جاهای دیدنی بلغارستان: 15 بهترین جاذبه های گردشگری بلغارستان

از دیواره‌های پوشیده از کاج رشته‌ کوه‌ بالکان که پایین بیاییم و از دامنه‌ٍی ردوپه بگذریم و رنگ آبی درخشان دریای سیاه را که ببینیم، به بلغارستان می‌رسیم که در چارچوب مرزهای خود همه چیز دارد؛ از سواحلی که آفتاب بر آن‌ها بوسه می‌زند تا روایت‌های تاریخی جذاب، شهرهای پر از میهمانی و ضیافت تا پیست‌های اسکی پوشیده از برف. در این نوشتار، یعنی ۱۵ بهترین جاهای دیدنی بلغارستان به تمامی نقاط اصلی و مهمی که باید در فهرست بازدید هر کسی که به این کشور سفر می‌کند وجود داشته باشد نگاهی می‌اندازیم.

۱. وارنا

وارنا، شهر آفتاب‌گیر محبوب بومیان بلغارستان که در فصل تابستان از صوفیه و پلوودیو بیرون می‌زنند، چیزی بیش از یک شهر تفریحی واقع در کرانه‌ی دریای سیاه است. بله، این شهر با داشتن تاریخی کهن و حیرت انگیز، و معماری ارتدوکسی پر از نقش و نگار (مثل کلیسای مادر خدا)، تاریخ دوستان، فرهنگ دوستان و همچنین آفتاب جویان را به خود جلب می‌کند.

البته، سواحل آن نیز عامل بزرگی به شمار می‌روند، و یکی از شلوغ‌ترین جاهایی است که مسافران را به قدم زدن در حاشیه‌ی دریا می‌کشاند تا از خوردن غذاهای دریایی و خوشگذرانی در بارهای شبانه‌ی لب ساحل لذت ببرند.

۲. ولیکو تارنوو

شهر افسانه‌ای تزارها سربلندانه و مغرور بر لبه‌ی کوه‌پایه‌های رشته‌کوه‌های شمالی بلغارستان خودنمایی می‌کند. این شهر که توسط رودخانه S شکل یانترا به دو قسمت تبدیل می‌شود از تراس‌های سقف‌سفالی ساختمان‌های حاشیه‌ی رود جلوه‌ی دل‌انگیزی دارد.

کوچه‌ پس کوچه‌های سنگفرش شده‌ی زیبا و خانه‌های نیمه‌چوبی این شهر قدیمی نمونه‌های بی‌نظیر چیزی هستند که با عنوان مکتب تارنوو شناخته می‌شود، که همگام با ظهور دومین امپراتوری بلغارستان در قرون وسطی به وجود آمد.

یعنی مسافران در اینجا ترکیبی از زیبایی طبیعت – جنگل‌های مخروطی بکر و وحشی که تمام چشم اندازهای اطراف را پر کرده است – و فرهنگ و تاریخی که در اماکنی مانند قلعه‌ی تزاروس و کلیساهای بیزانسی حیرت‌انگیز به چشم می‌خورد را تجربه خواهند کرد.

۳. صوفیه

صوفیه پایتخت پهناور بلغارستان در واقع چهل‌تکه‌ای به هم دوخته شده از تاریخ و گذشته‌ای این مرز و بوم است. در حاشیه‌های این شهر بناهای یاد بود خشونت‌بار یادگار دوران حکومت شوروی سابق قد برافراشته‌اند.

نزدیکتر به مرکز و آثار خرابه‌های به جا مانده از قلعه‌ی سردیکا، کلیسای رمی‌بیزانسی سنت جورج در سایه‌ی ساختمان‌های استالینی شهرداری قرار گرفته است.

و بعد می‌رسیم به گنبدهای ارتدکسی نمادین و عمارت‌های طلایی که از دور گویی در پای قلعه‌های پوشیده از برف کوه ویتوشا واقع شده‌اند.

این‌ها همه گلچینی از جاذبه‌های این شهر هستند و کم‌تر کسی هست که وقتی به این شهر سفر می‌کند تحت تاثیر قرار نگیرد و مدت اقامتش را تمدید نکند.

