درمان اگزما: 30 درمان خانگی اگزما که معجزه می‌کند

اگزما نامی است که به تعدادی از مشکلات پوستی داده شده است که نوزادان و کودکان را بیش‌تر از بزرگسالان تحت تاثیر قرار می‌دهد. تشخیص این وضعیت نسبتا ساده است. به طور کلی روی دست‌ها، پاها، صورت، ران‌ها، یا چین‌های داخلی زانوها و آرنج‌ها ظاهر می‌شود، و علائم آن معمولا شامل پوست به شدت خشک و ضخیم، قرمزی، تورم، و خارش تقریبا غیرقابل تحمل است که در صورت خاراندن باعث ظهور بثورات می‌شود. در این نوشتار ۳۰ درمان اگزما طبیعی که معجزه می‌کند را برای شما می گوییم.

این بثورات شامل تاول‌های آبداری است که با کوچک‌ترین دخالتی ترکیده و بهبودشان حدودا یک هفته به طول می‌انجامد، و بعد به یک تکه پوست چرم‌مانند قرمز و خارش‌دار تبدیل می‌شود. اگزما اغلب یک وضعیت مزمن و ارثی است، گرچه در بسیاری افراد ممکن است قبل از بزرگسالی ناپدید شود. کسانی که نوعی از اگزما را تجربه کرده‌اند، می‌دانند یافتن درمانی برای تسکین علائم آن از هر چیزی مهم‌تر است.

علت ایجاد اگزما

با وجود آن‌که هیچ کسی از دلایل ایجاد آن مطمئن نیست، تصور می‌شود یک پاسخ ایمنی بیش‌فعال به محرک‌هایی باشد که با پوست تماس برقرار می‌کنند. صابون‌ها، شوینده‌ها، انواع خاصی از پارچه‌ها، شوره‌ی حیوانات، تماس بیش از حد با سرما یا گرما، و دیگر مواد حساسیت‌زا می‌توانند باعث ایجاد آن شوند. استرس هم می‌تواند در ایجاد آن نقش داشته باشد.

درمان‌های اگزما به طور کلی شامل کرم‌های استروئیدی یا استروئیدهای خوراکی، آنتی‌هیستامین‌ها، درمان با نور ماورای بنفش، داروهای موثر بر سیستم ایمنی، و آنتی بیوتیک‌ها (در صورت عفونی شدن تاول‌های باز) باشد. اگر تمام این درمان‌ها جواب ندهد، پزشکان ممکن است یکی از دو کرم موضعی پیمکرولیموس (سرکوب‌کننده سیستم ایمنی) و تاکرولیموس (سرکوب‌کننده سیستم ایمنی) را تجویز کنند که عوارض جانبی زیادی دارند. برخی از این عوارض عبارتند از تب، تهوع، زگیل، کهیر، خونریزی بینی، دشواری در تنفس، تورم صورت، لنفوم، و حتی سرطان.

خوشبختانه اوضاع آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد بد نیست و گزینه‌های طبیعی زیادی برای مبارزه با اگزما وجود دارد از جمله موارد زیر:

۱. پیدا کردن علت اصلی

ریشه‌ی بیش‌تر موارد اگزما را می‌توان در مجرای گوارشی یافت، و دو دلیل اصلی برای آن وجود دارد.

الف. حساسیت‌های غذایی

برخی از حساسیت‌های غذایی ممکن است در طول زمان ایجاد شوند، پس حتی اگر تصور می‌کنید به خوراکی‌های خاصی حساسیت دارید یا قبلا به آن‌ها حساسیت نداشته‌اید، لزوما به این معنا نیست که حساسیت ندارید.

سعی کنید سویا، لبنیات، بادام زمینی، گندم، مغزهای درختی، صدف، ماهی و تخم مرغ، و همچنین هر نوع مواد افزودنی (مونوسدیم گلوتامات یکی از اصلی‌ترین‌های آن است) و رنگ‌های مصنوعی را حذف کنید. می‌توانید هر بار یکی از آن‌ها را حذف کنید تا ببینید کدام یک باعث تحریک پوست می‌شود. در طی این فرآیند، پس از صرف هر وعده احساس‌تان را یادداشت کنید. اگر به یک یا دو مورد از این خوراکی‌ها حساسیت داشته باشید باید مشخص باشد.

ب. ناترازشدن همزیستی

اگر به تازگی آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اید، دچار مسمومیت غذایی شده‌اید، یا اگر مشکلات گوارشی مزمن ( دفع نامنظم، نفخ مداوم، و/یا درد شکم) دارید؛ بسیار احتمال دارد که میکروفلور روده‌ای‌تان تضعیف شده باشد. در واقع صدها گونه باکتری در مجرای گوارشی شما زندگی می‌کنند. وقتی تعادل آن‌ها به هم بخورد، ممکن است باکتری‌های مضر جای آن‌ها را بگیرند، و در گوارش و جذب مواد مغذی اختلال ایجاد کنند.

آن‌چه بسیاری افراد نمی‌دانند این است که عدم تعادل میکروفلور، که به آن ناتراز شدن همزیستی می‌گویند، می‌تواند به مشکلات پوستی نظیر اگزما هم منجر شود. خوراکی‌های پروبیوتیک بیش‌تری به رژیم‌تان اضافه کنید یا مصرف روزانه‌ی روغن کبد ماهی کاد تخمیر شده را آغاز کنید. هردو در معکوس کردن این علت داخلی اگزما بسیار موثر هستند.

