمان نیز بیشتر خواهد بود. در اینجا مایلم مجموعه آموزش مهارت های بازار کار فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این مجموعه آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید:

چرا آموزش های مورد نیاز کارمندان اهمیت دارد؟

آموزش مدیران و کارمندان، برای هر سازمانی ضروری است و توسعه و موفقیت آن سازمان را در پی خواهد داشت. این افراد می‌‌توانند با طی نمودن دوره‌های مختلف، از ارتباطات، تفکر انتقادی و حل مسئله گرفته تا مهارت‌های فنی را فرا گیرند. در ادامه با چند مزیت آموزش کارمندان آشنا میشویم.

ارتقای انگیزه کارمندان

اگر کارمندان نتوانند طبق انتظارات سازمان عمل کنند، انگیزه خود را از دست می‌دهند. آموزش‌ها می‌‎توانند مهارت‌ها و دانش کارمندان را افزایش دهد و این باعث می‌شود انگیزه آن‌ها بیشتر شود و رضایت شغلی آن‌ها افزایش یابد. یک کارمند با انگیزه، یک سرمایه مهم برای هر سازمان است.

کاهش احتمال خطای کارمند

هر سمت شغلی، چالش‌ها و نیازمندی‌های مختص به خود را دارد. وقتی یک کارمند، درباره مهارتی دانش کافی نداشته باشد، احتمال اشکال و خطای او افزایش می‌یابد.

افزایش بهره‌وری

آموزش های مورد نیاز کارمندان، بهره‌وری را سرعت می‌بخشد. وقتی کارمندان می‌دانند که دقیقاً چه انتظاری از آن‌ها داریم و آموزش آن را نیز در اختیارش قرار می‌دهیم، اعتماد بنفس آن‌ها بالا می‌رود و سطح بالاتری از کارایی و بهره‌وری را ارائه می‌دهند.

ماندگاری کارمندان

شرکتی که به طور دائم به کارمندان خود آموزش می‌دهد، نرخ ماندگاری کارمندان آن، 50% بیشتر است. کارمندان طالب یادگیری و پیشرفت در کارشان هستند. این آموزش‌ها باعث می‌شوند کارمندانی که بامهارت‌تر و بااستعدادتر هستند، برای مدت بیشتری در سازمان باقی بمانند.

کشف نقاط ضعف کارمندان

با آموزش کارمندان می‌توانید نقاط ضعف آن‌ها را شناسایی و برطرف کنید. وقتی شکاف دانش در هر کارمند تکمیل شود، او می‌تواند با استقلال بیشتر به کار خود ادامه دهد و کمتر به کمک رهبر یا دیگر کارمندان نیاز داشته باشد. در ادامه چند نمونه از آموزش های مورد نیاز کارمندان را آورده‌ایم.

آموزش های مورد نیاز کارمندان را از کجا تهیه کنیم؟

آموزش عمومی کارمندان

آموزش عمومی، نوعی از آموزش است که همه کارمندان باید بگذرانند. این نوع آموزش ممکن است مربوط به موارد امنیتی محیط کاری و یا هر چیز دیگری باشد. شما حتی می‌تواند مسائل حقوقی را تحت این عنوان به کارمندان آموزش دهید و نوع آموزش را بسته به محیط کاری انتخاب خواهید کرد. قطعاً سرفصل‌های آموزش عمومی در یک رستوران، با سرفصل آموزش عمومی در یک استارت‌آپ فرق دارد. دوره‌های آموزش عمومی معمولاً نه فقط مسئولیت‌های مستقیماً مربوط به آن کار را پوشش می‌دهد، بلکه می‌تواند ایمنی و امنیت را نیز شامل شود. مثلاً هرچه به اداره ایمنی و بهداشت حرفه‌ای مربوط می‌شود را باید در دوره‌های آموزش عمومی گنجاند.