۴. ژراونا

دهکده‌ی ژراونا، که ویترینی از تمام چیزهای مربوط به احیای ملی بلغارستان است، تصویری روستایی و خام از یکی از نمادین‌ترین سبک‌های قدیمی معماری این کشور به شمار می‌رود.

خود شهر در دامنه‌ی رشته‌کوه‌های بالکان، و در میان انبوهی از درختان کاج بوسنیایی و افراهای سفید قرار گرفته است، که بیشتر شهرت آن به خاطر حفظ میراث سبک‌های معماری قدیم بلغارستان است.

کلبه‌هایی که در خیابان‌های سنگفرش شده‌ قرار دارند همگی به خوبی مرمت و بازسازی شده اند، و بیش از ۱۵۰ نمونه از نماهای چوب‌کاری شده‌ را در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

در میان تمام ساختمان‌ها، مکان‌هایی مانند خانه‌ی بوردان یوکو و کلیسای سنت نیکلاس بیشترین جمعیت بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کنند در حالی که باقی مردم به سوی پارک روستایی آگوست دوبرومایریتسا راهی می‌شوند که در همان نزدیکی‌ها واقع شده است و در طول سال در آن جشنواره‌های مختلفی برای معرفی و عرضه‌ی لباس‌های سنتی و موسیقی محلی بلغارستان برگزار می‌شود.

۵. بورگاس

بورگاس، یکی از گذرگاه‌های محبوب جنوب بلغارستان، در کرانه‌ی دریای سیاه واقع شده است. در این شهر اکثر فستیوال‌های موسیقی بلغارستان برگزار می‌شود، من جمله فستیوال «روح بورگاس» که هر سال تابستان برگزار می‌شود.

ساحل شمالی محبوب‌ترین زمین پوشیده از شن این شهر است، در عین حال بورگاس چیز دیگری نیز در چنته دارد؛ سه دریاچه‌ی زیبای حیرت‌انگیز که شامل وایا – بهشت پرندگان – در غرب و آب‌های شور دریاچه‌ی آتاناسوسکو در شمال.

۶. صومعه‌ی ریلا

ریلا، احتمالا معروف‌ترین صومعه‌ی ارتدوکسی شرقی در جهان باشد که به نماد ملی بلغارستان تبدیل شده است.

این مکان در سال ۱۹۸۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و به سبب نقش و نگارهایی که از سبک‌های مختلف برگرفته شده و بر سقف و دیوارهای آن خودنمایی می‌کنند بسیار پر بازدید و محبوب است.

همچنین موزه‌ای در خود صومعه واقع شده است که به بازدیدکنندگان کمک می‌کند بیش از ۱.۰۰۰ سال تاریخ را مرور کنند، در حالی که حیاط‌ها و ردیفی از ستون‌های تزئین شده با نقاشی‌های دیواری و تصاویر قرون وسطایی چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند.

۷. بانسکو

بانسکو ارزشمندترین تفرجگاه‌ ورزش‌های زمستانی در کشور بلغارستان است. پیست اسکی معروف آن هر سال بازدیدکنندگان بسیاری را از سرتاسر دنیا به این محل می‌کشاند. پیست‌های اسکی دو قلوی چالین والوگ و شیلیگارنیکا به یکی از محبوب‌ترین و شلوغ‌ترین پیست‌های موجود در کل اروپای شرقی تبدیل شده است.

رپورتاژ

به علاوه می‌توانید در این منطقه از طیف وسیعی از هتل‌های لوکس، بارهای مفرح، دسته‌ّهای موسیقی جاز، مسیرهای پیاده‌روی و رستورانک‌های بلغاری لذت ببرید.

۸. پامپورووُ

شهر پامپورووُ، تفرجگاه کوهستانی محبوبی که با دریای بی‌کرانی از درختان کاج احاطه شده است و در هنگام تغییر فصل تابستان و زمستان رنگی بین سبز و سفید دارد، در رشته‌کوه‌های ردوپه در جنوب بلغارستان و در فاصله‌ی کمی از مرز یونان واقع شده است.

