درمان بواسیر: ۴۹ بهترین درمان خانگی بواسیر ( هموروئید )

پیش از هر چیز، همه‌ی ما بواسیر یا هموروئید داریم. آنها فقط بالشتک‌های وریدی در اطراف مقعد هستند. در واقع داشتن آنها خبر خوبی است، زیرا بدون آنها ممکن است مدفوع بی‌اختیار از مقعد بیرون بریزد. این چیزی است که حداقل تئوری می‌گوید. خبر بد آن است که تقریبا نیمی از مردم در برهه‌ای از زندگی‌شان دچار هموروئیدهای ناسالم می‌شوند اما خبر خوب آن است که با استفاده از درمان‌های خانگی طبیعی می‌توان به درمان بواسیر یا هموروئید پرداخت یا از ایجاد و بروز آن جلوگیری کرد. در این نوشتار از ۴۹ درمان خانگی بواسیر یا هموروئید که بسیار موثر هستند بحث می شود.

بواسیر (هموروئید) چیست؟

بواسیرها یا هموروئیدها رگ‌های خونی هستند که در عضلات دیواره‌های مقعد و رکتوم (راست‌روده) قرار گرفته‌اند. این رگ‌ها به طور کلی در قالب توده، غده یا بالشتکی از بافت در کانال مقعد مشخص می‌شوند. تورم هموروئید ممکن است هنگامی رخ دهد که فشار زیاد باشد در نتیجه رگ‌های کوچک متورم شده و از خون پر می‌شوند.

چرا بواسیر اتفاق می‌افتد؟

واژه”بواسیر” برای اشاره به اختلال هموروئید متورم و ملتهب استفاده شده‌است. این اختلال توسط یک توده‌ی سخت در کانال مقعد توصیف می‌شود و با درد، خارش و خونریزی همراه است.

علائم آن شامل تورم، خارش، خونریزی، سوزش و درد است. نه، اصلا وضعیت راحتی نیست. اما مطمئن شوید آن را به درستی تشخیص دهید. به خودی خود بی‌خطر است اما مطمئنا نمی‌خواهید آن‌ را با شرایط– خطرناک‌تر- دیگری اشتباه بگیرید زیرا وجود خون در مدفوع یکی از نشانه‌های هشداردهنده‌ی سرطان روده است.

این وضعیت ممکن است بر اثر زور زدن طی حرکات روده یا فشار زیاد بر آنها طی دوران بارداری ایجاد شود. هموروئید ممکن است درون رکتوم باشد (هموروئید داخلی) یا زیر پوست اطراف مقعد ایجاد شود (هموروئید خارجی).

علل بروز هموروئید در طول بارداری

بسیاری از زنان هرگز قبل از حاملگی دچار هموروئید نبوده‌اند؛ اما در طول دوره‌ی بارداری دچار این اختلال می‌شوند. بروز هموروئید در دوره‌ی بارداری می‌تواند ناشی از فشاری باشد که جنین به ارگان‌های گوارشی وارد می‌کند و به این ترتیب بر سیستم گوارش تاثیر می‌گذارد. با این حال، دلایل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند منجر به بروز هموروئید در دوران بارداری شود، از جمله عادات نامناسب غذا خوردن که حتی سبب وخیم‌تر شدن این اختلال می‌شود.

در طول بارداری، تغییرات هورمونی زیادی در داخل بدن رخ می‌دهد که باعث ایجاد اثرات منفی روی سیستم روده و گوارش می‌شود. مقدار هورمونی که درون بدن زن باردار ترشح می‌شود،‌ می‌تواند به شل شدن عضلات بدن کمک کند و شرایط مطلوبی را برای رشد جنین فراهم کند. در مقابل، ماهیچه‌های شل شده نیز فشار را بر سیستم گوارش افزایش می‌دهند و در عملکرد دفع مواد زائد مشکل ایجاد می‌کنند.

درمان بواسیر با روش های خانگی

برای رفع بواسیر یا هموروئید چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ خب، کارهایی هست که به بهبود وضعیت‌تان کمک می‌کند. در ادامه ۴۹ بهترین درمان خانگی بواسیر یا هموروئید  آمده است.

۱. به فیبر فکر کنید

ابتلا به هموروئید بیش‌تر به خاطر سبک زندگی‌مان این‌قدر در غرب رایج است، پس می‌توانید با مراقبت از خود شروع کنید.

تغییر رژیم غذایی، ورزش، نوشید آب فراوان، و کاهش استرس نه تنها به هموروئید بلکه به سلامت عمومی‌تان هم کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید با یبوست، یکی از دلایل اصلی ایجاد این مشکل، خداحافظی کنید باید فیبر را ملکه‌ی ذهن‌تان کنید. سبزیجات خام و میوه‌ها فیبر شما را تامین می‌کنند اما همواره باید آنها را با اضافه کردن بذر کتان یا سبوس اسفرزه تکمیل کنید. می‌توانید روزتان را مخلوط آب و یک قاشق چایخوری اسفرزه شروع کنید که آن مقدار فیبر اضافه را به شما می‌رساند.

۲. آن را تمیز و خشک کنید

از صابون‌های غیرملایم برای تمیز کردن ناحیه‌ی مقعدی خود استفاده نکنید. به جز صابون‌های کاملا طبیعی، بقیه به دلیل داشتن مواد شیمیایی می‌توانند باعث سوزش شوند. آب خالی بهترین گزینه است. و بعد آن را به آرامی اما به صورت کامل خشک کنید.

۳. سرکه سیب

مواد طبیعی گوناگونی وجود دارند که می‌توان برای تسکین و التیام ناحیه‌ی دردناک استفاده کرد. استفاده از سرکه‌ی سیب (ای‌سی‌وی) – اکسیر بین تمام درمان‌های خانگی- را امتحان کنید. تنها یک گلوله پنبه را به آن آغشته کنید و به ناحیه‌ی مقعدی بزنید. این کار به التهاب و بهبود علائم کمک می‌کند. هم‌چنین می‌توانید مخلوط سرکه‌ی سیب و عسل را امتحان کنید زیرا این ترکیب می‌تواند سلامت گوارشی‌تان را بهبود بخشیده و از یبوست جلوگیری کند.

از نارون کوهی، هاماملیس ویرجینیانا، به صورت موضعی، به شکل کرم، مایع یا کمپرس استفاده کنید. برگ‌ها و پوسته‌ی این گیاه از دوران باستان به عنوان درمانی برای هموروئید مورد استفاده بوده است.

این گیاه به کاهش خونریزی و تسکین درد، خارش و تورم کمک می‌کند.

می‌توانید پد‌هایی را بخرید که از پیش به نارون کوهی آغشته شده‌اند. یا بهتر آن که نارون کوهی خالص را با استفاده از یک گلوله پنبه به ناحیه‌ی آسیب‌دیده بزنید. برای خنک کردن ناحیه می‌توان آلوئه‌ورا نیز اضافه کرد.

گزینه‌ی مسکن دیگر آن است که با غوطه‌ور ساختن خود حمام آب‌گرم بگیرید – چند فنجان نارون کوهی به /اب اضافه کنید، سپس تا زمان برطرف شدن ناراحتی در ان غوطه‌ور شوید. نارون کوهی یک گیاه دارویی چند منظوره است که برای شرایط گوناگون به صورت موضعی استفاده می‌شود. هم‌چنین می‌توانید چند قطره عصاره‌های مخصوص هموروئید به آب اضافه کنید.