قطعا این درمان‌ها پوست آسیب دیده‌ی شما را یک شبه ترمیم نمی‌کند. در حالی که منتظرید این راه حل داخلی جواب بدهد، قطعا باید روی علائم خارجی اگزما تمرکز کنید. تسکین بثورات خشک، خارش‌دار و دردناک می‌تواند دشوار باشد. کافیست چیز اشتباهی استفاده کنید، مثلا آب داغ، صابون، لوسیون‌های معطر و … تا آن را بدتر کنید.

۲. خشک کردن محل با نمک

در حالی‌که ممکن است این توصیه با عقل جور نیاید، اما درمان تاول‌های آبدار با اسپری نمک دریایی می‌تواند به تسکین خارش وحشتناک آن‌ها کمک کند. کافیست یک قاشق چایخوری نمک دریایی را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و هم بزنید تا نمک حل شود. آن را در یک بطری اسپری بریزید و روی ناحیه‌ی مورد نظر بپاشید. یا اگر کنار دریا هستید، سعی کنید در آب دریا آبتنی کنید. بسیاری از مبتلایان به اگزما گزارش کرده‌اند که آبتنی در امواج کنار ساحل موقتا علائم آن‌ها را تسکین داده است.

۳. وان نمک/ روغن گیاهی

با فرض آن که طی حمله‌ی اگزما، بتوانید غوطه‌ور شدن در آب را از نظر جسمانی تحمل کنید، می‌توانید گیاهان دارویی و مواد معدنی هستند که می‌توانید به وان‌تان اضافه کنید تا به پاکسازی و کاهش تحریکات بثورات اگزما کمک کند. حمام نمک را امتحان کنید و مقداری مواد معدنی جذب کنید. نمک اپسوم را به آب اضافه کنید تا منیزیم پوست‌تان را افزایش دهد. نمک هیمالیا در ترکیب با آب گرم، وخلوط قدرتمندی از عناصر کمیاب را در اختیارتان می‌گذارد که از طریق پوست جذب شده و سلامت آن را ببود خواهد داد.

مواد لازم

– یک چهارم فنجان نمک دریایی یا نمک هیمالیا
– یک چهارم فنجان نمک اپسوم
– یک چهارم فنجان جوش شیرین
– یک سوم فنجان سرکه‌ی سیب
– ۱۰ قطره روغن مورد علاقه مانند روغن اسطوخودوس، برگاموت (ترنج) یا بابونه، که خواص تسکین‌دهنده‌ی پوست هم دارند.

طرز تهیه

۱. نمک، نمک اپسوم و جوش شیرین را در یک لیتر آب در حال جوش حل کنید و کنار بگذارید.
۲. یک وان را با آب گرم پر کنید (آن را خیلی داغ نکنید وگرنه می‌تواند باعث آزار بیش‌تر پوست شود) و سرکه‌ی سیب را به آن اضافه کنید.
۳. مخلوط نمک‌ها و بعد روغن را به آن اضافه کنید.
۴. ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در آن غوطه‌ور شوید.

۴. حمام بابونه

همان‌طور که گفتیم، بابونه خواص تسکین‌دهنده‌ای برای پوست دارد و چای آن نه تنها آرامبخش است ، بلکه می‌تواند برای درست کردن یک حمام بابونه درمانی استفاده شود.

طرز تهیه

۱. یک لیتر آب را داغ کنید و درست قبل از به جوش آمدن بردارید و بگذارید کمی خنک شود.
۲. آب را روی ۵ چای بابونه‌ی کیسه‌ای یا ۴ الی ۵ قاشق چایخوری سرپر گل بابونه بریزید.
۳. بگذارید چای دم بکشد و حداقل ۱۵ دقیقه خنک شود و بعد کیسه‌های چای را بردارید یا آن را صاف کنید.
۴. چای را در وان آب گرم بریزید، آن را هم بزنید تا خوب مخلوط شود.
۵. حالا هرچقدر دوست دارید در آن بنشینید و لذت ببرید. حتی می‌توانید حین غوطه‌ور شدن در آب یک فنجان چای بابونه بنوشید تا از فواید آرامش‌بخش آن هم بهره‌مند شوید.

۵. گیاه دم اسب

دم اسب یک گیاه دارویی فوق‌اعاده است و با خواص ضدالتهابی که دارد برای رفع خارش و درد بثورات اگزما معجزه می‌کند. هم‌چنین، هیچ گیاه دیگری در قلمروی نباتات وجود ندارد که به اندازه‌ی این گیاه باستانی سرشار از سیلیسم باشد. سیلیسیم ماده‌ای است که کلاژن از آن ساخته می‌شود. کلاژن مثل ”چسب بدن“ است که حالت ماهیچه‌ای و کشسانی پوست را ایجاد می‌کند و پوست برای تولید بافت‌های پوستی سالم به آن نیاز دارد.

دم اسب برای بهبود قدرت، حالت، و بافت پوست استفاده می‌شده است و به خاطر تسکین خارش، تحریک، و التهاب مرتبط با مشکلات پوستی مانند اگزما شناخته می‌شود و در عین حال به بهبود گردش خون و جوانسازی بافت همبند کمک می‌کند.

بهترین راه استفاده از دم اسب درست کردن یک کمپرس است

۱. مقداری آب را در یک قوری بجوشانید و کمی گیاه دم اسب خشک به آن اضافه کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه بجوشد.
۲. بگذارید خنک شود، سپس حوله‌ی تمیزی را در آب فرو ببرید.
۳. حوله را بچلانید تا آب اضافی آن گرفته شود.
۴. ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی پوست را با حوله بپوشانید، و بگذارید ۱۰ دقیقه روی آن بماند.
۵. این فرآیند را دو الی سه بار در روز انجام دهید تا اگزما درمان شود.

