آمادگی برای زایمان: 16 توصیه کاربردی و علمی برای زایمان راحت

بارداری، زیباترین و مهم‌ترین دوران در زندگی یک زن است. احساس آوردن یک زندگی جدید به این دنیا، بسیار خاص است. درست مانند این است که بخشی از شما به صورتی جداگانه شروع به رشد می‌کند. به هر حال، از زیبایی این ۹ ماه که بگذریم، این دوران زمانی است که زنان تنش‌ و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند. نگران شدن زنان بسیار طبیعی است، به ویژه اگر اولین بارداری آن‌ها باشد. اما اگر آرام باشید و استراحت کنید و خوب از خودتان مراقبت کنید، می‌توانید به راحتی از این دوران عبور کنید. و برای پیشگیری از مشکلات بارداری و داشتن یک زایمان خوب، باید با دنبال کردن برنامه بارداری مناسب، آمادگی برای زایمان داشته باشید.

آمادگی برای زایمان

ذهن، جسم و روح شما باید از قبل برای روز زایمان آماده باشد. بنابراین، مطلب آمادگی برای زایمان امروز برای تمام زنان باردار است. امروز می‌خواهم به شما بگویم که چگونه جسم‌تان را برای زایمان آماده کنید. جدا از آماده کردن جسم‌تان، شما باید خودتان را نیز برای یک زایمان آرام و موفق آماده کنید که من قصد دارم به شما کمک کنم. اگر منتظر به دنیا آمدن فرزندتان هستید و نگرانید که چگونه این مرحله را پشت سر ‌بگذارید، این مطلب را بخوانید.

مشکلات متعدد مربوط به بارداری مانند سقط جنین، تولد زودهنگام و نقص‌های مادرزادی در جنین وجود دارد. می‌دانم که همه این‌ها چه‌قدر یک مادر باردار را نگران می‌کند. هیچ کس یک بارداری پیچیده و مشکل را نمی‌خواهد اما اگر این مسئله اتفاق بیفتد، کاری از دست شما ساخته نیست.

به هرحال، به این معنا نیست که شما از قبل بترسید زیرا اگر کار  می‌تواند تاثیر بدی بر جنین شما بگذارد.  بنابراین سعی کنید خوشحال و آرام باشید و خودتان را از نظر ذهنی برای هر چیزی آماده کنید.

تنها کاری که باید انجام دهید امیدواری و به کار بردن این نکات برای آمادگی برای زایمان است. عمیقا احساس می‌کنم که این نکات به درد شما می‌خورند.

چگونه جسم خود را برای زایمان آماده کنید

این ۹ ماه خیلی مهم هستند و شما باید از این دوران برای یک زایمان خوب استفاده کنید و من در این مورد به شما کمک می‌کنم. من با بسیاری از دوستان پزشک خود صحبت کرده‌ام و تحقیقاتی نیز در مورد نکات زیر که درباره آمادگی برای زایمان هستند انجام داده‌ام. اگر منتظر تولد فرزند خود هستید، این نکات به شما کمک می‌کنند که خودتان را از نظر جسمی و ذهنی برای زایمان آماده کنید.

مطلب مرتبط: درمان افسردگی پس از زایمان: ۹ خاصیت ماساژ نوزاد برای مادران افسرده

آمادگی برای زایمان ۱: به خودتان آموزش دهید

اولین چیزی که شما به عنوان یک مادر باردار باید انجام دهید این است که در مورد فرایند تولد و زایمان آموزش ببینید. زیرا اکثر زنان از فرآیند دقیق آن آگاهی ندارند و بنابراین، بی‌دلیل می‌ترسند. پس، کتاب بخوانید، در گوگل جستجو کنید و خودتان را درمورد فرآیند کامل بارداری  و  تغییرات روانی که ممکن است در دوران بارداری و زایمان در شما ایجاد شود ، آموزش دهید. دانستن واقعیت‌های درست به کم شدن ترس شما کمک زیادی می‌کند. همچنین باید از انواع زایمان‌ها و عوارض بعدی آن‌ها نیز آگاهی داشته باشید.