۴. بوچرز بروم (کوله خاس)

علارغم نام خشن‌اش این گیاه رگ‌ها را تقویت و تنگ می‌کند و به عنوان یک منقبض‌کننده‌ی عروق که رگ‌های خونی را تنگ می‌کند و یک ضد التهاب استفاده می‌شود. عصاره‌ی آن را می‌توان به شکل کپسول یا چایی مصرف کرد که کمی تلخ است، پس مطابق میل‌تان آن را با عسل شیرین کنید.

۵. چمباتمه بزنید!

هنگام مسافرت در آسیا با دستشویی‌های تخت آشنا شدم. وقتی از تمام فواید سلامتی چمباتمه زدن به جای نشستن روی توالت فرنگی مطلع شدم به آن علاقه‌ی بیش‌تری پیدا کردم.

یکی از فواید ان جلوگیری از هموروئید است، چون زور کم‌تری می‌زنید. می‌دانستید در کشورهایی که مردم هنگام دستشویی رفتن چمباتمه می‌زنند مشکلات هموروئید تقریبا وجود ندارد؟ از آن‌جایی‌که اصلاح توالت – یا حتی جابه‌جایی خانه- ممک است کمی غیرعملی باشد، باز هم می‌توانید در صورت امکان چمباتمه زدن را امتحان کنید زیرا این کار طبیعی‌ترین راه باز کردن روده‌ها است و بسیاری فواید سلامتی دیگر نیز دارد!

از پیشنهادات بالا یک یا چند عدد را برای رفع بواسیر یا هموروئید امتحان کنید و ببینید کدام یک برای شما بهتر عمل می‌کند.

۶. از مُلین‌ها استفاده نکنید

اگر دچار یبوست هستید و برای سهولت در دفع نیاز به کمک دارید، استفاده از ملین‌ها آخرین راهی است که باید به آن متوسل شوید.

۷. آب فراوان بنوشید

نیاز به نوشیدن آب زیاد یکی از نیازهای بی‌نهایت مهم زندگی آدم‌ها است. هر آدم باید روزانه ۳ تا ۴ لیتر آب بنوشد. همیشه باید دستگاه گوارش را تر و تمیز نگاه داشت. فیبر غذایی در دستگاه گوارش‌مان به آب زیادی نیاز دارد که در صورت کمبود آب، باعث خشک شدن مدفوع می‌شود. لطفا هرگز مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار را جزء مصرف آب روزانه‌تان به حساب نیاورید. در واقع، این‌گونه نوشیدنی‌ها ادرارآور هستند و باعث خالی شدن بدن از آب می‌شوند.

 ۸: آب نارگیل بنوشید

بر اساس پژوهش‌ها، نوشیدن روزی دو بار آب نارگیل نارس برای درمان خونریزی‌های هموروئیدی بسیار موثر است. آب نارگیل جادو می‌کند؛ حتی اگر هموروئید کهنه و سرسختی داشته باشید. نگران عوارض جانبی‌اش هستید؟ باید بگوییم مصرف آب نارگیل هیچ عارضه‌ی جانبی ندارد.

۹: از ضماد استفاده کنید

برای این‌ کار می‌توانید از گوشته‌ی داخل برگ‌های آلوئه‌ورا یا از پمادهای موضعی موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید. حتی می‌توانید از شیاف نیز استفاده نمایید، البته خیلی اندک. توصیه می‌شود فقط هفته‌ای یک بار از شیاف استفاده کنید.

۱۰. هنگام دفع به خودتان فشار اضافه نیاورید

فقط هنگامی به دستشویی بروید که واقعا به دفع مدفوع نیاز داشته باشید؛ در غیر این صورت، از نشستن‌های غیرضروری و آوردن فشار اضافه به خود اجتناب کنید. این کار فقط باعث افزایش خونریزی هموروئید می‌شود.

۱۱. هنگام احساس دفع به سرعت به دستشویی بروید

هر وقت احساس دفع به شما دست می‌دهد باید به سرعت برای اجابت مزاج به دستشویی بروید. این دقیقا مناسب‌ترین لحظه برای رفتن به دستشویی است. اگر زمان آن بگذرد، مدفوع داخل روده به تدریج شروع به خشک شدن می‌کند، زیرا قسمت انتهایی دستگاه گوارش دائما در کار جذب آب مدفوع است. اگر می‌خواهید خودتان را از خونریزی‌های هموروئید نجات دهید، باید کاملا از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید.

۱۲. پیاده‌روی کنید

برای آن‌که دستگاه گوارش سالم‌تر و کارآمدتری داشته باشید، به طور مرتب پیاده‌روی کنید. دستگاه گوارش ضعیف باعث می‌شود فرایند دفع به خوبی صورت نگیرد.

۱۳. مرتبا ورزش کنید

علاوه بر پیاده‌روی‌های طولانی، همه‌ی افراد به ویژه آن‌هایی که از بواسیر ( هموروئید ) رنج می‌برند باید ورزش سبک نیز را به برنامه‌ی کارهای روزانه‌شان اضافه کنند. این کار برای داشتن دستگاه گوارش خوب و سالم بسیار ضروری است. بی‌توجهی یا تنبلی را کنار بگذارید، و به جای متوسل شدن به انواع داروهایی که ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، راه ورزش را در پیش بگیرید.

۱۴. آب آلوورا بنوشید

آب آلوورای تازه بنوشید، یا حداقل از نوشیدنی‌های آماده‌ی آلوئه‌ورا استفاده کنید. حداقل میزان مورد نیاز روزانه‌تان ۴ قاشق غذاخوری است.

۱۵. نشستن در وان حاوی جوشانده‌ی پوست درخت بلوط

یکی از شگفت‌انگیزترین و موثرترین راه‌های درمان خانگی بواسیر (همورویید)  نشستن در وان حاوی جوشانده‌ی پوست درخت بلوط است. کمی پوست درخت بلوط را در حدود ۲ لیتر آب بجوشانید؛ آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید حدود نیم ساعت بماند. اکنون حدود ۵ لیتر آب دیگر را نیز گرم کنید و به همراه جوشانده‌ی پوست درخت بلوط در وان یا یک تشت بریزید؛ و سپس در آن بنشینید به طوری که نشیمن‌گاه‌تان کاملا در آب باشد. ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در همان حالت بمانید. در ظرف یک روز، نتیجه‌اش را خواهید دید.

۱۶. سیر

تعدادی سیر را له کنید و در مقدار اندکی آب بریزید. سپس پنبه‌ای را به آن‌ آغشته کنید و مستقیما روی محل مورد نظر قرار دهید.

۱۷. وزن‌تان را کاهش دهید

فشار وزنی که همه جا همراه‌تان حمل می‌کنید، در ناحیه‌ی اطراف مقعدتان متمرکز است. به علاوه، هر قدر چربی‌ها و چین و چروک‌های اطراف مقعد بیش‌تر شوند، مواظب از این ناحیه و رعایت بهداشت آن دشوارتر می‌شود.

