درمان پسوریازیس: 25 درمان خانگی صدفک در دست‌ها، پاها

پسوریازیس یا صدفک نوعی بیماری پوستی شناخته شده‌ای است که می‌تواند چرخه‌ی زندگی سلول‌های پوستی را تغییر دهد. پسوریازیس می‌تواند باعث تجمع سریع سلول‌ها بر سطح پوست شود. این سلول‌های پوستیِ اضافی باعث تشکیل زوائد فلس مانند نقره‌ای و ضخیمی می‌شوند که با خشکی پوست، خارش، و پوسته‌‌های قرمز رنگی همراه هستند که گاهی اوقات دردناک می‌شوند. این بیماری مزمن را به سختی می‌توان به طور کامل درمان کرد. هیچ درمان ریشه‌ای برای این بیماری وجود ندارد؛ با وجود این، یافتن درمان‌های طبیعی برای محدود کردن روند پیشرفت پسوریازیس کار آن‌چنان سختی نیست. در این مقاله، سایت بازده قصد دارد ۲۵ درمان خانگی و طبیعی را برای درمان پسوریازیس روی دست‌ها، پاها، و سایر نقاط بدن معرفی کند. در نوشتار ذیل، تمام اطلاعات مربوط به تسکین بیماری پسوریازیس را از منابع موثق و قابل اعتماد جمع‌آوری کرده‌ایم. با وجود این، این مقاله صرفا جهت ارائه‌ی اطلاعات به خوانندگان عزیز تهیه شده است، و قصد ندارد هیچ گونه توصیه‌ی پزشکی به آن‌ها ارائه دهد. لطفا تا انتهای این مقاله با بازده همراه باشید.

۲۵ بهترین درمان خانگی و طبیعی برای پسوریازیس بر روی دست‌ها، پاها، و سایر نقاط بدن

۱. روغن ماهی

برخی پژوهشگران دریافتند استفاده از روغن ماهی می‌تواند جهت تقویت دستگاه ایمنی به بیماران کمک کند. از آن‌جا که پسوریازیس به عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته می‌شود، بنابراین روغن ماهی راه مناسبی برای بهبود علائم پسوریازیس خواهد بود. به منظور کاهیش علائم بیماری پسوریازیس، باید انواع مختلف از ماهی‌هایی را مصرف کنید که سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳  باشند؛ ماهی‌هایی از جمله ماهی تن باله‌دراز و ماهی سالمون. بهترین راه برای مقابله با پسوریازیس، مصرف هفته‌ای ۲ الی ۳ وعده ماهی است.

نکته: اگر خون رقیقی دارید، مصرف روغن ماهی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند خطر خونریزی داخلی را افزایش دهد.

۲. یوگا

برخی بیماران گزارش می‌دهند استرس علائم پسوریازیس‌شان را وخیم‌تر می‌کند. استرسْ افراد مبتلا به علائم پسوریازیس را دچار خارش و درد، و هم‌چنین درمان آرتروز پسوریاتیک را دشوارتر می‌کند. یوگا یکی از مشهورترین روش‌ها برای کاهش استرس است. روزانه ۲۰ دقیقه به انجام فعالیت‌های یوگا از قبیل کشش، تنفس، یا حرکات تقویتی اختصاص دهید. نخست می‌توانید در کلاس‌های پایه‌ی یوگا، سلامتی، و تناسب اندام در برخی مراکز تناسب اندام شرکت کنید، و سپس برای احساس راحتی بیش‌تر، این کار را در خانه‌ی خودتان ادامه دهید.

۳. پودر زردچوبه

پسوریازیس نوعی بیماری است که به دلیل عفونت ایجاد می‌شود، و دارای علائمی هم‌چون درد، زوائد فلس مانند نقره‌ای و ضخیم، و تکه‌های قرمز رنگ و خارش‌دار بر سطح پوست است. با توجه به این علائم، ماده‌ی کورکومین موجود در پودر زردچوبه دارای خاصیت ضد باکتری است که می‌تواند به تسکین آن‌ها کمک کند. به علاوه، کورکومین می‌تواند به التیام پوست آسیب دیده، پیشگیری از عفونت، و التیام سریع زخم‌ها نیز کمک کند.