۶. ضماد

اگر نمی‌خواهید یا نمی‌توانید حین حمله‌ی اگزما در آب غوطه‌ور شوید، ضماد می‌تواند گزینه‌ی عالی دیگری باشد. ضماد اساسا خمیری است که از گیاهان دارویی، خاک رس، زغال سنگ فعال شده، نمک یا دیگر مواد مفید درست می‌شود که در تکه‌ای پارچه پیچیده شده و روی پوست قرار می‌گیرد. یک لایه پلاستیک یا پارچه‌ی ضدآب نیز می‌توان به آن اضافه کرد، و آن را برای چندین ساعت به حال خود رها می‌کنند و چندین بار در روز عوض می‌شود.

برای این منظور، یک ضماد ایده‌آل را می‌توان از گیاهان و سبزیجات درمانی ساخت. می‌توانید از دم اسب، بابونه، و بارهنگ استفاده کنید یا کالاندولا، خیار، خمیر هویج، میوه ارس، مریم‌گلی و آویشن را امتحان کنید.

به مواد زیر نیاز دارید

– ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری گیاهان دارویی تازه یا خشک، مانند آن چه ذکر شد
– آب داغ کافی برای درست کردن یک خمیر غلیظ
– توری ارگانیک یا پارچه‌ای برای پوشاندن
– پوشش ضدآب برای حفظ ضماد

طرز تهیه

۱. با آب داغ و گیاهان خشک مورد نظرتان یک خمیر غلیظ درست کنید.
۲. خمیر را مستقیما روی ناحیه‌ی مورد نظر پوست استفاده کنید یا آن را بین دو لایه پارچه قرار دهید و پارچه را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بگذارید.
۳. اجازه دهید ضماد حداقل ۲۰ دقیقه و  حداکثر تا ۳ ساعت بماند.

۷. پماد درمانی

در صورت عدم درمان مناسب، تاول‌های اگزما می‌توانند آثار زخم از خود به جای بگذارند. برای این منظور می‌توان از پمادهای درمانی موضعی استفاده کرد که در بیش‌تر داروخانه‌ها یافت می‌شوند، گرچه بسیاری از آن‌ها حاوی مواد شیمیایی نامطلوبی هستند. اگر ترجیح می‌دهید بر محتویات پمادتان کنترل داشته باشید ـ چرا که مواد شیمیایی می‌توانند وارد پوست و جریان خون شوند ـ از این دستور استفاده کنید که یک آنتی‌بیوتیک، ضدالتهاب، ضدقارچ طبیعی است و خواص قابض هم دارد.

برای تهیه‌ی آن به مواد زیر نیاز دارید

– ۲ فنجان روغن زیتون فرابکر یا روغن بادام
– یک چهارم فنجان موم زنبور عسل
– ۲ قاشق غذاخوری برگ هماور (گوش‌خر)
– ۲ قاشق غذاخوری برگ بارهنگ
– ۱ قاشق غذاخوری گل کالاندولای خشک (اختیاری)
– ۱ قاشق چایخوری برگ رزماری (اختیاری)

طرز تهیه

۱. ابتدا به مدت ۳ ساعت گیاهان دارویی و روغن زیتون را روی حرارت کم بن‌ماری کنید، تا جایی که روغن زیتون کاملا سبز شود.
۲. با ریختن روغن روی یک توری، گیاهان دارویی را از آن جدا کنید. بگذارید تمام روغن بچکد بعد مواد را فشار دهید تا روغن باقیمانده‌شان گرفته شود.
۳. گیاهان دارویی را دور بریزید.
۴. روغن را همراه با موم زنبور عسل در ظرفی ریخته و بن‌ماری کنید تا ذوب شده و خوب مخلوط شوند.
۵. مخلوط را در ظروف مربای شیشه‌ای یا قوطی‌های کوچک بریزید و آن را به آرامی روی محل اگزما بمالید. می‌توان از آن برای رفع بثورات جای پوشک نوزاد، حساسیت به پیچک سمی آمریکایی، جای گزش یا نیش، و دیگر زخم‌ها هم استفاده کرد.

۸. محصولات پروبیوتیک

اگزما یک مشکل پوستی التهابی در نظر گرفته می‌شود و از آن‌جایی که پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی برای روده دارند و سدی در برابر التهاب می‌سازند، به خوبی به مواد پروبیوتیک پاسخ می‌دهد.

محققان فنلاندی روی زنان بارداری تمرکز کردند که دو الی چهار هفته پیش از تولد مکمل‌های پروبیوتیک حاوی سویه‌ی لاکتوباسیلوس رامنوسوس GG مصرف‌کردند و در صورت شیردهی تا شش ماه پس از زایمان هم به مصرف آن ادامه داده یا آن را به شیر خشک نوزاد اضافه کردند. محققان متوجه شدند که پروبیوتیک‌ها احتمال ابتلا به اگزما را در نوزادانی که سابقه‌ی خانوادگی قوی در مشکلات خارش پوست داشتند، حداقل تا دوسالگی و احتمالا پس از آن کاهش داد.

