سرویس و تعمیر یخچال و هفت مشکل رایج به آن

یخچال یکی از پرکاربردترین وسایل در آشپزخانه است. این وسیله با در اختیار گذاشتن فضای لازم برای نگهداری مواد غذایی و سالم نگه داشتن آن‌ها، به شما کمک می‌کند تا از موادی تازه و سالم برای آشپزی کردن استفاده کنید. پس یخچال از ارکان اصلی در هر خانه‌ای است امّا مانند سایر وسایل منزل، ممکن است به مشکلاتی نیز دچار شود و نیاز به تعمیر و سرویس داشته باشد. در ادامه با هفت مشکل رایج مربوط به یخچال و نحوۀ برخورد و رفع آن‌ها آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

۱. یخچال به طور مداوم در حال کار کردن است:

یکی از رایج‌ترین مشکلات در یخچال‌ها، استارت‌ زدن مداوم آن است. این امر باعث می‌شود که یخچال صدا بدهد و همچنین بازدهی خوبی نداشته باشد. اگر قطعه‌ای درون یخچال خراب شده باشد، یخچال پشت سر هم استارت می‌زند و علاوه بر بازدهی پایین، مصرف انرژی را نیز بالا می‌برد. یکی از دلایل عمده برای وقوع این اتفاق، جمع شدن گرد و خاک دور سیم پیچ کندانسور است. برای بررسی این مشکل، ابتدا یخچال را از برق بکشید و سپس سیم کشی‌ها را با دقت بررسی کنید. اگر گرد و خاک در سیم پیچی‌ها مشاهده شد، با احتیاط آن را تمیز کنید. اگر کماکان بعد از تمیز کردن سیم پیچی‌های کندانسور، دمای درون یخچال بسیار پایین بود و مدام کار می‌کرد، دما را بالا ببرید. اگر هم چنان مشکل حل نشده بود، از یک تعمیرکار یخچال کمک بخواهید.

اگر می‌خواهید تعمیر و سرویس یخچال خود را به متخصصان بسپارید. در قدم اول قیمت سرویس و تعمیر یخچال را از تعمیرکاران یخچال خودتان بپرسید. مثلا اگر در تهران زندگی می کنید و به دنبال یافتن تعمیرکار یخچال در تهران باشید می‌توانید برای تجربه انتخابی آگاهانه تر سفارش برای سرویس و تعمیر یخچال ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید.  با در نظر گرفتن امتیاز و سابقه و کارنامه متخصصان در بازار سنجاق و نظرات مشتریان قبلی ایشان، خدمات باکیفیت تر دریافت کنید.

۲. از یخچال آب نشت می‌کند:

نشت آب از یخچال، بسیار رایج امّا مشکل‌زا است. این اتفاق معمولاً به خاطر گرفتگی ناودان و لولۀ تخلیه و یا گرفتگی و یخ زدگی لوله کشی آب به یخچال است.

خرده‌های باقی‌مانده از غذا و یا گرد و خاک می‌تواند لولۀ تخلیه را پر و آن را بند بیاورد. می‌توانید لولۀ تخلیه را با فشار آب گرم تمیز کنید امّا بهتر است قبل از هرکاری، با دست چیزهایی را که در مسیر لوله گیر کرده، خارج کنید تا بهتر تمیز شود. سپس شلنگ مربوط به لوله را که در پشت یخچال است، با آب گرم و صابون بشویید.

یکی دیگر از دلایل نشتی آب از یخچال، یخ زدن و یا گرفتگی لولۀ آب است. یخچال را از برق بکشید و شیر فلکه را ببندید. سپس با دقت لوله را بررسی کنید و در صورت مشاهدۀ هرگونه سوراخ، نشتی و یا گرفتگی از تعمیرکار کمک بگیرید.

۳. فریزر یخچال برفک می‌زند:

فریزر یخچال بهترین محل برای نگهداری از یخ است امّا باید دقت کنید تا خود فریزر یخ تولید نکند. اگر در فریزر بیش از اندازه باز باشد، ورود رطوبت به محیط درون آن، سبب ایجاد برفک می‌شود. هم چنین اگر نوار دور در یخچال، از بین رفته و یا خراب شده باشد، باعث می‌شود که رطوبت به درون فریزر نفوذ کند و برفک ایجاد شود. اگر متوجه چنین اشکالی شدید، اولاً از باز نگه داشتن درب فریزر به مدت طولانی خودداری و نوار دور در را تعویض کنید.

