4 راه طلایی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی

تا به حال به این فکر کرده اید که ضد آفتاب‌ها در واقع نجات دهنده جانمان هستند؟ بله، اثر نور خورشید در صورت شدت گرفتن می‌تواند کشنده باشد. امکان دارد پرتوهای فرابنفش به DNA پوست آسیب بزنند و در طولانی مدت عواقب بسیار بدی به وجود بیاورند. قرمزی، التهاب، آفتاب سوختگی، تغییر رنگ پوست، تیرگی، کک و مک و سرطان پوست و ملانوما از جمله مشکلاتی اند که این پرتوها به همراه دارند.

آفتاب سوختگی چیست؟

مجاورت طولانی مدت با آفتاب یا دیگر منابع پرتو فرابنفش پوست را دچار التهاب می‌کند و سبب آسیب به آن می‌شود. آفتاب سوختگی نوعی صدمه پوستی است که در اثر این اتفاق و گرما، حرارت و پرتو فرابنفش به وقوع می‌پیوندد و انواع سوختگی‌ها شامل درجه 1 و درجه 2 را شامل می‌شود. این واقعه می‌تواند پوست را دچار تاول‌های خوش خیم و بد خیم کند و احتمال ابتلا به سرطان پوست و ملانوما را افزایش دهد. آفتاب سوختگی با درد، خارش و سوزش همراه است و در صورتی که شدید باشد ممکن است تهوع و استفراغ، کمبود آب بدن، تب و لرز و سرگیجه را رقم بزند.

چگونه از آفتاب سوختگی پیشگیری کنیم؟

۱. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

استفاده از کرم ضد آفتاب از جمله بدیهی‌ترین و در عین حال بهترین راه‌های جلوگیری از آفتاب سوختگی است. این محصول با فیلترهای خاص خود به دو شکل UV را مهار می‌کند؛ یا با مواد شیمیایی ضد آفتاب آن را به خود جذب می‌کند و یا با مواد معدنی ضد آفتاب آن را مانند آینه بازتاب می‌دهد. هر دو نوع این فیلترها پوست را در برابر نور خورشید مقاوم می‌کنند و باعث محافظت از آن می‌شوند.

فراموش نکنید که هر روز ضد آفتاب بزنید و از محصولات با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. 15 الی 30 دقیقه پیش از حضور در زیر آفتاب از این محصول استفاده کنید، هر 2 ساعت یک بار به تمدید آن بپردازید و در مصرف آن بخیل نباشید. مقدار متناسب کرم ضد آفتاب برای تاثیرگذاری کامل 2 میلی گرم در هر سانتی متر مربع پوست است که به بیان دیگر دو قاشق غذاخوری برای صورت، گردن و دست و پا را شامل می‌شود. برای کمر و سینه به مقدار بیشتری از کرم ضد آفتاب نیاز است. مقدار کمتر ضد آفتاب عدد SPF را کاهش می‌دهد و تحمل پوست در برابر سوختگی و قرمزی را کم می‌کند.

 از محصولات طیف گسترده استفاده کنید تا هر دو پرتو UVA و UVB مهار گردند. دقت کنید که ضد آفتاب شما حداقل PA+++ باشد. پس از تعریق و شنا به تجدید ضد آفتاب نیاز دارید، حتی اگر محصول در برابر آب مقاوم باشد. از بالم لب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید و تجدید آن را فراموش نکنید.

بهترین محصولات ضد آفتاب از فروشگاه اینترنتی پیشگام نگار قابل خریداری است و سلامت پوستتان را تضمین می‌کند.