تحقیقات دیگر نشان داده است  نوزادانی که پیش از یک سالگی به اگزما مبتلا شدند، در ۷ سالگی مجموعه‌ی کم‌تنوع‌تری از باکتری‌های روده داشتند. و همین امر ارتباط بین باکتری‌های روده در اوایل زندگی و ایجاد مشکلات پوستی را نشان می‌دهد. خلاصه آن که بهبود بی‌تعادلی باکتری های روده می‌تواند به درمان اگزما کمک کند.

۹. ژل آلوئه ورا و روغن ویتامین E

آلوئه ورا هم برای درون و هم برای بیرون بدن خواص درمانی و شفابخش دارد.

این ماده اثری دارد که سیستم ایمنی را برای بهبود فرایند درمان تقویت می‌کند. به علاوه، می‌تواند التهاب، ورم، و خارش پوست را نیز کاهش دهد.

ویتامین E حاوی خواص آنتی اکسیدانی است. بنابراین، ترکیب آلوئه ورا و ویتامین E یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای اگزما است.

به این مواد نیاز خواهید داشت

– ژل آلوئه ورا
– ویتامین E

طرز تهیه

– ژل آلوئه ورای تازه را با روغن ویتامین E به دقت مخلوط کنید
– بعد، آن را روی ناحیه‌ی مبتلا به اگزما بمالید.
– اجازه بدهید به مدت چند دقیقه باقی بماند.
– بعد، آن را با آب پاکیزه بشویید.

۱۰. روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضدعفونی کننده است که به تسکین خارش و درمان پوست کمک کرده و از آسیب بیش‌تر به آن جلوگیری می‌کند و خواص ضدالتهابش باعث کاهش التهاب می‌شود. اگر عفونتی ایجاد شود، ترکیبات ضدمیکروبی این روغن می‌توانند با عفونت مبارزه و از گسترش آن جلوگیری کنند.

برای استفاده از آن، تنها کافی است ۲۰ قطره روغن درخت چای ۱۰۰٪ طبیعی خالص را با نصف فنجان روغن نارگیل ترکیب کنید. روزی دوبار این مخلوط را به آرامی روی نواحی آسیب دیده بمالید. اگر در نواحی گوناگونی از بدن‌تان اگزما دارید، شاید بهتر باشد حمام روغن درخت چای بگیرید. ۱۵ قطره روغن درخت چای و ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر یا روغن بادام را به آب اضافه کنید و حدود ۲۰ دقیقه در آن غوطه‌ور شوید.

۱۱. روغن شاهدانه

مطالعات نشان داده است روغن شاهدانه به درمان مشکلات پوستی از جمله اگزما، بثورات و پسوریازیس کمک می‌کند. اعتقاد بر آن است که این روغن حاوی سطح بالایی از اسیدهای چرب موثر بر پاسخ‌های سیستم ایمنی بدن است که می‌توانند سبب تسریع بهبودی شوند، هم‌چنین دارای تعادلی ایده‌آلی از امگا۳ و امگا۶ است.

برای تسکین اگزما، بهتر است شاهدانه را هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی استفاده کنید. مطالعات نشان داده است که مصرف آن به بهبود سطح اسیدهای چرب ضروری خون کمک می‌کند که در درمان داخلی موثر است، در حالی‌که استفاده موضعی از آن روی پوست می‌تواند خشکی و خارش پوست را تسکین و نیاز به مصرف دارو را کاهش دهد.

اگر نگران این مسئله هستید که این روغن از دانه‌های گیاه ماری‌جوآنا تهیه شده است، خیالتان راحت باشد. محصول نهایی حاوی تی‌اچ‌سی (THC، ترکیب روانگردان این گیاه) نیست.

۱۲. مصرف برخی خوراکی‌ها

خوراکی‌های خاصی هستند که به درمان اگزما از درون کمک می‌کنند، یعنی بهتر است مقدار بیش‌تری از آن‌ها را به رژیم‌تان اضافه کنید:

– ماهی‌های آب سرد مانند سالمون وحشی، هلیبوت، و کاد سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند، که مانند دانه‌ی شاهدانه، می‌توانند به کاهش علائم اگزما کمک کنند.
– دانه‌ها و مغزها، به ویژه تخم کتان، حاوی مقدار قابل توجهی امگا۳ هستند.
– موز علاوه‌بر پتاسیم سرشار از ویتامین سی و منیزیم است که مقدار هیستامین را پایین می‌آورد.
– گندم سیاه سرشار از کوئرستین است، که به خاطر خواص ضدالتهاب و آنتی‌هیستامین قوی، یکی از مواد اصلی در مقابله با اگزما است. دیگر خوراکی های سرشار از کوئرستین شامل مرکبات، سیب، بروکلی، و تمشک‌ها و تت‌ها است.
– تخم مرغ و بلغور جو سرشار از روی هستند، ماده معدنی که با اگزما مبارزه می‌کند.
– پیازچه نیز علاوه‌بر ویتامین K که برای سلامت پوست بسیار مفید است، دارای ماده‌ی کوئرستین ضدالتهاب و کاهنده‌ی آنتی‌هیستامین است..

۱۳. حذف محرک‌های اگزما

حذف خوراکی‌هایی که ممکن است سبب تحریک حملات اگزما شوند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.برخی از بدترین انواع آن‌ها بسیار التهابی هستند، که اساسا شامل فست‌فود، خوراکی های فرآوری شده، الکل، مواد قندی و سودا است. هرچه بیش‌تر از آن‌ها دوری کنید بهتر است.

