درمان ریزش ریش: 13 مهمترین علل و راه درمان خانگی کچلی ریش و سبیل

بگذارید تا اینجا هستید خیالتان را راحت کنم، ریزش ریش و سبیل مسئله‌ای کاملا عادی است. هر روز و در تمام طول سال موهای ما از فرق سر تا نوک انگشتان پا می‌ریزد. موی ریش بسیار زبرتر و ضخیم‌تر است، در نتیجه‌ راحت‌تر آن را روی بالش یا متکای خود مشاهده خواهید کرد. نیازی نیست ریشتان را از ته بزنید. در این نوشتار با ما همراه باشید تا علاوه بر اینکه نکات مهمی درباره درمان ریزش ریش برای شما میگوییم از علائم و علل ریزش یا کچلی یا ریزش سکه ای ریش و سبیل هم نکات مهمی بگوییم.

آنچه می‌توانید برای جلوگیری از تسریع آن انجام دهید کاهش میزان زمانی است که صرف شانه کردن یا برس کشیدن ریش‌تان می‌کنید. حتما از شانه یا برس باکیفیتی استفاده کنید که به موهای‌تان گیر نکند و آن‌ها را از جا نکند! در مورد ریش‌تان زیاد سخت نگیرید. همیشه نباید به آن دست بزنید، آن را بگیرید و بکشید، برس بکشید یا شانه‌اش کنید. بگذارید نفس بکشد. ملحفه‌ها و روبالشتی‌های کتان نیز می‌توانند یکی از دلایل حساسیت و سایش و کشیده شدن ریش‌تان باشد، پس شاید بهتر باشد به داشتن ملحفه‌هایی از جنس ساتن فکر کنید. آن‌ها بسیار نرم‌تر هستند و کمتر احتمال دارد باعث ریزش موی ریش‌تان بشوند.

دلایل ریزش ریش و سبیل

۱. ژنتیک: درست مانند ریزش مو در پوست سر، ژنتیک می تواند در ریزش و کچلی ریش هم نقش داشته باشد. برخی از مردان ممکن است به سادگی مستعد داشتن ریش های کچلی شده یا نازک باشند.

۲. هورمون ها: تستوسترون نقش کلیدی در رشد موهای صورت دارد. با افزایش سن، سطح تستوسترون مردان ممکن است کاهش یابد، که می تواند منجر به نازک شدن ریش شود.

۳. کمبود مواد مغذی: کمبود برخی از مواد مغذی مانند بیوتین، روی و ویتامین D نیز می تواند به طاسی ریش کمک کند.

۴. بیماری های پوستی: بیماری های پوستی مانند آلوپسی باربا که یک اختلال خود ایمنی است که باعث ریزش مو در ناحیه ریش می شود نیز می تواند باعث ایجاد ریزش موی صورت شود.

۵. استرس: استرس مزمن می تواند تعادل هورمونی بدن را مختل کند و منجر به ریزش ریش شود.

۶. عادات نظافت: نظافت بیش از حد یا استفاده از محصولات آرایشی خشک و آلرژیک می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و منجر به ریزش ریش شود.

درمان ریزش ریش

برای بعضی‌ها، روزی که تصمیم می‌گیرند ریش بگذارند، با شروع رویش یک موی پر و انبوه مردانه روی صورت‌شان ریزش ریش هم آغاز میشود. و برای بعضی دیگر، این فرایند تا حدودی دلسرد کننده است. موهای کم پشت و سفت، و مناطق کچلی بدون مو می‌توانند مثل پتک توی سر یک مرد ریشو کوبیده شوند، اما ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم که داشتن یک ریش مبتلا به کچلی یا با ریزش سکه ای به معنی آن نیست که راهی برای آن وجود ندارد که بتوانید کاری کنید که پرتر، پر پشت‌تر، و خفن‌تر به نظر برسد.

۱. ریش بلندتر، پرپشت تر

اول از همه، کمی روی آن وقت بگذارید. بعضی از آقایان یک ماه از با تیغ زدن موهای صورت‌شان اجتناب می‌کنند و اجازه می‌دهند ریش‌شان بلند شود اما وقتی به کم پشتی و پراکندگی موهای آن پی می‌برند، این موضوع به از دست دادن امیدشان و نهایتا تراشیدن ریش منجر می‌شود. اما واقعیت آن است که زمان بهترین درمان است. اگر بتوانید با آن ادامه بدهید، بعد از چهار تا پنج ماه، بارها شاهد آن خواهید بود که ریش‌تان شروع می‌کند به پرتر و پر پشت‌تر به نظر رسیدن. شما حتی می‌توانید از موهای بلندتر برای پوشاندن نواحی خالی استفاده کنید فقط کافی است آن را به سمت قسمتی که دچار کم پشتی مو است شانه کنید.