نحوه‌ی کاربرد

الف. به عنوان نخستین راه، پودر زردچوبه را با آب ترکیب کنید و خمیر چسبناکی از آن بسازید، سپس این خمیر را مستقیما بر روی پوست آسیب دیده بمالید. این روش را باید هر شب پیش از خواب انجام دهید، و صبح فردا پوست‌تان را بشویید.
ب. هم‌چنین می‌توانید پودر زردچوبه را هر روز مستقیما از طریق افزودن آن به عنوان ادویه به غذاها استفاده کنید. هم‌چنین استفاده از زردچوبه برای جذاب‌تر شدن طعم غذاهایی مانند سبزیجات سرخ شده، گوشت، گوجه فرنگی، و غیره، و هم‌زمان درمان بیماری پسوریازیس ضروری است.
پ. به علاوه، می‌توانید به جای روش‌های بالا، ترکیب زردچوبه و مقداری شیر گرم یا عسل را امتحان کنید.

۴. روغن نارگیل

از آن‌جا که روغن نارگیل دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی فراوانی است،‌ و به خصوص حاوی مقادیر زیادی آنزیم و مواد مغذی بسیار مفید و بی خطر برای پوست است، بسیاری از آدم‌ها از این روغن به عنوان راه درمانی خانگی ساده برای معالجه‌ی پسوریازیس استفاده می‌کنند. بعد از گذشت دوره‌ای از کاربرد روغن نارگیل، با تعجب مشاهده خواهید کرد، این روغن نه تنها به مهار گسترش پسوریازیس کمک کرده، بلکه هم‌چنین علائم آن را نیز بهبود بخشیده است.

نحوه‌ی کاربرد

الف. نخست، باید به خوبی با آب گرم حمام کنید تا پوست‌تان نرم و به آسانی آماده‌ی جذب مواد مغذی موجود در روغن نارگیل شود. سپس، روغن نارگیل را به نواحی آسیب دیده از بیماری پسوریازیس بمالید و ۱۵ الی ۳۰ دقیقه صبر کنید تا روغن نارگیل بتواند در پوست نفوذ کند. بعد از گذشت یک دوره‌ از استفاده‌ی روغن نارگیل، مشاهده خواهید کرد نواحی آسیب دیده‌ی پوست به طور قابل توجهی بهبود یافته‌اند.

۵. سرکه سیب

سرکه سیب می‌تواند به کاهش علائم پسوریازیس کمک کند، زیرا این ماده‌ی غذایی قادر است سطح pH بدن را متعادل کند.

نحوه‌ی کاربرد

الف. استفاده از سرکه سیب روی سطح پوست

سرکه سیب و آب را با نسبت‌های برابر با هم ترکیب کنید، سپس با استفاده از گاز استریل یا تکه پارچه‌ای تمیز این محلول را به آرامی روی نواحی آسیب دیده بکشید. بعد از ۳۰ دقیقه، می‌تواند پوست‌تان را به طور کامل با آب تمیز بشویید. این کار را باید دست‌کم روزی دو بار انجام دهید.

با این روش، خواص ضد میکروبی سرکه سیب به رفع عوامل مخرب بر روی پوست، و بازیابی تعادل pH آن کمک خواهند کرد.

نکته: پیش از انجام این کار، باید محلول را روی قسمت کوچکی از پوست بمالید تا از عدم حساسیت (آلرژی) به آن مطمئن شوید.

ب. نوشیدن سرکه سیب

سرکه سیب و آب را به نسبت ۲ به ۱۰ با هم ترکیب کنید.

سپس، جهت خوش طعم کردن این محلول یک قاشق عسل نیز به آن اضافه کنید.

این محلول را باید به طور مرتب بنوشید تا به بهترین نتیجه برسید.

نکته: برای تهیه‌ی محلول آب و سرکه سیب، هرگز بیش از اندازه‌ي مذکور از سرکه سیب استفاده نکنید، زیرا خاصیت اسیدی آن می‌تواند به پوست و هم‌چنین مینای دندان‌تان آسیب وارد کند.

در این مقاله درمان‌های خانگی فراوانی برای پسوریازیس ارائه شده‌اند، لطفا به مطالعه‌ی این مقاله ادامه دهید.

۶. آلوئه‌ورا

پنج نوع پسوریازیس وجود دارد، ولی شایع‌ترین علائم آن پوسته شدن سطح پوست است. آلوئه‌ورا به عنوان یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای پسوریازیس به شمار می‌رود. طبق نتایج یک مطالعه، آلوئه‌ورا می‌تواند درد ناشی از بیماری را به سرعت کاهش دهد و پوسته شدن سطح پوست را نیز معالجه کند.

