خواص عناب تازه: 20 فایده علمی عناب برای سلامتی از سرماخوردگی تا پریود شدن

عناب میوه ای کوچک، شیرین و خوش طعم است که روی درخت عناب (jujuba) می روید. به آن خرما قرمز، خرمای چینی یا خرمای کره ای نیز می گویند. عناب تازه سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است و اعتقاد بر این است که خواص عناب تازه برای سلامتی بسیار زیاد و شگفت انگیز دارد.

خواص عناب تازه

۱. به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک میکند

عناب سرشار از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت ها کمک می کند. عناب قادر است از راه‌های مختلف فواید زیادی به دستگاه ایمنی بدن‌مان برساند، از جمله این‌که محتوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان، ویتامین C، ویتامین A، و اسیدها و ترکیبات ارگانیک متنوعی است. آنتی‌اکسیدان‌ها قادر هستند رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند؛ رادیکال‌های آزاد محصولات فرعی تنفس سلولی هستند که باعث بیماری‌های و امراض مزمنی در بدن می‌شوند. ویتامین C نیز باعث تحریک تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود؛ گلبول‌های سفید خط دفاعی دستگاه ایمنی بدن‌مان را تشکیل می‌دهند.

۲. هضم را بهبود می بخشد

محتوای فیبر موجود در عناب می تواند به بهبود هضم غذا کمک کند و از یبوست جلوگیری کند. مصرف میوه‌ی عناب هم‌چنین با بهبود فرایند گوارش در بدن در ارتباط است. این تاثیر عمدتا به دلیل وجود فیبر در این میوه است؛ ولی ساپونین‌ها و تریترپین‌های موجود در عناب نیز با بهینه‌سازی فرایند جذب مواد مغذی و بهبود تحرکات سالم غذا در مجاری گوارشی در این میان ایفای نقش می‌کنند. این تاثیر عناب می‌تواند به پیشگیری از یبوست، گرفتگی معده، نفخ، افزایش بیش از حد باد شکم، و هم‌چنین بیماری‌های خطرناک‌تر گوارشی نظیر سرطان روده‌ی بزرگ کمک کند.

۳. از سلامت قلب حمایت می کند

عناب حاوی پتاسیم است که می تواند به تنظیم فشار خون و بهبود سلامت کلی قلب کمک کند. خوردن عناب به شیوه‌های گوناگون می‌تواند برای سلامت قلب شما شگفتی‌هایی ایجاد کند. اول از همه این‌که، این میوه سرشار از پتاسیم است و سدیم کمی دارد. این ویژگی عناب باعث می‌شود رگ‌های خونی شل باشند و سطح مناسبی از فشار خون را حفظ کنند. همچنین ثابت شده‌است که جوشانده عناب یک عامل ضد بیماری‌های قلبی عروقی است، بدین معنا که مانع از انباشت چربی در رگ‌ها و مسدود شدن شریان‌ها می‌شود. در نهایت، عناب همچنین مقدار چربی را در خون نوجوانان فربه کاهش می‌دهد، و به این ترتیب احتمال بروز هر گونه بیماری قلبی نیز کاهش می‌یابد.

۴. سلامت پوست را افزایش می دهد

آنتی اکسیدان های موجود در عناب می تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند و باعث ایجاد پوستی سالم و جوان می شود.

۵. سطح قند خون را تنظیم می کند

عناب دارای شاخص گلیسمی پایینی است، به این معنی که می تواند به تنظیم سطح قند خون و جلوگیری از سنبله و تصادف کمک کند.

۶. به کاهش اضطراب و استرس کمک میکند

عناب در طب سنتی برای کمک به کاهش اضطراب و ایجاد آرامش استفاده می شده است. طبق شواهد علمی، عناب دارای اثرات ضد اضطراب و آرامش‌بخش خاصی در بدن است. استفاده از عصاره‌ی روغن عناب یا مصرف میوه‌ی عناب می‌تواند بر روی سطوح هورمونی بدن‌تان اثرگذار باشد و در سراسر ذهن و بدن‌تان حسی از آرامش و آسایش القا کند. مصرف مقداری عناب خشک شده یا مکمل‌های حاوی عناب می‌تواند به آدم‌هایی که همواره از استرس یا اضطراب مزمن رنج می‌برند کمک کند ذهن آرامی داشته باشند و از بدن‌شان در برابر عوارض جانبی خطرناکِ قرار گرفتن در معرض هورمون‌های استرس‌زا محافظت کند.

۷. کیفیت خواب را بهبود می بخشد

عناب حاوی ترکیباتی است که می تواند به بهبود کیفیت خواب و کاهش بی خوابی کمک کند.

