مراقبت از ریش و سبیل: 20 راه حل مشکلات ریش بلند آقایان مثل خشکی، خارش،ریزش و شوره

چیزی به اسم «ریش بی‌عیب» وجود ندارد. ما بدترین منتقد خودمان هستیم، در نتیجه همیشه از ریش‌تان عیب و «ایرادی» خواهید گرفت. اما این اشکالی ندارد. این کار شما را فروتن نگه می‌دارد، و شما را تشویق می‌کند به اطرافیان‌تان دلگرمی بدهید که آن‌ها هم موی صورت‌شان را بلند کنند. ممکن است شما قادر نباشید مشکلی را که پیش می‌آید حل کنید، اما ما قطعا می‌توانیم در حل بعضی از مشکلات ریش بلند به شما کمک کنیم. با ما در این مقاله کامل مراقبت از ریش و سبیل همراه باشید، چون قرار است به روش های درمان خارش ریش، شوره‌ ریش، ریش ریش یا کچلی ریش، موخوره ریش، و … بپردازیم.

مراقبت از ریش و سبیل

بخش اعظم ماجرا به نحوه‌ی رفتار شما در مراقبت از ریش و سبیل تان و محصولاتی که استفاده می‌کنید بر می‌گردد. اگر در مورد ظاهر فیزیکی‌تان شک دارید، و می‌خواهید در این زمینه کاری انجام بدهید، پس شاید بتوانید سبک‌هایی را پیدا کنید که مناسب ریش به دردنخورتان باشد. مسئله‌ای وجود دارد، مشکل یک ریش دچار کچلی یا ریشی که فقط در بعضی جاها پر و انبوه می‌روید، را در کوتاه مدت، می‌توانید حل کنید. شما می‌توانید با استفاده از قسمت‌هایی که پرپشت هستند سایر قسمت‌ها را بپوشانید. اگر سبیل پری دارید، آن را بلند نگه دارید و ریش‌تان را کوتاه کنید. قسمت‌هایی از ریش‌تان را بلند کنید که نقاط پرپشت محسوب می‌شوند، و از بلند کردن قسمت‌هایی که کم پشت است پرهیز کنید.

با ریش بلند چگونه زندگی کنیم

همه چیز فقط به پروسه‌ی رشد مربوط نمی‌شود. شما باید بعد از آن که ریش‌تان رشد کرد از آن مراقبت کنید. بنابراین، حالا به اندازه‌ی دلخواه‌تان بلند شده است یا به آن نزدیک شده است، یا ممکن است کمی کنترل کردن آن سخت شده باشد و دست و پاگیر شده باشد. نترسید، کمک‌ها و توصیه‌های فراوانی وجود دارند که زندگی را برای شما که ریش گذاشته‌اید آسان می‌کنند. به هر حال، هیچ کس دلش نمی‌خواهد ریش بگذارد و بعد برای این که مثلا موقع غذا خوردن جلوی دهانش را گرفته است آن را از ته بتراشد.

رسیدن به رشد نهایی

به موی دست یا پای‌تان فکر کنید. اگر قرار باشد آن‌ها را بتراشید، دوباره در می‌آیند، اما بعد از مدت مشخصی رشدشان متوقف می‌شود. این زمانی است که شما به رشد نهایی رسیده‌اید. در مورد ریش، بخش‌های مختلف صورت در مراحل مختلفی از رشد به حد نهایی می‌رسند. به عنوان مثال خط ریش‌ها معمولا سریع‌تر از نواحی اطراف و پایین چانه به حد نهایی رشد می‌رسند. به همین دلیل است که وقتی به ریش‌تان دست نزنید و بگذارید بلند شود شکل بیضی مانندی به خود می‌گیرد. سبیل‌تان هم زودتر از ریش‌تان به حد نهایی رشد خواهد رسید. این بالاخص در مورد بخش میانی سبیل صدق می‌کند.

در ادامه برخی از رایج ترین مشکلات ریش بلند آقایان و همچنین روش درمان آنها را با هم مرور میکنیم.

