خواص عسل و سیاه دانه ناشتا: 16 فایده باوردنکردنی برای تمام بیماری ها

سیاه دانه گیاهی گلدار بومی آسیا و مدیترانه است که برای مدت طولانی به طور گسترده در داروها استفاده شده است. از سوی دیگر، عسل از زمان های قدیم برای اهداف درمانی و دارویی استفاده می شده است. به این ترتیب از عسل و سیاه دانه به طور ناشتا در طب سنتی استفاده فراوانی می شود. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا خواص عسل و سیاه دانه ناشتا را بدانید.

خواص سیاه دانه

همانطور که گفتیم مردم از حدود ۲۰۰۰ سال پیش از سیاه دانه برای ساختن دارو استفاده‌کرده‌اند. از نظر تاریخی، سیاه دانه برای درمان کرم روده، گرفتگی بینی، دندان‌درد، سردرد و انگل استفاده‌شده است. همچنین، می‌توانید از سیاه دانه برای درمان اسهال، یبوست، نفخ، هموروئید، آنفولانزا، برونشیت، سرفه، حساسیت‌ها، آسم، فشارخون بالا، قاعدگی، کلسترول بالا و غیره استفاده کنید.

خواص عسل

عسل دارای فلاونوئید و اسید فنولیک بالا است که باعث می شود به عنوان یک آنتی اکسیدان باورنکردنی عمل کند و از آسیب اکسیداتیو سلول های ناشی از پیری، قرار گرفتن در معرض محیط و رژیم غذایی جلوگیری کند. عسل خام ارگانیک نیز سرشار از فواید ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد سرطانی است. این یک ظرفیت استثنایی کاهش قند خون یا کاهش قند خون دارد که ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند. عسل به طور محافظتی بر سیستم گوارشی، قلبی عروقی و تنفسی تأثیر می گذارد. عسل حتی می تواند یک محصول طبیعی عالی برای ورزشکاران باشد تا در طول یک مسابقه 12 انرژی فوری به دست آورند.

ترکیب سیاه دانه و عسل

وقتی سیاه دانه و عسل با هم ترکیب شوند، فواید سلامتی بسیار خوبی برای بدن دارند. عسل و سیاه دانه یک ابزار درمانی ارزشمند است و در درمان مشکلات دستگاه گوارش فوقانی به خوبی عمل می کند. مصرف منظم آن به بهبود علائم سوء هاضمه کمک می کند. جدای از این، مصرف یک قاشق عسل و سیاه دانه ناشتا ناراحتی طولانی مدت، زخم معده و غیره ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری را برطرف می کند. عسل و سیاه دانه به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی غنی می تواند برای کاربردهای درمانی موضعی نیز استفاده شود. این یک اثر باکتریواستاتیک نشان می دهد، از رشد باکتری ها جلوگیری می کند و می تواند جایگزین عالی برای آنتی بیوتیک ها برای درمان زخم ها، زخم ها و بریدگی ها باشد. این به طور موثر در تقویت سلامت قلب و عروق کار می کند و به مبارزه با سرطان، دیابت، شرایط التهابی، ناباروری و بیماری های عصبی و روانی کمک می کند.

خواص عسل و سیاه دانه ناشتا

۱. خواص آنتی اکسیدانی

هم عسل و هم سیاه دانه سرشار از آنتی اکسیدان هستند که ترکیب عسل و سیاه دانه و مصرف آن به صورت ناشتا می تواند به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب کمک کند.

۲. اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی

نشان داده شده است که عسل و سیاه دانه دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی هستند که می تواند به بدن در مبارزه با عفونت ها و بیماری ها کمک کند.

۳. خواص ضد التهابی

ترکیب عسل و سیاه دانه و مصرف آن به صورت ناشتا دارای اثرات ضد التهابی هستند که می تواند به کاهش التهاب در بدن و کاهش علائم بیماری های التهابی کمک کند.

۴. سلامت دستگاه گوارش

اعتقاد بر این است که عسل و سیاه دانه اثرات مفیدی بر سلامت دستگاه گوارش دارند، از جمله تسکین سوء هاضمه و ارتقای میکروبیوم سالم روده.

۵. حاوی مواد مغذی

عسل و سیاه دانه هردو سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی هستند که ترکیب عسل و سیاه دانه و مصرف آن به صورت ناشتا برای سلامتی و تندرستی کلی مهم هستند.

