خواص سیاه دانه: ۵۲ فایده سیاه دانه برای سلامتی و درمان + مضرات

سیاه دانه گیاهی است که مردم از حدود ۲۰۰۰ سال پیش از آن برای ساختن دارو استفاده‌کرده‌اند. از نظر تاریخی، سیاه دانه برای درمان کرم روده، گرفتگی بینی، دندان‌درد، سردرد و انگل استفاده‌شده است. همچنین، می‌توانید از سیاه دانه برای درمان اسهال، یبوست، نفخ، هموروئید، آنفولانزا، برونشیت، سرفه، حساسیت‌ها، آسم، فشارخون بالا، قاعدگی، کلسترول بالا و غیره استفاده کنید. شما می‌توانید سیاه دانه را به‌عنوان یک ادویه خوب در غذاها به‌کاربگیرید. این مقاله، ۵۲ مهمترین خواص سیاه دانه برای سلامت و زیبایی را به شما نشان خواهدداد. فکر می‌کنم بعد از خواندن این مقاله، عاشق سیاه دانه شوید. حالا بیایید فواید سیاه دانه را کشف‌کنیم.

۵۲ بهترین فواید و خواص سیاه دانه برای سلامتی در زیر به همراه توضیحات مبسوط فهرست شده است.

۱. از سفیدشدن زودهنگام مو جلوگیری‌می‌کند

سفیدشدن مو، بخشی طبیعی از فرآیند پیری است و زمانی که سن‌تان بالا می‌رود، اتفاق‌می‌افتد. به‌هرحال، سفیدشدن زودهنگام مو، یک مشکل است و به‌عنوان یک مشکل مو شناخته‌شده است. آیا می‌خواهید از سفیدشدن موهای‌تان در جوانی جلوگیری کنید؟ شما می‌توانید برای درمان طبیعی این مشکل از سیاه دانه استفاده‌کنید. می‌توانید روغن سیاه دانه را با روغن زیتون ترکیب‌کنید تا خمیری به‌دست آید. سپس خمیر را بر پوست سرتان گذاشته و آرام ماساژدهید و بعد با آب گرم بشویید.

۲. فشارخون را کنترل‌می‌کند

امروزه، بنابر دلایل زیادی، فشارخون بالا یکی از بیماری‌های شایع است. با استناد به تحقیقات منتشر‌شده در مجله مبانی فارماکولوژی بالینی، محققان گزارش‌کردند که سیاه دانه می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی کلسترول LDL و فشارخون بالا و پرفشاری خون را کاهش‌دهد. سیاه دانه سرشار از فیبر، ساپونین، کربوهیدرات، پروتئین و اسیدهای آمینه است که می‌تواند در درمان پرفشاری خون مفیدباشد. شما باید به‌مدت دوماه، دوبار در روز ۱۰۰-۲۰۰ گرم عصاره سیاه دانه استفاده کنید. می‌توانید یک فنجان آب را جوشانده و چند قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را به آن اضافه‌کنید. سپس، آن را گرم بنوشید و می‌توانید دانه‌ها را با سیر طعم‌دار کنید.

۳. آسم را درمان‌می‌کند

آسم یک مشکل مزمن است که مجاری هوا در ریه‌های شما را تحت‌تاثیر قرارمی‌دهد. مجاری هوا ملتهب و متورم می‌شوند و باعث علائمی مانند تنگی نفس، خس‌خس، سرفه و غیره می‌شود. با استناد به تحقیق چاپ‌شده در مجله Phytomedicine، سیاه دانه ممکن است به‌دلیل داشتن مواد مغذی، به‌گونه‌ای موثر و طبیعی در درمان آسم به شما کمک‌کند. به سیاه دانه، زیره سیاه هم گفته‌می‌شود که در افریقای شمالی، آسیا، خاورمیانه و مدیترانه رشدکرده و به‌طور گسترده‌ای در صنعت دارو برای درمان برونشیت و آسم به‌کارمی‌رود. به‌علاوه، سیاه دانه از سلول‌های بدن محافظت‌کرده و می‌تواند از بیماری‌های مزمن مانند آسم جلوگیری‌ و به بهبودی سریع شما از بیماری کمک‌کند. خیلی راحت، می‌توانید یک قاشق چایخوری سیاه دانه و یک قاشق چایخوری عسل را مخلوط کرده و بخورید. درمان آسم یکی از رایج‌ترین فواید سیاه دانه است و شما باید هرروز از این غذا بخورید.

۴. گلو درد را درمان می‌کند

گلودرد یک بیماری شایع است که اکثرا مردم به آن دچارمی‌شوند، مخصوصا زمانی که زمستان از راه می‌رسد. این مشکل، از عفونت ویروسی و باکتریایی می‌آید و می‌تواند نخستین نشانه سرماخوردگی باشد. برای درمان گلودرد، باید از فواید سیاه دانه در خانه استفاده‌کنید زیرا سیاه دانه می‌تواند با التهاب مبارزه‌کرده و گلودردهای ویروسی را به‌خوبی تسکین‌دهد. برای خلاص‌شدن از این مشکل، می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل آبلیمو را با یک قاشق چایخوری سیاه دانه ترکیب‌کرده و روزی دوبار بخورید. این درمان بسیار آسان اما برای درمان گلودرد بسیار موثر است.

۵. خطر بیماری قلبی‌عروقی را کاهش‌می‌دهد

آیا از بیمارشدن می‌ترسید؟ یک پیشنهاد خوب استفاده از فواید سیاه دانه است. ازمیان وضعیت‌های سلامتی، بیماری قلبی‌عروقی یا بیماری قلبی به شرایط متعددی اشاره‌می‌کند که قلب را تحت تاثیر قرارمی‌دهد. بیماری‌های قلبی‌عروقی شامل بیماری‌های عروق خونی، ضربان قلب نامنظم، نقص قلب مادرزادی و غیره ‌می‌شود. درواقع، می‌توان با سبک زندگی مناسب مانند مصرف غذای سالم از بیماری‌های قلبی جلوگیری کرده و آنها را درمان‌کرد. اگر می‌خواهید از سکته، دردسینه، حمله قلبی و دیگر وضعیت‌های مربوط به قلب جلوگیری‌کنید، می‌توانید یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را به یک فنجان آب گرم اضافه‌کنید و قبل از صبحانه بنوشید.

