دورنما و آینده چت‌بات‌های هوشمند

یکی از ویژگی‌های طبیعی هر فناوری، رشد و پویایی آن در گذر زمان است؛ چه بسا اگر چنین ویژگی در سرشت و طبیعت دنیای فناوری نبود، هیچ صنعتی رشد نمی‌کرد و هیچ دستاورد تکنولوژیکی به دست ما نمی‌رسید. این موضوع درباره مفهوم چتری (فراگیر) هوش مصنوعی و همه ابزارهایی که با استفاده از این فناوری ساخته شده‌اند هم قابل تعمیم است. مخصوصا اینکه هوش مصنوعی به سبب ویژگی «یادگیری ماشین» این قابلیت را هم دارد که علاوه بر بهبود انسانی، خود نیز موجب دگرگونی و توسعه خودش شود. یکی از ابزارهایی که ما قصد داریم در اینجا درباره آینده فناورانه آن سخن بگوییم، چت‌بات‌های مجهز به هوش مصنوعی هستند. نسخه کلاسیک چت‌بات‌ها نرم‌افزارهای تعاملگری بودند که ابزار ارتباطی اولیه وب‌سایت‌ها به شمار می‌رفتند. هوش مصنوعی موجب پدید آمدن نسلی از این ابزارها مشهور به چت‌بات‌های هوشمند شده است. چت‌بات‌های هوشمند ربات‌هایی هستند که به اشکال مختلف با کاربران و مشتریان کسب و کار شما ارتباط برقرار می‌کنند و هوش مصنوعی به آنان امکان می‌دهد تا پویاتر، منعطف‌تر و کارامدتر نیازهای مخاطبان شما را برآورده کنند.

در این نوشته قصد داریم درباره دورنمای رشد تکنولوژیک چت‌بات‌های هوشمند گفتگو کنیم. دورنمایی که قرار نیست تا آن فاصله خیلی زیادی داشته باشیم:

هوش هیجانی: چت‌بات‌های هوشمند آینده، توانایی درک و پردازش عمیق احساسات انسانی را خواهند داشت. مفهومی که به «هوش هیجانی» مشهور است. این بدان معنا است که چت‌بات‌های هوشمند می‌توانند بهتر هیجان‌ها و احساسات انسانی را دریابند و واکنش‌های انسانی‌تری از خود بروز دهند؛ مانند همدلی، همدردی و حتی شوخ‌طبعی.

آن‌ها همچنین به ابزارهای تحلیلگرهایی مجهز خواهند بود که می‌توانند با پردازش نوشته‌ها یا صدای کاربر، حال و حوای روحی و حسی او را فهمیده و واکنشی متناسب با آن عرضه کنند.

شخصی‌سازی و آگاهی از چارچوب مفهومی گفتگو: چت‌بات‌های هوش مصنوعی بیش از پیش قادر خواهند بود تا گفتگوها و تعاملات گذشته با هر کاربر خاص را به خاطر بیاورند و از اطلاعات قبلی برای بهبود پاسخ‌های کنونی کمک بگیرند. این امکان موجب پدید آمدن گفتگوهایی شخصی‌تر و طبیعی‌تر می‌شود. همچنین این چت‌بات‌ها می‌توانند با ابزارها و اپ‌های دیگر مورد استفاده کاربر در ارتباط باشند و بتوانند با اطلاعات گردآمده توسط آن‌ها درک دقیق‌تری از خواسته و منظور کاربر پیدا کنند.

تطبیق‌پذیری با وسایل هوشمند: سال‌هاست که مفهومی به نام «خانه هوشمند» یا «وسایل هوشمند» مطرح شده است. این مفاهیم به مجموعه‌ای از وسایل و ابزارها اشاره دارند که از سطوح مختلفی از هوش مصنوعی و یا امکانات دیجیتال بهره‌مند هستند. چت‌بات‌های هوشمند در آینده، با شمار چشمگیری از این وسایل هماهنگ خواهند شد و می‌توانند خدمات گسترده فناورانه را به شما ارائه دهند. مثلا اگر شما از چت‌باتتان درباره پخت یک غذای خاص بپرسید، وقتی به خانه می‌آیید، تلویزیون هوشمند شما، برنامه آموزش پخت آن غذای خاص را دانلود کرده و برای شما آماده پخش کرده است! و یا شاید بتوانید به واسطه حضور یک چت‌بات هوشمند، حتی به صورت صوتی به یخچال یا ماشین لباسشویی خود دستورهای شفاهی بدهید.