۶. درمان تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک که از میان هر ۱۰ زن، یک زن را مبتلا می‌کند، این روزها بسیار شایع شده است. اگر شما نیز به آن دچار هستید، به خوبی می‌دانید که چه تاثیری بر حالت جسمی و روحی شما می‌گذارد. با این که پزشکان، درمان‌هایی برای این مسئله دارند و ما معمولا به آن‌ها متوسل می‌شویم، درمان‌های خانگی نیز برای رفع این مسئله وجود دارد. یکی از این درمان ها ترکیب عسل و سیاه دانه و مصرف آن به صورت ناشتا است. تنها چیزی که لازم دارید ۱ قاشق چایخوری روغن سیاه‌دانه و  ۱ قاشق چایخوری عسل است این دو را ترکیب کرده و صبح‌ها بخورید و هر صبح، به محض بیدار شدن، این کار را انجام دهید. سیاه دانه از نظر بسیاری از افراد، یک نوشدارو محسوب می‌شود و این درست نیز هست زیرا خواص بسیاری برای سلامتی دارد. خواص ضد التهابی، ضد دیابتی و استروژنی سیاه دانه برای درمان PCOS مفیدند.

خواص عسل برای چشم: ۴۲ خاصیت عسل برای چشم، سلامتی و زیبایی

رپورتاژ

۷. درمان آسم

آسم یک مشکل مزمن است که مجاری هوا در ریه‌های شما را تحت‌تاثیر قرارمی‌دهد. مجاری هوا ملتهب و متورم می‌شوند و باعث علائمی مانند تنگی نفس، خس‌خس، سرفه و غیره می‌شود. با استناد به تحقیق چاپ‌شده در مجله Phytomedicine، سیاه دانه ممکن است به‌دلیل داشتن مواد مغذی، به‌گونه‌ای موثر و طبیعی در درمان آسم به شما کمک‌کند.  به‌علاوه، سیاه دانه از سلول‌های بدن محافظت‌کرده و می‌تواند از بیماری‌های مزمن مانند آسم جلوگیری‌ و به بهبودی سریع شما از بیماری کمک‌کند. خیلی راحت، می‌توانید یک قاشق چایخوری سیاه دانه و یک قاشق چایخوری عسل را مخلوط کرده و هر روز صبح بخورید.

۸. درمان گلو درد

گلودرد یک بیماری شایع است که اکثرا مردم به آن دچارمی‌شوند، مخصوصا زمانی که زمستان از راه می‌رسد. این مشکل، از عفونت ویروسی و باکتریایی می‌آید و می‌تواند نخستین نشانه سرماخوردگی باشد. برای درمان گلودرد، باید از فواید سیاه دانه و عسل در خانه استفاده‌کنید زیرا سیاه دانه می‌تواند با التهاب مبارزه‌کرده و گلودردهای ویروسی را به‌خوبی تسکین‌دهد. برای خلاص‌شدن از این مشکل، می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل آبلیمو را با یک قاشق چایخوری سیاه دانه ترکیب‌کرده و روزی دوبار بخورید. این درمان بسیار آسان اما برای درمان گلودرد بسیار موثر است.

خواص موم عسل: ۶ خاصیت موم زنبور عسل برای سلامتی

۹. جلوگیری از سرطان

انواع زیادی سرطان وجوددارد که مربوط به ریه‌ها، مغز، سینه، استخوان و غیره هستند. درکنار استفاده زیاد از الکل، تنباکو، و آلودگی، شما می‌توانید از غذاهایی که هرروز می‌خورید نیز سرطان بگیرید. برای کاهش احتمال سرطان‌ها، می‌توانید سیاه دانه یا روغن آن را با عسل و سیر ترکیب‌کنید. سپس برای افزایش سلامتی خود و جلوگیری پیشرفت تومور، سه‌بار در روز از آن استفاده‌کنید.

۱۰. درمان گرفتگی سینه

گرفتگی سینه ناخوشایند است و می‌تواند باعث بعضی شرایط بد مانند ذات‌الریه یا برونشیت شود. بهتر است که قبل از درمان، از بروز آن جلوگیری‌کنید. برای جلوگیری از گرفتگی سینه، می‌توانید یک قاشق چایخوری سیاه دانه را دوبار در روز مصرف‌کنید. می‌توانید برای بهترشدن مزه، مقداری عسل به آن اضافه‌کنید.

۱۱. درمان سرفه

سرفه عملی است که مجاری هوا را از محرک‌ها و مخاط مانند دود و غبار تمیزمی‌کند. ممکن است سرفه خشک داشته‌باشید و این می‌تواند توسط سینوزیت، سیاه‌سرفه، التهاب حنجره، آنفولانزا و سرماخوردگی ایجادشود. ذات‌الریه، تب یونجه، التهاب مخاط بینی آلرژیک و آسم می‌توانند باعث سرفه شما شوند. با استفاده از سیاه دانه، می‌توانید به طور طبیعی و موثر، بدون استفاده از دارو سرفه را درمان‌کنید. فقط مقداری روغن سیاه دانه را با عسل ارگانیک ترکیب‌کنید و تا زمان ازبین‌رفتن مشکل، روزی دوبار صبح ناشتا آن را مصرف‌کنید.