شما باید هر نگرانی که دارید را با متخصص زنان در میان بگذارید. اگر درمورد چیزی گیج شده‌اید یا چیزی هست که از آن مطمئن نیستید، صحبت کردن با افرادی که به نگرانی شما توجه می‌کنند، در آماده شدن شما برای زایمان موثر است.

۲. مرتب به پزشک خود مراجعه کنید

خیلی مهم است که شما با یک پزشک خوب و باتجربه مشورت کنید . برای معاینه‌های سر وقت به او مراجعه کنید. این مسئله‌ای است که تحت یچ شرایطی نباید نادیده بگیرید. خیلی ضروری است که معاینه‌های مرتب داشته باشید و همه چیز را رعایت کنید و با این کار خودتان را آرام کنید. هر سوالی که دارید از پزشک بپرسید زیرا درواقع او بهترین کسی است که می تواند سوالات مربوط به بارداری شما را پاسخ دهد.

همچنین اگر می‌خواهید در زمان زایمان نیز پزشک خود را داشته باشید، باید دائما با او در تماس باشید. این کار شما را آرام کرده و خیال‌تان راحت می‌شود که پزشک‌تان که این مدت او را می‌شناسید، زایمان شما را آرام و با درد کمتر انجام دهد.

آمادگی برای زایمان ۳: یوگا کار کنید

یوگا برای همه ما خوب است و به سلامت ما در زندگی کمک می‌کند. و چون تمریناتی برای دوران بارداری وجود دارد که خیلی برای زن باردار مفید هستند، باید یوگا را به یک عادت تبدیل کنید. اما، انجام همه این کارها بدون علم ممکن است تاثیراتی منفی بگذارد بنابران برای تناسب اندام و فعال بودن در دوران بارادری، در کلاس‌های یوگای بارداری شرکت کنید.

یوگا جسم و ذهن شما را آماده می‌کند تا زایمان خوبی داشته باشید بنابراین انجام آن را به شما توصیه می‌کنیم. زانو زدن، ایستادن،  حرکات زانوها و دست‌ها و اسکوات، لگن شما را برای قرار گرفتن در بهترین حالت برای پایین آمدن جنین، باز می‌کند. اما همان‌گونه که گفتم، باید یوگا را تحت نظر یک مربی یوگای معتبر انجام دهید.

مطلب مرتبط: القای زایمان طبیعی: ۲۹ روش خانگی موثر برای القای درد زایمان به صورت طبیعی

۴. تمرین تنفس و مدیتیشن انجام دهید

به غیر از یوگا، تمرین تنفس و مدیتیشن نیز برای افرادی که می‌خواهند زایمان طبیعی داشته باشند ضروری است اما حتی اگر شما برنامه‌ای برای زایمان طبیعی ندارید، باید تنفس و مدیتیشن را تمرین کنید. زیرا این کار به شما کمک می‌کند که در زمان انقباضات قبل از اپیدورال، به درستی نفس بکشید. همچنین، اگر اتفاق بدی بیفتد و شما اپیدورال نداشته باشید، باز هم می‌توانید در زمان درد نفس بکشید و نسبت به زنانی که نفس کشیدن و مدیتیشن را در طول بارداری تمرین نکرده‌اند، بهتر نفس بکشید.

۵. در کلاس‌های فرزندآوری شرکت کنید

شرکت در کلاس‌های فرزندآوری مهم است زیرا درمورد جزییات اصلی که خیلی ضروری هستند – به ویژه اگر بارداری اول شما باشد – چیزهای زیادی یاد می‌گیرید. اما شما نباید به تنهایی در این کلاس‌ها حاضر شوید. همسر خود را نیز برای آموزش ببرید. زیرا اگر او با همه چیز آشنا شود، می‌تواند از شما حمایت کند.