۱۸. نشستن در آب گرم

به آن سیتز بث (sitz bath) هم می‌گویند که از واژه‌ی آلمانی “‌sitzen‌”‌ به معنی نشستن می‌آید. چیز پیچیده و عجیب‌وغریبی نیست. فقط کافی است نشیمن‌گاه‌تان را در ظرف آب گرم بگذارید؛ یعنی حدود ۲۰ دقیقه در آب گرم بنشینید تا گرما بواسیر (هموروئیدتان) را درمان دهد. گرمای آب باعث پاکسازی آن ناحیه از لخته‌های خونی می‌شود. برای این کار می‌توانید از تشت‌های معمولی استفاده کنید یا وسیله‌ی مخصوص این کار را تهیه نمایید که موقتا روی توالت فرنگی‌تان نصب می‌شود. بهتر است این کار را روزی سه بار و فقط بعد از هر بار اجابت مزاج انجام دهید.

۱۹. کمپرس گرم

اگر به هر دلیل نمی‌توانید در آب گرم بنشینید، روش بسیار ساده‌ی دیگری برای گرم کردن آن ناحیه وجود دارد. مقداری آب گرم تهیه کنید، حوله‌ی کوچک و تمیزی را در آب گرم فرو ببرید، آن را کاملا بچلانید و تا وقتی هم‌چنان گرم است روی ناحیه‌ی مورد نظر بگذارید. این کار را تا حدود ۲۰ دقیقه تکرار کنید. سپس اجازه دهید رطوبت آن ناحیه کاملا خشک شود.

۲۰. کمپرس سرد

برخی از مبتلایان به همورویید  یا بواسیر با گذاشتن کمپرس سرد در ناحیه‌ی مقعد احساس آرامش می‌کنند. می‌توان به راحتی در خانه کمپرس سرد تهیه کرد. آن را باید حدود چند دقیقه روی ناحیه‌ی مورد نظر قرار دهید. این کار تورم و درد را کاهش می‌دهد و برای مدتی باعث توقف خونریزی می‌شود.

۲۱. کلم

استفاده از ترشی کلم یکی از درمان‌های خانگی موثر برای بواسیر است که معمولا در کشورهای شرقی کاربرد دارد. کلم غنی از فیبر، آهن، و ویتامین C است.

چند گام برای پیشگیری بهتر از هزاران راه برای درمان.

جمله‌ی بالا به این معنی است که افزایش مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین C در رژیم غذایی روزانه، نه فقط به پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند، بلکه هم‌چنین در درمان بسیاری از مشکلات سلامتی به یاری‌تان می‌شتابد. هم‌چنین، ترشی کلم منبعی عالی برای پروتئین، کربوهیدرات، و آنزیم‌های میکروبی به شمار می‌رود که پس از مصرف به اسیدهای آمینه‌ای تبدیل می‌شوند که در بدن به آسانی قابل جذب هستند. این ماده‌ی خوراکی مانند دیگر انواع سبزی‌ها و میوه‌ها حاوی فیبر است کهه می‌تواند به دستگاه گوارش‌تان کمک کند.

به منظور استفاده‌ی حداکثری از مواد مغذی موجود در کلم، بهتر است آن را به صورت ترشی استفاده کنید یا به صورت پخته یا آب پز شده در سوپ بریزید. مصرف این سبزی پر خاصیت به همه‌ی افراد توصیه می‌شود؛ به ویژه زنان باردار برای تسهیل عمل دفع و پیشگیری از یبوست و هم‌چنین بواسیر باید مصرف این سبزی را در رژیم غذایی‌شان بیش‌تر کنند.

۲۲. روغن نارگیل

روغن نارگیل نوعی روغن خوراکی است که از گوشته‌ی نارگیل به دست می‌آید. این روغن کاربردهای صنعتی، دارویی، و غذایی دارد. روغن نارگیل می‌تواند به زیبایی و کیفیت مو، سلامت قلب، کاهش وزن، تقویت دستگاه ایمنی بدن، بهبود وضعیت گوارش، درمان عفونت کاندیدا، و درمان دیگر عفونت‌ها کمک نماید.

امروزه بسیاری از آدم‌ها از این حقیقت آگاه شده‌اند که روغن نارگیل روغنی طبیعی است که نه تنها برای زیبایی پوست و مو مفید است، بلکه هم‌چنین در سلامتی عمومی‌ بدن‌تان نیز موثر است. از روغن نارگیل می‌توان در تهیه‌ی غذاها و سالادها، ساخت لوسیون و نرم کننده‌های پوست، درست کردن خوشبو کننده‌های خانگی، ساخت مایع پاک کننده‌ی آرایش چشم، هم‌چنین در از بین بردن عفونت‌های قارچی، درمان اگزما، کاهش علائم بیماری آلزایمر و غیره استفاده نمود. در ادامه، به نحوه‌ی استفاده از روغنن نارگیل برای درمان بواسیر اشاره می‌کنیم.

الف. برای درمان بواسیر، می‌توانید روغن نارگیل را مستقیما بر روی ناحیه‌ی مورد نظر بمالید و پس از مدتی آن را آب بشویید؛ و سپس آن ناحیه را با ملایمت و به طور کامل خشک نمایید. این کار را در طول روز چندین بار تکرار کنید.

ب. این کار را هر روز و به طور مداوم انجام دهید تا ظرف مدت چند روز به نتیجه‌ی دلخواه‌تان دست یابید.

۲۳. فندق افسونگر

فندق افسونگر نوعی گیاه است که در چین، ژاپن، و آمریکایی شمالی یافت می‌شود و از گل‌ها، برگ‌ها، و میوه‌های آن به اشکال مختلف می‌توان برای سلامتی انسان استفاده نمود. فندق افسونگر در بر طرف کردن لکه و نقاط پوستی، کاهش التهاب، تسکین جوش و خارش پوست، تسکین رگ‌های واریسی،‌ درمان تاول، التیام زخم‌ها، و هم‌چنین معالجه‌ی بواسیر بسیار مفید و موثر است.

الف. به منظور درمان بواسیر،‌ می‌توانید تکه‌ای پنبه یا پد بهداشتی را به روغن فندق افسونگر آغشته کنید و به محل مورد نظر بمالید. برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، بهتر است این کار را به صورت مداوم و حداقل سه بار در روز تکرار کنید.

ب. هم‌چنین می‌توانید برای محافظت بیش‌تر از ناحیه‌ی مقعدتان به همراه دستمال توالت، از پد‌های آماده یا آغشته به روغن فندق افسونگر استفاده کنید.

۲۴. آلوورا

آلوئه‌ورا گیاهی شاداب و آبدار است که استفاده‌ از آن به عنوان گیاه دارویی از گذشته‌های دور رواج داشته است. این گیاه دارویی هم‌چنین در تولید محصولات آرایشی نیز کاربرد دارد زیرا دارای خواص نرم‌ کنندگی، درمانی و ترمیمی است. آلوئه‌ورا حاوی مواد معدنی، ویتامین‌ها، اسیدهای چرب، و اسیدهای آمینه‌ای است که می توانند به بهبود گوارش، پاکسازی بدن از سموم، قلیایی کردن بدن، بهبود سلامت قلبی و عروقی، تقویت دستگاه ایمنی، درمان مشکلات پوستی و غیره کمک کنند.