۱۲. کاهش خطر ابتلا به دیابت

دیابت یا مرض قند گروهی از بیماری متابولیسم است که در آن، انسولین به میزان کافی تولیدنمی‌شود. بدن شما به‌طور مناسب به انسولین پاسخ‌نمی‌دهد و بیماران با قندخون بالا دچار تکرر ادارار می‌شوند. این وضعیت طولانی‌مدت است و باعث سطح قندخون بالا می‌شود. دیابت به دونوع تقسیم‌می‌شود و دیابت نوع ۲خطرناک‌تر از نوع ۱ است. برای کاهش یا درمان دیابت، می‌توانید هرروز از روغن سیاه دانه با مقداری عسل خالص استفاده‌کنید.

۱۳. مفید برای سنگ صفرا

سنگ‌های صفرا کوچک هستند و از کلسترول در کیسه صفرا ساخته‌می‌شوند. در بیشتر موارد، سنگ صفرا علائمی ندارد اما معمولا باعث التهاب، درد، تب، زردی و غیره می‌شود. افراد چاق، زن‌ها و افراد بالای ۴۰ سال، خطر ابتلای بیشتری به سنگ صفرا دارند. برای درمان سنگ صفرا، می‌توانید یک قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را با یک فنجان آب گرم و مقداری عسل خالص مخلوط‌کرده و دوبار در روز بنوشید.

خواص سیاه دانه: ۵۲ فایده سیاه دانه برای سلامتی و درمان + مضرات

۱۴. مفید برای هموروئید

هوموروئید که بواسیر هم گفته‌می‌شود یک درد شایع است و می‌تواند باعث خونریزی، ناراحتی و خارش شود. خوشبختانه، گزینه‌های طبیعی متعددی وجوددارد که می‌توانید برای درمان هموروئید انتخاب‌کنید. می‌توانید روغن سیاه دانه، سیاه دانه و عسل را ترکیب‌کرده و بنوشید. همچنین می‌توانید این خمیر را برای خلاص‌شدن طبیعی از این مشکل به همان ناحیه بزنید.

۱۵. کاهش میگرن و سردرد

دچار میگرن و سردرد بودن بسیار دردناک است. علائم میگرن استفراغ، حالت تهوع و حساسیت به نور هستند. درضمن، سردرد باعث درد در سر شما شده و باعث فشار و درد در ذهن‌تان شود. بعضی نواحی که ممکن است دچار درد شوند شقیقه‌ها، پیشانی و پشت گردن‌تان است. ممکن است در زمان میگرن، سردردهای خوشه‌ای، سردردهای سینوسی و بی‌حسی داشته‌باشیدو تغییری در توانایی چشایی، بویایی و لامسه‌تان به‌وجودبیاید. کاهش علائم میگرن و سردرد یکی از فواید اصلی سیاه دانه و عسل است. می‌توانید روغن سیاه دانه را با مقدار مساوی عسل ترکیب‌کرده و روزی دوبار بخورید. همچنین می‌توانید برای تسکین درد، ترکیب را بر شقیقه‌ها و سوراخ‌های بینی بگذارید.

۱۶. درمان درد شکم

دل‌درد عبارتی است که به درد و گرفتگی شکم اشاره می‌کند. دل درد یک مشکل بزرگ‌ است که زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا باعث درد و ناراحتی می‌شود. دل‌درد یا سوء‌هاضمه علائمی مانند حالت تهوع، نفخ و آروغ‌زدن دارد و باعث سوزش و التهاب می‌شود که می‌تواند اختلال در هضم ایجادکند. علائم دیگر دل‌درد، حالت تهوع، آروغ‌زدن، استفراغ، مدفوع سیاه، بی‌اشتهایی، درد قفسه‌سینه، تعریق، تنگی نفس، زردی و غیره هستند. اگر زیاد غذا بخورید یا سریع غذابخورید ممکن است فورا دل‌درد بگیرید. برای تسکین دل‌درد، می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری سیاه دانه را مخلوط‌کرده و بخورید. همچنین، می‌توانید مقداری سیاه دانه را با مقداری چای نعناع‌فلفلی ترکیب‌کنید و ترکیب را گرم و جرعه‌جرعه بنوشید.

نوشته‌های مرتبط