علاوه بر این، فقط مادران باردار نیستند، من دیده‌ام که پدران نیز در زمان بارداری و زایمان نگران هستند. پدر نمی‌تواند ناراحتی جسمی شما را احساس کند اما دوست ندارد شما به مشکل بخورید. بنابراین، اگر او نیز در کلاس‌های فرزندآوری شرکت ‌کند، همه چیز برایش آسان‌تر می‌شود. پس از شرکت در این کلاس‌ها، او می‌تواند شرایط را کنترل کرده و به شما بهتر کمک کند.

آمادگی برای زایمان ۶:منفی نباشید

از خواندن داستان‌های منفی در مورد تولد فرزند اجتناب کرده و روی قسمت مثبت آن تمرکز کنید. به غیر از قدرت جسمی، قدرت ذهنی نیز برای فرد باردار اهمیت دارد. زنی که از نظر ذهنی قوی باشد، موقعیت‌ها را بهتر از زنان دیگر کنترل می‌کند. بنابراین نگذارید آرامش درونی‌تان از بین برود و با خواندن داستان‌هایی درباره زنانی که تجربه‌های بارداری خود را نوشته اند، ترس به جانتان بیفتد. باید کاملا از این مسئله اجتناب کنید.

شما فقط باید روی قسمت مثبت بارداری تمرکز کنید. فیلم‌های زیبا درمورد به دنیا آمدن نوزاد ببینید و داستان‌هایی را بخوانید که در آن‌ها مادران تجربیات زیبای خود درمورد بارداری و نوزاد خود را به اشتراک می‌گذارند. همچنین از افراد معروفی که برای‌تان مهم هستند الهام بگیرید. افراد مشهور زیادی هستند که حتی در دوران بارداری به کار خود ادامه داده‌اند . از آن‌ها یاد بگیرید که چگونه بارداری را با آرامش بپذیرید. به من اعتماد کنید، تمرکز بر روی چنین چیزهایی، قدرت زیادی به شما می‌دهد.

۷. به علم جدید اعتماد کنید

در زمان‌های قدیم، علم پزشکی آن‌قدر پیشرفته نبود اما باز هم زنان، دوران بارداری را می‌گذراندند و کودکان خود را به زیبایی بزرگ می‌کردند. بنابراین اگر آن‌ها توانسته‌اند، شما به عنوان یک زن امروزی نباید نگران باشید و باید به علم پزشکی جدید اعتماد کنید. علم آن‌قدر پیشرفت کرده است که برای هر چیزی راهی است و این شامل به دنیا آوردن فرزند و نوزاد نیز می‌شود. به غیر از زایمان طبیعی، روش‌های زیادی برای به دنیا آوردن نوزادو دارد. بنابراین نترسید و ایمان داشته باشید که همه چیز در آخر خوب می‌شود.

آمادگی برای زایمان ۸: رژیم غذایی سالم داشته باشید

درست غذا خوردن و رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی بسیار مهم است. غذایی که می‌خورید بسیار مهم است و در دوران بارداری، این اهمیت دو برابر می‌شود. جسم شما در دوران بارداری تغییرات زیادی می‌کند، بنابراین برای سرحال و قوی ماندن به مواد مغذی لازم نیاز دارید. محققان می‌گویند تاثیرات رژیم غذایی سالم در دوران بارداری زیاد است و شما نباید آن را نادیده بگیرید. آبرسانی مناسب بدن بسیار اهمیت دارد. بنابراین در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید.

مغزها، سیب زمینی شیرین، تخم مرغ، غلات کامل، سبزیجات برگ‌دار، هویج و غیره برخی از چیزهایی هستند که باید بخورید. غذاهای زیادی هستند که برای بارداری مفیدند اما غذاهایی هم هستند که باید از آن پرهیز کرد. باید از مصرف قهوه، الکل و مواد پاستوریزه نشده خودداری کنید.