رپورتاژ

جلوگیری از آفتاب سوختگی

۲. به آب و هوا و زمانی که از خانه خارج می‌شوید دقت کنید

  • تا جای ممکن خود را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید و در ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از بیرون رفتن اجتناب کنید. در این ساعت پرتوهای آفتاب در شدیدترین حالت خود قرار دارند و به راحتی می‌توانند پوست شما را بسوزانند. استفاده از کرم ضد آفتاب قوی و خرید کرم مرطوب کننده نیز کلیه آسیب‌های وارده به پوست را دفع نمی‌کند و پوست را به طور 100 درصد از آفتاب سوختگی نجات نمی‌دهد.
  • البته تنها روزهای آفتابی و گرم نیستند که شما را دچار آفتاب سوختگی می‌کنند. هنگامی که همه آسمان را ابر گرفته و هوا خنک یا حتی برفی است نیز احتمال این اتفاق وجود دارد. ابرها نمی‌توانند همه پرتوهای مضر UV را فیلتر کنند و سطوحی همچون شن، برف، سیمان و آب نور خورشید را بازتاب داده و اثر آن را چند برابر می‌کنند؛ در نتیجه مادامی که خورشید نورش را به زمین می‌تاباند امکان آفتاب سوختگی وجود دارد.
  • به دنبال سایه بگردید و بیشتر در سایه وقت بگذرانید. سایه باعث می‌شود که پوست پرتو فرابنفش کمتری دریافت کند و احتمال آفتاب سوختگی کم شود. فراموش نکنید که در سایه نیز انعکاس اشعه‌های مضر آفتاب از اجسام و سطوح به شما ادامه دارد و مصرف کرم ضد آفتاب نباید قطع شود. چتر، سایه بان، درخت و… می‌توانند سایه ایجاد کنند و محل تردد مناسبی برای شما باشند.
  • پیش از خارج شدن از منزل به شاخص پرتو فرابنفش در آن روز توجه کنید. این شاخص در اعلام وضیت آب و هوا مشخص شده و شامل اعداد 0 تا +11 است. هنگامی که رقم آن 0 باشد خطر آفتاب سوختگی کم و هنگامی که +11 باشد خطر آن در بیشترین حد خود قرار دارد.
  • به طور مرتب وضعیت پوست خود را بررسی کنید و اگر کوچک‌ترین سوزشی احساس کردید یا دیدید که رنگ آن صورتی شده، بدانید که آفتاب سوخته شده اید و باید از نور خورشید فاصله بگیرید.

۳. پوشش و لباس مناسبی داشته باشید

از کلاه لبه دار، عینک آفتنابی، پیراهن آستین بلند و شلوار بلند استفاده کنید. همچنین برخی از لباس‌ها دارای SPF هستند و بسیاری از شوینده‌های لباس نیز فیلتر جاذب UV دارند، که به پوشش شما خاصیت ضد آفتاب می‌دهد.

جلوگیری از آفتاب سوختگی

۴. نوع پوست خود را بهتر بشناسید

کسانی که پوست حساسی دارند، کودکان و افراد با پوست روشن یا بسیار روشن بیشتر مستعد آفتاب سوختگی هستند. رنگدانه ملانین در دفاع از پوست در برابر آفتاب بیشتر ترشح می‌شود و افراد با پوست تیره، خود به خود ملانین بیشتری دارند و مقاومت آن‌ها در مواجهه با آفتاب سوختگی بیشتر است.

کودکان خیلی به مراقبت از پوستشان توجه ندارند، در حالی که بافت آن بسیار نازک و حساس است و به مراقبت زیادی نیاز دارد. پرتوهای فرابنفش پوست حساس را دچار واکنش‌های شدید می‌کند و خطر آفتاب سوختگی در این نوع پوست زیاد است.

 به علاوه بسیاری از داروها حساسیت پوست نسبت به آفتاب را افزایش می‌دهند و برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و مصرف همزمان دارو باید با پزشک مشورت شود. پیش از خروج از خانه از محصولاتی مانند لایه بردارها، داروهای ضد جوش قوی، ضد چروک‌ها و ماسک صورت لایه بردار و اسکراب استفاده نکنید. هر محصول مراقبت از پوست در صورت داشتن خاصیت لایه برداری، پوستتان را نسبت به آفتاب حساس می‌کنند و ممکن است التهاب، آفتاب سوختگی و سوزش را باعث شود.

نوشته‌های مرتبط