۶. ریزش مو را درمان‌می‌کند

ریزش مو می‌تواند در همه، زنان، مردان و کودکان اتفاق‌بیفتد. این مشکل مو به‌میزان زیادی زندگی‌تان را تحت تاثیر قرارمی‌دهد زیرا شما اعتمادبه‌نفس‌تان را از دست‌می‌دهید و همچنین ریزش مو زیبایی ظاهری را نیز کم‌می‌کند. شما می‌توانید به‌دلیل کمبود ویتامن، کمبود مواد مغذی، یا وضعیت‌های سلامتی به ریزش مو دچارشوید. همچنین، ریزش مو می‌تواند زمانی که سن‌تان بالاترمی‌ رود اتفاق‌بیفتد و شما می‌توانید برای جلوگیری و درمان آن از روغن سیاه دانه استفاده‌کنید. فقط مقداری روغن سیاده‌دانه را در کف دست‌تان ریخته و بمالید و پوست سرتان را با آن ماساژدهید. سپس مثل همیشه با آب و شامپو بشویید. آیا می‌خواهید فواید بیشتر سیاه دانه را کشف‌کنید؟ خواندن این مقاله را ادامه‌دهید و چیزهای بیشتری یادبگیرید.

۷. نیش زنبور را درمان می‌کند

آیا در کودکی توسط زنبور گزیده‌شده‌اید؟ نگران‌نباشید، زیرا می‌توانید از سیاه دانه برای درمان این مشکل استفاده‌کنید. نیش زنبور باعث جوش‌های پوستی، درد، تورم و درصورت درمان نامناسب باعث التهاب می‌شود، به‌هرحال، می‌توانید خانه و بدون عوارض جانبی، از سیاه دانه برای درمان نیش زنبور استفاده‌کنید. راهش این است که آب را بجوشانید و دانه‌ها را به آن اضافه‌کنید. سپس بگذارید چند دقیقه بجوشد، آن را سرد کرده و بر نیش‌ها بگذارید. این کار را هرروز انجام‌دهید، با این کار درد و تورم ناشی از نیش زنبور را به‌طور موثری کاهش ‌خواهیدداد.

۸. از سرطان جلوگیری‌می‌کند.

به سرطان، نئوپلاسم بدخیم یا تومور بدخیم نیز گفته‌می‌شود که برای سلامت بدن‌‌تان خطرناک است. انواع زیادی سرطان وجوددارد که مربوط به ریه‌ها، مغز، سینه، استخوان و غیره هستند. درکنار استفاده زیاد از الکل، تنباکو، و آلودگی، شما می‌توانید از غذاهایی که هرروز می‌خورید نیز سرطان بگیرید. چگونه از خطر سرطان و تومور جلوگیری‌کنید؟ شما می‌توانید از فواید غذاهایی که می‌خورید استفاده‌کنید و غذاها را هوشمندانه انتخاب‌کنید. یعنی غذاهای تازه برای جلوگیری از سرطان بسیار ضروری هستند. برای کاهش احتمال سرطان‌ها، می‌توانید سیاه دانه یا روغن آن را با عسل و سیر ترکیب‌کنید. سپس برای افزایش سلامتی خود و جلوگیری پیشرفت تومور، سه‌بار در روز از آن استفاده‌کنید.

۹. برای پوست مفید است

آیا می‌خواهید پوست صورت و بدن‌تان درخشان باشد؟ راه‌های زیادی وجوددارد که می‌توانید هرروز برای مراقبت از پوست‌تان استفاده‌کنید، مانند استفاده از محصولات آرایشی یا استفاده از مواد طبیعی موجود در خانه. همچنین، می‌توانید ورزش‌کنید، غذاهای سالم بخورید و هرروز مقدار کافی آب بنوشید تا پوست‌تان را درخشان‌ترکنید. با استفاده از روغن سیاه دانه، پوست‌تان خیلی زیباتر خواهدشد و می‌توانید عسل را با روغن سیاه دانه ترکیب‌کنید تا خمیری عالی ساخته شود. سپس، آن رابر پوست تان بگذارید، ماساژدهید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و بعد با آب بشویید.

۱۰. برای گرفتگی سینه مفید است

گرفتگی سینه ناخوشایند است و می‌تواند باعث بعضی شرایط بد مانند ذات‌الریه یا برونشیت شود. بهتر است که قبل از درمان، از بروز آن جلوگیری‌کنید. برای کاهش خطر گرفتگی سینه می‌توانید هرروز غرغره‌کنید، روزانه بخوربگیرید، تمرین یوگا انجام‌دهید، سرتان را بالا بکشید و از کیسه آب گرم استفاده‌کنید. برای جلوگیری از گرفتگی سینه، می‌توانید یک قاشق چایخوری سیاه دانه را دوبار در روز مصرف‌کنید. می‌توانید برای بهترشدن مزه، مقداری عسل به آن اضافه‌کنید.

۱۱. سرفه را درمان‌می‌کند

سرفه عملی است که مجاری هوا را از محرک‌ها و مخاط مانند دود و غبار تمیزمی‌کند. ممکن است سرفه خشک داشته‌باشید و این می‌تواند توسط سینوزیت، سیاه‌سرفه، التهاب حنجره، آنفولانزا و سرماخوردگی ایجادشود. ذات‌الریه، تب یونجه، التهاب مخاط بینی آلرژیک و آسم می‌توانند باعث سرفه شما شوند. با استفاده از سیاه دانه، می‌توانید به طور طبیعی و موثر، بدون استفاده از دارو سرفه را درمان‌کنید. فقط مقداری روغن سیاه دانه را با عسل ارگانیک ترکیب‌کنید و تا زمان ازبین‌رفتن مشکل، روزی دوبار آن را مصرف‌کنید. درمان سرفه یکی از طبیعی‌ترین فواید سیاه دانه است و بچه‌های شما می‌توانند در زمان ابتلا به سرفه از آن استفاده‌کنند.

۱۲. خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد

دیابت یا مرض قند گروهی از بیماری متابولیسم است که در آن، انسولین به میزان کافی تولیدنمی‌شود. بدن شما به‌طور مناسب به انسولین پاسخ‌نمی‌دهد و بیماران با قندخون بالا دچار تکرر ادارار می‌شوند. این وضعیت طولانی‌مدت است و باعث سطح قندخون بالا می‌شود. دیابت به دونوع تقسیم‌می‌شود و دیابت نوع ۲خطرناک‌تر از نوع ۱ است. برای کاهش یا درمان دیابت، می‌توانید هرروز از روغن سیاه دانه با مقداری عسل خالص استفاده‌کنید. علاوه‌بر آن، باید غذاهای سالم بخورید و از خوردن قند خودداری‌کنید.

