یک نگاه ساده در آشنایی با گربه اسکاتیش فولد

اسکاتیش فولد از جمله نژادهای خاص در جمع گربه ‌های خانگی است. این گربه با صورتی شبیه به جغد با چشم ‌هایی درشت و گوش‌ هایی کوتاه و تا خورده شناخته می ‌شود. یک گربه اسکاتیش فولد تمام خصوصیات ماندن در جمع گربه‌ های خاص را دارد. گربه ‌ای باهوش، بازیگوش، چست و چابک و در عین ‌حال آرام و مهربان که خیلی ساده با سبک زندگی صاحبان خودش کنار می ‌آید. اما جدا از بحث خلق ‌و خوی، ظاهر بانمک و تقریباً متفاوت گربه اسکاتیش فولد است که آنها را به یکی از نژادهای محبوب در این ایام تبدیل کرده ‌است.

گربه اسکاتیش فولد

قطعا نگهداری از گربه اسکاتیش فولد برای هر کسی که علاقه به هم ‌نشینی با حیوانات خانگی دارد، جالب است. این گربه حالا در کانون توجه بسیاری از سلبریتی ها هم قرار گرفته ‌است. تا جاییکه به یکی از گربه ‌ها با حضور گسترده در شبکه ‌های اجتماعی تبدیل ‌شده است. البته این نژاد گربه هم به مانند تمام گربه ‌ها شخصیت تا سبک زندگی خاص خودش را دارد. برای شناخت بهتر این گربه تا پی بردن به نکات در نگهداری از گربه اسکاتیش فولد همراه تجارب و دانسته‌ های گروه پت راید هستیم تا ببینیم که در دنیای گربه اسکاتیش فولد چه می ‌گذرد.

گربه اسکاتیش فولد از کجا آمده ‌است؟

در حال ‌حاضر گربه اسکاتیش فولد به یکی از مشهورترین و در عین ‌حال محبوب ‌ترین نژادهای گربه در سراسر جهان تبدیل ‌شده است. اما این گربه کاملاً شناخته ‌شده، قدمت چندان طولانی ندارد. تمام ریشه‌ های تاریخی گربه اسکاتیش فولد به حدود ۵۰ سال پیش در کشور اسکاتلند بر می ‌گردد. جاییکه یک گربه تند و تیز محلی، در انباری از حاشیه شهر داندی اسکاتلند مورد توجه چوپانی خوش‌ ذوق قرار گرفت.

در آن روز چوپان قصه ما با یک گربه که گوش ‌هایی متفاوت داشت، رو به رو شده بود. گوش ‌های این گربه به حالتی تا خورده رو به سمت جلوی سر او خم شده بودند. گوش ‌هایی که فرم چهره ‌ای متفاوت اما زیبا و دلبرا را برای آن گربه تداعی می ‌کردند. همین کشف ناگهانی چوپان، مقدمه ‌ای بود تا یک گربه با تیپ نژادی متفاوت در ظاهری خاص و جذاب در دنیای بزرگ گربه ‌ها متولد شود.

فرم ظاهری فیزیک اندام گربه اسکاتیش فولد

گربه اسکاتیش فولد یک نژاد با اندامی متوسط است. ظاهری از پوشش مویی کوتاه اما پرپشت دارد. در عین ‌حال فرم بدن گربه کاملاً عضلانی است. تا جاییکه حس قدرت‌ طلبی را تداعی می ‌کند. گربه اسکاتیش فولد صاحب دم بلند و گوشتی با فرمی از موهایی برجسته و کوتاه است. لکن این‌ همه به کنار، آنچه گربه اسکاتیش فولد را در میان دیگر گربه ‌ها هر چه برجسته ‌تر کرده است، فرم چهره، خصوصا گوش ‌های خم شده آن است.

گربه اسکاتیش فولد صورتی گرد با چشمانی درشت و برجسته دارد. پوزه کوتاه است و دهانش در پهنای سبیل ‌هایی بلند و جذاب پنهان شده ‌است. در بالای این صورت کاملاً گرد که موهای کوتاهی هم دارد، گوش‌ هایی خم شده با فاصله زیاد از هم حضور دارند. این گوش ‌های خم شده بر اثر یک جهش ژنتیکی به وجود آمده ‌اند. جهشی که حالا به نماد زیبایی و در عین ‌حال ظاهر خاص و متفاوت گربه اسکاتیش فولد انجامیده‌ است. گوش ‌هایی خم شده که در هارمونی صورت گرد گربه، چهره‌ ای جغد مانند را شبیه ‌سازی می‌ کند.