این دوره، قوانینی مثل خروج دفتر در ساعت مقرر، استفاده از پرینترهای خاص و بسیاری از موارد دیگر را در برمی‌گیرد. اگر مطمئن نیستید چه دوره‌هایی را در آموزش عمومی قرار دهید، با کارمندان خود صحبت کنید و ببینید چالش‌های آن‌ها چیست و دوست دارند چه اطلاعاتی را کسب کنند. قطعاً مواردی که بیشتر افراد طالب آن باشند، گزینه بهتری برای آموزش خواهند بود. آموزش عمومی می‌تواند هر زمانی که ابزار کلیدی سازمان به روز رسانی شده، قوانین جدید آزار جنسی تصویب شده، تغییرات امنیتی جدیدی دارید و یا هر زمان دیگری برگزار شود. اگر اطلاعات یا مسئولیت‌های جدید، عملکرد سازمان شما را تحت تاثیر قرار می‌‎دهد، باید آن را در آموزش های مورد نیاز کارمندان بگنجانید.

آموزش رهبری

آموزش رهبری، نوعی مهارت نرم است که بر توانایی بین فردی و بیش از آن، بر شایستگی‌های فرد در رهبری تمرکز دارد. آموزش رهبری و آموزش مدیریت از این جهت اهمیت دارد که اگر فرد رهبر و مدیر، توانایی کافی نداشته باشد، باعث می‌شود همه افراد درون سازمان، تجربه بدی را به دست آورند. آموزش رهبری، از نظر فنی، مهارت‌های پایه مثل ارتباط گرفتن، مدیریت پروژه و استراتژی را یاد می‌دهد. علاوه بر آن، ممکن است دیگر مهارت‌ها مثل مدیریت بحران، یا دانش‌های فنی مثل نرم‌افزارهای خاص یا ابزار را شامل شود. بهترین زمان برای آموزش رهبری، وقتی است که یک کارمند در مسیر مدیر شدن است و یا این که کارمند به تازگی به سمت مدیریت ارتقا پیدا کرده است.

رپورتاژ

چند نکته که باید در شروع آموزش رهبری در نظر داشته باشید:

  • توجه کنید که آیا جای خالی یک رهبر را در بخش خاصی از سازمان احساس می‌کنید و یا این که ممکن است در آینده احساس کنید. همیشه افرادی را برای جاهای خالی آینده، آموزش دهید.
  • وضعیت کنونی کارمندان را ارزیابی کنید و ببینید که آیا پتانسیل رهبری در سازمان را دارند؟
  • اگر با کارمندان خود گفتگوی یک به یک دارید، از آن‌ها درباره اهداف کاری‌شان بپرسید. اگر به سمت رهبری علاقه داشتند، می‌توانید با باقی تیم مدیریت جلسه‌ای را برگزار کنید و اگر آن فرد را مناسب دیدید، برای او آموزش رهبری برگزار کنید.
  • یک برنامه طراحی کنید و طبق آن، مهارت‌های ضروری رهبران را شناسایی کنید تا بتوانید رهبران آینده را طبق آن‌ها تربیت کنید.

آموزش های مورد نیاز کارمندان را از کجا تهیه کنیم؟

آموزش مهارت های فنی کارمندان

دوره‌های آموزش فنی، نوعی از آموزش‌های مورد نیاز کارمندان است که در آن می‌توان به هر تکنولوژی یا ابزاری پرداخت. اگر یک سمت شغلی نیازمند یادگیری نرم‌افزار خاص یا دستگاه خاصی است، می‌توان آن را در آموزش فنی پوشش داد. بنابراین افرادی که می‌خواهند به سمت بالاتری ارتقا پیدا کنند که تخصص فنی بالاتری می‌خواهد، می‌توانند از این آموزش‌ها بهره ببرند. طول آموزش فنی، بسته به ابزار و نرم‌افزار متغیر است. گاهی ممکن است در یک هفته و گاهی تا چند ماه به طول انجامد. ممکن است همه افراد در یک سازمان، به آموزش فنی یکسان نیاز نداشته باشند. بنابراین آموزش مشخص را برای افراد مناسب در نظر بگیرید. آموزش فنی باید هر ساله تکرار شود تا کارکنان اطلاعات به روز داشته باشند. علاوه بر آن، در طول سال نیز اگر هرگونه به روز رسانی مهمی در این نرم‌افزارها و ابزارها به وجود آمد، باید آموزش فنی را به صورت اجباری ارائه داد. برخی از نرم‌افزارها مثل نرم‌افزارهای گروه آفیس (به خصوص ورد و اکسل)، باید به همه کارکنان آموزش داده شود، چون در موارد مختلف کاربرد دارند.

