رژیم غذایی سواحل جنوبی: نمونه برنامه رژیم سریع لاغری ساحل جنوبی

رژیم غذایی سواحل جنوبی (South Beach Diet) یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات محبوب است که توسط متخصص قلب دکتر آرتور آگاتستون ایجاد شده است و بر خوردن چربی های سالم، پروتئین بدون چربی و کربوهیدرات های کم گلیسمی تاکید دارد. رژیم غذایی ساحل جنوبی معمولاً در سه مرحله انجام می شود. در فاز اول که دو هفته طول می کشد، تمام کربوهیدرات های با گلیسمی بالا (مانند نان، ماکارونی و برنج) را حذف می کنید و بر خوردن پروتئین بدون چربی، چربی های سالم و سبزیجات با گلیسمی پایین تمرکز می کنید. در فاز دو، به تدریج برخی از غذاهای حذف شده را مجدداً معرفی می کنید و در عین حال به رعایت اصول اولیه رژیم ادامه می دهید. فاز سه مرحله نگهداری است، جایی که شما همچنان به رژیم غذایی متعادل بر اساس اصول رژیم غذایی ساحل جنوبی ادامه می دهید.

رژیم سریع لاغری ساحل جنوبی

در اینجا نمونه ای از یک روز معمولی در رژیم غذایی سواحل جنوبی آورده شده است.

  • صبحانه:
    ماست یونانی با توت تازه و آجیل خرد شده
    – دو عدد تخم مرغ آب پز
    – قهوه یا چای با شیر بادام شیرین نشده
  • میان وعده:
    – خیار خرد شده با هوموس
    – یک مشت بادام

مطلب مرتبط: طرز تهیه حمص: ۱۰ راز جادویی برای تهیه لذیذترین هوموس خانگی

  • ناهار:
    – سینه مرغ کبابی با سبزیجات تفت داده شده (مانند کدو سبز، فلفل دلمه ای و پیاز)
    سالاد با سبزیجات مخلوط، گوجه فرنگی گیلاسی و سرکه بالزامیک
  • میان وعده:
رپورتاژ

– برش های سیب با کره بادام زمینی

  • شام:
    – ماهی بخارپز یا گریل شده با لیمو و سبزیجات
    – کلم بروکلی و گل کلم بخارپز شده
    – کینوا با سبزیجات مخلوط
  • دسر:
    سالاد میوه تازه با یک قاشق خامه زده شده

مطلب مرتبط: طرز تهیه خوراک بروکلی خوشمزه و ساده به روش ایتالیایی

کاهش وزن با رژیم لاغری ساحل جنوبی

تمرکز این رژیم غذایی بر غذاهایی کامل معطوف شده که از نظر علمی به عنوان بهترین روش برای کاهش وزن به آن‌ها اشاره شده است. حذف هر یک از این گروه‌های غذایی ممکن است باعث کمبود مواد مغذی در بدن‌تان شود. برخی آدم‌هایی که از این رژیم غذایی پیروی کرده‌اند نشانه‌هایی از بیماری کتواسیدوز را در خود مشاهده نمودند؛ کتواسیدوز حالتی است که با علائمی از قبیل بوی بد دهان، خشکی دهان، خستگی، سرگیجه، بی‌خوابی، تهوع، و یبوست همراه است.

مطالعات نشان داده‌اند رژیم لاغری ساحل جنوبی (یا همه‌ی رژیم‌های غذایی با نام‌های مشابه) می‌توانند به آدم‌ها کمک کنند تا در کوتاه‌مدت اضافه‌وزن‌شان را کاهش دهند، ولی پژوهشگران شرایط این آدم‌ها را از نظر تاثیر این رژیم غذایی در حفظ تناسب اندام در بلندمدت مورد بررسی قرار ندادند. مشکل این رژیم غذایی در این است که علی‌رغم معقول بودن مراحل دوم و سوم این برنامه، مرحله‌ی اول آن بسیار سخت و محدودکننده است و ممکن است برخی آدم‌ها نتوانند از پسِ آن بر بیایند.

نوشته‌های مرتبط