نحوه‌ی کاربرد

الف. برگ‌های آلوئه‌ورا را بشویید و سپس، پوست‌ روی برگ‌ها را جدا کنید.
ب. بعد از حمام، مقداری ژل آلوئه‌ورا را با فشار ملایم روی نواحی آسیب دیده‌ی پوست بمالید.
پ. در کنار استفاده از آلوئه‌ورای تازه، می‌توانید هر روز جوشانده‌ی آلوئه‌ورا را نیز بنوشید.
ت. جهت اثربخشی سریع، باید هر دو درمان خوراکی و موضعی را با هم استفاده کنید.

۷. روغن آرگان

روغن آرگان خالص حاوی اسیدهای چرب بسیار، اسید اولئیک، فنول‌ها، کاروتن، اسکوآلن، و غیره است. به ویژه، ویتامین E موجود در روغن آرگان نه تنها جهت درمان اگزما، جوش، ریزش مو و غیره به کار می‌رود، بلکه هم‌چنین اثرات مثبتی بر تسکین پسوریازیس دارد.

نحوه‌ی کاربرد

الف. ۳ الی ۵ قطره روغن آرگان را کف دست‌تان بریزید.
ب. سپس، نواحی آسیب دیده را حدود ۵ دقیقه با این روغن به آرامی ماساژ دهید و سپس پوست‌تان را با آب بشویید.
پ. آن‌گاه پوست‌تان را با حوله‌ای تمیز خشک کنید.
ت. جهت تسکین سریع علائم این بیماری می‌توانید این کار را به طور مرتب انجام دهید.

۸. ویتامین D

طبق نتایج پژوهشی که در ۲۰۱۱ منتشر شد، کمبود ویتامین D در میان بیماران مبتلا به پسوریازیس بسیار شایع است. آن‌هایی که زمان زیادی را در فضای بسته سپری می‌کنند، بیش‌تر از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند، زیرا قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند میزان ویتامین D بدن را افزایش دهد. از این رو، باید هر روز صبح دست‌کم ۲۰ دقیقه در برابر نور آفتاب قرار بگیرید تا بدن‌تان بتواند ویتامین D ضروری برای پوست‌تان را جذب کند.

۹. پوست موز

استفاده از پوست موز یکی از مهم‌ترین درمان‌های خانگی برای معالجه‌ی برخی بیماری‌های پوستی نظیر پسوریازیس است. به علاوه، استفاده از پوست موز به عنوان یکی از آسان‌ترین درمان‌های خانگی نیز برای پسوریازیس به شمار می‌رود. پوست موز به کاهش خارش و هم‌چنین جوش‌ها کمک می‌کند.

۱۰. آب و جوش شیرین

ترکیب حاوی آب و جوش شیرین به رفع خارش از نواحی آسیب دیده کمک خواهد کرد.

نحوه‌ی کاربرد

الف. ۴ قاشق چای خوری آب و یک قاشق چای خوری جوش شیرین آماده کنید.
ب. سپس، این دو را با هم ترکیب کنید و با استفاده از پارچه‌ای نرم این خمیر را با فشار ملایمی روی نواحی آسیب دیده‌ی پوست بمالید، تا از آن نواحی در برابر باکتری‌ها محافظت کنید.
پ. سپس، باید آن را رها کنید تا کاملا خشک شود و خود به خود از سطح پوست‌تان پاک شود.

۱۱. استحمام

این روش را به آسانی می‌توانید در خانه انجام دهید. با این کار، می‌توانید سطوح فلس مانند، پلاک‌ها، و خارش پوست‌تان را کاهش دهید.

نحوه‌ی کاربرد

الف. نخست، وان حمام یا یک تشت بزرگ را با آب گرم پر کنید. در ادامه می‌توانید مقداری روغن زیتون، یک فنجان شیر، پودر بلغور جو دو سر یا نمک اپسوم به آن اضافه کنید.
ب. سپس، هر روز به مدت ۲۰ دقیقه در این محلول قرار بگیرید.

به منظور رسیدن به بهترین نتایج، بعد از حمام باید فورا به پوست‌تان مرطوب کننده بزنید.

