آنچه یک روانشناس باید بداند

هرساله عده زیادی از افراد به سمت رشته ی روانشناسی گرایش پیدا می کنند اما خیلی از آنها اطلاعات و درک درستی از روانشناسی ندارند.قبل از اینکه تصمیم به ادامه تحصیل در این حوزه بدهید خوب است با تمام آنچه یک روانشناس باید بداند آشنا شوید.در این مطلب ما سعی کردیم در خصوص مهارت های یک روانشناس، ویژگی های شخصیتی او و کتابهایی که باید مطالعه کند آگاهی های مفیدی ارائه دهیم.

آنچه یک روانشناس باید بداند

  • چگونه یک روانشناس موفق شویم؟
  • ویژگی های شخصیتی یک روانشناس
  • کتاب هایی که یک روانشناس باید بخواند

آنچه یک روانشناس باید بداند؟

آنچه یک روانشناس باید بداند فراتر از چیزی است که در دانشگاه آموزش داده می شود.مسلما هر فردی برای اینکه روانشناس شود باید حداقل تحصیلات آکادمیک تا مقطع کارشناسی ارشد داشته باشد.برای تبدیل شدن به یک روانشناس خوب باید چیزهای زیادی یاد بگیرید و دایره اطلاعاتتان را بالا نگه دارید.قبل از اینکه رشته ی روانشناسی را انتخاب کنید این نکات را مد نظر بگیرید.

۱-مجوز گرفتن فرآیندی زمانبر است

همانطور که می دانید برای گرفتن مدرک دکترای روانشناسی حداقل 8 سال باید درس بخوانید.کار تمام نشده و بعد از مدرک باید بروید سراغ دوره ها و کارگاه های اموزشی و در فیلدی که دوست دارید مهارت بدست بیاورید.شاید با دیدن اینکه بقیه دوستان و همسالان شما وارد دنیای کار شده اند و درآمد دارند کمی دلسردتان کند اما پایبند باشید و به تلاش خود ادامه دهید.در نهایت پول بدست می آید.

۲-رشته ی روانشناسی ریاضی هم دارد

شاید فکر کنید  با درس خواندن در این رشته دیگر از ریاضیات خبری نیست اما در تمام رشته ها چند واحد ریاضی وجود دارد.دانشجویان روانشناسی می بایست روش تحقیق، آمار و ریاضیات نئوروسایکولوژی را بگذرانند.مخصوصا آمار یک جزء جدایی ناپذیر از روانشناسی است و کسی که درک درستی از آمار نداشته باشد نمی تواند نتایج مفید و تاثیر گذار را از مطالعات استخراج کند.

۳-اتفاقات سر کار را به خانه نبرید

بعنوان یک روانشناس می بایست مشکلات مردم را بشنوید و با آنها همدلی کنید.درگیر شدن با احساسات منفی اجتناب ناپذیر است و خیلی راحت نیست که همه ی اینها را در محل کار بگذارید و به خانه بروید.این موارد شما و نزدیکانتان را تحت تاثیر قرار می دهد.بنابراین باید یک تعادل سالم بین کار و زندگی برقرار کنید و آنقدر روی خودتان کار کنید که با وجود شنیدن این مشکلات ، قوی و موثر به کارتان ادامه دهید.

۴-روانشناسی فراتر از چیزی است که فکر می کنید

روانشناس بودن فقط در مطب خصوصی زدن و نشستن و گوش دادن به مشکلات دیگران خلاصه نمی شود خیلی از شرکت ها هستتد که برای بهبود اوضاع کارکنان و محیط کار روانشناس استخدام می کنند.تیم های ورزش برای افزایش اعتماد بنفس و انگیزه بازیکنان روانشناس می خواهند.شرکت های مهندسی برای ساخت محصولات کارامدتر و ایمن تر به کمک های روانشناسی نیاز دارند.بنابراین روانشناسی دنیای وسیعی است.

