محاسبه BMI یا شاخص توده‌ بدنی برای زنان و مردان

شاخص توده‌ بدنی سنجش چربی بدن بر اساس مقایسه قد و وزن فرد است و برای اکثر زنان و مردان بزرگسال بالای ۲۰ سال قابل انجام و محاسبه است. برای کودکان بالای ۲ سال، درصد BMI بهترین ارزیابی از چربی بدن است. BMI  مستقیما چربی بدن را اندازه نمی‌گیرد. با وجود این، تحقیقات حاکی از آن است که BMI  با اندازه‌های چربی بدن مانند وزن زیر آب و سنجش تراکم‌ استخوان با اشعه‌ی ایکس (DXA) رابطه‌ی مستقیم دارد و یک گزینه‌ی ارزان و سهل‌الاجرا برای این موارد به شمار می‌رود. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره فرمول محاسبه BMI یا شاخص توده‌ بدنی برای زنان و مردان و جدول بی ام آی نکات مهمی بدانید.

نگاهی سریع به حقایقی درباره BMI

در اینجا بعضی از نکات کلیدی درباره‌ی BMI به شما ارائه می‌شود. اطلاعات جزئی‌تر و مطالب تکمیلی در متن اصلی مقاله آمده است.

  • –  شاخص توده‌ی بدن (BMI) سنجش اندازه نسبی توده بدن بر اساس قد فرد است.
  • –   شاخص کوئتلت توسط آدولف کوئتلت، ریاضیدان، منجم، و آمارشناس بلژیکی در سال ۱۸۳۲ تعیین شد. بعدها در ۱۹۷۲ آنکل کیز نام آن را شاخص توده‌ی بدن (BMI) گذاشت.
  • – BMI سنجش ساده و بی‌هزینه‌ی چربی بدن است.
  • – عواملی مانند سن، جنس، قومیت و توده‌ی عضلانی در BMI لحاظ نمی‌شوند.
  • – برای افراد ۲۰ سال به بالا،   شاخص توده‌ی بدن با استفاده از دسته‌بندی‌های وضعیت وزن استاندارد که برای تمامی سن‌ها، و برای مرد و زن، یکسان هستند تفسیر می‌شود.
  • – برای کودکان و نوجوانان بین ۲-۲۰ سال،   شاخص توده‌ی بدن (BMI) با توجه سن و جنس کودک تفسیر می‌شود.
  • – برای هر دوی بزرگسالان و کودکان   شاخص توده‌ی بدن شاخص معقول چربی بدن است.
  • – چون BMI مستقیما چربی بدن را اندازه نمی‌گیرد، نباید به عنوان یک ابزار تشخیصی مورد استفاده قرار بگیرد.
  • –   BMI باید به عنوان سنجشی برای کنترل وضعیت وزنی مردم و به عنوان ابزاری نظارتی جهت شناسایی مشکلات بالقوه‌ی مربوط به وزن در افراد استفاده شود.
  • – ممکن است سایر سنجه‌های چربی بدن، مانند ضخامت پوست، امپدانس بیوالکتریکی، وزن زیر آب، و سنجش تراکم استخوان از شاخص توده‌ی بدن (BMI) دقیق‌تر باشند.

شاخص توده‌ بدنی (BMI) چیست؟

BMI به عنوان ابزاری نظارتی برای اشاره به این که آیا شخص نسبت به قدش کمبود وزن، اضافه وزن، تناسب وزن دارد یا دچار چاقی است استفاده می‌شود.

اگر   شاخص توده‌ی بدن شخصی در محدوده‌ی ایده‌آل نباشد، خطراتی که متوجه‌ سلامتی او خواهد بود به طرز چشمگیری بیشتر خواهند شد.

اندازه‌های BMI مستقل از سن و سال و برای هر دو جنس مذکر و مونث یکسان هستند. با وجود این، به خاطر نسبت‌های بدنی مختلف ممکن است BMI در جوامع مختلف نشانگر درجه‌ی یکسانی از چربی نباشد.

خطرات تهدید کننده‌ی سلامتی مربوط به افزایش شاخص توده‌ی بدن (BMI) ماندگار هستند، و تفسیر میزان BMI در رابطه با این خطرات ممکن است برای جوامع مختلف متفاوت باشد.