۱۳. اسهال را درمان‌می‌کند

اسهال وضعیتی است که حرکات روده را افزایش داده و مدفوع را شل می‌کند. این بیماری می‌تواند به‌دلیل افزایش جذب مایعات ایجاد و باعث دردهای شکمی، التهاب، تب، حساسیت شکم و خون در مدفوع شود. باکتری ای‌کولای عامل اسهال است و شما در زمان اسهال، استفراغ و حاالت تهوع نیز دارید. ای‌کولای در غذاها زندگی‌می‌کند و شما باید هرروز غذای تازه مصرف‌کنید. برای درمان این اختلال، می‌توانید یک فنجان ماست را با یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه ترکیب‌کرده و مقداری عسل به آن اضافه‌کنید. این ترکیب را روزی دوبار مصرف‌کنید.

۱۴. بینایی شما را افزایش‌می‌دهد

اگر نمی‌خواهید مشکل بینایی داشته‌باشید، باید سیاه دانه را به وعده‌های غذایی روزانه‌تان اضافه‌کنید. به‌ویژه، افرادی که در ادارات کارمی‌کنند و برای طولانی‌مدت از کامپیوتر استفاده‌می‌کنند و همچنین افراد مسن باید از سیاه دانه استفاده‌کنند. برای بهبود بینایی خود، باید چه غذاهایی بخورید؟ باید کلم‌پیچ، ذرت، اسفناج، بروکلی، تخم‌مرغ، پرتقال، ماهی، غلات کامل، مغزها، میوه‌های رنگ‌دار، حبوبات، گوشت گاو، دانه آفتابگردان و سیاه دانه بخورید. می‌توانید یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را با یک فنجان آب‌هویج ترکیب‌کرده و هرروز بخورید. واضح‌ است که علاوه بر غذاهای سالم، باید از فواید سیاه دانه برای افزایش سلامتی که بینایی را دربرمی‌گیرد نیز استفاده‌کنید.

۱۵. برای سنگ صفرا مفید است

سنگ‌های صفرا کوچک هستند و از کلسترول در کیسه صفرا ساخته‌می‌شوند. در بیشتر موارد، سنگ صفرا علائمی ندارد اما معمولا باعث التهاب، درد، تب، زردی و غیره می‌شود. افراد چاق، زن‌ها و افراد بالای ۴۰ سال، خطر ابتلای بیشتری به سنگ صفرا دارند. برای درمان سنگ صفرا، می‌توانید یک قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را با یک فنجان آب گرم و مقداری عسل خالص مخلوط‌کرده و دوبار در روز بنوشید. همچنین می‌توانید چند قاشق چایخوری سیاه دانه، مقداری عسل و مقداری روغن زیتون را ترکیب‌کنید و شب قبل از خواب بنوشید.

۱۶. برای هموروئید مفید است

هوموروئید که بواسیر هم گفته‌می‌شود، رگ‌های ملتهبی در مقعد و قسمت پایین مقعد هستند. هموروئید می‌تواند باعث ناراحتی در زمان حرکات روده و فشار در آن ناحیه شوند. هموروئید می‌تواند در مقعد یا زیر پوست مقعد ایجادشود. این یک درد شایع است و می‌تواند باعث خونریزی، ناراحتی و خارش شود. خوشبختانه، گزینه‌های طبیعی متعددی وجوددارد که می‌توانید برای درمان هموروئید انتخاب‌کنید. با تغییر سبک زندگی خود و با استفاده از درمان‌های خانگی می‌توانید درد ناشی از هموروئید را کاهش‌داده و سیاه دانه انتخاب مناسبی برای شماست. می‌توانید روغن سیاه دانه، سیاه دانه و عسل را ترکیب‌کرده و بنوشید. همچنین می‌توانید این خمیر را برای خلاص‌شدن طبیعی از این مشکل به همان ناحیه بزنید.

۱۷. میگرن و سردرد را کاهش‌دهد

دچار میگرن و سردرد بودن بسیار دردناک است. علائم میگرن استفراغ، حالت تهوع و حساسیت به نور هستند. درضمن، سردرد باعث درد در سر شما شده و باعث فشار و درد در ذهن‌تان شود. بعضی نواحی که ممکن است دچار درد شوند شقیقه‌ها، پیشانی و پشت گردن‌تان است. ممکن است در زمان میگرن، سردردهای خوشه‌ای، سردردهای سینوسی و بی‌حسی داشته‌باشیدو تغییری در توانایی چشایی، بویایی و لامسه‌تان به‌وجودبیاید. کاهش علائم میگرن و سردرد یکی از فواید اصلی سیاه دانه است. می‌توانید روغن سیاه دانه را با مقدار مساوی عسل ترکیب‌کرده و روزی دوبار بخورید. همچنین می‌توانید برای تسکین درد، ترکیب را بر شقیقه‌ها و سوراخ‌های بینی بگذارید.

۱۸. دندان درد را کاهش‌می‌دهد

دندان‌درد یک مشکل شایع است که در اطراف فک‌ها و دندان‌ها اتفاق‌می‌افتد. دندان‌درد معمولا به‌دلیل پوسیدگی دندان به‌وجود می‌آید و در موارد زیادی باعث درد می‌شود. مشکل شما می‌تواند شدید شود و خوردن، نوشیدن و خوابیدن در این شرایط سخت است. دقت‌کنید که دندان‌های‌تان را هرروز مسواک‌بزنید، دندان‌ها را تمیز نگه‌دارید تا با این کار از پوسیدگی که عامل درد است، جلوگیری‌کنید. با جوشاندن مقداری سیاه دانه با مقداری سرکه سیب و دوبار شست‌وشوی دهان در روز، درد به‌طور طبیعی تسکین‌میابد.

