عنصر وجودی شما چیست؟ شخصیت و نوع انرژی تان را با این عناصر بشناسید

بر اساس افسانه‌های باستانی چین، 5 عنصر وجودی جوهره‌ی هستی را تشکیل داده‌اند. باید بین این 5 عنصر توازن وجود داشته‌باشد تا جهان به خوبی دوام بیابد. از آن‌جا که ما موجوداتی زنده روی این زمین هستیم، خیلی طبیعی است که نتیجه بگیریم ما هم از همین 5 ماده تشکیل شده‌ایم.

اما یک یا دو عنصرِ به خصوص در هر فرد پررنگ‌تر است که در خصوصیات و روحیات او مشهود است. کسانی که در روش‌های درمانی طب باستانی چین مهارت دارند از این عناصر برای تشخیص بیماری و درمان بیماران استفاده می‌کنند.

عنصر وجودی شما چیست؟

۱. چوب: “پیشتاز”

شخصیت:

کسانی که ویژگی‌های شخصیتی چوب را دارند ماجراجویانی مصمم هستند. عزم این افراد آن‌ها را وادار می‌کند برای رسیدن به اهداف‌شان تمام تلاش‌شان را بکنند. این باعث می‌شود این افراد خیلی رقابت‌پذیر باشند. چنین کسانی به دلیل قاطعیت و ذهن منطقی‌شان، وقتی بی‌عدالتی را مشاهده می‌کنند به سختی واکنش نشان می‌دهند. ممکن است دیگران دچار سوءتفاهم شوند و آن‌ها را تندخو، رک و تدافعی قلمداد کنند.

هیجانات:

هیجان غالب بر شخصیت چوب خشم است. معمولا زمانی این اتفاق می‌افتد که چوبی‌ها به خودشان بیش از حد سخت می‌گیرند یا بیش از توان‌شان متعهد می‌شوند. این خشم می‌تواند خودش را در درماندگی و رفتار متغیر نشان دهد، یا دچار استرس و خستگی مفرط می‌شوند.

سلامت:

اندام‌های جسمانی این تیپ شخصیتی کبد و کیسه صفرا است. چوبی‌ها مستعد خواب نامنظم، میگرن، تورم، سردرد، گرفتگی عضلانی، و اختلالات عصبی هستند.

اگر شخصیت چوبی دارید، حتما مراقب خودتان باشید. برای وعده‌های غذایی با آرامش وقت بگذارید و به آرامی بخورید. به اندازه‌ی کافی بخوابید. برای کاهش تنش ورزش کنید. مراقبه و یوگا خیلی مفید خواهدبود. مراقب سلامتی خودتان باشید تا از ماجراجویی‌هایتان لذت ببرید.

۱۰ نوع پا و آن‌چه از شخصیت‌تان می‌گویند

 ۲.آتش: “جادوگر”

شخصیت:

شناسایی افرادی با عنصر وجودی آتش آسان است. وقتی وارد می‌شوند میهمانی شروع می‌شود. این افراد سرشار از انرژی بی‌پایان، و عاشق بودن در جمع هستند. آتش‌ها باید دائم برانگیخته باشند برای همین همیشه از یک تفریح مهیج سراغ تجربه‌ی شگفت‌انگیز بعدی می‌روند. وقتی برانگیخته نباشند رام و عبوس می‌شوند.

هیجانات:

ویژگی بدیهی فردی با شخصیت آتش شادی است. آن‌ها دائم احساس سرخوشی می‌کنند، چون مدام به دنبال لذت هستند. بدون لذت احساس تهی بودن یا حتی وحشت می‌کنند.

سلامت: بسیاری از آتشی‌ها از بی‌خوابی، افسردگی، و اضطراب رنج می‌برند. آن‌ها مستعد مشکلات قلبی مانند تپش قلب یا بیش‌فعالی، یا مسائل گوارشی مربوط به روده‌ی کوچک هستند.

اگر شما یک آتشی هستید، بهتر است تکنیک‌های آرامش گرفتن و مدیریت استرس را یاد بگیرید. چنین افرادی باید از مصرف بیش از حد الکل اجتناب کنند چون کبد را تحریک می‌کند و سبب عدم توازن می‌شود.

۳. خاک: “صلح‌جو”

شخصیت:

رپورتاژ

شخصیت‌های زمینی برای هماهنگی و یک‌پارچگی اهمیت زیادی قائل هستند. آن‌ها همان روح‌های گرم و صمیمی هستند که به همه حس دوست داشته شدن می‌دهند. روابط این آدم‌ها مهم‌ترین اولویت‌شان است و وفاداری و تعهد بی‌پایان دارند. زمینی‌ها با تغییر میانه‌ی خوبی ندارند و به حاشیه‌ی امن گذشته می‌چسبند.