رفع خارش ریش

۱. شتشوی ریش با محصولات مخصوص موی صورت

برنامه‌ی روتین هیدراته کردن شما معمولا با استفاده از محصولات مخصوص صورت و ریش آغاز می‌شود و نه محصولات طراحی شده برای پوست سر. پوست سر حدودا ۱۰۰ هزار فولیکول مو دارد و پوست صورت فقط حدود ۳۰ هزار. عمل شستن ریش ملایم‌تر خواهد بود و کمتر احتمال دارد باعث خشکی پوست صورت‌تان بشود. علاوه بر آن، با استفاده از نرم کننده‌ی ریش به جای نرم کننده‌ی مو از محصولی استفاده خواهید کرد که عاری از سیلیکون است و در گذر زمان رسوب نخواهد کرد. رسوب و انباشته شدن سیلیکون روی ریش‌تان می‌تواند باعث کندی رشد ریش شما و همچنین پوسته پوسته شدن سیلیکون شود.

۲. استفاده از روغن ریش بعد از حمام

وقتی از زیر دوش حمام بیرون می‌آیید حتما دلتان می‌خواهد برنامه‌ی روتین مراقبتی معمول ریش‌تان را انجام بدهید که باید شامل استفاده از روغن ریش باشد. این کار باعث مرطوب ماندن ریش و پوست شما می‌شود، در نتیجه موهای جدیدی روی صورت‌تان می‌روید و موها برای شکافتن پوست‌تان و جوانه زدن به تلاش و تقلا نیازی نخواهند داشت. هرچه کار آن‌ها برای بیرون زدن از پوست سخت‌تر باشد خارش و اذیت شدن شما بیشتر خواهد بود. استفاده‌ از آن یکی دو بار در روز مناسب و خوب است. کار اصلی که روغن ریش انجام می‌دهد نرم کردن موی ریش است. در نتیجه، ریش‌تان سالم‌تر، نرم‌تر، و پوست‌تان کمتر خشک خواهد بود. فرایند استفاده از آن نیز حائز اهمیت است. رساندن روغن ریش به سطح پوست بهترین نتایج را برای شما به همراه خواهد داشت.

برای دستیابی به توضیحات کامل درباره‌ی استفاده از روغن ریش به شدت تماشای این ویدیو را به شما پیشنهاد می‌کنم.

۳. استفاده از  تیغ ریش‌تراشی به جای ریش‌تراش‌های برقی

فقط به خاطر این که ریش گذاشته‌اید به معنی آن نیست که باید چیزهای تیز را دور بیندازید. اول از همه اینکه ممکن است با پرت کردن و دور انداختن آن‌ها بزنید چشم کسی را در بیاورید! تیغ‌ها یا وسایل اصلاح حتی بعد از آنکه به هدف ریش گذاشتن‌تان دست پیدا کرده باشید نیز مفید هستند. از آن‌ها می‌توان برای اصلاح خط گونه‌ها، زدن موی گردن، یا باریک کردن کناره‌های ریش‌تان در صورتی که به کنترل کار با دست خود اطمینان دارید استفاده کرد. ابزاری که استفاده می‌کنید می‌تواند بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید مهم باشد.

فرق ماجرا ممکن است در حد میکروسکوپی باشد اما ریش‌تراش‌های برقی و تیغ‌ها موهای شما را به شیوه‌های کاملا متفاوتی می‌تراشند. یک ریش‌تراش برقی در نهایت موهایی روی صورت شما باقی می‌گذارد که انتهایی تیز دارند، که همین می‌تواند به حساسیت و خارش زیادی منجر شود. همچنین می‌تواند باعث موخوره شود. چون جدا شدن مو خیلی تیز اتفاق می‌افتد، موهای شما را از هم می‌شکافت و همین امر به موخوره‌ی بیشتر منجر می‌شود. در صورتی که وقتی با تیغ ریش خود را اصلاح می‌کنید، انتهای موها را به صورت ناهموار و غیر تیز در می‌آورد که می‌تواند رشد طبیعی‌تر فولیکول‌های موی‌تان را تقویت کند.