رپورتاژ

آنچه یک روانشناس باید بداند

چگونه یک روانشناس موفق شویم؟

اگر می پرسید چگونه یک روانشناس موفق شویم باید بدانید که برای تبدیل شدن به یک روانشناس خوب در تهران می بایست مهارتهایی کسب کنید.تیم تحریریه ی سایت روان آگاه لیستی از روانشناس های خوب در تهران را ارائه کرده است که می توانید مطالعه کنید. ما 6 مهارتی که یک روانشناس برای موفق بودن در کار مشاوره به آن نیاز دارد را معرفی می کنیم:

  • ارتباطات: توانایی برقراری ارتباط با مراجعان برای یک روانشناس بالینی ضروری است، در حالی که روانشناسان پژوهشی باید بتوانند مشاهدات خود را به طور موثر توصیف کرده و یافته های خود را به بهترین شکل به تصویر بکشند.
  • تحقیق: اصلا مهم نیست چه روانشناسی هستید شما باید همیشه بروز باشید، تحقیق کنید و نتایج مطالعات جدید را بدانید. هزاران مجله علمی با اطلاعات گوناگون وجود دارد. دانستن اینکه چگونه و از کجا اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنید بسیار مهم است.
  • اخلاق: روانشناسان مسئولیت بزرگی دارند. آنها توانایی تغییر زندگی مردم را دارند و اغلب با بیمارانی مشاوره می کنند که در بدترین شرایط سلامت روانی خودشان قرار گرفته اند. داشتن اخلاق خوش برای اطمینان از ایمنی و رفاه بیماران شما مهم است. شما باید به‌عنوان یک محقق، بی طرفانه و بدون هرگونه قضاوت و آسیب زدن به بیماران با آنها رفتار کنید و بهترین راه درمانی را برایشان ارائه دهید.
  • صبر: در روانشناسی رسیدن به نتیجه خوب چه در تحقیقات و چه در هنگام کار مستقیم با بیماران ممکن است سالها طول بکشد به همین خاطر یک روانشناس باید صبور باشد.شما باید بتوانید انگیزه خود را حفظ کنید زیرا صبر برای پیشرفت ضروری است.
  • حل مسئله: مثل هر حرفه ی دیگر گاهی همه چیز طبق برنامه پیش نمیرود. مشکلات پیش می آیند و باید به طور موثر حل شوند. روانشناسان خوب باید راه های جایگزین را در نظر داشته باشند تا بتوانند بسرعت آنها را اجرا کنند. گاهی اوقات اتفاقات غیرمنتظره ای رخ می دهد، و شما باید برای نجات بیمار و حفظ شغلتان وارد عمل شوید.مهارت حل مساله در روانشناسی بسیار مهم است. شما باید همیشه یک راهکاری در ذهن داشته باشید که اگر روش فعلی جواب نداد آنرا پیاده سازی کنید.

ویژگی های شخصیتی یک روانشناس

ویژگی های شخصیتی یک روانشناس

بنظر شما ویژگی های شخصیتی یک روانشناس چیست یا بهتر بگوییم برای اینکه یک روانشناس بشویم باید از نظر شخصیتی چگونه باشیم؟

یک روانشناس در درجه اول باید مشتاق به یادگیری باشد. تعهد به یادگیری مادام العمر مشخصه یک روانشناس تواناست. از آنجایی که مرتبا ایده‌ها و رویکردهای درمانی جدید بوجود می آیند روانشناسان باید با شرکت در سمینارها ، بررسی تحقیقات تازه و گفتگو با همکاران همیشه بروز باشند.

روانشناسان احساس همدلی دارند. مهارت هایی مانند گوش دادن فعال و تأمل، باعث می شود مراجع احساس راحتی کند و افکار، احساسات و باورهای سرکوب شده را به اشتراک بگذارد.

یک روانشناس خوب حد و مرزها را میشناسد و به آن پایبند است.هرگز از مرز رابطه حرفه ای و درمانی با بیماران عبور نمی کند و فاصله شخصی مناسبی را با مراجع حفظ می نماید.

رازداری و قابل اعتماد بودن یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی روانشناس است.آنها به مراجعان اطمینان می دهند که می توانند آزادانه و بدور از هرگونه قضاوت، حرفها و مشکلاتشان را بگویند و اطلاعاتشان محرمانه باقی می ماند.

کتاب هایی که یک روانشناس باید بخواند

هر روانشناس بغیر از کتابهای درسی برای بالا بردن اطلاعات خود در این حوزه باید کتابهای متعددی را بخواند. و با توجه به گرایش شما کتاب ها متعدد هستند اما در زیر تعدادی از آنها را میاوریم.

  1. کتب دانشگاهی
  2. نظریه های شخصیت
  3. نظریه های یادگیری
  4. زمینه روانشناسی
  5. روانشناسی یادگیری
  6. و …
نوشته‌های مرتبط