نحوه و اصول چیدمان مبلمان اداری

مبلمان اداری یکی از اصلی ترین تجهیزات یک دفتر کار به شمار می آید. اگرچه خرید و تهیه مبلمان های اداری کمی چالش برانگیز است؛ اما چیدمان صحیح و اصولی آن به مراتب سخت تر است. هرقدر هم مبلمان با کیفیت و گران قیمتی تهیه کرده باشید، تا زمانی که نتوانید آن را با یک الگوی صحیح چیدمان کنید، عملاً به نتیجه مطلوب دست نیافته اید. با ما همراه باشید تا با نحوه چیدمان مبلمان اداری آشنا شوید.

رمز و راز یک چیدمان حرفه ای مبلمان اداری

مبلمان اداری انواع مختلفی دارد. از میز و صندلی اداری گرفته تا نیم ست های اداری نیاز به چیدمان صحیح و اصولی دارند. به طور معمول هیچ یک از مدیران در هنگام خرید مبلمان های اداری به چیدمان دقیق آن در فضا دقت نمی کنند.

آن ها ابتدا مبلمان های اداری را تهیه می کنند و سپس به فکر چیدمان می افتند. در این صورت دکوراسیون و چیدمان مبلمان های اداری به کاری سخت و پیچیده تبدیل می شود. برای اینکه بتوانید بهترین چیدمان را از وسایل موجود ایجاد کنید، لازم است رمز و راز یک دکوراسیون حرفه ای و چشم نواز را بشناسید.

نیاز خود را بشناسید

قدم اول شناسایی نیازها و تعیین اهداف است. شاید ساده ترین گام در چیدمان مبلمان اداری، تعیین هدف باشد. به طور حتم پیش از تأسیس شرکت اهداف خود را مشخص کرده اید. شما دقیقاً می دانید قرار است در آینده چه نوع فعالیتی را با چه سیستم اداری پیاده سازی کنید.

همچنین از تعداد افراد شاغل و نوع سمت شغلی آنان نیز اطلاع دارید. با مشخص کردن این دسته از اهداف می توانید راحت تر سراغ خرید مبلمان اداری بروید. در این حالت کلیه فرآیند چیدمان، از انتخاب سبک مبلمان، جنس و متریال آن گرفته تا تعداد مبلمان اداری، سریع تر صورت می گیرد.

چیدمان مبلمان اداری

ابعاد فضا را در نظر بگیرید

یکی از اصلی ترین آیتم های تأثیرگذار در چیدمان مبلمان اداری، ابعاد فضا است. هرچقدر فضای کاری شما وسیع تر باشد، چیدمان آن ساده تر پیش می رود. چیدمان مبلمان های اداری در فضاهای کوچک کمی چالش برانگیز است. برای اینکه بتوانید یک چیدمان اصولی از لوازم موجود ایجاد کنید، لازم است به بهینه سازی فضا بپردازید.

بدین صورت که از فضای موجود بیشترین بهره را ببرید. خرید مبلمان های اداری منعطف، مدرن، بدون تزئینات، بهترین گزینه برای چیدمان فضاهای کوچک است. در چیدمان فضاهای کوچک لازم است در وهله اول سایش کارمندان را مورد توجه قرار دهید. سپس فضایی کافی برای تردد ایجاد کنید. آگاهی از جریان ترافیک کمک می کند تا عبور و مرور مشتریان و کارمندان به سادگی صورت بگیرد.

به طور عکس در چیدمان فضاهای بزرگ نیز می توان از مبلمان های کلاسیک با تزئینات فاخر استفاده کرد. اگر پس از چیدمان میز و صندلی فضای اضافه در اختیار داشته باشید، می توانید از یک نیم ست اداری برای ایجاد فضای گفتمان استفاده کنید. شما می توانید در این بخش از مهمانان و یا مشتریان خود نیز پذیرایی کنید.

ترکیب ماهرانه از طرح و رنگ ایجاد کنید

برخی مبلمان های اداری قیمت چندانی ندارند، اما بسیار شیک و برازنده جلوه می کنند. به طور عکس برخی دیگر قیمت بالایی دارند، اما ترکیب آنان یک محیط نازیبا و خسته کننده می سازد. بنظر شما ایراد کار از کجاست؟

می توان حدس زد مبلمان های گران قیمتی که در خلق یک دکوراسیون زیبا عاجز مانده اند، فاقد یک تونالیته رنگی مشخص هستند. برای مثال رنگ و طرح میزها با یکدیگر متفاوت است و یا سبک حاکم بر دکوراسیون بر روی مبلمان ایجاد نشده است. در این حالت هرقدر هم مبلمان شما گران قیمت باشد، نمی تواند نتیجه مطلوبی ایجاد کند.

برای حل این مسئله لازم است از یک هارمونی رنگ مشخص و یک طرح ثابت در چیدمان مبلمان اداری استفاده کنید. برای مثال از ترکیب رنگ های سفید، شیری و یا کرم در کنار چند رنگ شاد و پرانرژی همچون زرد و سبز استفاده کنید تا چیدمانی حرفه ای خلق کنید.