برقراری ارتباط‌های چندرسانه‌ای: تصویر کنونی یک چت‌بات، ارتباط متن‌محور و مبتنی بر پرسش و پاسخ است. در آینده، این تعامل ماشین و انسان، بسیار گسترده‌تر و متنوع‌تر خواهد بود. برای نمونه شما می‌توانید به صورت صوتی، تصویری و ترکیبی از این‌ها، با یک چت‌بات هوشمند در ارتباط باشید. این به شما کمک می‌کند درخواست‌هایی پیچیده‌تر و کلیدی‌تر از چت‌بات و ماشین‌های مرتبط با آن داشته باشید و با روش‌های متنوع‌تری با آن ارتباط برقرار کنید.

افزایش مهارت‌های زبانی: همان‌گونه که انسان بالغ مهارت‌های زبانی تکامل‌یافته‌تری نسبت به یک کودک ۷ ساله دارد، نسل‌های بعدی چت‌بات‌ها هم درکی بسیار عمیق‌تر از زبان‌های بشری خواهند داشت. چت‌بات‌های هوشمند می‌توانند با امکان پردازش زبان طبیعی انسانی، پرسش‌های کاربران را عمیق‌تر درک کرده و پاسخ‌های دقیق‌تر و متناسب‌تری عرضه کنند. این دقت و تناسب، در انتخاب واژگان، جمله‌بندی، حس نهفته در جملات و چارچوب مفهومی پاسخ‌ها نمود می‌یابد.

رپورتاژ

بهبود معیارهای اخلاقی و اجتماعی: همان‌گونه که هدف اولیه از پیدایش هوش مصنوعی، شبیه‌سازی تفکر عقلانی انسانی بود، گام بعدی، شبیه‌سازی نظام اخلاقی و اجتماعی انسان‌ها توسط چت‌بات‌های هوشمند است. این ابزارهای هوش مصنوعی در آینده توانایی داوری‌های اخلاقی، درک چالش‌های روانی و پیچیدگی‌های اجتماعی را خواهند داشت. به همین دلیل خواهند توانست در حوزه‌هایی مانند مشاوره، پزشکی و امور حقوقی به کار گرفته شوند.

یادگیری و تخصصی‌تر شدن: چت‌بات‌های هوشمند در آینده می‌توانند به خوبی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و به سرعت از آنان یاد بگیرند، نیازهایشان را درک کنند و پاسخگوی آنان باشند. هر بازخوردی که از سوی کاربر به چت‌بات ارائه می‌شود او را یک مرحله به سمت تبدیل شدن به یک نسخه بهتر از خودش هدایت می‌کند. در گام بعد، این چت‌بات‌ها می‌توانند در برخی از حوزه‌ها به شکل چشمگیری به تخصص دست یابند و بتوانند پیشنهادهای دقیق و تخصصی ارائه بدهند.

تبدیل شدن به دستیاران ماشینی: هدف صنعت چت‌بات‌های هوشمند نه جایگزینی انسان، بلکه دستیاری انسان‌ها در زمینه‌های مختلف صنعتی و فنی است. این گستره می‌تواند شامل دستیاری در حوزه پرستاری و پزشکی و یا زمینه‌های فنی‌تر مانند حمل و نقل و صنایع سنگین باشد.

وضعیت امروز چت‌بات‌های هوشمند در ایران چگونه است؟ 

خوشبختانه از همین حالا، فناوری چت‌بات‌های هوشمند در ایران در دسترس است. برای نمونه چت‌بات هوشمند «چاتا» ویژه زبان فارسی طراحی و عرضه شده است. چاتا می‌تواند با مخاطب کسب و کار و وبسایت شما، یک ارتباط شفاف و کارامد به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته برقرار کند و بخش ارتباط با مشتریان شما را به شکل چشمگیری بهبود دهد. اگر مایلید بیشتر درباره چاتا بدانید با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید و دموی رایگان آن را به راحتی آزمایش کنید.

همچنین چاتا جی‌پی‌تی یک چت‌بات هوشمند است که برای اطلاعات شما آموزش داده شده است، و شما می‌توانید در عرض چند دقیقه آن را به سایت خود اضافه کنید. کافی است اطلاعات خود را بارگذاری کنید و یک چت‌بات با مدل زبانی ChatGPT بدست آورید که منحصرا بر اساس داده‌ها و متون شما آموزش داده شده است. سپس آن را به شکل ویجت (افزونه) به وب‌سایت خود اضافه کنید. از طریق ویجت، سوال‌های کاربران سایت شما، به شکل هوشمند درک شده و پاسخ داده می‌شود.

وب‌سایت شرکت هوش مصنوعی دلفین هم با نوشتارهای تکمیلی در دسترس شماست تا اطلاعات بیشتری درباره به کارگیری هوش مصنوعی در صنعت شما ارائه دهد.

نوشته‌های مرتبط