۸. به سلامت کبد کمک می کند

آنتی اکسیدان های موجود در عناب می توانند به محافظت از کبد در برابر آسیب و ارتقای سلامت کلی کبد کمک کنند. طبق نتایج برخی مطالعات، میوه‌ی عناب با محافظت از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از اکسیدان‌ها تاثیر بهینه‌ای بر سلامت کبد دارد. به علاوه، هم‌زمان با این‌که استرس اکسیداتیو ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد تاثیر مخربی بر سراسر بدن دارند، و به این وسیله باعث بروز بیماری‌های مختلف و پیر شدن زودهنگام انسان می‌شوند، میوه‌ی عناب با آنتی‌اکسیدان‌های خود این رادیکال‌های آزاد را جذب می‌کند و با تاثیرات مخرب‌شان مقابله می‌نماید. در نتیجه، عناب دارای محتویات مفید و سالمی است که در مبارزه با هرگونه آسیب اکسیداتیو به بدن کمک می‌کنند، و از این طریق از کبد در برابر این تاثیرات مخرب محافظت می‌نمایند.

۹. سطح انرژی را افزایش می دهد

عناب سرشار از ویتامین B است که می تواند به افزایش سطح انرژی و مبارزه با خستگی کمک کند.

رپورتاژ

۱۰. به مدیریت وزن کمک می کند

محتوای فیبر موجود در عناب می تواند به تقویت احساس سیری و جلوگیری از پرخوری کمک کند و به مدیریت وزن کمک کند.

۱۱. سموم داخل شیر مادر را از بین می‌برد

در یک مطالعه‌ که در ایران انجام شد، مادران شیرده ۱۵ گرم عناب تازه را هر روز به مدت ۲ ماه برای آزمایش اثرات آن بر روی سطح  سرب و کادمیوم موجود در شیرشان مصرف کردند. در پایان این آزمایش، معلوم شد زنانی که عناب خورده بودند، در مقایسه با گروه شاهد دارای مقادیر کم‌تری از این عناصر سمی در شیرشان بودند.

خواص زالزالک: ۱۱ خاصیت شگفت‌انگیز زالزالک برای سلامتی

خواص عناب برای سرماخوردگی

عناب قرن ها در طب سنتی چینی برای درمان سرماخوردگی و سایر بیماری های تنفسی استفاده می شود. به طور کلی، عناب می تواند یک مکمل مفید برای رژیم مبارزه با سرماخوردگی باشد، چه به عنوان میوه مصرف شود و چه به صورت مکمل مصرف شود. با این حال، مهم است که قبل از استفاده از عناب یا هر داروی گیاهی دیگر برای سرماخوردگی، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید، به خصوص اگر بیماری زمینه ای دارید یا دارو مصرف می کنید. برخی از خواص عناب که آن را برای سرماخوردگی مفید می کند عبارتند از:

۱۲. تقویت سیستم ایمنی: عناب حاوی سطوح بالایی از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و به بدن در مبارزه با سرماخوردگی و عفونت کمک می کند.

۱۳. ضد التهاب: عناب دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش التهاب در سیستم تنفسی کمک کند، تنفس را آسان کرده و علائم سرماخوردگی را کاهش می دهد.

۱۴. آنتی اکسیدان: عناب سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب ناشی از ویروس های سرماخوردگی کمک کند.

۱۵. تسکین دهنده: عناب اثر تسکین دهنده ای بر گلو و سیستم تنفسی دارد که می تواند به کاهش سرفه و علائم گلودرد مرتبط با سرماخوردگی کمک کند.

۱۶. غنی از مواد مغذی: عناب منبع خوبی از مواد مغذی مانند آهن، پتاسیم و فیبر است که می تواند به سلامت کلی کمک کند و توانایی بدن برای مقابله با سرماخوردگی را تقویت کند.

 ۳۸ فایده عناب خشک برای سلامتی و درمان+طرز مصرف

خواص عناب برای پریود شدن و قاعدگی

عناب به طور سنتی در طب چینی برای کمک به تنظیم قاعدگی و کاهش علائم مرتبط با PMS (سندرم پیش از قاعدگی) و دردهای قاعدگی استفاده می شود. برخی از خواص عناب که آن را برای قاعدگی مفید می کند عبارتند از:

۱۷. تعادل هورمونی: عناب حاوی ترکیباتی است که می تواند به تنظیم سطح هورمون کمک کند، که ممکن است به کاهش علائم PMS مانند نوسانات خلقی، نفخ و درد سینه کمک کند.

۱۸. گردش خون: اعتقاد بر این است که عناب گردش خون را بهبود می بخشد، که می تواند به کاهش دردهای قاعدگی کمک کند و چرخه قاعدگی منظم و سالم تر را تقویت کند.

۱۹. حاوی آهن: عناب منبع خوبی از آهن است که برای حفظ سطح سالم خون و جلوگیری از کم خونی مهم است، وضعیتی که در دوران قاعدگی تشدید می شود.

۲۰. کاهش استرس: عناب دارای خواص آرام بخش است که می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند، که ممکن است به تجربه قاعدگی راحت تر و کمتر دردناک تر کمک کند.

همان‌طور که مشاهده کردیم، خواص عناب تازه برای سلامت بدن بسیار زیاد است. و تمام چیزی که باید درک کنیم این است که چه‌طور آن را در زندگی روزمره‌مان استفاده کنیم.

بهداشت قاعدگی: ۷ روش و توصیه برای مراقبت های دوران قاعدگی

نوشته‌های مرتبط