عوارض رنگ کردن مو: 7 نکته مهم که همه خانم ها باید بدانند

ساده بگوییم، رنگ مو، همان شیمی پایه است. همه چیز درمورد واکنش‌هایی است که بین رنگ‌دانه‌های مو، رنگ دانه‌های موجود در رنگ، پراکسید و آمونیاک است. با تجربه‌ای که با مواد شیمیایی داشته‌ایم، چیزی که باید بپذیریم این است که این مواد معمولا خوب نیستند بنابراین عوارض رنگ کردن مو به طور مکرر و مداوم را در ادامه آورده ایم.

عوارض رنگ کردن مو

۱. فرآوری بیش از حد

رنگ موهای  دائمی معمولا حاوی آمونیاک (یا یک ماده شیمیایی مشابه) و پراکسید هستند. آمونیاک، ساقه‌های مو را می‌شکند و پراکسید، رنگ‌دانه طبیعی موی شما را خنثی می‌کند (یا از تعادل درمی‌آورد) و رنگ را از بین می‌برد. این فرآیند مانع از رسیدن کوتیکول به پوسته مو و از بین رفنتن رنگ طبیعی مو و در نتیجه آسیب آن می‌شود. استفاده زیاد از این مواد شیمیایی برای موها باعث از بین رفتن درخشش مو می‌شود و موها به راحتی می‌شکنند -در موارد شدید در تماس با آب نیز می‌شکنند.  با این‌که موی آسیب‌دیده را می‌توان با درمان‌های مراقبتی تا حدی درمان کرد اما می‌توان گفت تنها راه درمان موهایی که بسیار رنگ شده‌اند کوتاه کردن آن‌هاست.

۲. واکنش‌های آلرژیک

ایجاد واکنش‌های آلرژیک به دلیل استفاده از رنگ مو نیز شایع است چرا که رنگ موهای دائمی حاوی پارافنیلن دی‌آمین (PPD) هستند که یک ماده آلرژی‌زا محسوب می‌شود. افرادی که درماتیت تماسی دارند، مستعد واکنش به PPD و دیگر مواد شیمیایی موجود در رنگ مو هستند. افراد مبتلا به مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس نیز باید از رنگ مو پرهیز کنند. در موارد خفیف‌تر، رنگ موهای دائمی می‌توانند باعث خارش، تحریکات پوستی، قرمزی یا تورم پوست سر یا دیگر نواحی حساس مانند صورت و گردن شود. مسئله دیگری که  در مورد رنگ مو باید در ذهن داشته باشید این است که نداشتن واکنش آلرژیک در گذشته، به معنای نداشتن آن در آینده نیست. هر چه بیشتر موی خود را رنگ کنید، احتمال ایجاد واکنش‌های بد بیشتر می‌شود.

۳. تاثیر بر باروری

استات سرب، ماده رایجی در رنگ موهای دائمی است. تحقیقات نشان می‌دهند که یک ارتباط احتمالی میان این ماده شیمیایی و مشکلات باروری در مردان و زنان وجود دارد. باید به این نکته نیز اشاره کرد که زنان باردار نباید از هیچ گونه رنگ مویی استفاده کنند چرا که مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می‌توانند تاثیری منفی بر جنین بگذارند.

۴. نگهداری

اگرچه این یک عارضه جانبی نیست اما می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود. بسیاری از افراد نمی‌دانند چه‌قدر باید از موی رنگ شده مراقبت کنند. رفتن هر ماه یک بار یا بیشتر به سالن‌های آرایشی، می‌تواند تاثیر بدی بر موهای‌تان بگذارد. شما باید محصولاتی که برای موهای رنگ شده ساخته شده‌اند را بخرید. موهای شما به مراقبت بسیار زیادی نیاز دارند. موهای رنگ شده بسیار آسیب‌پذیر هستند و به زمان، صبر و مراقبت نیاز دارند. نرسیدن به موها باعث از بین رفتن درخشش، زیبایی و سلامت موها می‌شود.

۵. التهاب ملتحمه

مراقب نبودن در هنگام زدن رنگ به مو می‌تواند باعث تماس مواد شیمیایی به قسمت‌های حساس صورت شود. در برخی موارد، زمانی که مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها با چشمان شما تماس پیدا می‌کنند، می‌تواند باعث التهاب ملتحمه یا چشم صورتی شود. در باقی موارد، می‌تواند باعث التهاب و ناراحتی شدید شود.

۶. آسم

رنگ مو، آسم را تشدید می‌کند و این به دلیل پرسولفات موجود در آن است. استنشاق مداوم این مواد شیمیایی باعث سرفه، عطسه، التهاب ریه، ناراحتی گلو و حملات آسمی می‌شود.