روش دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید امتحان‌اش کنید:

الف. مقداری بلغور جو دو سر را در یک پارچه‌ی پنبه‌ای بریزید و آن را تا بزنید.
ب. سپس، وان یا یک تشت بزرگ را تا نیمه پر از آب گرم کنید.
پ. باید مقداری آب سرد به وان یا تشت اضافه کنید تا به دمای مناسبی برسد و آن‌گاه، به مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار بگیرید.
ت. در این میان، از کیسه‌ی پنبه‌ای حاوی بلغور جو دو سر استفاده کنید و با فشار ملایمی آن را روی بدن‌تان بکشید.
ث. از این روش فقط هفته‌ای یک بار استفاده کنید.

رپورتاژ

این کار را به طور مرتب تکرار کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید.

۱۲. کیسه‌ی یخ

استفاده از کیسه‌ی یخ به کاهش ناراحتی و خارش ناشی از پسوریازیس کمک می‌کند. هم‌چنین کیسه‌ی یخ درد شدید این بیماران را نیز تسکین می‌دهد.

نحوه‌ی کاربرد

الف. نخست، قطعات یخ را در یک حوله‌ی تمیز یا کیسه‌ی حمام بریزید و تا کنید.
ب. سپس، آن را با فشار ملایمی روی نواحی آسیب دیده بمالید.
پ. ۱۰ دقیقه به پوست‌تان استراحت دهید.
ت. باید این کار را به مدت چند ساعت در روز، در طول اوج بروز ناراحتی‌های ناشی از پسوریازیس، انجام دهید.

در ادامه‌ی این مقاله، درمان‌های خانگی بسیاری برای پسوریازیس آمده است؛ لطفا برای آگاهی از راه‌های بیش‌تر برای درمان این بیماری این مقاله را تا انتها بخوانید!

۱۳. سیر

سیر یکی از اعجاب‌انگیزترین مواد طبیعی است که برای درمان خانگی پسوریازیس کاربرد دارد، زیرا این حبه‌ی پرخاصیت دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است. سیر فعالیت آنزیم لیپواکسیژناز را سرکوب می‌کند؛ این آنزیم عامل ایجاد کننده‌ی التهاب در پسوریازیس است.

نحوه‌ی کاربرد

الف. با ترکیب روغن آلوئه‌ورا و روغن سیر با نسبت‌های برابر، یک ضماد تهیه کنید.
ب. سپس آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی پوست بمالید.
پ. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس، آن را بشویید.
ت. باید این کار را هر روز انجام دهید تا نواحی آسیب دیده‌ی پوست کاملا بهبود یابند.

به علاوه، خوردن سیر نیز می‌تواند در برابر بروز پسوریازیس از شما محافظت کند، زیرا سیر دارای خاصیت و ترکیبات فعال تصفیه کننده‌ی خون است. توصیه می‌شود روزی دو حبه سیر نوش جان کنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید سیر را قبل از مصرف خرد کنید.

۱۴. روغن درخت چای

طبق یافته‌های علمی، اجزای روغن درخت چای حاوی خواص ضد عفونی کننده هستند. با این‌که هیچ پژوهشی تاکنون تاثیر مثبت روغن درخت چای را بر درمان پسوریازیس ثابت نکرده است، بسیاری از بیماران گزارش داده‌اند کاربرد روغن درخت چای توانسته است علائم بیماری‌شان را بهبود ببخشد. آدم‌هایی که از پسوریازیس روی پوست سرشان رنج می‌برند، می‌توانند چند قطره از این روغن را به همراه شامپو روی سرشان استفاده کنند.

نحوه‌ی کاربرد

الف. به منظور ترکیب روغن درخت چای با شامپو، می‌توانید ۱۰ قطره از این روغن را با حدود ۲۲۶ گرم شامپو مخلوط کنید.
ب. این ترکیب را در یک بطری بریزید و خوب تکان دهید تا روغن درخت چای به طور کامل در همه‌ جای شامپو پخش شود.
پ. سپس این ترکیب را روی نواحی آسیب دیده‌ی پوست بمالید؛ ۵ دقیقه صبر کنید و سپس، سرتان را با آب بشویید.
ت. این کار را هر روز انجام دهید؛ این ترکیب می‌تواند به کاهش پوسته‌های فلس مانند و تسکین خارش کمک کند.

نکته: پیش از انجام این کار، باید روغن درخت چای را روی قسمت کوچکی از پوست بمالید تا از عدم حساسیت (آلرژی) به آن مطمئن شوید.