از پزشک خود بخواهید که یک برنامه غذایی مناسب را به شما بدهد و از آن پیروی کنید.

رپورتاژ

آمادگی برای زایمان ۹: مسائل را بپذیرید

ذهن ما چیزی است که در موقعیت‌های مختلف به شکل‌های متفاوت عمل می‌کند و گاهی وقت‌ها به ما گوش نمی‌دهد. اما اگر ‌بتوانید آن را تا حدی کنترل کنید، نصف مشکل شما حل شده است. دلیل گفتن این مسئله این است که به احتمال زیاد ذهن شما پر از نگرانی درباره بارداری است و شما را دیوانه می‌کند. اما اگر بتوانید مسائل را همان‌گونه که هستند بپذیرید، همه چیز آسان به نظر می‌رسد.

منظور من این است که باید این را بپذیرید که ممکن است همه چیز آن‌گونه که شما می‌خواهید نباشد و احتمال دارد با موقعیت‌های سختی روبه‌رو شوید. بنابراین آماده باشید و هر چیزی که سر راه‌تان قرار می‌گیرد را بپذیرید. این تفکر، به شما قدرت می‌دهد که بهتر از دوران بارداری خود عبور کنید.

۱۰. با مادران باتجربه صحبت کنید

زن‌ها احساسات زنان را بهتر می‌فهمند، بنابراین، زمانی که باردارید باید با مادران باتجربه صحبت کنید زیرا این یکی از بهترین راه‌ها برای آماده کردن بدن برای زایمان است. چون آن‌ها تمام مسیر را رفته‌اند، می‌توانند همه چیز را به شکل بهتری توضیح دهند. در واقع، نه تنها درباره زایمان بلکه چیزهایی درباره دوران اولیه مادر بودن را نیز یاد می‌گیرید. آن‌ها می‌توانند بر اساس تجربه‌ای که دارند، نکات زیادی را به شما بدهند که به شما کمک می‌کند همه چیز را به وضوح تصور کنید

به هرحال زنی را انتخاب کنید که قبولش دارید و معتقدید که یک زن قوی و یک مادر عالی است. و بله، از مادر خود نیز الهام بگیرید و خودتان را باور کنید که اگر مادرم این کار را انجام داده است، من نیز به عنوان دختر او می‌توانم به خوبی از این دوران عبور کنم. از کسانی که به آن‌ها اعتماد ندارید، راهنمایی نگیرید.

آمادگی برای زایمان ۱۱: با جنین خود صحبت کنید

ممکن است گیج شده باشید اما باور کنید صحبت کردن با جنین به ویژه زمانی که تنها هستید، در قوی کردن شما تاثیر دارد. هر وقت احساس می کنید عصبی هستید، دست‌تان را روی شکم خود بگذارید و اجازه دهید تکان‌های جنین، شما را آرام کند. زمانی که بتوانید با کودک خود ارتباط برقرار کنید، می‌توانید به آرامی از ترس و اضطراب بارداری و زایمان خلاص شوید و عشق، امید و مثبت بودن را جایگزین آن کنید.

در مورد چیزهای مثبت مربوط به بارداری و تولد با جنین خود صحبت کنید و لذت گرفتن دست‌ها و راه رفتن این موجود کوچک را تصور کنید. این کار را امتحان کنید زیرا این یکی از آسان‌ترین کارها برای آماده کردن خود برای زایمان است.

۱۲. بیمارستانی که می‌خواهید در آن زایمان کنید را ببینید

این کار ممکن است احمقانه به نظر برسد اما واقعا تاثیرگذار است. اکثر بیمارستان‌ها به شما اجازه می‌دهند که بخش مامایی را ببینید. این کار لازم است زیرا باعث می‌شود با همه چیز آشنا شوید.  می‌فهمید که بخش مامایی چگونه است، چگونه از زنان باردار مراقبت می‌شود، رفتار و مراقبت پرستاران چگونه است و غیره. به علاوه، ساعت‌های ملاقات و دیگر قوانین بیمارستان را نیز یاد می‌گیرید.