۱۹. برای تولید شیر و شیردهی خوب است

پس از زایمان، شما باید شیردادن را شروع‌کنید و این کار را تا دوسالگی کودک ادامه‌دهید. شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای کودکان شماست. دادن شیرمادر به کودک موثرترین راه برای تولید شیر و بهترین تغذیه است. سازمان سلامت جهانی توصیه‌می‌کند که مادر باید شیر خود را به کودک بدهد. با استفاده از سیاه دانه، تولید شیر زیادشده و مادر شیر کافی برای کودک دارد. خیلی راحت، روغن سیاه دانه را با عسل ترکیب‌کرده و روزی یک قاشق چایخوری بخورید.

۲. کمر درد را کاهش‌می‌دهد

کمردرد یک مشکل شایع است که بیشتر افراد در دوره‌ای از زندگی آن را تجربه‌می‌کنند. این وضعیت، می‌تواند به‌دلیل وضعیت نامناسب مانند خم‌شدن نامناسب، ایستادن، بلندکردن یا نشستن به‌وجود بیاید یا می‌تواند توسط مشکلات شدید ایجادشود. کمردرد می‌تواند در طی چند هفته و چند ماه بیشترشود و خیلی از افراد به درد طولانی‌مدت دچار می‌شوند اما بعضی افراد نیز علائم کمردرد کوتاه‌مدت را دارند و نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. برای تسکین کمردرد، می‌توانید از روغن سیاه دانه برای مالش و ماساژدادن کمر قبل از خواب استفاده‌کنید. یا می‌توانید سیاه دانه ترکیب‌شده با عسل را هرروز بخورید تا از فواید سیاه دانه بهره‌مندشوید.

۲۱. خشکی دهان را درمان‌می‌کند

فواید دیگر سیاه دانه چه هستند؟ خشکی دهان یا گزروستومیا یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند به‌دلیل کم‌آبی، دارو، دیابت و پرتودرمانی ایجادشود. این مشکل معمولا از کم‌شدن تولید بزاق به‌وجود می‌آید. این مسئله باعث دشواری در تکلم و سوء‌تغذیه می‌شود. خشکی دهان همچنین به اختلالات گلو منجرمی شود و می‌تواند کیفیت زندگی شما را تحت‌تاثیر قراردهد. برای درمان مشکل خشکی دهان، می‌توانید روغن سیاه دانه را در دهان بچرخانید و تا ۳۰ دقیقه از آبکشی دهان خودداری‌کنید. می‌توانید دوبار درروز یک قاشق چایخوری از روغن سیاه دانه ببلعید تا از بهترین فواید سیاه دانه بهره‌مند شوید.

۲۲. بی‌خوابی رادرمان‌می‌کند

بی‌خوابی یک مشکل خواب است و باعث مشکل خواب در شب می‌شود. بی‌خوابی یک وضعیت شایع است که معمولا خیلی از افراد انگلستان، به‌ویژه افراد سالخورده را تحت‌تاثیر قرارمی‌دهد. بعضی از علائم بی‌خوابی، مشکل در به خواب رفتن، بیدارماندن طولانی‌مدت در شب، بیدارشدن درطول شب، بیدارشدن در صبح زود و مشکل‌داشتن در خواب روز است. شما همیشه به‌دلیل بی‌خوابی خسته‌ خواهیدبود، که می‌تواند به‌دلیل بیماری‌های سلامتی مضر مانند استرس، بیماری زمینه‌ای، مشکلات عاطفی، خستگی و غیره ایجادشده باشد. می‌توانید یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را با عسل ترکیب‌کنید و ترکیب را قبل از خواب بخورید.

۲۳. به کاهش وزن کمک‌می‌کند

چاقی می‌تواند باعث خیلی از مشکلات سلامتی مانند حمله قلبی، دیابت، فشارخون بالا و غیره شود. اضافه‌وزن نه‌تنها باعث مشکلات سلامتی می‌شود بلکه ظاهر شما را نیز تحت‌تاثیر قرارمی‌دهد. درواقع، روش‌های زیادی برای کاهش وزن وجوددارد. ورزش منظم، نوشیدن زیاد آب، خوردن غذاهای سالم و سیاه دانه انتخاب‌هایی عالی برای شما هستند. سعی‌کنید با خوردن یک قاشق چایخوری سیاه دانه در صبح و شب قبل از خواب، چربی و کالری‌‌ها را به‌طور طبیعی بسوزانید. قبل از استفاده ااز دارو باید از درمان‌های خانگی برای کاهش وزن استفاده کنید و برنامه مناسبی برای کاهش وزن داشته‌باشید.

۲۴. اگزما را درمان‌می‌کند

اگزما مشکلی است که باعث‌ تحریک‌پذیریو التهاب می‌شود اما یک مشکل قابل‌کنترل است و بیشتر از ۳۰ میلیون نفر از افراد در امریکا به آن دچارند. اگزما باعث قرمزی، خشکی و خارش پوست می‌شود. این مشکل همچنین باعث التهاب می‌شود و معمولا در کودکان، بر چانه و گونه‌های‌شان ظاهرمی‌شود. اگزما معولا بر بدن، پوست سر، پاها، مچ‌ها، بازوها، گردن، مچ پا، آرنج و زانو ظاهرمی‌شود. این مشکل پوستی ۱۰ تا ۲۰ درصد نوزادان و ۳ درصد کودکان و بزرگسالان را در ایالات متحده تحت‌تاثیر قرارمی‌دهد. بیشتر نوزادان در ماه‌های پایین به این مشکل دچارمی‌شوند اما قایل کنترل است. می‌توانید یک قاشق چایخوری روغن زیتون، یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را باهم ترکیب‌کنید. این ترکیب را دوروز در هفته بر پوست بگذارید.

۲۵. درد عضلانی را کاهش می‌دهد

درد عضلانی به‌ درد ماهیچه‌ای معروف است و در خیلی از افراد شایع است. این مشکل به‌دلیل تنش عضلانی، ورزش بیش‌ازحد، جراحت در فعالیت‌های فیزیکی و غیره به‌وجودمی‌آید. می‌توان این مشکل را در خانه با استراحت، با کمپرس گرم و سرد، کشیدن آرام ماهیچه، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی زیاد، خودداری از بلندکردن وسایل سنگین و جلوگیری از استرس درمان‌کرد. می‌توانید از مقداری روغن سیاه دانه برای قراردادن بر ناحیه آسیب‌دیده استفاده‌کنید و آن را چنددقیقه ماساژدهید. شما باید برای کاهش موثر درد، این کار را هرروز انجام‌دهید.