۱۵. نمک بحرالمیت

با این‌که استفاده از نمک بحرالمیت روش آن‌چنان شناخته شده‌ای نیست، ولی گفته می‌شود استفاده از نمک‌های موجود در بحرالمیت (یا همان دریای مرده) می‌تواند به رفع احساس سوختگی و خارش ناشی از پسوریازیس کمک کند. می‌توانید بدن‌تان را در آب حاوی نمک‌های دریای مرده فرو ببرید و سپس خود با آب گرم را بشویید. این روش یکی از ساده‌ترین درمان‌های خانگی برای پسوریازیس است که کمک‌تان می‌کند پوسته‌های فلس مانند را کاهش دهید و پوست‌تان را نرم کنید.

آدم‌هایی که به مدت طولانی و هر از گاهی از نمک‌های بحر‌المیت استفاده کرده‌اند، به نتایج شگفت‌انگیزی دست یافته‌اند. به گزارش این افراد، نواحی آسیب دیده‌ی پوست‌شان درمان یافته و حتی به طور کامل معالجه شده‌اند. ولی باید به خاطر بسپارید، این یک روش عمومی نیست؛ به این معنی که لزوما قرار نیست تمام آدم‌هایی که از نمک بحرالمیت استفاده می‌کنند، به نتیجه‌ی مثبت مشابه‌ای برسند. متخصصان پوست توصیه می‌کنند، از این نمک‌ها جهت پاکسازی منافذ پوست‌تان استفاده کنید. از این رو، استفاده از این نمک‌ها در نهایت به درمان پسوریازیس کمک خواهد کرد.

۱۶. پماد کپسایسین

کپسایسین می‌تواند انتقال دهنده‌های درد را دچار بار اضافی کند. بسیاری از آدم‌هایی که از کپسایسین جهت درمان پسوریازیس استفاده می‌کنند، در آغاز بر روی پوست‌شان احساس سوزش می‌کنند، ولی سپس خارش و دردشان به سرعت کاهش می‌یابد.

نحوه‌ی کاربرد

الف. یک فنجان روغن بادام (یا سایر روغن‌ها از قبیل روغن زیتون، روغن هسته‌ی انگور یا روغن جوجوبا) را با ۳ قاشق پودر فلفل هندی ترکیب کنید.
ب. سپس ترکیب را در یک قابلمه‌ی دو لایه (مخصوص آب پز کردن) به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه حرارت دهید.
پ. نصف فنجان موم زنبور عسل رنده شده را به ترکیب اضافه کنید و تا زمانی که به طور کامل ذوب و با سایر مواد ترکیب نشده باشد، از هم زدن دست نکشید.
ت. ترکیب روغن، فلفل، و موم زنبور رنده شده را در یخچال بگذارید و ۱۰ دقیقه بعد، آن‌ها را به هم بزنید.
ث. بار دیگر آن را در یخچال بگذارید و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بعد، مجددا بیرون بیاورید و به هم بزنید؛ اکنون آن را به یک بطری شیشه‌ای منتقل کنید.
ج. این ترکیب را می‌توانید حدود ۲ هفته نگهداری کنید، برای رسیدن به بهترین نتایج باید آن را هر روز به نواحی آسیب دیده بزنید.

نکته: به خاطر داشته باشید، به منظور اجتناب از تماس اتفاقی غشاهای مخاطی‌تان با ترکیبات حاوی کپسایسین، هنگام لمس مستقیم این محصولات حتما از دستکش استفاده کنید.

۱۷. برگ‌های کلم جهت درمان پسوریازیس

برگ‌های کلم دارای این قابلیت هستند که التهاب و هم‌چنین خارش و درد را از بدن خارج یا آن‌ها را کنترل کنند.

الف. به منظور استفاده از برگ‌های کلم برای درمان پسوریازیس، باید این برگ‌ها را به طور کامل بشویید.
ب. سپس، با استفاده از یک وردنه صاف‌شان کنید و برای این‌که بتوانید آن‌ها را به راحتی روی پوست‌تان بمالید، رگه‌های ضخیم برگ‌های کلم را جدا کنید.
پ. آن‌گاه، برگ‌های کلم را روی شعله‌ی کم بگذارید تا نرم شوند.
ت. در آخر، آن‌ها را روی نواحی آسیب دیده‌ی پوست بگذارید.
ث. باید برگ‌ها را به گونه‌ای روی هم بگذارید که تمام نواحی آسیب دیده پوشیده شوند.