امروزه هر صنعت، به تکنولوژی‌ها و نرم‌افزارهایی وابسته است. سازمان‌ها برای این که مطمئن باشند از رقبا عقب نمی‌مانند، باید از این تکنولوژی‌ها و نرم‌افزارها استفاده کنند. آموزش‌های مورد نیاز کارمندان بر پایه سخنرانی و کنفرانس در ساعت‌های طولانی، دیگر تأثیرگذار نیست. امروزه می‌توانید با ارائه دوره‌های آنلاین، آن‌ها را موظف کنید جلساتی از دوره را در طول زمان‌های مشخص بگذرانند. مزیت این دوره‌ها، این است که کارمند می‌تواند هر زمان که خواست، برای آن وقت بگذارد و دیگر این که هر موقع نیاز داشت به بخشی از آن مجدداً رجوع کند، این امکان برایش فراهم باشد. برای این که آموزش‌های مورد نیاز کارمندان در بخش فنی را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید:

  • رابطه بین آموزش فنی و پیشرفت کاری را به کارمندان توضیح بدهید تا انگیزه بیشتری بگیرند و بهتر روی آموزش‌ها تمرکز کنند.
  • به کارمندان توضیح دهید که این آموزش فنی چگونه بر روند کاری آن‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد.
  • به کارمندان اجازه دهید در انتخاب دوره‌های فنی مشارکت داشته باشند.

آموزش های مورد نیاز کارمندان را از کجا تهیه کنیم؟

آموزش محصول یا خدمات

این آموزش شامل محصول یا خدماتی می‌شود که سازمان شما ارائه می‌دهد. بسته به این که کارمند مورد نظر در چه سمتی اشتغال دارد، آموزش او می‌تواند جنبه‌ای خاص از آن محصول یا خدمات را در برگیرد. مثلاً تیم بازاریابی، با داشتن اطلاعات بیشتر درباره محصول سازمان، می‌تواند بهتر به بازار هدف نزدیک شود و تیم فروش با داشتن اطلاعات کافی، بهتر به سؤالات مشتریان پاسخ خواهد داد. هرچه تیم فروش اطلاعات بیشتری درباره محصول یا خدمات سازمان داشته باشند، بهتر می‌توانند با مشتریان ارتباط برقرار کنند، به سؤالات چالش‌برانگیز مشتریان پاسخ دهند و سریع‌تر قرارداد ببندند. تیم پشتیبانی فروش، باید بداند که محصول یا خدمات سازمان، از نظر فنی چه ویژگی‌هایی دارد، از چه بخش‌هایی تشکیل شده و چگونه می‌توان مشکلات آن را برطرف نمود.

مثلاً اگر تخصص شرکت شما، طراحی است و یا این که با چند نرم‌افزار خاص کار می‌کنید، می‌توانید تیم‌های درون شرکت (به غیر طراحان که قطعاً مسلط بر این حوزه هستند) را موظف کنید که حداقل دوره‌های مبتدی این نرم‌افزارها را بگذرانند. آموزش تضمین کیفیت را نیز در زیرمجموعه آموزش محصول یا خدمات قرار می‌دهیم. این آموزش، به کارمندان کمک می‌کند که فعالیت‌های مربوط به تضمین کیفیت را بهتر درک کنند و فرآیندهایی را یاد بگیرند که طی آن‌ها می‌توان به محصول یا خدماتی نهایی بر طبق استانداردهای کیفی رسید و رضایت مشتری را جلب کرد. آموزش تضمین کیفیت را بین آموزش‌های ضروری قرار داده‌ایم چون اعتماد مشتری را جذب می‌کند و باعث وفاداری او می‌شود، سود سازمان را افزایش می‌دهد، فرهنگی را در سازمان شکل می‌دهد که براساس آن، الویت اصلی، کیفیت محصول یا خدمات است.