الف. برای درمان بواسیر فقط کافی است ژل آلوئه‌ورا را روی مقعد خود بمالید، و به مدت چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید. این کار باعث می‌شود علائم بواسیر تسکین یابد.

رپورتاژ

ب. هم‌چنین، می‌توانید برگ‌های آلوئه‌ورا را به قطعات کوچک خرد کنید، و آن‌ها را در یخچال قرار دهید؛ سپس قطعات آلوئه‌ورای سرد را روی ناحیه‌ی مورد نظر بگذارید تا درد، خارش، و سوزش ناشی از بواسیر در آن ناحیه تسکین یابد.

۲۴. انجام تمرین‌های کیگل

یکی از مفیدترین درمان‌های خانگی برای بواسیر انجام تمرین‌های کیگل است که به عنوان تمرین دیافراگم لگنی نیز شناخته می‌شود. دلیل تاثیر مثبت انجام تمرین‌های کیگل این است که می‌تواند ماهیچه‌های دیافراگم لگنی و ماهیچه‌های مقعد را تقویت و اصلاح کند، گردش خون در ناحیه‌ی مقعد را افزایش دهد، و از ابتلا به بواسیر پیشگیری کند.

امروزه تمرین‌های کیگل به دلیل سهولت و فواید فراوان‌اش بیش از پیش محبوب شده‌اند. برخی عوامل نظیر چاقی مفرط، افزایش سن، زایمان،‌ و بارداری می‌توانند باعث ضعف ماهیچه‌های لگن شوند؛ بنابراین به زنانی که از استرس و بی‌اختیاری ادرار رنج می‌برند، انجام تمرین‌های کیگل توصیه می‌شود. حال این سوال پیش می‌آید که چگونه تمرین‌های کیگل را در خانه انجام دهیم. فقط کافی است ماهیچه‌های مقعدتان را منقبض کنید (درست مانند وقتی که سعی می‌کنید جلوی ادرارتان را بگیرید .م) و چندد ثانیه به همین حالت بمانید. برای رسیدن به بهترین نتیجه باید در طول روز چندین بار این کار را تکرار کنید.

۲۵: انجام تمرین‌های یوگا

انجام مرتب فعالیت‌های بدنی نقش برجسته‌ای در بهبود سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها ایفا می‌کند. برای درمان بواسیر، در کنار انجام دیگر درمان‌های خانگی، باید نوع خاصی از فعالیت‌های بدنی را انجام دهید که بر کشش ماهیچه‌های ران و شکم تمرکز داشته باشند، زیرا این فعالیت‌ها می‌توانند باعث تقویت ماهیچه‌های مقعد شوند. یوگا فعالیت مفیدی است که برای همه‌ی آدم‌ها در همه‌ی سنین اعم از کودک، مرد، و زن مناسب است. یوگا ریشه در کشور هندوستان دارد، ولی امروزه به سرعت تقریبا درر سراسر جهان گسترش یافته است. در ادامه به شیوه‌ی ساده‌ای از یوگا اشاره می‌کنیم که در خانه یا هنگام استراحت در محل کار باید انجام دهید:

الف. کاملا صاف بایستید
ب. یک پا را آن قدر بالا بیاورید تا با بدن‌تان زاویه‌ی ۹۰ درجه بسازد
پ. (با تمرین زیاد) سعی کنید ۵ تا ۱۰ دقیقه به همین حالت بایستید
ت. سپس این کار را با پای دیگرتان انجام دهید

به علاوه، می‌توانید روش‌ها و شیوه‌های مختلف یوگا را به طور کامل بیاموزید تا وضعیت سلامتی و زیبایی‌ بدن‌تان را بهبود بخشید.

۲۶. مصرف خوراکی‌های سرشار از پروبیوتیک

مصرف غذاهای سالم یکی از راه‌های طبیعی برای درمان بواسیر و هم‌چنین دیگر بیماری‌ها و مشکلات سلامتی است. پروبیوتیک‌ها عامل بسیار مهم در حفظ تعادل باکتری‌ها در روده هستند که می‌توانند به پیشگیری از یبوست و بهبود وضعیت سلامتی عمومی بدن کمک کنند. از این رو، توصیه می‌شود در کنار مصرف مکمل‌های پروبیوتیک، خوراکی‌های سرشار از پروبیوتیک نظیر کیمچی، کلم ترش، ماست، و پنیر و نوشیدنی‌های تخمیر شده را نیز مصرف نمایید.

چنان‌چه می‌خواهید به طور طبیعی و موثر از شر بواسیر خلاص شوید، باید این خوراکی‌ها را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید. به علاوه، مکمل‌ها یا خوراکی‌های سرشار از پروبیوتیک برای بهبود وضعیت هاضمه یا کاهش وزن واقعا مفید هستند. بنابراین، چرا مصرف روزانه‌ی خوراکی‌های سرشار از پروبیوتیک‌ها را برای درمان بواسیر امتحان نمی‌کنید؟

۲۷: مصرف روتین

آنتی‌اکسیدان‌ها برای بدن بسیار ضروری هستند زیرا می‌توانند از بدن در برابر شرایط مخرب محافظت کنند، با رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند و از بروز بیماری‌های خطرناک پیشگیری نمایند. هم‌چنین آنتی‌اکسیدان‌ها به درمان ورم، بواسیر، و رگ‌های واریسی کمک می‌کنند. ”روتین (rutin)” که در گذشته به آن “ویتامین P“ نیز گفته می‌شد از گیاه دارویی به نام سداب گرفته می‌شود. روتین ترکیبی شیمیایی است که در مواد خوراکی نظیر مارچوبه، کرنبری، ‌لیمو، گریپ فروت، پرتقال، و گندم سیاه یافت می‌شود و حاویی خاصیت ضد التهابی است که به تقویت رگ‌های خونی، پیشگیری از ضعف و بی هوشی، کاهش خونریزی، و درمان بواسیر بسیار کمک می‌کند.

مصرف روتین به صورت طبیعی بهترین گزینه‌ای است که حتی‌الامکان باید از آن استفاده کنید؛ ولی راه دیگر برای دریافت این ماده‌ی پرخاصیت استفاده از مکمل‌های حاوی روتین است؛ ولی پیش از استفاده از این مکمل‌ها باید با پزشک مشورت نمایید. البته بسیاری از درمان‌های خانگی طبیعی دیگر نیز وجود دارند که در این مقاله هنوز به آن‌ها نپرداخته‌ایم، بنابراین لطفا به مطالعه‌ی این مقاله ادامه دهید.

 ۲۸: کیسه یخ

شاید تاکنون از برخی از کاربردهای کیسه‌ی یخ در درمان بیماری‌ها و مشکلات سلامتی نظیر دندان درد، خارش چشم، کمر درد، تورم،‌  نیش حشرات آگاه بوده‌اید. به این ترتیب،‌ کیسه‌ی یخ راه درمانی خوبی برای تورم و درد به شمار می‌رود، و این دو از علائم بواسیر نیز هستند. کیسه‌ی یخ یا کیسه‌ی آب گرم را می‌توانید به راحتی در خانه درست کنید. برای درست کردن کیسه‌ی یخ می‌توانید از تکه‌های کوچک یخ یا میوه‌های منجمد استفاده کنید و از طریق آن به سرعت دردتان را کاهش دهید. در ادامه به چگونگی استفاده از کیسه‌ی یخ برای معالجه‌ی بواسیر اشاره می‌کنیم.