این برگ‌ها را روی پوست‌تان بگذارید و روی‌شان را گاز استریل قرار دهید، سپس آن‌ها‌ را به همین حالت رها کنید تا خشک شوند، آن‌گاه برگ‌های جدید را جایگزین‌شان کنید. این کار را آن‌قدر ادامه دهید تا پوست آسیب دیده‌تان به تدریج صاف و بهبودی حاصل شود. این یکی از بهترین و آسان‌ترین درمان‌های خانگی برای پسوریازیس به شمار می‌رود.

۱۸. خربزه تلخ

به منظور معالجه‌ی پسوریازیس با خربزه تلخ، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

الف. یک قاشق چای خوری آب لیمو ترش و آب خربزه تلخ را با هم ترکیب کنید.
ب. جهت رفع دائمی تمام مشکلات پوستی‌تان، باید این ترکیب را هر روز صبح روی نواحی آسیب دیده بمالید.
پ. انجام این روش درمانی را باید ماه‌ها ادامه دهید تا به نتایج قطعی برسید. وقتی به نتایج دلخواه‌تان رسیدید، مطمئنا احساس آرامش و بهبودی خواهید کرد.

جهت آگاهی از سایر درمان‌های خانگی برای پسوریازیس به مطالعه‌ی این مقاله ادامه دهید.

۱۹. ماساژ

بسیاری از مبتلایان به پسوریازیس دریافته‌اند، استرس می‌تواند به وخامت علائم این بیماری منجر شود. همان‌طور که می‌دانیم، ماساژ راه مناسبی برای رفع استرس است. ماساژ راه شناخته‌ شده‌ای برای کاهش درد مزمن ناشی از آرتروز پسوریاتیک و پسوریازیس است. اگر از حضور یافتن در مراکز حرفه‌ای ماساژ احساس راحتی ندارید، می‌توانید از همسر یا هم‌خانه‌ی‌تان بخواهید بافت‌های نرم و ماهیچه‌های‌تان را ورز دهد یا با فشار ملایم بمالد تا به آرامش برسید. از کاربرد روغن‌های ماساژی که ممکن است پوست‌تان به آن‌ها حساسیت (آلرژی) داشته باشد، اجتناب کنید.

۲۰. میوه‌ها و سبزی‌های رنگی

یکی از آسان‌ترین درمان‌های خانگی برای پسوریازیس مصرف بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌های رنگی تازه است. هنگام برنامه‌ریزی غذایی باید از حضور انواع سبزی‌ها و میوه‌های رنگی در رژیم غذایی‌تان مطمئن شوید، تا هیچ یک از مواد مغذی ضروری را از دست نداده باشید. سبزی‌ها و میوه‌های رنگی غنی از فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های ضد بیماری هستند. این مواد غذایی باعث می‌شوند از پر خوری خودداری کنید و زودتر سیر شوید. اگر به پسوریازیس مبتلا هستید، باید وزن سالم و مناسبی داشته باشید تا داروها و دیگر راه‌های درمانی برای‌تان اثربخش‌تر باشند.

۲۱. استحمام صحیح و مناسب

دوش گرفتن و استحمام بیش از اندازه باعث خشکی پوست می‌شود. در ادامه، به برخی توصیه‌ها اشاره می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از پوست‌تان مراقبت کنید.

الف. باید به اندازه‌ا‌ي دوش بگیرید و استحمام کنید که روغن‌های طبیعی پوست‌تان از بین نروند.
ب. هر روز به حمام بروید، به خصوص در روزهای زمستان.
پ. به جای حمام کردن با آب داغ، باید از آب ولرم استفاده کنید تا دچار آلرژی نشوید.
ت. بعد از چند دقیقه که در وان حمام قرار گرفتید، مقداری روغن گیاهی، نمک‌های طبی، یا بلغور جو دو سر به آب حمام اضافه کنید تا پوست‌تان نرم شود، زیرا آب به تنهایی می‌تواند پوست‌تان را خشک کند.
ث. به خاطر بسپارید، هرگز حوله را محکم روی پوست‌تان نکشید. فقط کافی است با ملایمت آب روی بدن‌تان را با حوله بگیرید، و سپس حتما از نرم‌ کننده‌های طبیعی استفاده کنید.