هیجانات:

به‌طور طبیعی هیجان غالب بر یک فرد زمینی هم‌دردی است. هر ذره‌ی انرژی که این افراد دارند برای کمک به دیگران است. زمینی‌ها وقتی عشق‌شان بی‌جواب می‌ماند و جبران نمی‌شود نگران می‌شوند و اطمینان‌شان را نسبت به خودشان و هدف‌شان از دست می‌دهند. این می‌تواند به روابط ناسالم مبتنی به وابستگی، محافظه‌کاری بیش از حد، یا رفتار مخرب از سوی نزدیک‌ترین کسان‌شان شود.

سلامت:

زمینی‌ها معمولا شیرینی دوست دارند و به زیاده‌روی در آن تمایل دارند. این می‌تواند به اضافه وزن و چاقی مفرط منجر شود. ممکن است این افراد بی‌حالی، احتباس مایعات، و دیگر بیماری‌های معده را تجربه کنند. به علاوه درد عضلانی و اختلالات مفاصل نیز در میان آن‌ها شایع است.

اگر شما هم یک زمینی هستید، باید برای پایه‌گذاری روابط سالم حد و مرز تعیین کنید. هم‌چنین این افراد باید گاهی اتکا به خود، ابراز وجود، و آرامش را در تنهایی‌شان پرورش دهند. مراقب پرخوری باشید و فقط گاهی به ندرت زیاده‌روی کنید. هم‌چنین از خوراکی‌هایی که معده‌تان را اذیت می‌کند اجتناب کنید.

۴. فلز: “کیمیاگر”

شخصیت:

افراد با عنصر وجودی فلز اصول خودشان را دارند و با این اصول زندگی می‌کنند. آن‌ها چارچوب داشتن را ترجیح می‌دهند و وابستگی معنوی روشنی دارند. روحیات‌شان آرام و خوددار است.. آن‌ها افرادی قوی و مستقل هستند که استانداردهای بالایی برای خودشان قائل هستند و همشیه آرام و خودرای به نظر می‌رسند.

هیجانات:

نشانه‌ی فلزی‌ها اندوه است. وقتی غمگین هستند منزوی می‌شوند و در روابط‌شان دوری را ترجیح می‌دهند. آن‌ها احساسات‌شان را مخفی می‌کنند و هیجانات‌شان را در درون‌شان نگه می‌دارند. شاید این افراد در نظر دیگران بی‌تفاوت و تند دیده شوند.

سلامت:

ضعف‌های فلزی‌ها در ریه‌ها و روده‌ی بزرگ‌شان بروز می‌کند. ممکن است این افراد از آسم، یبوست، سرماخوردگی مکرر، یا دیگر مشکلات مرتبط با این اندام‌ها رنج ببرند.

اگر شما هم طبعی فلزی دارید، یاد بگیرید چگونه اندوه و ناراحتی‌تان را ابراز کنید و انتقال دهید. بی‌خیال گذشته شوید و چیز جدیدی را امتحان کنید. چیزی پیدا کنید که به آن اشتیاق داشته‌باشید و آن را پیگیری کنید. روابط اجتماعی ایجاد کنید. از دخانیات اجتناب کنید و برای سلامت جسمانی‌تان گاهی پاکسازی روده انجام دهید.

۵. آب: “فیلسوف”

شخصیت:

کسانی که طرز فکرشان آب است از جزئیات زندگی لذت می‌برند. آن‌ها کسانی که هستند که هنگام گوش کردن به موسیقی یا کتاب خواندن نسبت به دنیای اطراف‌شان بی‌توجه می‌شوند. هنر جزیی از وجودشان است و می‌توانند یک شعر، نقاشی، یا مفهوم فلسفی را ساعت‌ها را تحلیل کنند بدون این‌که خسته شوند. آن‌ها در کنار خودکفایی و فروتنی، صریح و بی‌طرف هستند.

هیجانات:

همان‌طور که چشمه‌ها و رودخانه‌ها جاری می‌شود، شخصیت‌های آبی نیز از هیجان غالب‌شان سرجشمه می‌گیرد: ترس. ممکن است آن‌ها خودشان را از آدم‌ها دور کنند و تنهایی را تحمل کنند. شاید گاهی چنان در دنیای خودشان غرق شوند که واقعیت را خشن و زننده ببینند، و مشکوک مردد رفتار کنند.

سلامت:

اعضای بدن وابسته به آب کلیه و مثانه است. ممکن است این آدم‌ها عفونت‌های ادراری، سنگ کلیه، کمردرد، خستگی، و تصلب شراین را تجربه کنند.

اگر شخصیت شما آب است، سعی کنید گشاده‌روتر باشید. شاید در ابتدا احساس آسیب‌پذیری کنید، اما این عادی است. این یعنی شما دارید خودتان را درمان می‌کنید. با کسانی دوست شوید که علایقی مشابه شما دارند و آن‌ها را به دنیای خودتان بیاورید. قهوه و سوءمصرف مواد مخدر کلیه‌ها را ضعیف می‌کند، برای همین تا جایی که می‌توانید از آن‌ها اجتناب کنید.

نوشته‌های مرتبط