 ۱۰ نکته درباره علت خارش ریش و روش درمان آن

درمان موخوره ریش

همانطور که گفتیم موخوره زمانی به وجود می‌آید که فولیکول‌های مو بیش از حد زبر یا شکننده می‌شوند، و انتهای آن‌ها ساییده و در نتیجه شکافته خواهد شد. هزار و یک دلیل برای رخداد این اتفاق وجود دارد.  اساسا، علت اصلی کمبود رطوبت در فولیکول‌های ریش‌تان است!

۱. استفاده از روغن ریش

یکی از دلایل اصلی موخوره ریش کمبود چربی سبوم است، که چربی طبیعی تولید شده توسط غدد موجود در بدن است. این غدد می‌توانند بسیار بزرگ باشند و هر روز مقدار یکسانی تولید کنند. هر فردی متفاوت است، اما در بعضی اوقات، ریش‌تان آنقدر بلند می‌شود که سبوم کافی برای پوشش همه‌ی آن وجود نخواهد داشت. این باعث می‌شود آن ماده‌های مغذی شیرین به نوک موهای شما نخواهد رسید. برای کمک به حل این مشکل، می‌توانید از روغن ریش استفاده کنید تا تمام ریش‌تان را مرطوب نگه دارید و در واقع آن کاری را که بدن‌تان قصد داشته است انجام دهد تکمیل کنید.

۲. دوری از مواد شوینده و آرایشی نامناسب

دلیل دیگر می‌تواند آن باشد که سعی می‌کنید ریش‌تان را رنگ کنید. مواد شیمیایی موجود در رنگ موها فولیکول‌ها و پوست‌تان را خشک می‌کنند. استفاده‌ی مکرر از آن می‌تواند آسیب بسیار زیادی به ریش‌تان بزند. اما این به معنی آن نیست که نمی‌توانید ریش‌تان را رنگ کنید. این فقط به معنی آن است که هر بار این کار را انجام می‌دهید حسابی دقت کنید، و بر اساس یک برنامه‌ی منظم آن را انجام دهید. همچنین نباید از شامپویی که مخصوص موی سر است برای ریش‌تان نیز استفاده کنید. آن‌ها مواد تشکیل دهنده‌ی یکسانی ندارند و این می‌تواند به ریش‌تان نیز آسیب بزند.

۳. دوری از برس های سفت و خشن

همانطور که در بالا اشاره کردیم برای جلوگیری از موخوره ریش مردان می‌توانند از روغن ریش یا کرم هایی برای مرطوب کردن و نرم کردن موهای صورت خود استفاده کنند، همچنین باید از شستشوی بیش از حد یا استفاده از شامپوهای نامناسب خودداری کنند. اما نکته مهمتر در این بخش این است که باید از برس‌های نرم برای اصلاح ریش استفاده کنند.

۴. کوتاه کردن انتهای ریش

کوتاه کردن منظم انتهای ریش که به سرعت به دو شاخه شدن منتهی میشود نیز می تواند به جلوگیری از موخوره کمک کند. هرچقدر زود به زود انتهای ریش های خود را کوتاه کنید حتی به اندازه یک میلیمتر به جلوگیری از وز شدن و نابود شدن ریش های خود کمک میکنید.

خوشبختانه این روزها برای هر مشکلی درمان های عالی و خانگی وجود دارد و در این ویدیو کاربردی هم می توانید روش درمان موخوره آقایان را ببینید و استفاده کنید.

۹ نکته درباره دلایل موخوره ریش و روش درمان آن

درمان شوره ریش

رپورتاژ

چگونه از دست مشکل شوره‌ ریش خلاص شویم

۱. استفاده از روغن مناسب
برای درمان شوره ریش پس از شستشوی صورت از یک روغن مناسب و سازگار با پوست صورت تان استفاده کنید. روغن درخت چای در مبارزه با قارچ ها و از بین بردن شوره یک درمان طبیعی عالی است. مالش ریش و پوست زیر ریش با روغن چای موجب می شود تا خشکی موهای ریش هم برطرف شود.