دو روش برای چک کردن شاخص توده‌ی بدن (BMI) شما وجود دارد:

– از جدول BMI استفاده کنید. ابتدا، اندازه‌ی قد خود را در ستون سمت چپ پیدا کنید. بعد، از آن نقطه آنقدر به سمت راست حرکت کنید تا به اندازه‌ی وزن‌تان در جدول برسید. عدد موجود در مرکز آن خانه بین آن دو نشان دهنده‌ی شاخص توده‌ی بدن (BMI) شما است.

– با کمک فرمولی که در ادامه می آید و ماشین حساب BMI خود را حساب کنید.

فرمول محاسبه BMI یا شاخص توده‌ بدنی

آمار شناس بلژیکی آدولف کوئتلت فرمول BMI را تقریبا ۱۵۰ سال پیش ابداع کرد. محاسبه‌ی BMI بر مبنای فرمول‌های زیر انجام می‌شود:

BMI = وزن (به کیلوگرم)/قد2

مثال:

  • قد شما ۱۸۰ سانتی متر است یعنی ۱.۸۰ متر(قد باید تبدیل به واحد متر شود و سپس در خودش ضرب شود یعنی به توان ۲ برسد)
  • وزن شما ۷۰ کیلو است
رپورتاژ

محاسبه بی ام آی یا شاخص توده بدنی شما به این صورت است:

۷۰‍‍‍ تقسیم بر (۱.۸۰x۱.۸۰) = ۲۱.۶۰

BMI شما ۲۱.۶۰ است و در جدول بالا گفتیم بین ۱۸ و نیم تا ۲۵ وضعیت نرمال و سلامت است.

همچنین از طریق لینک BMI calculators می توانید به طور آنلاین شاخص توده بدنی خود را محاسبه کنید.

۹۷ حقیقت جالب درباره چاقی که نمی‌دانستید

فایده‌های حفظ وزن در سطح ایده‌آل

  • – درد مفاصل و درد عضلانی کمتر
  • – افزایش انرژی و توانایی شرکت در فعالیت‌های بیشتر
  • – بهبود تنظیم مایعات بدن و فشار خون
  • – کاهش بار وارد آمده بر قلب و سیستم گردش خون
  • – اصلاح و بهبود الگوی خواب
  • – کاهش تری‌گلیسرید خون، گلوکز خون، و خطر ابتلاء به بیماری دیابت نوع ۲
  • – کاهش خطر بیماری‌ قلبی و بعضی از سرطان‌های خاص

اضافه وزن کار قلب را سخت تر می‌کند، همچنین فشار خون، سطح کلسترول و تری‌گلیسرید را بالا می‌برد و سطح کلسترول خوب را پایین می‌آورد. اضافه وزن می‌تواند احتمال ابتلاء افراد به دیابت را بیشتر کند.

تغییرات سبک زندگی که به شما کمک می‌کند کاهش وزنی ۳-۵ درصدی را حفظ کنید احتمالا به بهبود قابل توجه بالینی در گلوکز خون، تری‌گلیسرید، و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌انجامد. کاهش وزن بیشتر می‌تواند به کاهش فشار خون و بهبود سطح کلسترول خوب خون کمک کند.

4 نکته درباره جنبش پذیرش چاقی (Fat Acceptance)

از شاخص توده‌ بدنی (BMI) چگونه استفاده می‌شود؟

شاخص توده‌ی بدن (BMI) آن‌قدرها دقیق نیست که بشود از آن به عنوان یک ابزار تشخیصی استفاده کرد. اما، به عنوان ابزاری نظارتی برای شناسایی مشکلات وزنی بالقوه در بزرگسالان استفاده می‌شود.

ممکن است فردی BMI بالایی داشته باشد، اما باز هم برای تعیین این که آیا این اضافه وزن برای سلامتی او خطر دارد یا نه، فرد متخصص به انجام ارزیابی‌های بیشتری نیاز خواهد داشت من جمله:

– اندازه‌ی گیری ضخامت پوست

– ارزیابی‌های رژیم غذایی

– فعالیت جسمی

– سابقه‌ی خانوادگی

– سایر بررسی‌های درست وضعیت سلامتی.

نوشته‌های مرتبط