درمان از بین رفتن حس بویایی و چشایی با 15 روش خانگی

آیا شما هم چزو آن دسته افرادی بودید که پس از پاندمی کرونا حس بویایی و چشایی خود را از دست داده‌اید؟ یا شاید هم در اثر یک سانحه و اتفاق و شوک عصبی با این مشکل مواجه شده اید. خیلی نگران این نشوید زیرا این بیماری با درمان‌های طبیعی ساده قابل درمان است. این مطلب، درباره درمان از بین رفتن حس بویایی و چشایی با ۱۵ روش خانگی صحبت می‌کند که به برگرداندن حواس چشایی و بویایی کمک می‌کنند.

دلایل از دست دادن حس بویایی و چشایی

قبل از این‌که درمورد درمان‌های خانگی مختلف برای از دست دادن حواس چشایی و بویایی بدانید، باید چیزهایی درمورد دلایل ایجاد آن بدانید. ممکن است به دلایل زیر به این وضعیت دچار شوید:

  1. یکی از دلایل شایع از بین رفتن حواس چشایی و بویایی در فرد، افزایش سن است. هنگامی که سن‌تان بالا می‌رود، از بین رفتن سلول‌های عصبی که حواس چشایی و بویایی را کنترل می‌کنند، اتفاق می‌افتد.
  2. ابتلا به کرونا یا بیماری مشابه آن
  3. سیگار کشیدن زیاد نیز یکی دیگر از دلایل این مشکل است.
  4. بیماری‌های خاص سیستم عصبی و کمبود مواد مغذی نیز می‌تواند باعث از بین رفتن حواس چشایی و بویایی در شما شود.
  5. سینوزیت، انسداد مجرای بینی، تب، عفونت‌های لثه و بیماری‌های تنفسی فوقانی یا ویروسی، مشکلاتی هستند که باعث از بین رفتن حس چشایی و بویایی می‌شوند.
  6. ممکن است به دلیل رادیوتراپی نیز حواس چشایی و بویایی خود را از دست بدهید.

درمان از بین رفتن حس بویایی و چشایی

۱. روغن کرچک

می‌توانید از دست دادن حساس چشایی و بویایی را با روغن کرچک درمان کنید. خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی این روغن به باز کردن مجاری بینی کمک می‌کنند. تنها کاری که باید انجام دهید ریختن یک قطره روغن کرچک در هر کدام از سوراخ‌های بینی است. بر ای نتیجه‌گیری سریع، این کار را هر صبح و قبل از خواب انجام دهید.

۲. سیر

در درمان از بین رفتن حس بویایی و چشایی با سیر باید گفت که سیر، به باز شدن گرفتگی بینی و باز شدن مجرای مسدود  بینی کمک می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که 2 یا 3 حبه سیر را خرد کرده و در یک فنجان آب بجوشانید. هنگامی که جوشید، بگذارید 10 دقیقه دم بکشد. ترکیب را گرم بنوشید. برای برگرداندن حس بویایی خود، این کار را روزانه 2 تا 3 بار انجام دهید.

۳. زنجبیل

زنجبیل، شگفت انگیزترین درمان از بین رفتن حس بویایی و چشایی است. زنجبیل، به فعال کردن پرزهای چشایی کمک کرده و حس چشایی شما را تحریک می‌کند. می‌توانید مشکل خود را با جویدن منظم تکه‌های کوچک زنجبیل خام و نوشیدن چای زنجبیل درمان کنید.

۴. فلفل کاین

اگر حس بویایی و چشایی خود را به دلیل سینوزیت از دست داده‌اید، فلفل کاین راه حل شماست. کسپایسین، ترکیب فعال موجود در فلفل، به کاهش گرفتگی بینی کمک می‌کند. تولید بزاق نیز تحریک می‌شود و این مسئله، حس چشایی را افزایش می‌دهد. مصرف چندباره  ترکیبی از یک قاشق چایخوری فلفل کاین و یک قاشق چایخوری عسل  در روز، به شل شدن خلط کمک کرده و ترشح را تحریک می‌کند. فلفل سیاه نیز یک محرک عالی برای پرزهای چشایی است.

۵. بخور گرفتن

هنگامی که حواس چشایی و بویایی شما تحت تاثیر گرفتگی بینی قرار گرفته باشند، بخور گرفتن می‌تواند به شما کمک کند. بخار گرم و مرطوب به باز شدن انسداد مجرای بینی و کاهش التهاب کمک می‌کند. چند قطره روغن معطر اکالیپتوس یا نعناع فلفلی را به آب جوش اضافه کنید و بخار را استنشاق کنید. 2 بار انجام این کار در روز، بسیار مفید است.

۶. لیمو

طعم و بوی سیتروس لیو می‌تواند به بازگرداندن حواس چشایی و بویایی کمک ‌کند. لیمو، سرشار از ویتامین C نیز هست که برای مهار عفونت‌ها و بیماری‌ها ضروری است زیرا سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند. آب یک عدد لیمو را به دو قاشق چایخوری عسل و یک لیوان آب گرم اضافه کنید و دو بار در روز بنوشید. خوردن تکه کوچکی لیمو(تازه یا ترشی لیمو) در بین وعده‌های غذایی نیز می‌تواند به تحریک پرزهای چشایی کمک کند.