۲۲. ترک سیگار

بیماری پسوریازیس را نیز باید در فهرست سیاهی از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی قرار دهید که کشیدن سیگار می‌تواند وخیم‌ترشان کند. طی یک مطالعه‌ای در گذشته، پژوهشگران دریافته بودند، آدم‌هایی که نصف یک پاکت یا کم‌تر از آن سیگار می‌کشند در مقایسه با افرادی که یک پاکت کامل سیگار می‌کشند، کم‌تر در معرض پسوریازیس وخیم قرار می‌گیرند. سیگار کشیدن بر زنانی که به این مشکل پوستی دچار هستند، تاثیر منفی قوی‌تری می‌گذارد.

به گفته‌ی بسیاری از متخصصان، ترک سیگار یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای پسوریازیس است که می‌توانید این کار با هدف بهبود کلی سلامت پوست و سایر نقاط بدن انجام دهید. هم‌چنین به خاطر داشته باشید، ترک سیگار باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی، سرطان، بیماری قلبی، و سایر مشکلات سلامتی می‌شود.

۲۳. تعادل رژیم غذایی

هیچ گونه شواهد قطعی مبنی بر این‌که نوع خاصی از مواد غذایی بتواند علائم پسوریازیس را بهتر یا وخیم‌تر کند، وجود ندارد. با این‌ حال، بسیاری از بیماران مبتلا به پسوریازیس عنوان کرده‌اند، بعد از کاهش مصرف برخی مواد غذایی نظیر آرد سفید، کافئین، قند یا گلوتن علائم‌شان بهبود یافته است. امتحان کردن این کار هیچ عارضه‌ی جانبی نخواهد داشت، بنابراین این کار را امتحان کنید تا شاید به نتیجه‌ی مطلوبی برسید.

۲۴. روغن کرچک برای درمان پسوریازیس

استفاده از روغن کرچک به عنوان یکی از مهم‌ترین درمان‌های خانگی برای پسوریازیس به شمار می‌رود. روغن کرچک تا حدود زیادی می‌تواند از گسترش علائم پسوریازیس جلوگیری کند.

نحوه‌ی کاربرد

الف. نخست، چند قطره روغن کرچک را مستقیما روی نواحی آسیب دیده‌ی پوست بریزید.
ب. سپس، اجازه دهید روغن کرچک به مدت یک شب روی پوست‌تان بماند.
پ. این روغن می‌تواند به سرعت علائم پسوریازیس را تسکین دهد.
ت. از تماس روغن کرچک به نواحی ترک خورده و باز پوست خودداری کنید.

باید این کار را مرتبا تکرار کنید و به پوست‌تان کمک کنید از شر ناراحتی و خارش‌های ناشی از پسوریازیس خلاص شود.

۲۵. افزایش میزان نوشیدن آب

نوشیدن آبِ بیش‌تر یک روش آسان برای درمان طبیعی پسوریازیس است که شاید تاکنون به آن فکر نکرده باشید. نوشیدن آب تمیز و تازه می‌تواند به آبرسانی به بدن‌تان کمک کند. وقتی به پسوریازیس مبتلا شده باشید، آبرسانی خوب می‌تواند از خشک شدن بیش از اندازه‌ی پوست پیشگیری کند. بیش از ۹۰ درصد بدن‌تان از آب تشکیل شده است، و باید همواره آب لازم را برای بدن‌تان فراهم کنید. یکی دیگر از روش‌های آسان برای کاهش علائم پسوریازیس در خانه، استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز است که به مرطوب شدن پوست، به ویژه در روزهای زمستان، کمک می‌کند.

تمام ۲۵ برترین درمان خانگی و طبیعی برای پسوریازیس که در این مقاله به شما معرفی شدند، روش‌های بسیار خوبی هستند که می‌توانید بدین منظور از آن‌ها استفاده کنید. چنان‌چه به دنبال درمان‌‌های خانگی و طبیعی برای سایر انواع بیماری‌ها هستید، می‌توانید به صفحه‌ی اصلی وب‌سایت بازده مراجعه کنید. علاوه بر استفاده از روش‌های بالا، لازم است از استفاده از عطرها، رنگ‌ها، و هم‌چنین زیاده‌روی در مصرف قند اجتناب کنید؛ و به خاطر داشته باشید برای رفع پلاک‌ها (یا ضایعات) پوستی همواره پوست‌تان را مرطوب نگه دارید.

 

نوشته‌های مرتبط