۱۴. زردچوبه با شیر، و آب جوش

زردچوبه به طور گسترده در درمان انواع مختلف اختلالات پوستی مانند اگزما استفاده می‌شود. زردچوبه که حاوی مقادیری آنتی اکسیدان است برای مراقبت از پوست بسیار سودمند است. به علاوه، حاوی عنصری فعال به نام کورکومین است که خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد و می‌تواند به درمان التهاب و خارش کمک کند.

دو درمان خانگی برای اگزما که از زردچوبه به عنوان ماده‌ی اصلی استفاده می‌کنند:

روش ۱: زردچوبه و شیر

به این مواد نیاز خواهید داشت

– یک دوم قاشق چایخوری زرد چوبه
– شیر

طرز تهیه

– ابتدا، زردچوبه را با مقداری کافی از شیر مخلوط کنید تا یک خمیر درست شود.
– بعد، این خمیر را روی ناحیه‌ی مبتلا بمالید.
– برای برطرف شدن کامل خارش و قرمزی پوست باید این درمان را ۲ – ۳ بار در روز انجام بدهید.

روش ۲: زردچوبه و آب جوش

به این مواد نیاز خواهید داشت

– یک دوم قاشق چایخوری زردچوبه
– ۱ فنجان آب جوش

طرز تهیه

– ابتدا زردچوبه را به آب جوش اضافه کنید و بگذارید حدودا ۱۰ دقیقه خیس بخورد.
– بگذارید خنک شود و به دمای اتاق برسد.
– می‌توانید از این محلول بنوشید یا از این آب برای شستن ناحیه مبتلا شده استفاده کنید.
– برای کاملا خلاص شدن از اگزما باید این روش را ۲ یا ۳ بار در روز تکرار کنید.

۱۵. چریش

چریش یکی از درمان‌های خانگی برای اگزما است. چریش حاوی خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، و مسکن است که می‌تواند علائم اگزما مانند خشکی، درد، و قرمزی، التهاب، و ورم را برطرف کند. به علاوه، روغن چریش غنی از ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری است که می‌تواند به مرطوب نگه داشتن پوست آسیب دیده‌تان کمک کند. چریش و برگ چریش را می‌توان برای از بین بردن اگزما استفاده کرد.

به این مواد نیاز خواهید داشت

– برگ چریش (۱ قاشق غذاخوری)
– ریشه‌ی زردچوبه (۱ قاشق غذاخوری)
– روغن کنجد

طرز تهیه

– ابتدا ریشه‌ی زردچوبه و برگ‌های چریش را آسیاب کنید.
– بعد، کمی روغن کنجد به آن اضافه کنید تا خمیری صاف به دست بیاید.
– این خمیر را بر روی ناحیه‌ی مبتلا به اگزما بمالید و بگذارید خشک شود.
– بعد آن را با آب ولرم بشویید.

باید این درمان را ۱ تا ۲ بار در روز به مدت چند ماه تکرار کنید تا اگزمای شما بر طرف شود.

مطلب مرتبط: ۱۰۰ بیماری رایج و هزاران درمان خانگی آنها

۱۶. صندل و کافور، و گلاب

صندل یکی از موثرترین درمان‌های خانگی اگزما است. این ماده خواص تسکین دهنده، خنک کننده، ضد التهابی، و ضد میکروبی دارد که می‌تواند به تسکین پوست خشک و حساس کمک کند. به علاوه صندل به خلاص شدن از زخم‌های ناشی از اگزما نیز کمک می‌کند.

به این مواد نیاز خواهید داشت

– پودر صندل (۱ قاشق چایخوری)
– کافور (۱ قاشق چایخوری)
– گلاب

طرز تهیه

– پودر صندل را با کافور و مقدار کافی گلاب مخلوط کنید تا خمیری غلیظ درست شود.
– بعد این خمیر را روی پوست آسیب دیده بمالید و اجازه بدهید به مدت حدودا ۱۰ دقیقه بماند.
– بعد، آن را با آب گرم بشویید.
– باید این روش را ۱ تا ۲ بار در روز و به مدت یک ماه تکرار کنید.

رپورتاژ

۱۷. جوز هندی

جوز هندی حاوی خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب  تسکین درد ناشی از اگزما کمک کند. شما می‌توانید با کمک رنده از آن پودر تهیه کنید. و حالا طرز تهیه استفاده از جوز هندی به این شرح است.

به این مواد نیاز خواهید داشت

– پودر جوز هندی (۱ قاشق غذاخوری)
– روغن زیتون (۱ قاشق چایخوری)

طرز تهیه

– ابتدا، پودر جوز هندی را با روغن زیتون مخلوط کنید تا یک خمیر غلیط به دست بیاید.
– بعد این خمیر را روی ناحیه‌ی مبتلا قرار دهید.
– بگذارید به مدت حدودا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند.
– بعد، آن را با آب سرد بشویید.

۱۸. تنتور جنتیانا

تنتور جنتیانا حاوی خاصیتی است که می‌تواند مواد سمی را از بین ببرد و به سیستم گوراشی کمک کند به طور کامل و درست کار هضم را انجام دهد. به علاوه، می‌تواند علائم اگزما را کاهش دهد.

طرز تهیه

– اول از همه تنتور جنتیانا را خریداری کنید.
– سپس، قبل از وعده‌ی غذایی ۱۰ قطره از آن را مصرف کنید.
– باید هر روز این کار را انجام دهید تا مشکل‌تان کمتر یا حل شود.