زمانی که در حال دیدن بیمارستان هستید، کوتاه‌ترین راه برای دیدن بیمارستان را نیز یاد بگیرید. آشنا بودن با مسیر خیلی  مهم است زیرا اگر با آن آشنایی نداشته باشید، در مواقع زایمان اورژانسی ممکن است به مشکل بخورید. همچنین، راه جایگزین دیگری را نیز یادداشت کنید – در مواردی که  در راه کوتاهی که می‌شناسید، مشکلاتی وجود داشته باشد.

۱۳. از قبل در بیمارستان وقت بگیرید

بسیاری از بیمارستان‌ها، گزینه تعیین وقت قبلی برای زایمان را دارند. این کار خوب بوده و از نظر من به نفع همه است. زیرا در روز زایمان، پر کردن فرم‌ها و رسیدن به دیگر کارهای اداری می‌تواند استرس‌زا باشد و کل فرآیند را به تاخیر بیندازد. اما اگر از قبل برای این روز وقت گرفته باشید، خیلی در آن روز منتظر نخواهید شد. از این روش استفاده کنید.

آمادگی برای زایمان ۱۴: خواب خود را کم نکنید

به طور کلی، یک فرد بزرگسال باید ۸-۷ ساعت در شبانه‌روز بخوابد تا بتواند سرحال و پرانرژی بماند. اما زمانی که باردارید، اهمیت استراحت و خواب چند برابر می‌شود. خواب کافی به ویژه برای مراحل بعدی بارداری مهم است زیرا هر چه بیشتر استراحت کنید، در زمان زایمان قدرت بیشتری دارید. برای این کار، توصیه می‌کنند که از اوایل بارداری به پهلوی چپ بخوابید زیرا این کار، ناراحتی در خواب در ماه‌های بعدی بارداری را کم کرده و به سریع‌تر به خواب رفتن‌تان کمک می‌کند.

۱۵. چگونه کودک بزرگ‌تر را برای آن آماده کنید

اگر بارداری اول شماست مشکلی نیست اما اگر یک پسر یا دختر دارید، باید او را برای آن روز آماده کنید. دلیل اصلی آن نیز این است که شما آن‌قدر بزرگ شده‌اید که همه چیز را بفهمید اما این مسئله برای کودک بزرگ‌تان این‌گونه نیست. او همیشه تمام توجه‌ها را داشته اما حالا زمان و توجه کمی را خواهد داشت و ممکن است احساس تنهایی کند. بنابراین باید او را از این مسئله آگاه کنید که او به زودی خواهر یا برادر خواهد داشت و خودش نیز قرار است خواهر یا بردار بزرگ‌تر شود.

اگر همه چیز خوب پیش برود، می‌بینید که فرزند بزرگ‌تان همه چیز را با خوشحالی می‌پذیرد و شما می‌توانید بارداری و ماه‌های اولیه مراقبت از نوزاد را به خوبی پشت سر بگذارید. بیمارستان‌های زیادی هستند که کلاس‌های خواهر و برادر دارند که در آن‌ها بچه‌های بزرگ‌تر چیزهایی درباره نوزادان، چرا گریه می‌کنند، نحوه مراقبت از آن‌ها و غیره را یاد می‌گیرند. بنابران، کودک خود را به این کلاس‌ها ببرید زیرا فقط شما نیستید که باید آماده شوید بلکه فرزند بزرگ‌تر شما نیز باید برای این تغییر آماده شود.

۱۶. نظم، مهم‌ترین چیز است

علاوه بر چیزهایی که در بالا گفته شد، بهترین و حیاتی‌ترین راه برای آماده کردن خودتان و جسم‌تان برای زایمان، منظم بودن در دوران بارداری است و این همه چیز را در برمی‌گیرد.