۲۶. درد شکم را درمان‌می‌کند

دل‌درد عبارتی است که به درد و گرفتگی شکم اشاره می‌کند. دل درد یک مشکل بزرگ‌ است که زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا باعث درد و ناراحتی می‌شود. دل‌درد یا سوء‌هاضمه علائمی مانند حالت تهوع، نفخ و آروغ‌زدن دارد و باعث سوزش و التهاب می‌شود که می‌تواند اختلال در هضم ایجادکند. علائم دیگر دل‌درد، حالت تهوع، آروغ‌زدن، استفراغ، مدفوع سیاه، بی‌اشتهایی، درد قفسه‌سینه، تعریق، تنگی نفس، زردی و غیره هستند. اگر زیاد غذا بخورید یا سریع غذابخورید ممکن است فورا دل‌درد بگیرید. برای تسکین دل‌درد، می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری سیاه دانه را مخلوط‌کرده و بخورید. همچنین، می‌توانید مقداری سیاه دانه را با مقداری چای نعناع‌فلفلی ترکیب‌کنید و ترکیب را گرم و جرعه‌جرعه بنوشید.

۲۷. حافظه را تقویت می‌کند

حافظه‌ و عملکرد شناختی ضعیف مشکل رایجی در بین افراد سالخورده است، اما تقویت قدرت حافظه و تمرکز نیز یکی دیگر از فایده‌های سیاه دانه برای سلامتی است. این ماده به درمان ضعف حافظه و افزایش سطح هوشیاری نیز کمک می‌کند.

باید ۱۰ گرم برگ نعناع تازه را بجوشانید و یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را به آن اضافه و از این مخلوط ۲ بار در روز به مدت یک ماه مصرف کنید تا به نتایج مطلوب دست یابید. همچنین می‌توانید سیاه دانه‌ی خرد شده را با یک قاشق چایخوری عسل و یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه ترکیب کنید و همان بهره را از آن ببرید.

۲۸. درد مفاصل را درمان می‌کند

آرتروز یکی از دردناک‌ترین بیماری‌هایی مربوط به افزایش سن است که بر اکثر افراد مسن تاثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند مرد و زن را تحت تاثیر خود قرار دهد. سیاه دانه و روغن سیاه دانه می‌توانند به رهایی از درد مفاصل ناشی از آرتروز کمک کنند، اما از روغن سیاه دانه برای درمان درد مفاصل چگونه استفاده کنیم؟

خب، می‌توانید یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را با ۳ قاشق چایخوری عسل در یک فنجان سرکه مخلوط کنید و این مخلوط را ۲ بار در روز روی مفاصل خود بمالید تا از درد، ناراحتی، و خشکی و ورم مفاصل نجات پیدا کنید. این مخلوط را همچنین می‌توان برای درمان درد گردن و کمر درد استفاده کرد.

۲۹. کارکرد کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد

یکی از استفاده‌های کاربردی سیاه دانه و روغن سیاه دانه بهبود سلامت و کارکرد کلیه‌ها است. کلیه مهم‌ترین ارگان بدن است که به تصفیه‌ی خون کمک می‌کند. اما سنگ و عفونت کلیه می‌تواند بر سلامتی ما تاثیر بدی بگذارد. ناراحتی کلیه و سنگ کلیه را می‌توان با استفاده از روغن سیاه دانه معالجه کرد.

یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه و ۲ قاشق چایخوری عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه و آن را ۲ بار در روز مصرف کنید تا از قولنج کلیوی، درد کلیه، سنگ کلیه، و عفونت کلیه رهایی پیدا کنید.

۳۰. یبوست را بر طرف می‌کند

یبوست یکی از اختلالات گوارشی رایج است که افرادی از تمام گروه‌های سنی را به خود مبتلا می‌کند. هرچند این مشکل را می‌توان با کمک مسهل‌ها حل کرد، در دراز مدت، آن داروها ضررشان از فایده‌ای که دارند بیشتر خواهد بود. یبوست را به صورت طبیعی با کمک سیاه دانه می‌تواند درمان کرد. اما چگونه از سیاه دانه برای رفع یبوست استفاده کنیم؟

می‌توانید مخلوطی از یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه و ۱ قاشق چایخوری سرکه را بر روی آن ناحیه بگذارید و به مدت چند دقیقه مخلوط را گرم کنید و بعد بگذارید سرد شود. روغن سیاه دانه را می‌توانید با یک فنجان چای سیاه نیز بنوشید تا وضع یبوست شما را بهتر کند.

۳۱. تومور را معالجه می‌کند

داشتن تومور همیشه به معنی سرطان نیست اما حتی تومورهای خوش خیم هم گاهی وقت‌ها به درمان نیاز دارند، و استعمال موضعی روغن سیاه دانه بهترین درمان طبیعی برای تومورها است.

برای کاستن از شدت آن روغن سیاه دانه را می‌توان هر روز مستقیما روی تومور استعمال کرد. همچنین می‌توانید یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را روزی یک بار بنوشید تا ورم تومورهایی را که در نقاط مختلف بدن ظاهر می‌شوند کاهش دهید.

۳۲. ترک پاشنه‌ها را بر طرف می‌کند

ترک پاشنه می‌تواند مشکل ناراحت کننده و خجالت آوری باشد، به خصوص برای کسانی که پوست فوق‌العاده خشکی دارند. اما روغن سیاه دانه‌ی خالص درمان بی‌نظیری برای ترک پاشنه‌ است و به خوبی به صورت یک مرطوب کننده‌ی طبیعی پاشنه‌‌ها عمل می‌کند.

می‌توانید با اضافه کردن یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه به ۱ لیوان آب لیمو شیرین یک مخلوط درست کنید و پاهای‌تان را روزی یک مرتبه صبح‌ها و یک مرتبه قبل از خواب در این مخلوط بخیسانید. این کار به حل مشکل ترک پا، درد واشنه و چروک دست‌ها کمک می‌کند.

۳۳. انرژی را تقویت می‌کند

قرار داشتن در معرض آلودگی، استرس کاری روزانه، سبک زندگی ناسالم و کم تحرکی می‌تواند انرژی بدن را تحلیل ببرد. اما روغن سیاه دانه می‌تواند انرژی فوری و سرزندگی برای بدن به همراه بیاورد و خیلی سریع کسالت، خستگی، و تنبلی را برطرف کند.