۱۹. خیار

خیار حاوی مواد آنتی اکسیدان است که می‌تواند از طریق سم‌زدایی پوست و اندامگان‌تان به درمان اگزما کمک کند. همچنین خاصیت ضد التهابی دارد که می‌تواند مواد مغذی را از داخل بدن جذب کند و بگذارد ویتامین‌ها و مواد معدنی اگزما را درمان کنند. این سبزی سرشار از ویتامین A است که می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن برای درمان مشکل‌تان کمک کند.

به این مواد نیاز خواهید داشت

– ۱ یا ۲ عدد خیار
– آب
– یک پارچه‌ی تمیز

دستورالعمل

– خیارها را به قطعات نازک خرد کنید
– بعد بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه در آب خیس بخورند.
– سپس مایع به دست آمده را صاف کنید.
– آنگاه از یک پارچه‌ی تمیز برای مالیدن آن مایع روی ناحیه‌ی مبتلا به اگزما استفاده کنید.

همچنین می‌توانید روزی یک عدد خیار خام بخورید. می‌توانید قطعه‌های خیار را مستقیما روی ناحیه‌ی آسیب دیده بگذارید، این کار باعث می‌شود التهاب تسکین پیدا کند و قرمزی کم شده و اگزما درمان شود.

۲۰. برگ گیاه آب قاشقی (گوتوکولا) با برگ‌های بابونه، و نشاسته ذرت

گیاه آب قاشقی گیاهی است که به عنوان یکی از درمان‌های خانگی اگزما استفاده می‌شود. می‌توانید با استفاده از این گیاه یک پماد خوب درست کنید و آن را روی ناحیه‌ی دچار اگزما بمالید.

به این مواد نیاز خواهید داشت

– یک چهارم فنجان برگ گیاه قاشقی خشک شده
– یک چهارم فنجان برگ بابونه‌ی خشک شده
– یک دوم فنجان آب
– نشاسته‌ی سیب زمینی

طرز تهیه

– آب را بجوشانید. بعد برگ‌های گیاه قاشقی و بابونه‌ی خشک شده را به آب جوش اضافه کنید.
– بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه خیس بخورد.
– حالا، آن را صاف کنید و مقدار کافی نشاسته‌ی ذرت به آن اضافه کنید تایک خمیر غلیظ درست شود.
– بعد، این خمیر را روی ناحیه‌ی دچار اگزما بگذارید.
– بگذارید به حالت طبیعی خشک شود.
– نهایتا، با آب معمولی آن را بشویید.

– برای رها شدن از علائم اگزما باید این فرایند را به طور منظم انجام دهید.

۲۱. کمپرس گرم با پوست گیاه کرت، پوست درخت انبه، و روغن حیوانی

پوست کرت و درخت انبه می‌تواند اگزما را به طور کلی از بین ببرد. آنچه در ادامه می‌آید طرز تهیه درست کردن کمپرس گرم برای اگزما با استفاده از این سه عنصر است.

به این مواد نیاز خواهید داشت

– ۳۰ گرم پوست گیاه کرت
– ۳۰ گرم پوست درخت انبه
– ۱ لیتر آب
– یک حوله
– یک چهارم تا یک قاشق چایخوری روغن حیوانی (روغن کرمانشاهی)

طرز تهیه

– اول از همه، پوست کرت و پوست انبه را به آب اضافه کنید. بعد این آب را به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید.
– سپس حوله را بردارید و لوله کنید. این حوله را داخل آب داغ فرو کنید. سپس حوله را در بیاورید و آن را از نظر دما چک کنید. چون قرار است آن را روی قسمتی از پوست‌تان که دچار اگزما شده است قرار بدهید.
– آن را روی پوست‌تان بگذارید و اجازه دهید تا مدتی بعد سرد شود.
– دوباره حوله را در آب داغ فرو کنید و این فرایند کمپرس گرم را ادامه دهید.
– این کار را باید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه انجام دهید.
– نهایتا، پوست‌تان را خشک کنید و روی آن روغن حیوانی بمالید.

۲۲. گل همیشه بهار و روغن معطر اسطوخودوس

گل همیشه بهار می‌تواند به از بین بردن باکتری‌ها، کاهش التهاب و رهایی سریع از اگزما کمک کند. روغن اسطوخودوس حاوی خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتریایی، ضد التهابی است و می‌تواند سیستم ایمنی‌تان را تقویت کند؛ روغن معطر اسطوخودوس به عنوان یک کاهنده‌ی موثر استرس نیز استفاده می‌شود.

به این مواد نیاز خواهید داشت

– گل همیشه بهار
– روغن معطر اسطوخودوس (۵ قطره)

طرز تهیه

– گل همیشه بهار و روغن معطر اسطوخودوس را با هم مخلوط کنید تا یک دمنوش خوب درست شود.
– بعد، آن را روی ناحیه‌ی مبتلا به اگزما بریزید.
– برای رهایی سریع از ناراحتی اگزما بهتر است این درمان را ۱ تا ۲ بار در روز انجام دهید.

۲۳. هویج

هویج می‌تواند به تسکین خارش پوست و کاهش ظاهر اگزما در تمام بدن کمک کند. بنابراین یکی از درمان‌های خانگی ساده برای اگزما استفاده از هویج است.

به این مواد نیاز خواهید داشت

– ۲ تا ۳ عدد هویج

طرز تهیه

– پوست هویج‌ها را بگیرید و بعد آن‌ها را خرد کنید.
– بعد این تکه‌های هویج را تا زمان نرم شدن بجوشانید. سپس آن‌ها را بکوبید تا خمیری نرم به دست بیاید.
– بعد آن را روی ناحیه‌ی پوست مبتلا به اگزما بگذارید.
– بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه بماند. نهایتا آن را با آب سرد بشویید.
– باید این درمان مرتبا تکرار کنید تا اگزمای شما کاملا برطرف شود.