الف. به آسانی می‌توانید تعدادی تکه‌ی کوچک یخ را داخل حوله‌ی نرمی بریزید و از آن در درمان بواسیر استفاده کنید. این کار برای خلاصی سریع از شر تورم و درد ناشی از بواسیر بسیار موثر است.
ب. به علاوه، می‌توانید از بسته‌ّهای سبزی‌ و میوه‌های منجمد برای آرام کردن آن ناحیه استفاده نمایید. این کار را به مدت ۲۰۰ دقیقه و سه بار روز تکرار نمایید.

 ۲۹: حمام نمک

نمک در زندگی روزمره‌ی همه‌ انسان‌ها کاربردهای فراوانی دارد و می‌تواند از التهاب پیشگیری کمد و تورم را به خوبی کاهش می‌دهد. نمک می‌تواند در کنترل حساسیت بدن به انسولین، تنظیم pH بدن، بهبود کیفیت خواب، جلوگیری از افزایش ناگهانی آدرنالین، تقویت دستگاه ایمنی، کمک به تناسب اندام، کمک به عملکرد تیروئید، کمک به وضعیت هایپراسمولار، تنظیم هورمون‌ها،‌ و خوشمزه‌تر کردن غذاهای‌مان نقش داشته باشد. ولی وجود همه‌ی این خاصیت‌ها دلیل نمی‌شود بتوانید هر قدر دوست دارید نمک مصرف کنید.

بلکه اگر به فشار خون بالا یا بیماری کلیوی مبتلا هستید باید مصرف نمک را بسیار محدود نمایید. به هر حال، بهتر است برای آگاهی از میزان مصرف مناسب نمک به ندای درونی بدن‌تان بیش‌تر دقت کنید. ولی برای درمان بواسیر در خانه با استفاده از نمک، فقط کافی است هر روز مقداری نمک را در وان یا تشتی پر از آب بریزید و وارد آن شوید. حمام کردن با آب گرم و نمک احساس خوب و آرامشی به شما خواهد داد، به ویژه اگر از بواسیر رنج می‌برید. انجام مداوم این کار، به صورت کاملا طبیعی و بدون نیاز به مصرف داروهای شیمیایی در مبارزه علیه این بیماری دردناک کمک‌تان می‌کند.

۳۰: اجابت مزاج منظم و به موقع

شاید اجابت مزاج منظم و به موقع، آن هم با این همه مشغله و فعالیت، کمی دشوار باشد، ولی باید این مسئله‌ی مهم را رعایت کنید. فقط باید هر لحظه که احساس کردید به اجابت مزاج نیاز دارید، فورا این کار را انجام دهید، و هرگز در این کار درنگ نکنید. لحظه‌ای که احساس می‌کنید باید به توالت بروید، فشار لازم برای عمل دفع به اندازه‌ی کافی وجود دارد؛ از این رو، نیازی به زور و فشار مضاعف بر مقعد نیست. ولی بسیاری از آدم‌ها همواره به دلایل مختلف از اجابت مزاجِ به موقع خودداری و این کار را به زمان دیگری موکول می‌کنند؛ این عادت بد می‌تواند باعث وخامت بواسیر و حتی بروز بیماری‌های خطرناک دیگری شود. رعایت این مسئله یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای بواسیر محسوب می‌شود که باید همیشه و همیشه آن را در نظر بگیرید.

۳۱: نوشیدن مقداری چای

با چند دقیقه جستجو در سوپر مارکت یا فروشگاه مواد غذایی محل می‌توانید انواع و اقسام مختلفی از چای‌ها را پیدا کنید؛ چای سفید،‌ چای سیاه،‌ چای سبز، چای اولونگ و غیره. بابونه نیز گیاه دارویی بسیار مفیدی است که در زیبایی پوست، مو و سلامت عمومی بدن‌تان موثر است؛ از این رو، چای بابونه یا دمنوش بابونه به یکی از نوشیدنی‌های محبوب تبدیل شده است. نکته‌ی دیگر این‌که، میزان کافئین موجود در چای سیاه کم‌تر از قهوه است؛ بنابراین می‌توانید به جای قهوه از چای استفاده نمایید.

چای حاوی آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی و سکته‌ی قلبی را کاهش دهد؛ هم‌چنین به تقویت دستگاه ایمنی بدن، پیشگیری از سرطان، آب رسانی به اندام‌ها، افزایش سوخت و ساز،‌ و درمان بواسیر کمک می‌کند. اگر به خاطر ابتلا به بواسیر دچار اختلال خواب شده‌اید، برای بر طرف کردن سریع علائم بواسیر و رسیدن به آرامش دمنوش بابونه نوش جان کنید. چای یا دمنوش بابونه را می‌توانید از هر فروشگاه مواد غذایی تهیه نمایید. هم‌چنین به جای چای بابونه می‌توانید هر روز از چای کالاندولا (یا چای گل همیشه بهار) نیز استفاده کنید.

۳۲: کاهش استرس

استرس نوعی واکنش بدنی به چیزی است که باعث ایجاد ناراحتی یا به هم ریختن تعادل زندگی می‌شود. استرس قاتل خاموشی است که علاوه بر آسیب رساندن به زندگی، می‌تواند تاثیرات مخربی بر سلامتی‌تان داشته باشد؛ از جمله می‌تواند باعث ایجاد بواسیر و یبوست شود. استرس از کیفیت زندگی و کارتان می‌کاهد؛ از این رو، تا آن‌جا که می‌توانید باید از آن دوری کنید. البته دوری از استرس کار آسانی نیست؛ و لازم است کمی به خودتان استراحت دهید، از فکر کردن به اتفاقات بد خودداری نمایید،‌ مراقبه کنید، و هم‌چنین تمرین‌های چی کونگ یا یوگا انجام دهید.

گاهی وقت‌ها با این‌که از عوارض جانبی استرس آگاهی کامل دارید،‌ ولی نمی‌توانید آن را در طول روز کنترل کنید. عوامل زیادی در زندگی می‌توانند به ایجاد استرس منجر شوند؛ عواملی از قبیل نگرانی مزمن، بد بینی، عصبانیت،‌ انتظارات غیر واقعی، عدم انعطاف پذیری و غیره. استرس با بروز مشکلاتی درباره‌ی فرزندان، خانواده، کار، مدرسه،‌ تغییرات زندگی، مسائل مالی و روابط عاطفی و کاری ارتباط مستقیم دارد؛ از این رو همیشه لازم است آن را مدیریت و کنترل نمایید.