۲. پاکسازی پوست از سلول های مرده

همانطور که در بالا اشاره کردیم بیشتر مواقع شوره‌ی ریش به خاطر وجود ریزجاندارانی به نام قارچ مالاسزیای به وجود می‌آید و از چربی طبیعی که پوست‌تان تولید می‌کند تغذیه می‌کند. به آن چربی‌ها سبوم می‌گویند. مالاسزیا چربی را به اسید اولئیک تجزیه می‌کند و بعضی از آدم‌ها نسبت به این اسید حساسیت دارند. این آدم‌ها حساسیتی دارند که باعث تولید سلول‌های پوستی با سرعت بیشتری می‌شوند و این تولید بیش از حد سلول‌های پوستی همان چیزی است که باعث شوره می‌شود. بله، شوره داشتن ریش عذاب آور است، اما این مشکلی کاملا رایج است.

برای کمک به پاکسازی این پوسته‌های اضافی و کثیفی‌ها باید لایه برداری کنید. چند راه متفاوت برای لایه برداری وجود دارد – از روش‌های فیزیکی گرفته تا روش‌های شیمیایی.

۳. لایه برداری فیزیکی

لایه بردار فیزیکی چیزی شبیه یک برس موی فرچه ای است که موهای کوتاه و به هم پیوسته دارد و می تواند به لایه برداری پوست صورت کمک کند.

۴. لایه برداری شیمایی

لایه بردار شیمیایی از موادی مانند اسید گلیکولیک یا اسید لاکتیک برای شل کردن چسبندگی پوست‌ های مرده استفاده می‌کند. همچنین می‌توانید قبل از دوش گرفتن (یا وقتی در زیر دوش هستید) لایه برداری کنید. نکته‌ی کلیدی در مورد لایه‌برداری آن است که باید با پوست‌تان ملایم برخورد کنید. قرار نیست آنقدر پوست‌تان را بسابید که قرمز شود. اجازه بدهید محصولات بهداشتی این کار را با ملایمت برای شما انجام بدهند.

۱۰ نکته درباره علت شوره ریش و روش درمان آن

درمان ریزش ریش

برای بعضی‌ها، روزی که تصمیم می‌گیرند ریش بگذارند، با شروع رویش یک موی پر و انبوه مردانه روی صورت‌شان ریزش ریش هم آغاز میشود. و برای بعضی دیگر، این فرایند تا حدودی دلسرد کننده است. موهای کم پشت و سفت، و مناطق کچلی بدون مو می‌توانند مثل پتک توی سر یک مرد ریشو کوبیده شوند، اما ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم که داشتن یک ریش مبتلا به کچلی یا با ریزش سکه ای به معنی آن نیست که راهی برای آن وجود ندارد که بتوانید کاری کنید که پرتر، پر پشت‌تر، و خفن‌تر به نظر برسد.

۱. ریش بلندتر، پرپشت تر

اول از همه، کمی روی آن وقت بگذارید. بعضی از آقایان یک ماه از با تیغ زدن موهای صورت‌شان اجتناب می‌کنند و اجازه می‌دهند ریش‌شان بلند شود اما وقتی به کم پشتی و پراکندگی موهای آن پی می‌برند، این موضوع به از دست دادن امیدشان و نهایتا تراشیدن ریش منجر می‌شود. اما واقعیت آن است که زمان بهترین درمان است. اگر بتوانید با آن ادامه بدهید، بعد از چهار تا پنج ماه، بارها شاهد آن خواهید بود که ریش‌تان شروع می‌کند به پرتر و پر پشت‌تر به نظر رسیدن. شما حتی می‌توانید از موهای بلندتر برای پوشاندن نواحی خالی استفاده کنید فقط کافی است آن را به سمت قسمتی که دچار کم پشتی مو است شانه کنید.