۲۴. برگ‌های کلم و روغن زیتون

اگر نمی‌خواهید برای پوست گر گرفته‌ی خود از قند استفاده کنید، می‌توانید از برگ‌های کلم استفاده کنید. این برگ‌ها می‌توانند به طرز حیرت انگیزی پوست شما را تسکین بدهند.

به این مواد نیاز خواهید داشت

– برگ‌های کلم
– روغن زیتون (به اندازه‌ای که برای خیساندن برگ‌ها کافی باشد)
– یک کاسه
– یک تکه پارچه کتانی

طرز تهیه

– ابتدا برگ‌های کلم را خوب بشویید و بگذارید خشک شوند.
– بعد داخل کاسه به مقدار کافی روغن زیتون بریزید.
– سپس برگ‌های کلم را داخل آن بگذارید و اجازه دهید روغن آن‌ها را نرم کند.
– حالا برگ‌ها را بردارید و یکی یکی آن‌ها را روی ناحیه‌ی مبتلا به اگزما بگذارید.
– بعد می‌توانید با پارچه‌ی کتان آن برگ‌ها را بپوشانید. و بگذارید ۳ تا ۴ ساعت بماند.
– بعد با آب گرم آن را بشویید. برای دستیابی به بهترین نتایج این کار را مرتب تکرار کنید.

نکته‌ی احتیاطی

باید همیشه مواد تشکیل دهنده‌ی درمان‌ها را از قبل تست کنید و ببینید که آیا نسبت به آن‌ها آلرژی دارید یا نه. از این روغن زیتون برای اگزمای کودکان استفاده نکنید.

۲۵. روغن زیتون و عسل (یا شکر)

روغن زیتون روغن بی‌خطری است، که از آن برای درمان علائم اگزما استفاده می‌شود. این روغن بالاخص برای تسکین گر گفتگی‌ها و همچنین از بین بردن التهاب نیز مفید است. روغن زیتون حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می‌تواند به شما کمک کند از پوست خشک، در حال خارش، و پوسته پوسته‌ی ناشی از اگزما راحت شوید.

به علاوه، روغن زیتون ویتامین E نیز دارد که می‌تواند به احیاء رطوبت از دست رفته‌ی پوست و ترمیم سریع پوست آسیب دیده کمک کند. سوای استفاده از روغن زیتون روی نواحی از پوست که دچار اگزما هستند، می‌توانید از ترکیب عسل (شکر) و روغن زیتون نیز برای کمک به رهایی سریع از مشکل اگزما استفاده کنید.

به این مواد نیاز خواهید داشت

– ۱۰ تا ۱۲ قطره روغن زیتون فرا بکر
– ۱ تا ۲ قاشق چایخوری عسل یا شکر
– یک چهارم لیوان آب

طرز تهیه

– روغن زیتون و عسل یا شکر را به آب اضافه و خوب مخلوط کنید
– مخلوط به دست آمده را روی ناحیه‌ی مبتلا به اگزما بمالید.
– بگذارید به مدت ۳ تا ۵ ساعت بماند.
– برای رهایی کامل از علائم اگزما این تمرین را ۱ تا ۲ بار در روز انجام دهید.

۲۶. خاک بنتونیت کلسیم دار، جوش شیرین، روغن درخت چای، و نمک دریا

خاک بنتونیت کلسیم دار می‌تواند تمام مواد سمی که شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها و … می‌شود را از بدن بیرون بکشد. جوش شیرین به عنوان یک عامل ضد عفونی طبیعی عمل می‌کند و طی فرایند کف کردن می‌تواند با دقت بالا ناحیه‌ی مبتلا به اگزما را تمیز و به رهایی از راش و همچنین التهاب کمک کند.

روغن درخت چای نیز ضد عفونی کننده و ضد باکتری است و می‌تواند التهاب و خارش را تسکین دهد.

نمک دریا نیز می‌تواند سلول‌های مرده‌ی پوست را بزداید. همچنین می‌تواند خارش و التهاب را بر طرف کند.

به این مواد نیاز خواهید داشت

– ۴ قاشق چایخوری خاک بنتونیت کلسیم دار
– ۴ قاشق چایخوری جوش شیرین
– یک دوم تا ۱ قاشق چایخوری نمک دریا
– ۱۰ تا ۱۵ قطره روغن معطر درخت چای
– یک چهارم لیوان آب
– شیشه‌ای با درپوش محکم

طرز تهیه

– ابتدا، مواد فوق‌ الذکر را به جز آب و روغن درخت چای با هم مخلوط کنید. بعد روی آن‌ها آب بریزید و مدام هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند.
– باید تا زمانی که قوام خوبی پیدا می‌کند به آب ریختن ادامه دهید.
– حالا روغن درخت چای را به آن اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید.
– می‌توانید این مخلوط را در یک شیشه بریزید و داخل یخچال بگذارید.
– بگذارید تا حدود ۲ هفته بماند. بعد این لوسیون را هر وقت که لازم شد روی ناحیه‌ی مبتلا به اگزما بمالید.

۲۷. ریشه‌ی شیرین بیان

این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد که می‌تواند به کاهش التهاب و خارش ناشی از اگزما کمک کند.