می‌توانید یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را به ۱ لیوان آب پرتقال اضافه کنید و هر روز از آن بنوشید تا انرژی‌تان بلافاصله تقویت شود.

۳۴. اختلالات کبدی و یرقان (زردی)‌ را درمان می‌کند

یرقان بیماری است که زندگی را تهدید می‌کند و به درمان حرفه‌ای موثر نیاز دارد. اما می‌توان از سیاه دانه و روغن سیاه دانه به منظور درمان اختلالات کبدی و یرقان استفاده کرد.

رپورتاژ

باید یک مشت اجوان (زنیان رومی) را یک شب در یک لیوان آب آشامیدنی بخیسانید و روز بعد آب را صاف کنید و یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه به آن اضافه کنید. یک بار در روز از آن بنوشید تا به طور کامل از یرقان و عفونت کبد رهایی پیدا کنید.

۳۵. کمر درد و روماتیسم را درمان می‌کند

تقریبا همه‌ی ما در مقطعی از زندگی از کمردرد رنج برده‌ایم، دردی که می‌تواند موقت یا دائمی باشد. روماتیسم یکی از دلایل اصلی کمر درد است که بر بافت‌های پیوندی و مفاصل تاثیر می‌گذارد.

روغن سیاه دانه درمان حیرت‌انگیزی برای کمر درد ناشی از روماتیسم است چون اثرات ضد التهابی قدرتمندی دارد و بلوری شدن را کاهش و جریان خون را به سمت ناحیه‌ی دردناک افزایش می‌دهد. می‌توانید روغن سیاه دانه‌ی گرم را روزانه در نواحی دردناک بمالید و مدتی ماساژ بدهید. همچنین می‌توانید یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه‌ی خالص را به مدت ۳۰ روز همراه با انجام این درمان بنوشید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

۳۶. ناراحتی‌های زنانه را درمان می‌کند

ترشحات سفید، قاعدگی دردناک، چرخه‌ی قاعدگی نامنظم و سایر مشکلات سندرم پیشاقاعدگی در بین اکثر زنان رایج هستند، اما بحث و درمان این مشکلات همچنان در بخش‌هایی از بعضی از کشورها تابو به شمار می‌رود. روغن سیاه دانه درمان حیرت انگیزی برای تمام مشکلات مربوط به خونریزی در زنان است که به اندازه‌ی یوگا در درمان سندرم پیشاقاعدگی موفقیت آمیز عمل می‌کند.

نصف یک دسته برگ نعناع را در ۲ فنجان آب بجوشانید تا آب آن به ۱ فنجان کاهش پیدا کند. آب را صاف، ۲ قاشق شکر و یک دوم قاشق روغن سیاه دانه به آن اضافه و این مخلوط را هر روز و به مدت ۴۰ روز قبل از صبحانه مصرف کنید تا بهترین نتایج را از آن بگیرید.

۳۷. کم خونی را درمان می‌کند

کم خونی یا فقرالدم مشکلی رایج است که اکثر زنان در سن باروری به آن دچار می‌شوند. هرچند دنبال کردن یک جدول رژیم غذایی متعادل که غنی از مواد مغذی لازم باشد برای درمان کم‌خونی حیاتی است، سیاه دانه و روغن سیاه دانه نیز برای این مشکل درمانی قدرتمند به حساب می‌آیند.

یک دسته برگ نعناع را در آب بجوشانید و از آن آب آن را بگیرید. ۲.۵ میلی لیتر روغن سیاه دانه را به ۱ فنجان آب نعناع اضافه کنید و هر روز ۲ مرتبه و به مدت ۲۱ روز از این مخلوط بخورید – یک بار صبح و یک بار شب. با هر وعده‌ی غذایی در طی درمان یک پیاله شیر دلمه شده مصرف کنید.

۳۸. تهوع و استفراغ را برطرف می‌کند

بیماری حرکت، حالت تهوع و استفراغ می‌توانند از علائم بارداری یا یک اختلال عصبی یا ضعف باشند. سیاه دانه درمان طبیعی قدرتمندی برای معالجه‌ی تهوع و استفراغ است اما برای رفع این مشکل چگونه سیاه دانه را مصرف می‌کنید؟

خب، می‌توانید یک قاشق چایخوری میخک قرنفلی را با یک قاشق غذاخوری سیاه دانه در آب نعناع جوشیده‌ی مخلوط کنید و سه بار در روز از آن بخورید تا طراوت و سرزندگی‌تان را حفظ کنید.

۳۹. برای برداشتن زگیل استفاده می‌شود

زگیل‌ها زائده‌های آزاردهنده‌ی روی پوست هستند که در صورت، گردن، دست‌ها و سایر نقاط بدن ظاهر می‌شوند و می‌توانند بر ظاهر فیزیکی افراد تاثیر بگذارند. سیاه دانه درمان کمتر شناخته شده اما کاربردی برای برداشتن و از بین بردن زگیل است.

تمام آنچه نیاز است انجام بدهید تمیز کردن زگیل‌ها با خرفه و بعد استعمال روغن سیاه دانه‌ی خالص به مدت ۱۵ روز بر روی آن‌ها است. این کار زگیل‌ها را از ریشه می‌خشکاند و باعث افتادن آن‌ها می‌شود. همچنین بهتر است یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را سه بار در روز همراه با انجام این درمان مصرف کنید.

۴۰. ناتوانی جنسی را درمان می‌کند

ناتوانی جنسی، زودانزالی، و اختلالات نعوظ بعضی از اختلالات جنسی رایجی هستند که آقایان با آن‌ها مواجه هستند. سیاه دانه درمان طبیعی شناخته شده‌ای برای درمان ناتوانی جنسی مردان است که سال‌های سال از آن استفاده شده است.

۲۰۰ گرم سیاه دانه‌ی خرد شده را با روغن زیتوم مخلوط کنید و بعد از هر وعده‌ی غذایی یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را مصرف کنید. این کار به بازیابی سرزندگی و شور و افزایش بنیه و تحمل شما کمک خواهد کرد.

۴۱. بیماری‌های چشم و کم بینایی را درمان می‌کند

بیماری‌های چشم و کم‌بینایی ممکن است برای هر کسی در هر سنی اتفاق بیفتد. هرچند تعدادی از گزینه‌های درمانی و جراحی برای معالجه‌ی این مشکلات وجود دارند، اما سیاه دانه می تواند به عنوان یک درمان خانگی کاربردی در این زمینه عمل کند.