معمولا بعد از تنها یک ماه از ریش گذاشتن، آه و ناله‌ی شکایت بسیاری از مردهایی که کچلی ریش دارند بلند می‌شود. خب، همه‌ی ما دید اشتباه را نسبت به شکوه و جبروت ظاهر ریش خود بعد از ۴ هفته استفاده نکردن از تیغ داریم، اما در واقعیت، ریش از آنچه شما فکر می‌کنید مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا پر و کامل شود. فقط به خاطر اینکه ریش‌تان بعد از چند هفته هنوز کامل نشده است به معنی آن نیست که دو ماه بعد هم وضع به همین منوال باشد و همه متوجه آن بشوند. خاصیت ریش این است: هرچه بلندتر می‌شود، پرتر و مرتب‌تر به نظر می‌رسد. قصدمان این نیست بگوییم فرایند ریش گذاشتن گاهی با لحظات ناخوشایند همراه نخواهد بود، اما اگر بتوانید آن لحظات را تحت کنترل خود در آورید و بگذارید ریش‌تان کار خودش را بکند، بعد از مدت زمانی کمتر از آنچه انتظارش را دارید – فقط طی چند هفته – موی صورت‌تان پرتر و پر پشت‌تر به نظر خواهد رسید، البته بسته به این که ریش‌تان چقدر کچلی دارد.

۲. داشتن یک رژیم غذایی سالم

خوردن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از ویتامین ها و مواد معدنی می تواند به رشد موهای سالم از جمله موهای ریش کمک کند. روی مصرف غذاهایی که سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین B12 هستند تمرکز کنید.

۳. استفاده از روغن‌های معطر

برخی از روغن‌های معطر مانند نعناع، رزماری و اسطوخودوس ممکن است در صورت استفاده موضعی در ناحیه ریش به رشد مو کمک کنند. چند قطره از اسانس را با یک روغن دیگر مانند روغن نارگیل یا جوجوبا مخلوط کنید و روی ناحیه ریش ماساژ دهید.

۴. ورزش

ورزش منظم می تواند به بهبود گردش خون و تحریک رشد مو کمک کند. هر روز حداقل ۳۰ دقیقه ورزش متوسط را هدف قرار دهید.

۵. کاهش استرس

استرس می تواند به از دست دادن ریش کمک کند، بنابراین یافتن راه هایی برای کاهش سطح استرس ممکن است به رشد سالم ریش کمک کند. مدیتیشن، یوگا یا سایر تکنیک های آرامش بخشی را امتحان کنید.

۶. مکمل های بیوتین

بیوتین یک ویتامین B است که برای رشد موی سالم ضروری است. مصرف مکمل های بیوتین ممکن است به رشد ریش کمک کند.

۷. روغن کرچک

روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب و ویتامین E است که می تواند به تغذیه فولیکول های مو و رشد سالم ریش کمک کند. قبل از خواب مقدار کمی روغن کرچک را روی ناحیه ریش ماساژ دهید و صبح آن را بشویید.

ما به این مسئله واقف هستیم که مواردی وجود دارد که در آن کچلی هرگز جبران نخواهد شد. اما، این به معنی آن نیست که شما باید به تراشیدن کامل موهای صورت‌تان تن در بدهید. هرچند ما این را به همه توصیه نمی‌کنیم، اما بهترین راه مبارزه با کچلی ریش همیشگی این است که موی صورت‌تان را کوتاه‌تر نگه دارید، در حد چیزی شبیه ته‌ریش. درست مثل طاسی، این کچلی ریش هم وقتی که موهای صورت‌تان را کوتاه نگه دارید کم‌تر به چشم خواهد آمد.

توجه به این نکته مهم است که اثربخشی این درمان ها ممکن است بسته به فرد و علت اصلی ریزش ریش آنها متفاوت باشد. همیشه بهتر است قبل از شروع درمان جدید برای ریزش ریش با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

۱۳ مهمترین علل و راه درمان خانگی کچلی ریش و سبیل

نوشته‌های مرتبط