رپورتاژ

همچنین لازم است تناسب میان سبک ها را رعایت کنید. برای مثال اگر سبک حاکم بر فضا از نوع کلاسیک است، یک ست اداری کلاسیک خریداری کنید و به طور عکس در دکوراسیون های ساده، از مبلمان های مدرن استفاده کنید.

بهترین چیدمان مبلمان اداری

ورودی ها را پاکسازی کنید

برای اینکه بتوانید به بزرگنمایی فضا بپردازید و حس دعوت کنندگی را در بخش ورودی ایجاد کنید، لازم است از چیدمان این بخش پرهیز کنید. چیدمان مبلمان اداری در کنار ورودی اصلی و یا ورودی اتاق ها موجب کوچک شدن فضا و به هم ریختگی تعادل بصری می شود. بهتر است فضای ورودی را به چند عنصر تزئینی ساده مجهز کنید و پس از فاصله مشخصی از ورودی، چیدمان مبلمان را آغاز کنید.

تعادل بصری ایجاد کنید

قرار دادن مبلمان ها در یک گوشه از اتاق موجب سنگینی آن بخش و به هم ریختن حس تعادل و توازن می شود. برای حل این مسئله لازم است مبلمان های اداری را به شکل متعادل در بخش های مختلف اتاق چیدمان کنید. با اینکار نه تنها موجب پررنگ شدن مفهوم تعادل می شوید، بلکه عملکرد و کارآیی فضا را نیز بهبود می بخشید.

به آسایش و راحتی کارکنان توجه کنید

در زمان چیدمان انواع مبلمان های اداری اعم از میز و صندلی، می بایست آسایش و رفاه کارکنان را مورد توجه قرار دهید. به خاطر داشته باشید خلق یک چیدمان حرفه ای موجب از بین رفتن رفاه کارکنان و کاهش راندمان کاری آنان نشود. برای مثال ممکن است برای رعایت توازن چیدمان، کمدها را در گوشه از فضا و دور از دسترس کارمندان قرار دهید.

اگرچه با اینکار موجب ایجاد تعادل در چیدمان شده اید، اما کارمندان را برای دسترسی به فایل های مورد نیاز به زحمت انداخته اید. به مرور زمان عدم دسترسی ساده به لوازم مورد نیاز، راندمان کاری آنان را کاهش داده و موجب کاهش بهره وری می شود. پس در حین چیدمان مبلمان های اداری، رفاه و آسایش کارکنان را در اولویت قرار دهید.

نحوه چیدمان مبلمان اداری

استفاده از عناصر طبیعی را به حداکثر برسانید

مطابق آنچه که از تحقیقات علمی به دست آمده، تأثیر عوامل طبیعی همچون گیاهان سبز و نور خورشید، بر روی راندمان کاری کارکنان بسیار محسوس است. هرقدر میزان استفاده از نور طبیعی را بیشتر کنید، محیط کاری شما سرزنده تر و شاداب تر خواهد بود. به ندرت پیش می آید کارکنان در یک محیط پرنور احساس خمودگی و کسالت داشته باشند.

برای اینکار لازم است در زمان خرید و چیدمان مبلمان اداری، موجب انسداد جریان نور نشوید. همچنین به کمک المان های سبز و زنده، جریان حیات را به محیط خشک و رسمی شرکت خود اضافه کنید. برای اینکار می توانید از یک آکواریوم و یا چند گیاه سبز استفاده کنید. هنگام خرید مبلمان اداری حتما باید این موارد را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین چیدمان را در محیط اداری داشته باشید، می توانید برای خرید مبلمان اداری به چیدمان برتر  مراجعه کنید. در این فروشگاه اینترنتی کلیه محصولات پرطرفدار روز را با کمترین قیمت پیدا می کنید. تنوع مبلمان اداری از لحاظ رنگ، طرح و برند دست شما را برای خرید مبلمان مناسب باز می گذارد.

سلیقه خود را به نمایش بگذارید

شما می توانید در چیدمان مبلمان اداری خود سلایق خود را به طور کامل در معرض دید مشتریان قرار دهید. اگر طرفدار سبک های مینیمال و ساده هستند و علاقه ای به تزئینات فاخر و اضافه ندارید، سبک مدرن را به چیدمان دفترکار خود اضافه کنید. اگر افزایش روحیه کار تیمی برای شما اهمیت دارد، می توانید از چیدمان فضای باز استفاده کرده و دیوار های مسدود کننده را کنار بزنید. در هر صورت بهتر است سلایق خود را چاشنی کار کنید و با کمی خلاقیت، چیدمان مخصوص به خود را بسازید.

سخن پایانی

برخلاف تصور شما چیدمان مبلمان اداری کار سخت و پیچیده ای نیست. کافیست با شناسایی اهداف و نیاز های خود سراغ خرید مبلمان بروید. رعایت تناسب طرح و رنگ، تعادل بصری و استفاده از عناصر طبیعی نیز کمک می کند تا چیدمان شما زیبا و حرفه ای جلوه کند.

نوشته‌های مرتبط