۳۳: آب لیمو

لیمو از آن دسته میوه‌هایی است که در همه‌ی خانه‌ها وجود دارد و به راحتی از فروشگاه‌های محلی قابل تهیه است. این میوه فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ از جمله کمک به گوارش غذا، درمان تب، و رفع یبوست. آب لیمو حاوی مواد مفید و مغذی است که می‌توانند علائم بواسیر را کاهش دهند، و رگ‌ها و مویرگ‌های خونی را مستحکم کنند. به علاوه، از آب لیمو می‌توانید در پیشگیری از سنگ کلیه، تسکین گلو درد، کاهش وزن، کاهش خارش بدن، تقویت دستگاه گوارش، پیشگیری از سرطان، تنظیم pH بدن، و غیره استفاده نمایید. همان‌طور که می‌بینید آب لیمو دارای فواید و کاربردهای فراوانی است و در عین حال محصولی نسبت ارزان قیمت است که همیشه باید از مزایای آن بهره‌مند شوید. توصیه می‌شود همیشه در خانه‌تان لیمو داشته باشید. روش استفاده از آب لیمو برای درمان بواسیر از قرار زیر است:

الف. تکه پنبه‌ای را به آب لیمو آغشته کنید و روی ناحیه‌ی مورد نظر بمالید. شاید ابتدا احساس سوزش یا خارش شدیدی را تجربه کنید، ولی در نتیجه‌ی این کار، درد ناشی از بواسیر به اندازه‌‌ی قابل توجهی کم خواهد شد.
ب. روش دیگر این‌که، آب یک لیمو را در یک لیوان شیر داغ بچکانید و آن را هر سه ساعت یک بار بنوشید؛ این کار باعث می‌شود به نتیجه‌ی مطلوبی برسید.
پ. هم‌چنین می‌توانید عسل، عرق نعناع، آب زنجبیل، و آب لیمو را با یکدیگر مخلوط کنید و روزی یک بار نوش جان نمایید.

 ۳۴: روغن بادام

روغن بادام نیز درست مانند روغن نارگیل و دیگر درمان‌های خانگی برای بواسیر، می‌تواند به بافت‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کند و دارای خاصیت نرم کنندگی است. فقط کافی است تکه پنبه‌ای را به روغن بادام آغشته کنید و روی ناحیه‌ی دردناک قرار دهید. این ماده می‌تواند التهاب، خارش، و احساس سوزش را کاهش دهد و باعث سلامت پوست آن ناحیه شود. به علاوه، روغن بادام به پوست‌تان سلامتی و شادابی می‌بخشد، و هم‌چنین به پاکسازی سلول‌های مرده‌ی پوست، کاهش سیاهی زیر چشم، کاهش چروک و خطوط پوست، داشتن موهایی بلند و زیبا، درمان شوره‌ی سر، کاهش التهاب کف سر، تقویت دستگاه ایمنی، بهبود وضعیت گوارشی، تقویت دستگاه عصبی، و بهبود حافظه کمک می‌کند. با استفاده‌ی مکرر و مرتب از این روش درمانی می‌توانید از شر بواسیر خلاص شوید.

۳۵: خودداری از حمل بار سنگین

بار و وسایل سنگین به استخوان‌های‌تان فشار می‌آورند و ممکن است باعث ایجاد درد و تورم شوند. بنابراین، باید از برداشتن و حمل بارهای سنگین خودداری کنید. به علاوه، برداشتن بار سنگین و بدون تعادل مانند تکه‌ چوب‌ بزرگ یا سطل پر از آب می‌تواند فشار مخربی بر بدن‌تان بیاورد. این فشار می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در ستون فقرات، کمر و دیگر استخوان‌های‌تان شود، و رشد و ترمیم این بخش‌ها را محدود نماید.

به منظور برداشتن آسان و بدون خطر وسایل مختلف باید از ماهیچه‌های پای‌تان استفاده کنید و هرگز به ماهیچه‌های کمر فشار نیاورید. هنگام برداشتن یا حمل هر وسیله‌ای باید گردن، شانه و کمرتان را صاف نگه دارید و آن وسیله را با فاصله از بدن‌تان حمل نکنید. تا آن‌جا که می‌توانید وسایل و بارها را به بدن‌تان بچسبانید. آیا هنوز به دنبال درمان‌های خانگی دیگری برای بواسیر هستید؟ لطفا به مطالعه‌ی این مقاله ادامه دهید تا با راه‌های مفید بیش‌تری برای رهایی سریع از شر بواسیر آشنا شوید.

۳۶: روغن زیتون

روغن زیتون حاوی آنتی‌اکسیدان و خواص ضد التهابی است که می‌تواند بواسیر خارجی را به خوبی درمان کند. این روغن برای پیشگیری از بیماری قلبی، سرطان، دیابت، فشار خون بالا، و پوکی استخوان بسیار مفید است و هم‌چنین به سلامتی و زیبایی مو و پوست‌تان نیز کمک می‌کند. استفاده از روغن زیتون برای درمان بواسیر باعث بهبود قابلیت ارتجاعی رگ‌های خونی، کاهش التهاب، و کاهش تورم رگ‌ها می‌شود. دستورالعمل استفاده از روغن زیتون برای درمان بواسیر از قرار زیر است:

الف. هر روز روغن زیتون مصرف کنید تا عملکرد دستگاه‌های درگیر در فرایند دفع مواد زائد از بدن بهبود بخشد و التهاب‌های بدن نیز کاهش یابد.
ب. روش دیگر این‌که، برگ درخت آلو را بکوبید و به آن روغن زیتون اضافه کنید؛ این ضماد را روی ناحیه‌ی مورد نظر قرار دهید تا درد و تورم آن کاهش یابد.

 ۳۷: مصرف غلات کامل

مصرف خوراکی‌های سالم نیز به عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای رهایی از شر بواسیر شناخته می‌شود؛ از این نظر، مصرف غلات کامل نیز به عنوان یکی از خوراکی‌های سالم و پرخاصیت برای درمان بواسیر به شمار می‌آید. محصولات تولید شده از غلات کامل سرشار از فیبر هستند که می‌تواند خونریزی و دیگر علائم بواسیر را کاهش دهد. این مواد مغذی می‌توانند به پاکسازی دستگاه گوارش، تقویت عملکرد روده‌ها، و پیشگیری از یبوست کمک کنند. غلات کامل باعث نرم شدن مدفوع، و از این طریق باعث کاهش نیاز به فشار اضافی هنگام اجابت مزاج می‌شوند. برخی محصولات تولید شده از غلات کامل عبارت هستند از گندم سیاه، کینوآ، ارزن، برنج قهوه‌ای، ذرت، جو، و جو دو سر. مصرف غلات کامل یکی از درمان‌های خانگی مفید برای بواسیر است که نباید آن را نادیده بگیرید.

 ۳۸: کیسه‌ی چای سیاه

شاید همه از فواید نوشیدن چای آگاه باشند، ولی کم‌تر کسی می‌داند کیسه‌ی چای کیسه‌ای نیز می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. کیسه‌های چای سیاه حاوی اسید تانیک هستند؛ این ماده یک داروی قابض طبیعی است که می‌تواند درد و تورم ناشی از بواسیر را کاهش دهد. اکنون برای‌تان این سوال پیش آمد که چگونه می‌توان از کیسه‌ی چای برای درمان بواسیر استفاده کرد؟ در ادامه به شما خواهیم گفت:

الف. یک کیسه‌ی چای را در یک فنجان آب داغ قرار دهید، بعد از چند لحظه کیسه را از داخل آب در بیاورید و بگذارید کمی خنک شود؛ اکنون کیسه‌ی چای را به مدت ۱۰ دقیقه روی رگ‌های متورم بگذارید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید.
ب. روش دیگر این‌که، کیسه‌ی مرطوب چای را مدتی در یخچال بگذارید و سپس آن را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی ناحیه‌ی مورد نظر قرار دهید. این کار را روزی ۲ تا ۳۳ بار تکرار کنید تا به نتیجه‌ی دلخواه‌تان برسید.

