رفع خارش ریش: 10 نکته درباره علت خارش ریش و روش درمان آن

وقتی موهای سر شما دچار خارش میشوند چرا موهای صورتتان دچار این مشکل نشوند؟ خیلی از مردان از مشکل خارش ریش و سبیل شکایت دارند و گاهی اوقات آنقدر این موضوع برایشان سخت می شود که فکرمیکنند هیچوقت از شر این خارش ها خلاص نمیشوند.  بعضی‌ها هیچ وقت موفق نمی‌شوند مرحله‌ی خارش ریش را پشت سر بگذارند چون «نمی‌توانند از عهده‌ی آن برآیند». ناراحت کننده است اما واقعیت دارد. ولی باور کنید، با چند راهکار ساده بعد از یکی یا دو ماه، خارش کاملا از بین می‌رود. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا روش های رفع خارش ریش را بدانید و نیز از علت خارش ریش آقایان نیز مطلع شوید.

علت خارش ریش آقایان

۱.  خشکی پوست صورت: پوست زیر ریش ممکن است به دلیل کمبود رطوبت خشک شود و در نتیجه خارش پیدا کند.

۲. موهای زیرپوستی صورت: موهای زیر پوستی زمانی اتفاق می‌افتند که مو به جای بیرون آمدن از پوست، دوباره به داخل پوست رشد می‌کند و باعث التهاب و خارش می‌شود.

۳. عفونت های قارچی: عفونت های قارچی مانند کرم حلقوی می تواند باعث خارش و قرمزی در ناحیه ریش شود.

۴. حساسیت: برخی از مردان ممکن است به برخی از محصولات ریش یا مواد شوینده ای که برای شستن موهای صورت خود استفاده می شوند حساسیت داشته باشند که منجر به خارش و سوزش می شود.

۵. بهداشت ضعیف: عدم شستن ریش به طور منظم می تواند منجر به تجمع کثیفی، چربی و سلول های مرده پوست شود و باعث خارش ریش و ناراحتی شود.

۶. تغییرات هورمونی: تغییرات در سطح هورمون های مردانه می تواند باعث خشکی پوست و خارش ریش شود.

۷. ژنتیک: برخی از مردان ممکن است به طور طبیعی پوست حساسی داشته باشند که مستعد خارش و سوزش است.

رفع خارش ریش

۱. شتشوی ریش با محصولات مخصوص موی صورت

رپورتاژ

برنامه‌ی روتین هیدراته کردن شما معمولا با استفاده از محصولات مخصوص صورت و ریش آغاز می‌شود و نه محصولات طراحی شده برای پوست سر. پوست سر حدودا ۱۰۰ هزار فولیکول مو دارد و پوست صورت فقط حدود ۳۰ هزار. عمل شستن ریش ملایم‌تر خواهد بود و کمتر احتمال دارد باعث خشکی پوست صورت‌تان بشود. علاوه بر آن، با استفاده از نرم کننده‌ی ریش به جای نرم کننده‌ی مو از محصولی استفاده خواهید کرد که عاری از سیلیکون است و در گذر زمان رسوب نخواهد کرد. رسوب و انباشته شدن سیلیکون روی ریش‌تان می‌تواند باعث کندی رشد ریش شما و همچنین پوسته پوسته شدن سیلیکون شود.

۲. استفاده از روغن ریش بعد از حمام

وقتی از زیر دوش حمام بیرون می‌آیید حتما دلتان می‌خواهد برنامه‌ی روتین مراقبتی معمول ریش‌تان را انجام بدهید که باید شامل استفاده از روغن ریش باشد. این کار باعث مرطوب ماندن ریش و پوست شما می‌شود، در نتیجه موهای جدیدی روی صورت‌تان می‌روید و موها برای شکافتن پوست‌تان و جوانه زدن به تلاش و تقلا نیازی نخواهند داشت. هرچه کار آن‌ها برای بیرون زدن از پوست سخت‌تر باشد خارش و اذیت شدن شما بیشتر خواهد بود. استفاده‌ از آن یکی دو بار در روز مناسب و خوب است. کار اصلی که روغن ریش انجام می‌دهد نرم کردن موی ریش است. در نتیجه، ریش‌تان سالم‌تر، نرم‌تر، و پوست‌تان کمتر خشک خواهد بود. فرایند استفاده از آن نیز حائز اهمیت است. رساندن روغن ریش به سطح پوست بهترین نتایج را برای شما به همراه خواهد داشت.

برای دستیابی به توضیحات کامل درباره‌ی استفاده از روغن ریش به شدت تماشای این ویدیو را به شما پیشنهاد می‌کنم.

۳. استفاده از  تیغ ریش‌تراشی به جای ریش‌تراش‌های برقی

فقط به خاطر این که ریش گذاشته‌اید به معنی آن نیست که باید چیزهای تیز را دور بیندازید. اول از همه اینکه ممکن است با پرت کردن و دور انداختن آن‌ها بزنید چشم کسی را در بیاورید! تیغ‌ها یا وسایل اصلاح حتی بعد از آنکه به هدف ریش گذاشتن‌تان دست پیدا کرده باشید نیز مفید هستند. از آن‌ها می‌توان برای اصلاح خط گونه‌ها، زدن موی گردن، یا باریک کردن کناره‌های ریش‌تان در صورتی که به کنترل کار با دست خود اطمینان دارید استفاده کرد. ابزاری که استفاده می‌کنید می‌تواند بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید مهم باشد.

فرق ماجرا ممکن است در حد میکروسکوپی باشد اما ریش‌تراش‌های برقی و تیغ‌ها موهای شما را به شیوه‌های کاملا متفاوتی می‌تراشند. یک ریش‌تراش برقی در نهایت موهایی روی صورت شما باقی می‌گذارد که انتهایی تیز دارند، که همین می‌تواند به حساسیت و خارش زیادی منجر شود. همچنین می‌تواند باعث موخوره شود. چون جدا شدن مو خیلی تیز اتفاق می‌افتد، موهای شما را از هم می‌شکافت و همین امر به موخوره‌ی بیشتر منجر می‌شود. در صورتی که وقتی با تیغ ریش خود را اصلاح می‌کنید، انتهای موها را به صورت ناهموار و غیر تیز در می‌آورد که می‌تواند رشد طبیعی‌تر فولیکول‌های موی‌تان را تقویت کند.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشند

درمان شوره ریش: ۱۰ نکته درباره علت شوره ریش و روش درمان آن

درمان موخوره ریش: ۹ نکته درباره دلایل موخوره ریش و روش درمان آن

درمان ریزش ریش: ۱۳ مهمترین علل و راه درمان خانگی کچلی ریش و سبیل

نوشته‌های مرتبط