به این مواد نیاز خواهید داشت

– ۱ قاشق چایخوری ریشه‌ی خشک شده‌ی شیرین بیان
– آب به مقدار کافی

طرز تهیه

– ابتدا ریشه‌ی خشک شده‌ی شیرین بیان را به آب اضافه کنید
– بگذارید برای مدت حدودا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خیس بخورد.
– بعد، ۲ تا ۳ بار در روز از این مایع بنوشید.

۲۸. ماست ساده و نخود فرنگی

ماست باکتری‌های پروبیوتیک دارد که با افزایش تولید میزان مخاطی که از بدن دفاع می‌کنند، بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد. افزون بر آن، نخود فرنگی نیز می‌تواند خارش و التهاب پوست را تسکین دهد و اگزما را درمان کند.

به این مواد نیاز خواهید داشت

– ۱ فنجان ماست ساده
– یک مشت نخود فرنگی تازه
– یک عدد مخلوط کن

طرز تهیه

– ابتدا، ماست و نخود فرنگی‌ها را داخل مخلوط کن بزیزید و خوب هم بزنید تا یک خمیر خامه‌ای از آن به دست بیاید.
– این خمیره خامه‌ای را روی ناحیه‌ی مبتلا به اگزما بگذارید و اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه روی آن بماند.
– نهایتا از یک گلوله‌ی پنبه که در آب گرم خیس خورده است برای پاک کردن این خمیر خامه‌ای استفاده کنید.
– برای رهایی از علائم اگزما این درمان را به طور مرتب تکرار کنید.

۲۸. حمام با نقره‌ی کلوئیدی

حمام کردن با نقره‌ی کلوئیدی می‌تواند خارش را کاهش دهد و باکتری‌هایی را که باعث اگزما می‌شوند از بین ببرد. در نتیجه، این یکی از ساده‌ترین درمان‌های خانگی اگزما محسوب می‌شود.

نحوه‌ی انجام درمان

– می‌توانید نقره‌ی کلوئیدی را از فروشگاه‌ها خریداری کنید.
– بعد چند قطره از این نقره‌ی کلوئیدی را حین حمام کردن به وان اضافه کنید.
– با حمام کردن در این آب می‌توانید از دست خارش و گرگرفتگی نجات پیدا کنید.

۲۹. سرکه‌ی سیب

سرکه‌ی سیب حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بسیار زیادی است من جمله پکتین، بتا کاروتن، سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر، و سولفور که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند که این امر به نوبه‌ی خود به کنترل اگزما کمک  می‌کند. سرکه‌ی سیب حاوی آنتی اکسیدانی است که بتا کاروتن نامیده می‌شود. این ماده می‌تواند به احیاء سلول‌های پوست و همچنین سلامت پوست کمک کند و شما را از دست اگزما خلاص کند.

به این مواد نیاز خواهید داشت

– سرکه‌ی سیب
– آب
– گلوله‌ی پنبه

روش انجام درمان

– ابتدا، مقداری یکسانی آب و سرکه را با هم خیلی خوب مخلوط کنید و از یک گلوله‌ی پنبه برای مالیدن آن روی ناحیه‌ی مبتلا به اگزما استفاده کنید.
– یا به راحتی می‌توانید محلول را داخل یک قوطی اسپری بریزید و آن را روی ناحیه‌ی مبتلا به اگزما بپاشید.
– اگر پوست‌تان حساس است، باید یک چهارم لیوان سرکه‌ی سیب را داخل سه لیوان آب رقیق و بعد گلوله‌ی پنبه را در آن خیس کنید. بعد آن را روی ناحیه‌ی مبتلا به اگزما بمالید.
– بهتر است این فرایند را مرتبا حداقل ۲ بار در روز انجام دهید، یک بار شب قبل از رفتن به رختخواب و یک بار صبح.

۳۰. روغن نارگیل

روغن نارگیل خواص ضد قارچی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد که می‌تواند به تسکین خارش پوست و کاهش التهاب ناشی از اگزما کمک کند. بنابراین روغن نارگیل یکی از درمان‌های خانگی اگزما محسوب می‌شود.

به این مواد نیاز خواهید داشت

روغن نارگیل – ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری

طرز انجام درمان

– در رژیم غذایی روزانه‌تان از روغن نارگیل استفاده کنید.
– این فرایند به بهبود سیستم ایمنی کسانی که از اگزما رنج می‌برند کمک خواهد کرد.
– این کار همچنین به بدن‌تان کمک می‌کند با ناراحتی‌های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، و خشکی پوست مبارزه کند.
– به علاوه، می‌توانید روغن زیتون را مستقیما در غذاها، اسموتی‌ها و نوشیدنی‌ها اضافه کنید.

بیش‌تر افراد با استفاده‌ی منظم و درست از این روش‌ها،و یافتن راه حل درونی در حال استفاده از درمان‌های طبیعی برای بهبود علائم خارجی، شانس بیش‌تری در کنترل و نهایتا درمان اگزمای خود دارند.

البته مثل همیشه، قبل از شروع یا توقف هر گونه درمانی با پزشک‌تان مشورت کنید. یادتان باشد درمان اگزما زمان می‌برد. حتی اگر سریعا متوجه نتایج نشدید، به رژیم طبیعی خود بچسبید تا در نهابت پوستی سالم‌تر و تمیز داشته باشید.

۱۳ دلیل اصلی خارش بدن +۳۹ درمان سریع و طبیعی خارش بدن

منبع naturallivingideas
نوشته‌های مرتبط