آیا هنوز درمان خانگی مناسب و مورد علاقه‌تان را پیدا نکردید؟ پس لطفا به مطالعه‌ی این مقاله ادامه دهید تا با درمان‌های موثرتری آشنا شوید.

۳۹: خواب کافی و مناسب

اگر باردار نیستید، می‌توانید دمر بخوابید و یک بالش نرم را در قسمت پایین شکم‌تان قرار دهید. این طرز خوابیدن می‌تواند علاوه بر کاهش تورم ناشی از بواسیر، باعث بهبود وضعیت گوارشی‌تان نیز بشود. به علاوه، بهتر است ۲ تا ۳ ساعت مانده به زمان خواب، مقداری چای و تنقلات سالم میل نمایید، کمی آهنگ گوش دهید یا کتاب مورد علاقه‌تان را مطالعه کنید تا با آرامش بتوانید خواب شبانه‌ی خوب و کاملی داشته باشید. وقتی آدم‌ها به بیماری‌های دردناکی نظیر بواسیر دچار می‌شوند، به سختی می‌توانند خواب کامل و راحتی تجربه کنند. از این رو، انجام کارهای سالمی که بتوانند خواب خوبی برای‌تان به ارمغان بیاورند، نقش مهمی در پیشگیری از بیماری و هم‌چنین درمان سریع آن ایفا می‌کند.

۴۰: استفاده از لباس‌های زیر گشاد

لباس‌های زیر می‌توانند مستقیما روی ناحیه‌ی مقعدتان تاثیرگذار باشند؛ و چنان‌چه به دنبال خلاصی از شر بواسیر هستید باید لباس زیر مناسبی بپوشید. کیفیت لباس زیر در درمان بواسیر بسیار موثر است، زیرا لباس زیر کم کیفیت می‌تواند باعث مرطوب ماندن آن ناحیه و افزایش رشد باکتری‌ها شود. در عوض، باید لباس زیر گشاد بپوشید تا بتوانید به راحتی و آزادانه حرکت کنید و فشار بی‌مورد را از ناحیه‌ی مقعدتان بردارید. بهتر است از لباس‌های زیر با پارچه‌هایی نرم و سبک و روشن استفاده کنید تا ناحیه‌ی مقعدتان همواره خشک و سالم بماند. پس باید پوشیدن لباس زیر مناسب را به فهرست بهترین درمان‌های خانگی برای بواسیر اضافه کنید.

۴۱. موز

موز سرشار از اسید فولیک، پتاسیم، و ویتامین B6 است که برای سلامت دستگاه عصبی جنین بسیار مفید است. ولی آن‌چه به موضوع ما مربوط می‌شود این است که موز سرشار از فیبر و پکتین است که می‌توانند به طور طبیعی دستگاه گوارش را تقویت کنند. ولی ممکن است برای‌تان سوال پیش بیاید که چرا مصرف موز برای درمان بواسیر مفید است. مصرف موز از سرطان کلیه پیشگیری می‌کند، و با مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در خود باعث تنظیم قند خون، کاهش دمایی بدن، کمک به ترک سیگار، درمان یبوست و از همه مهم‌تر، درمان بواسیر می‌شود. بنابراین با مصرف روزانه‌ی موز می‌توانید عملکرد کلیه‌های‌تان را بهبود ببخشید و یبوست را درمان کنید. هم‌چنین می‌توانید با ترکیب موز و دیگر میوه‌ها نظیر انبه و آووکادو اسموتی‌های خوشمزه و سالمی درست نمایید.

۴۲: درست بنشینید

نحوه‌ی نشستن صحیح در استحکام استخوان‌ها، ستون فقرات، و آرامش ماهیچه‌های کمر و مقعد نقش مهمی دارد. آیا می‌دانستید طرز نشستن می‌تواند در وخامت بواسیر نیز تاثیرگذار باشد؟ وقتی بواسیر در ناحیه‌ی مقعد باعث درد، تورم، و ناراحتی شود، تغییر عادات نشستن ضروری خواهد بود. نشستن بر سطوح سفت می‌تواند وضعیت بواسیر را وخیم‌تر کند. بسیاری از آدم‌ها نمی‌دانند سطوح سفت می‌تواند علائم ناشی از بواسیر را تشدید کند.

الف. بنابراین،‌ نشستن بر روی بالش، راه بسیار خوبی است که در کنار دیگر روش‌های خانگی برای درمان بواسیر می‌تواند برای‌تان اثربخش باشد.
ب. هم‌چنین، چنان‌چه مجبور هستید ساعات طولانی روی صندلی بنشینید، باید یک بالش نرم زیرتان قرار دهید. ولی توصیه می‌کنیم با تغییر سبک زندگی‌تان و اجتناب از نشستن‌های طولانی شرایط را برای درمان این بیماری دردناک مهیا کنید.

۴۳: ویتامین E

ویتامین E یکی از ویتامین‌هایی است که برای افزایش طول عمر سلول‌ها، تامین آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن، کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، کم خونی، اختلال خونی، قاعدگی دردناک، اختلال هماهنگی رشد (دیسپراکسیا)، ناراحتی‌های کلیه، ناباروری در مردان، خونریزی، آفتاب سوختگی، روماتیسم مفصلی، اختلالات حرکتی و غیره ضروری است. تقریبا همه می‌دانند ویتامین E برای سلامتی پوست بسیار مفید و ضروری است، ولی آیا می‌دانستید این ویتامین می‌تواند بواسیر را در خانه درمان کند؟ بواسیر از جمله بیماری‌های رایجی است که می‌تواند هر آدمی را گرفتار کند و شاید شما نیز در آینده به آن مبتلا شوید. از این رو، حتما نحوه‌ی درمان بواسیر با کمک ویتامین E را مطالعه نمایید.

الف. برای مبارزه با بواسیر می‌توانید یک کپسول ویتامین E را باز کنید و محتویات آن را روی ناحیه‌ی مورد نظر بمالید. این کار را هر روز تکرار کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب‌تان برسید.

ب. هم‌چنین می‌توانید به صورت طبیعی و با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین E نظیر روغن جوانه‌ی گندم، سبزی‌ها، میوه‌ها، تخم مرغ، گوشت مرغ، گوشت قرمز، غلات صبحانه، و روغن سبزی‌ها به جنگ بواسیر بروید.

۴۴: گیاه استون روت

گیاه استون روت با نام علمی کولین سونیا کانادنسیس نوعی گیاه دارویی است که برای درمان بواسیر بسیار مفید است. خاصیت این گیاه دارویی این است که می‌تواند فشار را در رگ‌های متورم کاهش دهد، التهاب را کم کند، و از ایجاد رگ‌های واریسی پیشگیری نماید. این گیاه دارای خواص آرام‌بخشی، تقویتی، قبض، ضد تشنج، آنتی‌اکسیدانی، و ادرارآور است که می‌تواند دیواره‌ی رگ‌ها و پوشش روده‌های‌تان را مستحکم کند و از آن‌ها محافظت نماید. بر این اساس، استفاده از این گیاه به عنوان یکی ازز طبیعی‌ترین درمان‌های خانگی برای بواسیر شناخته می‌شود که روش آن، به این ترتیب است:

الف. مقداری عصاره‌ی برگ و ریشه‌ی گیاه استون روت تهیه کنید.
ب. آن را هر روز مستقیما به ناحیه‌ی مورد نظر بمالید.
پ. این کار می‌تواند به درمان خونریزی ناشی از بواسیر کمک کند.