۷. سرطان

زمانی که رنگ موها برای اولین بار معرفی شدند، ترکیباتی داشتند که سرطان‌زا بودند. با این‌که فرمول‌ رنگ‌ها تغییر کرد تا مواد دیگری جایگزین این مواد شوند، اما باز هم مبحث ایجاد سرطان به دلیل رنگ موها، پابرجا باقی ماند. با این حال، تحقیقات و مطالعات علمی بیشتری برای اثبات ارتباط میان استفاده از رنگ مو و سرطان مورد نیاز است.

احتیاط‌هایی در زمان رنگ کردن موها

اگر این عوارض جانبی برای راضی کردن شما کافی نبودند و شما را نگران نکردند، احتیاط‌هایی را در این‌جا برای شما آورده‌ایم که با کمک آن‌ها بتوانید خطر عوارض جانبی احتمالی را به حداقل برسانید:

رپورتاژ

– تا جایی که می‌توانید از رنگ‌ موهای دائمی استفاده نکنید. به جای آن می‌توانید از رنگ‌های نیمه دائم استفاده کنید. با این‌که این رنگ‌ها موقت هستند، به اندازه رنگ موهای دائمی ماده شیمیایی خطرناک ندارند.

– قبل از رنگ کردن موها حتما تست پچ  و تست  استرند (رنگ زدن قسمتی از مو) انجام دهید. تست پچ در جلوگیری از ایجاد واکنش آلرژیک کمک کرده و تست استرند مشخص می‌کند که آیا موی شما به اندازه کافی سالم هست که رنگ شود یا نه.

– سعی کنید رنگ موهای خود را به افراد حرفه‌ای بسپارید. زمانی که خودتان موهای‌تان را رنگ می‌کنید ممکن است کارهای اشتباهی انجام دهید. برای جلوگیری از آسیب دیدن موها، به فرد حرفه‌ای که به او اعتماد دارید مراجعه کنید.

– هیشه موهای خود را در مکانی که نور و تهویه مناسب دارد رنگ کنید. تهویه نامناسب می‌تواند باعث تحریکات چشم و بینی شود.

– تحقیق کرده و از محصولات برندهای معتبر که از مواد شیمیایی خطرناک زیادی استفاده نمی‌کنند، استفاده کنید حتی اگر مجبور شوید پول زیادی برای آن هزینه کنید.

بی‌خطرترین راه برای رنگ کردن موها، اجتناب از رنگ موهای دائمی و استفاده از جایگزین‌های طبیعی است.

جایگزین‌های طبیعی

با این‌که این روش‌ها، نتایج کمی به شما می‌دهند اما جایگزین خوبی برای رنگ موهای دائمی هستند و باعث نفس کشیدن و استراحت موهای شما می‌شوند.

۱. قهوه / چای

چای یا قهوه تازه دم، موی روشن را به شکل قابل توجهی تیره می‌کند. تنها کاری که باید بکنید این است که چای یا قهوه دم کشیده را به عنوان شوینده آخر روی موها زده و بگذارید به حالت طبیعی خشک شود. این رنگ زمانی که موی خود را با شامپو بشویید شسته می‌شود اما می‌توانید باز هم آن را تکرار کنید زیرا هیچ عوارض جانبی ندارد. در واقع، برخی چای‌ها می‌توانند سلامت و بافت موی شما را بهبود بخشند.

۲. رنگ غذا

رنگ غذا و نوشیدنی‌های طعم‌دار رنگی می‌توانند برای دادن رنگ‌های زیبا به موها به کار روند. رنگ غذا را با نرم کننده ترکیب کرده و روی موهای خود بزنید. بگذارید چند ساعت روی موی شما بماند، سپس با آب بشویید

۳. آب چغندر و هویج

آب چغندر و هویج معمولا ته‌رنگ قرمز تا بلوند و تیره روشن به مو می‌دهد. فقط کافی است ۳ واحد آب چغندر را با ۱ واحد آب هویج را ترکیب کرده و روی موهای خود بگذارید. بگذارید حدود یک ساعت بماند سپس با شامپو بشویید.

۴. حنا

حنا یکی از رنگ موهای طبیعی شناخته شده است. پودر حنا و آب را ترکیب کنید تا به شکل خمیر درآید و آن را بر موها بگذارید. بگذارید چند ساعت بماند سپس شامپو و نرم کننده بزنید.

۵. لیمو و عسل

لیمو وعسل باهم موها را روشن کرده و درخششی طبیعی به آن‌ها می‌دهد. واحدهای مساوی از این دو ماده را ترکیب کرده و آن را روی موها بگذارید. یک ساعت در آفتاب بنشینید یا با استفاده از سشوار، به موها حرارت دهید. موها را با شامپو شسته و سپس نرم کننده بزنید. برای کسب نتایج بهتر، این کار را تکرار کنید.

من اصلا جذاب بودن رنگ زدن را انکار نمی‌کنم. اما آسیبی که به موها می‌زند و موها را خشک و شکننده می‌کند را نیز انکار نمی‌کنم. استفاده از گزینه‌های بی‌خطر و طبیعی، همیشه راه خوبی است.

نوشته‌های مرتبط