اگر با رعایت این نکات، باز هم متوجه برفک در فریزر شدید، با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

رپورتاژ

۴. مخزن آبسردکن یخچال کار نمی‌کند:

سرویس و تعمیر یخچال و هفت مشکل رایج به آن

بسیاری از یخچال‌های امروزی، مخزنی درون ساختمان خود دارند که باعث سرد شدن آب می‌شود و شما می‌توانید هر زمان که خواستید، آب خنک داشته باشید. هرچند این مخزن ممکن است بنا به دلایل متعددی کار نکند. یکی از این دلایل یخ زدگی آب درون مخزن است که باعث می‌شود آب نتواند از مخزن خارج شود. خوشبختانه می‌توانید این مخزن را به راحتی از یخچال جدا کنید و منتظر بمانید تا یخ آن ذوب شود تا آب بتواند بار دیگر جریان پیدا کند. یکی دیگر از دلایل کار نکردن آبسردکن، خرابی فلکۀ ورود آب به آن است. دقت کنید که اگر فشار آب نیز پایین باشد، مخزن نمی‌تواند عملکرد درستی از خود نشان بدهد. بهتر است هنگام مواجهه با چنین مواردی، از افراد کاربلد کمک بگیرید.

۵. یخچال خنک نمی‌کند:

سرویس و تعمیر یخچال و هفت مشکل رایج به آن

یخچال برای داشتن بهترین عملکرد، بایستی که خنک باشد پس اگر از یخچال گرما به بیرون ساطع شد، باید هر چه سریع‌تر در صدد رفع این مشکل برآیید. گرم بودن یخچال معمولاً به سبب مشکلات مربوط به سیم کشی کندانسور رخ می‌دهد. بهتر است سیم کشی‌ها را با دقت بررسی و آن‌ها را تمیز کنید. هم چنین اگر فن موتور یخچال به خوبی کار نکند، باعث می‌شود که یخچال گرم شود. رسیدگی و رفع این مشکل نیز نیازمند کمک گرفتن از افراد متخصص است.

۶. یخچال خیلی سر و صدا دارد:

یک یخچال بدون مشکل، با کمترین صدا کار می‌کند پس اگر هرگونه صدای غیرمتعارفی از یخچال شنیدید، بهتر است به دنبال رفع مشکل باشید. اگر یخچال همیشه سروصدا دارد، به احتمال زیاد مشکل از یکی از فن‌های آن است. هر یخچالی یک فن کندانسور و یک فن اواپراتور دارد. فن کندانسور، سیم پیچی کندانسور را خنک می‌کند و فن اواپراتور وقتی کمپرسور در حال کار است، سیم پیچی اواپراتور فریزر را خنک می‌کند. این دو فن همزمان باهم کار می‌کنند و در صورت بروز مشکل در موتور یکی یا هردوی آن‌ها، یخچال با سر و صدا کار می‌کند. بهتر است آن‌ها را با دقت بررسی کنید ولی قبل از انجام هر کاری، یخچال را از برق بکشید تا مشکلی به وجود نیاید.

۷. مبلغ قبض برق بیش از گذشته شده است:

یخچال یکی از پرمصرف‌ترین وسایل در خانه است و هرگونه مشکل در عملکرد آن می‌توانند هزینه‌بر باشد. چنان که در ساختمان و یا موتور یخچال، عیبی یافت شود، بازدهی یخچال کاهش می‌یابد و هم چنین بایستی هزینۀ بیشتری برای قبض برق بپردازید. مثلاً قطعات قدیمی یخچال بایستی چندین برابر قبل کار کنند تا بتوانند دما را به اندازۀ سابق پایین نگه دارند. در چنین مواردی معمولاً توصیه می‌شود که یخچال را به کلی عوض کنید و یک یخچال جدید بگیرید.

همانطور که گفته شد، یخچال یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین وسایل منزل است و بایستی هرچند وقت‌ یکبار سرویس شود تا از بروز مشکلات جدی، جلوگیری شود. در ضمن بهتر است در صورت مشاهدۀ هرگونه مشکل در عملکرد یخچال، مثلاً نشتی آب، با یک تعمیرکار تماس بگیرید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن رسیدگی شود.

نوشته‌های مرتبط