معمولا بعد از تنها یک ماه از ریش گذاشتن، آه و ناله‌ی شکایت بسیاری از مردهایی که کچلی ریش دارند بلند می‌شود. خب، همه‌ی ما دید اشتباه را نسبت به شکوه و جبروت ظاهر ریش خود بعد از ۴ هفته استفاده نکردن از تیغ داریم، اما در واقعیت، ریش از آنچه شما فکر می‌کنید مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا پر و کامل شود. فقط به خاطر اینکه ریش‌تان بعد از چند هفته هنوز کامل نشده است به معنی آن نیست که دو ماه بعد هم وضع به همین منوال باشد و همه متوجه آن بشوند. خاصیت ریش این است: هرچه بلندتر می‌شود، پرتر و مرتب‌تر به نظر می‌رسد. قصدمان این نیست بگوییم فرایند ریش گذاشتن گاهی با لحظات ناخوشایند همراه نخواهد بود، اما اگر بتوانید آن لحظات را تحت کنترل خود در آورید و بگذارید ریش‌تان کار خودش را بکند، بعد از مدت زمانی کمتر از آنچه انتظارش را دارید – فقط طی چند هفته – موی صورت‌تان پرتر و پر پشت‌تر به نظر خواهد رسید، البته بسته به این که ریش‌تان چقدر کچلی دارد.

۲. داشتن یک رژیم غذایی سالم

خوردن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از ویتامین ها و مواد معدنی می تواند به رشد موهای سالم از جمله موهای ریش کمک کند. روی مصرف غذاهایی که سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین B12 هستند تمرکز کنید.

رپورتاژ

۳. استفاده از روغن‌های معطر

برخی از روغن‌های معطر مانند نعناع، رزماری و اسطوخودوس ممکن است در صورت استفاده موضعی در ناحیه ریش به رشد مو کمک کنند. چند قطره از اسانس را با یک روغن دیگر مانند روغن نارگیل یا جوجوبا مخلوط کنید و روی ناحیه ریش ماساژ دهید.

۴. ورزش

ورزش منظم می تواند به بهبود گردش خون و تحریک رشد مو کمک کند. هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش متوسط را هدف قرار دهید.

۵. کاهش استرس

استرس می تواند به از دست دادن ریش کمک کند، بنابراین یافتن راه هایی برای کاهش سطح استرس ممکن است به رشد سالم ریش کمک کند. مدیتیشن، یوگا یا سایر تکنیک های آرامش بخشی را امتحان کنید.

۶. مکمل های بیوتین

بیوتین یک ویتامین B است که برای رشد موی سالم ضروری است. مصرف مکمل های بیوتین ممکن است به رشد ریش کمک کند.

۷. روغن کرچک

روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب و ویتامین E است که می تواند به تغذیه فولیکول های مو و رشد سالم ریش کمک کند. قبل از خواب مقدار کمی روغن کرچک را روی ناحیه ریش ماساژ دهید و صبح آن را بشویید.

ما به این مسئله واقف هستیم که مواردی وجود دارد که در آن کچلی هرگز جبران نخواهد شد. اما، این به معنی آن نیست که شما باید به تراشیدن کامل موهای صورت‌تان تن در بدهید. هرچند ما این را به همه توصیه نمی‌کنیم، اما بهترین راه مبارزه با کچلی ریش همیشگی این است که موی صورت‌تان را کوتاه‌تر نگه دارید، در حد چیزی شبیه ته‌ریش. درست مثل طاسی، این کچلی ریش هم وقتی که موهای صورت‌تان را کوتاه نگه دارید کم‌تر به چشم خواهد آمد.

توجه به این نکته مهم است که اثربخشی این درمان ها ممکن است بسته به فرد و علت اصلی ریزش ریش آنها متفاوت باشد. همیشه بهتر است قبل از شروع درمان جدید برای ریزش ریش با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشند

درمان شوره ریش: ۱۰ نکته درباره علت شوره ریش و روش درمان آن

درمان موخوره ریش: ۹ نکته درباره دلایل موخوره ریش و روش درمان آن

رفع خارش ریش: ۱۰ نکته درباره علت خارش ریش و روش درمان آن

نوشته‌های مرتبط