۷. خاک بنتونیت

رپورتاژ

می‌توانید از ترکیب خاص گیاهان و خاک بنتونیت برای درمان از دست دادن حواس چشایی و بویایی  استفاده کنید. این ترکیب را روزانه در آب حمام خود بریزید. این کار در برگرداندن حواس چشایی و بویایی برخی افراد بسیار موثر بوده است. ارزش امتحان کردن را دارد.

خواص عسل و سیاه دانه ناشتا: ۱۶ فایده باوردنکردنی برای تمام بیماری ها

۸. سرکه سیب

اگرچه سرکه سیب، طعمی ترش و اسیدی دارد، اما محرکی عالی برای پرزهای چشایی است. سرکه سیب، درمانی عالی برای عفونت‌های سینوسی است. برای برگرداندن حواس چشایی و بویایی خود، نصف لیوان آب همراه با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب (خام و تصفیه نشده) و 4/1 قاشق چایخوری جوش شیرین را روزی دو بار بنوشید.

۹. روغن‌ کشی

روغن کشی، یک کار آیورودای قدیمی است که به کمک به درمان از بین رفتن حواس چشایی و بویایی معروف است زیرا پرزهای چشایی شما را مرطوب می‌کند. همچنین به دفع سموم از دهان و بدن کمک می‌کند. می‌توانید از روغن کنجد، روغن نارگیل یا هر روغن خوراکی دیگری برای روغن کشی استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری روغن را با دقت و به مدت 15 دقیقه در دهان خود بچرخانید.  روغن را بیرون ریخته و دهان‌تان را با آب گرم بشویید. این کار را صبح‌ها و به صورت ناشتا انجام دهید.

۱۰. زنیان

زنیان یا دانه carom، خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارد که آن را به یک عامل پاک کننده عالی تبدیل می‌کند. این دانه، عفونت را از بین می‌برد، تورم را کاهش داده و مجاری بسته شده را باز می‌کند. یک قاشق چایخوری زنیان را در یک پارچه نازک ببندید و یک کیسه کوچک درست کنید. آن را گرم کرده و دود آن را استنشاق کنید. این کار را هر شب قبل از خواب، 2 تا 3 بار انجام دهید.

۱۱. دارچین

آیورودا از دارچین، به عنوان یک درمان طبیعی برای از دست دادن حواس چشایی و بویایی استفاده می‌کند. طعم قوی دارچین، مانند یک محرک برای پرزهای چشایی عمل کرده و بوی شیرین آن به افزایش حس بویایی شما کمک می‌کند. برای استفاده از این درمان، مقادیر مساوی پودر دارچین و عسل را ترکیب کرده و مخلوط را روی زبان‌تان بمالید. بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس دهان‌تان را  با آب گرم بشویید.

۱۲. خوراکی‌های سرشار از زینک

کمبود زینک، یکی از دلایل اصلی از دست رفتن حواس چشایی و بویایی است.  برای درمان این مشکل، باید خوراکی‌های سرشار از این ماده معدنی را  بیشتر مصرف کنید. مکمل‌های زینک نیز گزینه دیگری هستند. غلات کامل، محصولات لبنی، مغزها، لوبیاها، صدف‌ها، باید به رژیم غذایی شما اضافه شوند. اگر قصد مصرف مکمل دارید، قبل از این کار با پزشک مشورت کنید.

۱۳. نعناع

اگر حواس چشایی و بویایی خود را از دست داده‌اید، این گیاه، یک درمان طبیعی عالی است. تنها کاری که باید انجام دهید، اضافه کردن یک قاشق غذاخوری برگ نعناع تازه به یک فنجان آب است. فنجان را بپوشانید و بگذارید برگ‌های نعناع نیم ساعت خیس بخورند. آن را صاف کرده و روزانه دو فنجان از آن بنوشید.

۱۴. برگ‌های کاری

یک روش دیگر درمان از بین رفتن حس بویایی و چشایی که می‌توانید امتحان کنید، برگ کاری است. تنها کاری که باید انجام دهید، له کردن چند برگ کاری است. آن‌ها را به یک لیوان آب اضافه کرده و بگذارید نیم ساعت یا بیشتر بماند. بعد از 30 دقیقه، برگ‌ها را صاف کرده و مخلوط را بنوشید. برای برگرداندن حواس چشایی و بویایی خود این کار را روزانه 2 بار انجام دهید.

۱۵. به اندازه کافی آب بنوشید

همان‌طور که می‌دانید، نوشیدن آب کافی برای سلامت عمومی لازم است. برای درمان از دست دادن حواس چشایی و بویایی، هر ساعت یک لیوان آب بنوشید  تا دهان‌تان هیدراته بماند. این کار از خشکی دهان جلوگیری می‌کند. خشکی دهان می‌تواند باعث از بین رفتن حواس چشایی و بویایی شود.

برای درمان از بین رفتن حواس چشایی و بویایی به درمان‌های گران قیمت  نیازی ندارید. با موادی که در آشپزخانه خود دارید، می‌توانید از درمان‌های طبیعی و بی‌خطر برای درمان مشکل و بازگشتن توانایی لذت بردن دوباره از طعم‌ها و بوها استفاده کنید.

 

نوشته‌های مرتبط