درمان شوره ریش: 10 نکته درباره علت شوره ریش و روش درمان آن

در طول زندگی ممکن از موهای سر شما دچار شوره شود و خب طبیعی است که ریش و سبیل شما هم شور بزند. علت شوره ریش هرچیزی که باشد با روش های خانگی قابل درمان است. پس در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا علاوه بر این که علل شوره ریش را بررسی میکنیم به روش درمان شوره ریش هم بپردازیم.

علت شوره ریش

۱. خشکی پوست صورت: هنگامی که پوست زیر ریش خشک می شود، پوسته پوسته شده و خارش پیدا میکند و منجر به شوره می شود.

۲. درماتیت سبورئیک: این یک بیماری شایع پوستی است که می تواند ناحیه ریش را تحت تاثیر قرار دهد و باعث قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن و در نهایت شوره ریش و پوست صورت شود.

۳. مالاسزیا: این نوعی قارچ شبیه مخمر است که می تواند روی پوست و فولیکول های مو رشد کند و منجر به شوره ریش شود. وجود این مشکل قارچی رایج ترین دلیل شوره در موی سر و صورت است.

۴. درماتیت تماسی: این یک نوع واکنش آلرژیک یا حساسیت پوستی است که می تواند در تماس پوست با یک محرک یا آلرژن، مانند روغن های خاص ریش یا محصولات آرایشی یا برخی شوینده ها رخ دهد.

۵. بهداشت ضعیف: عدم شستشوی منظم ریش می تواند منجر به تجمع سلول های مرده و چربی پوست شود که می تواند به ازدیاد شوره ریش کمک کند.

۶. استرس: استرس همچنین می تواند باعث تحریک یا تشدید شوره در ریش برخی از مردان شود.

توجه به این نکته ضروری است که شوره در ناحیه صورت و ریش می تواند در اثر ترکیبی از این عوامل ایجاد شود. برای پیشگیری و درمان شوره در ناحیه ریش، رعایت بهداشت خوب، استفاده از محصولات آرایشی ملایم و رفع هر گونه بیماری پوستی یا آلرژی زمینه ای مهم است.

درمان شوره ریش

چگونه از دست مشکل شوره‌ ریش خلاص شویم

رپورتاژ

۱. استفاده از روغن مناسب

برای درمان شوره ریش پس از شستشوی صورت از یک روغن مناسب و سازگار با پوست صورت تان استفاده کنید. روغن درخت چای در مبارزه با قارچ ها و از بین بردن شوره یک درمان طبیعی عالی است. مالش ریش و پوست زیر ریش با روغن چای موجب می شود تا خشکی موهای ریش هم برطرف شود.

۲. پاکسازی پوست از سلول های مرده

همانطور که در بالا اشاره کردیم بیشتر مواقع شوره‌ی ریش به خاطر وجود ریزجاندارانی به نام قارچ مالاسزیای به وجود می‌آید و از چربی طبیعی که پوست‌تان تولید می‌کند تغذیه می‌کند. به آن چربی‌ها سبوم می‌گویند. مالاسزیا چربی را به اسید اولئیک تجزیه می‌کند و بعضی از آدم‌ها نسبت به این اسید حساسیت دارند. این آدم‌ها حساسیتی دارند که باعث تولید سلول‌های پوستی با سرعت بیشتری می‌شوند و این تولید بیش از حد سلول‌های پوستی همان چیزی است که باعث شوره می‌شود. بله، شوره داشتن ریش عذاب آور است، اما این مشکلی کاملا رایج است.

برای کمک به پاکسازی این پوسته‌های اضافی و کثیفی‌ها باید لایه برداری کنید. چند راه متفاوت برای لایه برداری وجود دارد – از روش‌های فیزیکی گرفته تا روش‌های شیمیایی.

۳. لایه برداری فیزیکی

لایه بردار فیزیکی چیزی شبیه یک برس موی فرچه ای است که موهای کوتاه و به هم پیوسته دارد و می تواند به لایه برداری پوست صورت کمک کند.

۴. لایه برداری شیمایی

لایه بردار شیمیایی از موادی مانند اسید گلیکولیک یا اسید لاکتیک برای شل کردن چسبندگی پوست‌ های مرده استفاده می‌کند. همچنین می‌توانید قبل از دوش گرفتن (یا وقتی در زیر دوش هستید) لایه برداری کنید. نکته‌ی کلیدی در مورد لایه‌برداری آن است که باید با پوست‌تان ملایم برخورد کنید. قرار نیست آنقدر پوست‌تان را بسابید که قرمز شود. اجازه بدهید محصولات بهداشتی این کار را با ملایمت برای شما انجام بدهند.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشند

درمان موخوره ریش: ۹ نکته درباره دلایل موخوره ریش و روش درمان آن

رفع خارش ریش: ۱۰ نکته درباره علت خارش ریش و روش درمان آن

درمان ریزش ریش: ۱۳ مهمترین علل و راه درمان خانگی کچلی ریش و سبیل

نوشته‌های مرتبط