می‌توانید سیاه روغن سیاه دانه را روی پلک‌ها و اطراف حدقه‌ی چشم به مدت ۳۰ دقیقه قبل از خواب بمالید و یک قاشق غذاخوری روغن را با یک لیوان آب هویج هر روز به مدت ۱ ماه بنوشید تا دیدتان بهبود پیدا کنید و بیماری چشم‌تان معالجه شود. همچنین می‌توانید چند ورزش و خوراکی سالم را برای بهبود قدرت دید خود امتحان کنید.

۴۲. استفاده از سیاه دانه برای درمان آلرژی ها موثر است

بسیاری از ما دچار آلرژی‌ها و عفونت‌های سینوسی می‌شویم، که می‌تواند نشان دهنده‌ی ضعف سیستم ایمنی بدن باشد که به کمک فورس نیاز خواهیم داشت.

روغن سیاه دانه نمی‌تواند آنگونه که داروهای تجویزی پزشک عمل می‌کند عفونت سینوس را برطرف کند پس حتما در صورت بروز عفونت سینوسی یا سطح غیر معمول آلرژی با پزشک مشورت کنید.

می‌توان گفت استفاده از سیاه دانه می‌تواند برای درمان آلرژی‌های فصلی که معمول و شایع و در ارتقاء سلامت کلی سینوس‌ها مفید باشد، اما اما مسلما نمی‌تواند به طور کامل جایگزین تجویز و توصیه پزشک برای درمان دارویی آلرژی بشود. پس پیش از انجام هر درمان خانگی با پزشک مشورت کنید.

۴۳. سیاه دانه و مقابله با آکنه

استفاده از روغن سیاه دانه برای درمان آکنه موضوع تحقیق رایجی است که همه دوست دارند بدانند چگونه می‌توان آن را به کار بست.

روغن سیاه دانهرا می‌توان به صورت موضعی استعمال کرد که به پوست ظاهری طبیعی و درخشان می‌بخشد.

یکی از دلایل جوش یا آکنه ممکن است به خاطر التهاب پوست باشد. و در حالی که روغن سیاه دانه برای کمک به بهبود سلامت پوست و مبارزه با بروز آکنه مفید است، اما در موارد بالینی جدی یا اشکال غیر رایج بروز جوش و آکنه نمی‌توان از آن استفاده کرد.

۴۴. کمک سیاه دانه به درمان عفونت

مبارزه با عفونت‌ها از هر نوعی که باشند بر عهده‌ی سیستم ایمنی بدن است، به خصوص گلبول‌های سفید خون.

با اینکه عفونت مستقیما سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهد، و در حالی که روغن سیاه دانه به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند، اما به اندازه‌ی کافی قدرتمند نیست که بتواند با تمام انواع عفونت‌ها مبارزه کند.

این خاصیت منحصر به فرد سیاه دانه در طول تاریخ معروف بوده است، که البته باعث شده است جهت بررسی اینکه آیا می‌تواند به لحاظ پزشکی با عفونت مبارزه کند یا نه مورد تحقیقات گسترده قرار گرفته است.

۴۵. روغن سیاه دانه و تقویت باروری

در زمینه‌ی سلامت کلی باروری، روغن سیاه دانه می‌تواند به تقویت سیستم تولید مثل سالم و سطوح سالم باروری کمک کند.

هر چند طبق مطالعات انجام شده وجود برخی از مواد و عناصر موجود در سیاه دانه می‌تواند گزینه‌ی موثری برای درمان ناباروری در مردان باشد، اما برای توصیه‌ی استفاده‌ی آن به عنوان یک درمان دارویی در مردان نابارور شواهد و ادله‌ی کافی وجود ندارد.

۴۶. سیاه دانه و درمان آنفولانزا و تب

یکی دیگر از مسائل مطروحه که مستقیما با سیستم ایمنی ضعیف ارتباط دارد آنفولانزا و تب است که حتی می‌تواند باعث آسیب‌های جدی‌تری به سیستم ایمنی بدن بشود.

اگر از سرماخوردگی‌های رایج رنج می‌برید یا دچار دردهای فصلی معمول در گلو هستید، مواد تشکیل دهنده‌ی سیاه دانه می‌تواند به تسکین ناراحتی شما در حالت کلی کمک کنند.

یک دستورالعمل پیشنهادی می‌تواند مخلوط کردن عسل و روغن سیاه دانه در یک فنجان آب گرم باشد. انجام روزانه‌ی این کار و مصرف آن نه تنها به رفع علائم سرماخوردگی کمک می‌کند بلکه می‌تواند وضعیت سلامتی را نیز به طور کلی بهبود ببخشد.

۴۷. سیاه دانه و گرفتگی‌ها و اسپاسم‌های عضلانی

عوامل ضد اسپاسمی و ضد التهابی موجود در سیاه دانه آن را به درمانی موثر برای پیشگیری و تسکین گرفتگی‌ها/اسپاسم‌های عضلانی تبدیل می‌کند که بسیاری از آدم‌ها عموما آن‌ها را تجربه می‌کنند.

شما می‌توانید روغن سیاه دانه را به صورت خوراکی مصرف کنید یا آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید تا به نتایج چشمگیری دست پیدا کنید.

۴۸. سیاه دانه و سلول‌های لوسمی

مطالعات پس از کشف این نکته آغاز شد که سیاه دانه اثرات ضد تکثیری در افراد مبتلا به سلول‌های HL-60 سرطان خون یا لوسمی دارد.

این امر را می‌توان به تیموکینون موجود در آن نسبت داد که آن را به درمان قدرتمندی برای بعضی از دردها و آلام رایج و کلی تبدیل می‌کند.

مسئله این است که روغن سیاه دانه را نباید به عنوان درمانی برای لوسمی استفاده کرد و برای درمان درست این بیماری باید با پزشک متخصص مشورت کرد.

۴۹. سیاه دانه و سرطان سینه

وقتی به عنوان درمانی دراز مدت مصرف شود، روغن سیاه دانه توانایی کافی و قدرتمندی برای سرکوب کردن سلول‌های سرطان سینه از خود نشان نمی‌دهد.