آموزش های مورد نیاز کارمندان را از کجا تهیه کنیم؟

آموزش مهارت‌های نرم

منظور از مهارت‌های نرم، مهارت‌هایی است که بر ارتباطات، جلوگیری از درگیری، و حل مسئله تمرکز دارند. این آموزش‌ها، نه تنها برای مدیران منابع انسانی ضروری است، بلکه از آموزش‌های مورد نیاز کارمندان نیز است، چون علاوه بر این که باعث تقویت رابطه بین کارمندان درون سازمان می‌شود، به تقویت روابط با مشتریان نیز کمک می‌کند. برای این که بدانید کارمندان شما به چه مهارت نرمی نیاز دارند، می‌توانید مهارت‌های نرم آن‌ها را ارزیابی کنید و سپس از مزایای مهارت‌های مختلف با آن‌ها صحبت کنید. شما می‌توانید این مهارت‌ها را در بین آموزش‌های مورد نیاز کارمندان در فرادرس پیدا کنید. مثلاً آموزش کار تیمی، از آموزش‌های مورد نیاز کارمندان است و در دسته آموزش‌های نرم قرار می‌گیرد. کارمندی که در تیم است، می‌تواند فرصت رشد برابری داشته باشد و رضایت بیشتری داشته باشد. از این رو باید ابتدا نحوه کار تیمی را یاد بگیرد.

آموزش کارکنان تازه وارد

این نوع آموزش، شباهت زیادی به آموزش عمومی دارد، اما مواردی را شامل می‌شود که برای تازه استخدام‌شدگان مناسب است. این آموزش باید هر آنچه کارمند جدید نیاز دارد را شامل شود: معرفی ابزارها یا نرم‌افزارها، آموزش ارتباطات و غیره. هرچند که آموزش تازه‌کاران، از اهمیت بالایی برخوردار است، اما نباید در حدی سنگین باشد که کارمند تازه‌کار را خسته کند، چون قطعاً او با توجه به مهارتی که از قبل داشته استخدام شده و علاوه بر آن می‌تواند بسیاری از موارد را در طی مسیر بیاموزد. به محض ورود فرد تازه‌کار به سازمان، باید این آموزش‌ها را برای او فراهم کرد.

آموزش های مورد نیاز کارمندان را از کجا تهیه کنیم؟

کلام آخر در مورد آموزش های مورد نیاز کارمندان

آموزش‌های مورد نیاز کارمندان به دو دسته اجباری و اختیاری تقسیم می‌شوند. یک سازمان می‌تواند با فراهم کردن دوره‌های آموزشی مختلف، کارمندان خود را از نظر مهارت‌های مختلف تقویت کند. چه یک کارمند بخواهد به سمت بالاتری ارتقا پیدا کند و چه یک مدیر یا کارمندی قصد داشته باشد در سمت خود باقی بماند، به این آموزش‌ها نیاز پیدا خواهد کرد. این آموزش‌ها، نه تنها برای آینده شغلی خود کارمندان ضروری است، بلکه می‌تواند موفقیت سازمان را نیز تضمین کند. سازمانی که کارمندان آن، از نظر مهارت‌های نرم و سخت آماده باشند، بیشترین احتمال پیشرفت را خواهد داشت. مدیران شرکت‌ها، مدیران منابع انسانی و کارمندان می‌توانند با بهره‌گیری از آموزش‌های مورد نیاز کارمندان، سطح شرکت خود را بالا ببرند. با توجه به این موارد مایلم طرح آموزش سازمانی فرادرس را به شما معرفی کنم؛ در طرح آموزش سازمانی فرادرس این امکان فراهم شده است تا مدیران شرکت ها و سازمان ها بتوانند با هدف ارتقای سطح توانایی کارمندان آموزش های مورد نیاز کارمندان را با قیمت مناسبی دریافت کنند و با طراحی یک برنامه ریزی آموزشی شرایطی را فراهم کنند تا کارمندان با مشاهده این آموزش ها توانایی های خود را ارتقا دهند؛ در صورتی که تمایل دارید تا با شرایط آموزش سازمانی فرادرس بیشتر آشنا شوید میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:

نوشته‌های مرتبط