به عنوان یک مادر، باید مسئولیت‌ها و وظایف زیادی را بر عهده بگیرید و این را باید از همان ابتدا آغاز کنید. سبک زندگی ناسالم مانند سیگار کشیدن، الکل، فعالیت‌های نیمه شبانه، خوردن غذاهای ناسالم و غیره را کنار گذاشته و زندگی آرام و منظمی را آغاز کنید. مراقب کارهایی که انجام می‌دهید باشید زیرا یک قدم اشتباه می‌تواند زندگی موجود درون شما را به خطر بیندازد.

خلاصه

فرآیند مادر شدن اصلا آسان نیست و این ۹ ماه واقعا چالش‌برانگیز هستند. اما من مادرانی را دیدم که بارداری خود را با خوشحالی تمام پذیرفته‌اند. چگونه؟ آیا آن‌ها اذیت نمی‌شوند؟ خوب البته که می‌شوند. ممکن است برخی‌ها از نظر جسمی قوی‌تر باشند و با مشکلات کمتری مواجه شوند اما این مسئله، آن‌ها را در برابر ناراحتی‌های بارداری کاملا مصون نمی‌کند. به طور کلی، احساسات کاملا مشابه هستند

منظور من این است که همه چیز در ذهن شماست. اگر تمام مدت نگران و مضطرب هستید که چه اتفاقی برای‌تان می‌افتد، با مشکلات متعدد روبه‌رو می‌شوید. اما اگر اطمینان دارید که هر اتفاقی هم بیفتد، حال‌تان خوب خواهد بود، می‌توانید راحت‌تر با مسائل مواجه شوید و آن‌ها را به راحتی پشت سر بگذارید.

مثبت باشید

در این مقاله در مورد چند روش آسان آمادگی برای زایمان صحبت کردم. همه این روش‌ها مهم هستند و باید آن‌ها را درست دنبال کنید. به یاد داشته باشید که همیشه باید فعال باشید و اطراف خود را شاد نگه دارید. محیط اطراف‌تان باید مثبت باشد چرا که باعث بالا رفتن روحیه شما می‌شود.

علاوه بر این، شما باید آموزش ببینید زیرا بی‌توجهی معمولا باعث ترس می‌شود و اگر از مراحل بارداری، مشکلات آن یا مشکلات زایمان به خوبی آگاه باشید، بهتر از پس آن‌ها برمی‌آیید. در واقع، نه تنها شما بلکه اعضاء خانواده شما به ویژه همسرتان باید درمورد این مسائل آگاهی داشته باشد تا در مواقع ضروری بتواند موقعیت را کنترل کند.

به برنامه زندگی سالم پایبند باشید

منظم بودن در دوران بارداری بسیار مهم است. می‌توانید آزاد باشید اما محدودیت‌های خود را نیز بدانید. یک برنامه درست داشته باشید که شامل ورزش، خوردن در زمان درست، داشتن استراحت کافی و ترک عادت سبک زندگی ناسالم شود.

مادر بودن با مسئولیت‌های زیادی همراه است و شما باید از همان ابتدا مسئول باشید تا مادر خوبی شوید. همیشه به خاطر داشته باشید که اگر در دوران بارداری بی‌توجه باشید، این مسئله بر آینده کودک شما تاثیر می‌گذارد. بنابراین سعی کنید زندگی منظمی داشته باشید و این نکات ساده را دنبال کنید تا خود و جسم‌تان را برای زایمان آماده کنید. به هر حال، در مورد پیش آمدن مشکل، باید با پزشک مشورت کنید.

آیا باردار هستید؟ آیا از فرآیند بارداری و به دنیا آوردن نوزاد می‌ترسید؟ نگران نباشید. دستوراتی که پزشک می‌دهد را انجام دهید و نکات بالا را رعایت کنید تا خودتان و جسم‌تان برای زایمان آماده باشد.

از نظر شما چه کار دیگری می‌توان برای آمادگی برای زایمان انجام داد؟

نوشته‌های مرتبط