در حالی که مطالعات انجام شده نشان دادند دوزهای بیشتر به افزایش قدرتمندتر سطح سلامتی منجر می‌شود، اما سرطان را ریشه کن نمی‌کند.

۵۰. سیاه دانه و سرطان کولون (روده بزرگ)

خواص تیموکینون و آنتی اکسیدان موجود در سیاه دانه به آن توانایی نابودگری می‌بخشد.

آن‌ها برای هزاران بیماری رایج غیر مهلک دیگر نیز مفید هستند، اما نمی‌توان آن‌ها را عنصری کلیدی در سرکوب رشد سلول‌های سرطان در نظر گرفت.

توانایی این ادویه در سرکوب رشد سرطان پزشکان را به اندازه‌ی کافی متقاعد نکرده است که بتوانند آن را درمانی موثر، طبیعی و جایگزین برای سرطان کولون یا روده بزرگ به حساب بیاورند. تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد….

۵۱. سیاه دانه و پسوریازیس

پسوریازیس که عموما به خاطر التهاب به وجود می‌آید، ناراحتی ناخوشایند پوستی است که میلیون‌ها انسان را در سرتاسر جهان مبتلا کرده است. چون روغن سیاه دانه خواص ضد التهابی از خود نشان می‌دهد، برای آنکه بفهمند آیا برای درمان بیماری‌هایی که دلیل اصلی‌شان التهاب است مفید است یا نه مورد مطالعه قرار گرفت.

نتایج حاکی از آن بود که نه تنها سیاه دانه جایگزین طبیعی مناسبی برای بسیاری از داروهای تجویزی پزشکان جهت درمان پسوریازیس نیست در نتیجه بهتر است فرد مبتلا بیشتر به پیروی از داروهای تجویزی پزشک پایبند باشد.

جهت بهره بردن از فایده‌های کلی و مغذی سیاه دانه برای سلامتی، می‌توانید روغن یا کپسول‌های این ادویه را به صورت روزانه مصرف کنید و شاهد نتایج خوب آن باشید. همچنین می‌توانید کمی روغن سیاه دانه را مستقیما روی نواحی که به رطوبت و استحکام بیشتر نیاز دارد بمالید.

۵۲. روغن سیاه دانه و التیام جای زخم ها

چه روغن سیاه دانه بعد از عمل جراحی مصرف شود چه قبل از آن درمان مکمل فوق‌العاده‌ای برای پاکسازی زخم‌ها در حین پروسه‌ی درمان و التیام است.

این یکی از چند گیاه طبیعی دارویی است که اثبات شده است به از بین بردن و درمان جای زخم‌ها به عنوان بخشی از پروسه‌ی سلامت پوست کمک می‌کند.

پس، حالا که درباره‌ی استفاده‌ها و فایده‌های مخلتف سیاه دانه برای سلامتی اطلاعاتی کامل به دست آوردید، آن را به فهرست درمان‌های خانگی که بسیار مقرون به صرفه و ۱۰۰٪ طبیعی و بدون هیچ عارضه‌ی جانبی هستند اضافه کنید.

مضرات سیاه دانه

از مضرات سیاه دانه اطلاع دارید؟  سیاه دانه ممکن است برای بعضی افراد مضراتی هم داشته‌باشد. در ادامه مهم ترین مضرات سیاه دانه آمده است.

۱. درماتیت تماسی

یکی از مضرات سیاه دانه، درماتیت تماسی است. درماتیت تماسی یک واکنش منفی به یک ماده آلرژی‌زا یا محرک است. فقط دست‌زدن ساده به سیاه دانه ممکن است باعث دانه‌های پوستی قرمز در پوست شود. این دانه‌ها اغلب با حس خارش همراهند. همچنین ممکن است باعث تاول، درد یا سفتی آن قسمت از بدن شود.

۲. افت فشار خون

مرکز سرطان یادبود سلون-کترینگ، هشدارمی‌دهد که سیاه دانه می‌تواند فشار خون را تا حد افت شدید پایین‌بیاورد، به‌خصوص اگر داروی ادرارآور یا داروی ضد پرفشاری خون مصرف‌می‌کنید. افت فشار خون از انتقال اکسیژن به مغز، قلب و دیگر اعضاء جلوگیری‌می‌کند. این مسئله می‌تواند باعث خستگی، تهوع، تاری دید، تنفس کم عمق، سرگیجه، سردرد و ازدست‌دادن هوشیاری شود. اگر فشار خون بسیار پایین‌بیاید، ممکن است جان انسان را به خطربیندازد.

۳. بارداری

به گفته مرکز سرطان یادبود سلون-کترینگ، زنان باردار اصلا نباید سیاه دانه مصرف‌کنند. زیرا این گیاه ممکن است انقباضات ماهیچه‌ای نرم رحم را تحت تاثیر قراردهد. برای تعیین دقیق نحوه تاثیر این گیاه بر بارداری، به تحقیقات بشتری نیاز است، بنابراین بهتر است در هنگام بارداری از خوردن این دانه خودداری‌کرد.

۴. تداخل منفی

با استناد به گفته مرکز سرطان یادبود سلون-کترینگ، سیاه دانه با داروهای شیمی‌درمانی و رادیوتراپی، تداخل دارد. چون ممکن است این مکمل گیاهی مانند یک آنتی‌اکسیدان در بدن عمل‌کند، می‌تواند اثر درمان‌های استاندارد سرطان را کاهش‌دهد.

۵. دیگر واکنش‌های حساسیتی

مانند هر مکمل گیاهی دیگری، واکنش حساسیتی به مصرف سیاه دانه نیز ممکن است پیش‌بیاید. برخلاف درماتیت تماسی، این واکنش حساسیتی محدود به پوست نیست. این واکنش ممکن است باعث تورم لب‌ها، زبان، گلو یا صورت و همچنین سختی در تنفس، حس خارش در زبان، کهیر، سرگیجه، تهوع، استفراغ، اسهال و دردهای شکمی شود.

امیدوارم بعد از خواندن این مقاله درباره ۲۶ فایده سیاه دانه به همراه مضرات آن، اطلاعات مفید زیادی را برای مراقبت از سلامتی‌تان یادگرفته‌باشید.

برای اطلاع از خواص و فواید تغذیه ای و درمانی انواع میوه ها، سبزیجات ، خوراکی ها و … اینجا کلیک کنید.

منبع thefitindian
نوشته‌های مرتبط