مسلما استفاده از داروهای گیاهی یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای بواسیر است؛ و گیاه استون روت نیز از جمله همین داروهای گیاهی است که باید آن را امتحان نمایید.

۴۵: پوست درخت بلوط سفید

درخت بلوط سفید نوعی درخت بلوط است که پوست آن به رنگ سفید است. این گیاه دارویی دارای خاصیت قبض است که می‌تواند بواسیر داخلی و خارجی را درمان کند. به علاوه، پوست درخت بلوط سفید دارای خواص هموستاتیک (خون ایستی)، تقویتی، و ضد عفونی است که می‌تواند به خوبی خونریزی‌های ناشی از بواسیر را متوقف کند. هم‌چنین،‌ این ماده سرشار از تانین و کلسیم است و باعث تقویت مویرگ‌های موجود در روده و حفظ استحکام بافت نواحی مقعد و انتهای روده‌تان شود. پوستت درخت بلوط سفید با داشتن این ویژگی‌ها ماده‌ای ارزشمند برای درمان ناراحتی، خارش، و تورم ناشی از بواسیر به شمار می‌آید. نحوه‌ی استفاده‌ی پوست درخت بلوط سفید برای درمان بواسیر به این ترتیب است:

الف. مقداری پوست درخت بلوط سفید را آماده کنید.
ب. از طریق پختن یا بخار پز کردن، عصاره‌ی آن را استخراج کنید.
پ. سپس این عصاره را به ناحیه‌ی مورد نظر بمالید.
ث. هم‌چنین می‌توانید از آن دمنوش تهیه و هر روز نوش جان کنید.

۴۶: جوز هندی

جوز هندی دانه‌ی سفت و خشک شده‌ی درخت جوز است و عموما برای درمان اسپاسم معده، درد، تهوع، اسهال، بیماری‌های کلیوی، بهبود کیفیت خواب، و طعم دادن به غذاها از آن استفاده می‌کنند. در برخی موارد، از جوز هندی برای بهبود ناراحتی‌های گوارشی از جمله بواسیر استفاده می‌شود. به همین خاطر، برای تهیه‌ی غذاهای سالم و پرخاصیت می‌توانید از جوز هندی در سوپ یا خورش‌های‌تان استفاده کنید. به علاوه، مصرف جوز هندی باعث تقویت مغز و کاهش علائم بیماری آلزایمر می‌شود. برای درمان بواسیر، می‌توانید یک قاشق چای خوری جوز هندی را روزی دو بار، هنگام صبح و پیش از خواب مصرف نمایید. یک بار این کار را امتحان کنید؛ تاثیرات مثبت مصرف جوز هندی شگفت‌زده‌تان خواهد کرد. همیشه به یاد داشته باشید،‌ درمان‌های خانگی و طبیعی برای بواسیر بدون عوارض جانبی و بی خطر هستند و به آسانی در بازار و فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شوند.

 ۴۷: بارهنگ

بارهنگ عموما در صنعت دارویی برای درمان بیماری‌های گوارشی نظیر یبوست و بواسیر استفاده می‌شود. این داروی گیاهی حاوی کربوهیدرات، قند، تانین، روغن، پروتئین، اسید آمینه، فلاونوئید، آلکالوئید و فیبر است. در نتیجه، مصرف بارهنگ می‌تواند باعث نرمی مدفوع، درمان یبوست و بواسیر، و در نهایت حل مشکلات گوارشی شود. به علاوه، بارهنگ می‌تواند باعث رشد باکتری‌های خوب نظیر بیفیدوباکتر و لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس شود که می‌توانند به بهبود اجابت مزاج کمک نمایند. هم‌چنین،‌ این گیاه با دفع مواد زائد از دستگاه گوارش و خارج کردن سموم از بدن به پاکسازی آن کمک کند. اکنون اگر مایل هستید برای درمان بواسیر از بارهنگ استفاده کنید، دستورالعمل زیر را مطالعه نمایید.

الف. یک قاشق چای خوری از دانه‌های بارهنگ را در یک فنجان آب گرم بریزید.
ب. مخلوط آب و دانه‌ی بارهنگ را به همراه غذا، روزی سه مرتبه میل نمایید.
پ. این کار را به مدت ۲ تا ۳۳ هفته ادامه دهید.

 ۴۸: شاه بلوط هندی

استفاده از شاه بلوط هندی یکی از رایج‌ترین درمان‌های خانگی برای بواسیر و هم‌چنین واریس است. بسیاری از آدم‌ها برای درمان بواسیر از عصاره‌ی گیاه و دانه‌ی شاه بلوط هندی استفاده می‌کنند. آیا می‌دانستید دانه‌ی شاه بلوط هندی حاوی مقادیر مهمی از اسکولین، یک تری ترپنوئید ساپونین سمی، است؟ ایسین دارای خاصیت قبض، ضد تورم، ضد اسپاسم، و ضد التهابی است که می‌تواند به درمان واریس کمک کند. به علاوه، از شاه بلوط هندی برای بهبود عملکرد دستگاه گردش خون نیز استفاده می‌کنند.. در ادامه به دستورالعمل استفاده از شاه بلوط هندی برای درمان بواسیر اشاره می‌کنیم.

الف. با استفاده از شاه بلوط هندی دمنوش درست کنید و آن را هر روز نوش جان نمایید.
ب. تکه پنبه‌ای را به عصاره‌ی شاه بلوط هندی آغشته کنید و مستقیما روی ناحیه‌ی مورد نظر بمالید.

۴۹: به اندازه‌ی کافی استراحت کنید

این راه حل بسیار آسان به نظر می‌رسد، ولی هرگز نباید آن را نادیده بگیرید. چنان‌چه دچار بواسیر هستید، حتما باید بیش از سایرین استراحت کنید، حتی اگر کارهای زیادی برای انجام دادن داشته باشید. استراحت فشار را از ناحیه‌ی مقعد بر می‌دارد و باعث آرامش رگ‌های آن ناحیه می‌شود. از این رو، باید به اندازه‌ی کافی استراحت کنید و از نشستن‌ها و ایستادن‌های طولانی مدت پرهیز نمایید. به هر شکلی که می‌توانید در خانه استراحت کنید، بخوابید، و استرس را از خود دور کنید. هم‌چنین توصیه می‌کنیم کارهای سرگرم کننده انجام دهید، آهنگ گوش کنید، و غذاهای سالم و خوشمزه بخورید. استراحت کردن نه تنها یکی از ساده‌ترین درمان‌های خانگی برای بواسیر محسوب می‌شود، بلکه بهترین راه برای بازیابی انرژی از دست رفته نیز هست.

20 درمان خانگی کرمک در بزرگسالان و کودکان

منبع هلثی‌اند‌نچرال‌ورلد
نوشته‌های مرتبط