رپورتاژ

گربه اسکاتیش فولد

گربه اسکاتیش فولد در خلق ‌و خوی چگونه است؟

گربه اسکاتیش فولد در تکمیل یک سبک زندگی کاملاً هماهنگ با انسان ‌ها استاد است. کافی است به شور بالای او در تخلیه انرژی فرصتی کافی داده باشید تا آن هم برای شما تبدیل به یک گربه خانگی ملوس و حرف گوش‌ کن شود. گربه اسکاتیش از همراهی با انسان ‌ها لذت می ‌برد و کلا علاقه دارد تا در کنار صاحبان خود وقت ‌گذرانی کند. از طرفی در تلاش مستمر برای جلب توجه است. تا جاییکه با رفتارهای بامزه سعی در راضی نگه ‌داشتن حس و حال صاحبان خود دارد.

گربه اسکاتیش خیلی باهوش است و با همین هوش بالا است که به انواع بازی ‌ها علاقه نشان می ‌دهد. خیلی زود رفتارهای تربیتی را یاد می ‌گیرد و حتی در بسیاری از موارد دیده ‌شده که رفتارهایی تعاملی و البته خود محور داشته ‌است.

البته این‌ طور نیست که در بدو تولد با گربه ‌های گوش تا خرده اسکاتیش فولد مواجه باشید. در دوران تولگی گوش ‌های این نژاد به مانند دیگر گربه‌ ها شکلی کاملاً ایستاده دارد. اما پس‌ از گذشت تقریباً ۳ ماه از زمان تولد است که فرم غضروفی گوش جهش ‌یافته آنها تغییر شکل می‌ دهد تا آن حالت خمیده و جذاب را داشته باشد. البته همه گربه‌ های اسکاتیش به این فرم گوش ‌های خمیده نمی ‌رسند. بسیاری از توله ‌ها حتی در بزرگسالی هم دارای گوش‌ هایی کاملاً کشیده هستند.

گوش ‌های خم شده گربه اسکاتیش فولد حالتی گرد شده دارد و غالباً در یک تا خوردگی برجسته نمایان می ‌شود. اما گاهاً با گربه‌ هایی مواجه هستیم که دو و یا سه تا خوردگی آن هم با فرم ‌هایی کاملاً متفاوت دارند. هر چه میزان تا خوردگی بیشتر باشد، فرم نهایی گوش افتاده ‌تر و به فضای گرد سر نزدیکتر می ‌شود. تا جاییکه گاهاً با گربه ‌هایی که دیگر صورتی کاملاً گرد با گوش‌ هایی کاملاً نشسته بر پهنای سر دارند، مواجه هستیم. بسیاری، این تیپ از گربه اسکاتیش را می‌ پسندند. اما به یاد داشته باشید که این تا خوردن‌ های متوالی برای زندگی طبیعی حیوان چندان مناسب نیست.

نکاتی ساده در نگهداری از گربه اسکاتیش فولد

در نگهداری از گربه اسکاتیش فولد باید مراقبت دائمی از گوش های تا خورده حیوان داشته باشید. این‌ گوش های تا خورده فضایی مناسب برای تجمع آلودگی‌ ها و عوامل بیماری ‌زا است. لذا وقتی از یک گربه اسکاتیش فولد میزبانی می ‌کنید، باید همه ‌روزه گوش ‌های آنها پاک کنید. در حین پاک کردن بهتر است بررسی هر چند ساده ‌ای داشته باشید تا از نبود هر نوع کثیفی، زخم، آلایندگی و یا چرک و عفونت مطمئن شوید.

تمیز نگه ‌داشتن همه ‌روزه چشم ‌های حیوان نیز از نکات کلیدی در نگهداری از گربه اسکاتیش فولد می ‌باشد. انواع نژاد گربه اسکاتیش فولد در تیپ‌ های گوناگون موبلند و موکوتاه هستند. اگر گربه خانگی اسکاتیش فولد صاحب موهای کوتاهی است، شانه زدن ‌های هفتگی کفایت می ‌کند. اما اگر میزبان این گربه ‌ها از تیپ موبلند هستید، باید همه ‌روزه تمام سطح بدن گربه را شانه کشی کنید.

نوشته‌های مرتبط