و در حالی که ماه‌های گرمتر در این منطقه یعنی فرصت‌هایی برای پیاده روی در امتداد مسیرهای کوهستانی، اما این در واقع برف است که جمعیت را به آنجا می‌کشاند، جایی که دامنه‌ها (تمام ۳۶ کیلومتر آن‌ها) به روی عموم باز است و اسکی‌بازان مبتدی تا حرفه‌ای می‌توانند از پرداختن به این ورزش حسابی لذت ببرند.

پامپورووُ به سرعت در حال توسعه و گسترش است که این به معنای آن است که قطعا روزی می‌رسد که این تفرجگاه به یکی از مهم‌ترین مناطق دیدنی اروپای شرقی تبدیل خواهد شد.

۹. پارک ملی پیرین

پارک ملی پیرین که مانند یک خاکریز بالکانی بزرگ در مرز بین مقدونیه و یونان واقع شده است دیاری است که مشابه دیگری در اروپا ندارد.

در اوج قله‌ّهای پوشیده از برف  آن مه غلیظی جمع می‌شود، و در عین حال دره‌های آلپی زیر آن پر از ردیف‌هایی از درختان کاج و شاه‌درخت است. در ضمن، تا به امروز گوزن‌ها و خرس‌ها در بیشه‌زارهای آن پرسه می‌زنند، و بز‌های وحشی از پرتگاه‌ّهای پرشیب آن بالا می‌کشند تا در دل صخره‌ها و غارها مامنی برای خود پیدا کنند.

این مکان بهشتی برای اشخاصی است که پیاده‌گردی می‌کنند چرا که می‌توانند از دیدن مناظر اطراف و تماشای قله‌های مرتفع و همچنین رد شدن از کنار ۱۸۶ رودخانه‌ی کوهستانی حسابی لذت ببرند.

۱۰. بلوگرادچیک

شگفتی‌های زمین‌شناختی موجود در این شهر اغلب بازدیدکنندگان و گردشگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یعنی کسانی که از اطراف و اکناف بلغارستان و با گذر از دامنه‌های پر شیب رشته‌کوه‌های بالکان به این مکان رسیده اند.

اما جاذبه‌های بلوگرادچیک فقط همین‌ها نیست. نه قربان! این صخره‌های اعجاب انگیز که شامل یک سری هوودوو (سنگ‌هایی که بر اثر فرسایش به شکل قارچ در می‌آیند) و صخره های سنگی انسان نما است روایت‌های متنوعی درباره‌شان گفته می‌شود؛ و همچنین می‌توان از قلعه‌ی بلوگرادچیک که قدمتش به دوران رم باستان بر می‌گردد، قلعه‌ی بابا ویدا و نقاشی‌های دیواری ماقبل تاریخ غار ماگورا نیز به عنوان جاذبه‌های دیگر آن نام برد.

۱۱. پلودیو

پلودیو، که بر روی هفت تپه‌ در امتداد رودخانه‌ی زیبای ماریتسا گسترده شده است، انبوهی از مناظر تاریخی را به تصویر می‌کشد، من جمله آمفی‌تئاترهای رمی، قلعه‌های تراسیان‌ها، یادبودهای مربوط به حاکمیت کروم خان که به کروم مخوف مشهور بود و کلیساهای دوران احیاء ملی.

این شهر احتمالا باید قدیمی ترین مرکز تاریخی جهان باشد؛ و از شهرهای مهم صنعتی و تجاری بلغارستان است که علاوه بر دیدار از ویرانه‌های باستانی آن می‌توان شور و سر زندگی و هیاهوی زندگی شهرهای مدرن را نیز در آن احساس کرد. زندگی شبانه در این شهر جریان دارد و شب‌ها میهمانی‌ها و ضیافت‌هایی برپا می‌شود و مردم به خوشگذرانی می‌پردازند.

۱۲. ساحل آفتابی

قید و بندها و موانع را کنار بزنید و خودتان را به شهر ضیافت‌های آفتابی، یعنی ساحل آفتابی، برسانید. این شهر پر از کلوب‌ها و کافه‌های معتبر است. این ساحل که بزرگترین و مورد پسندترین ساحل تفریحی و از جاهای دیدنی بلغارستان به شمار می‌رود در خلیجی در کرانه‌ی دریای سیاه و در نزدیکی استان بورگاس واقع شده است. تابستان که از راه می‌رسد این منطقه به یکی از پر بازدیدترین مناطق بلغارستان تبدیل می‌شود. هر آنچه دلتان بخواهد در این منطقه می‌توانید پیدا کنید از رستوران‌ها و کافه‌ها گرفته تا مراکز تفریحی و مراکز خرید و استراحت‌گاه‌های فراوان.

علاوه بر زندگی شبانه‌ای که در این منطقه جریان دارد، ساحل آفتابی که در کرانه‌ی دریای سیاه واقع شده است دارای بلواری شلوغ و پر جنب و جوش است که هر روز صبحانه‌های انگلیسی و پیتزاهای ایتالیایی در غذاخوری‌های بین‌المللی و هتل‌های آن سرو می‌شود.

۱۳. کوپریوشتیتسا

کوپریوشتیتسای به خوبی حفاظت شده از میان صنوبرها و کاج‌هایی که دره‌های کوه‌های سردنا گورا را پوشانده مانند نگین انگشتری برجسته و زیبایی نمایان است.

در واقع، کل این اقامتگاه یک بنای ملی حفاظت شده است، که قرار بوده است منعکس و تعریف کننده‌ی دستاوردهای جنبش احیاء ملی بلغارستان باشد. محلی که پر از نماهای نقاشی شده، مجسمه‌های سنگی رئالیستی، و خانه‌های دارای پرده‌های کرکره‌ای است.

۱۴. پرپریکون

منطقه‌ی باستانی پرپریکون بر روی صخره‌ای در شمال شرقی شهر کنونی کاردزهالی واقع شده است و نشانه‌هایی از سکونت انسان‌ها در آن دیده می‌شود و بنا بر روایات قبل از آن که توسط قبیله‌ی تراسیان بنیان گذاری شود توسط روحانیان عصر مس محلی برای برگزاری مراسم و آئین‌های مذهبی بوده است که بر اساس نقل قول‌ها ظاهرا توانسته بودن پادشاهی اسکندر کبیر و امپراتوری آگوستوس را نیز پیش بینی کنند.

این منطقه در سرتاسر شبه‌ جزیره‌ی بالکان نظیر ندارد. آثار باستانی که در پرپریکون کشف شده‌اند را می‌توان در موزه‌ی باستان شناسی شهر کاردزهالی مشاهده کنید. دیدن این آثار باستانی می‌تواند برای علاقمندان به تاریخ و تمدن باستان بسیار لذت بخش باشد.

۱۵. نِسِبار

شهر نسبار که مانند یک تکه جواهر بیزانس (روم شرقی) قرون وسطی در کرانه‌ی دریای سیاه می‌درخشد و نمایان است مطمئنا یکی از سحرانگیزترین و به یاد ماندنی‌ترین شهرهای ساحل بلغارستان است.

شهرت آن به خاطر ثبت شدنش در فهرست میراث جهانی یونسکو است؛ ثبت مجموعه‌ای شگفت انگیز از ویرانه‌های به جا مانده از دوران تراسیان‌ها و کلیساها و قلعه‌های تاریخی.

برج و باروهای اعجاب انگیزی نیز وجود دارند، که به خاطر مبارزه با ترک‌های عثمانی و لشگریان جنگ‌های صلیبی مشهور است. بد نیست به یک مجموعه از ویلاهای ساحلی زیبا اشاره کنیم که دلبرانه در ساحل آرمیده‌اند و می‌توانیم در خیابان‌های سنگ فرش شده‌ی باریک کنار آن‌ها قدم بزنیم و از دیدن مناظر زیبای آن اطراف لذت ببریم.

نوشته‌های مرتبط