نشانگان تنفسی خاورمیانه: 10 درمان خانگی موثر برای معالجه مرس

نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس (MERS) مخفف Middle East Respiratory Syndrome است که یک بیماری تنفسی ویروسی است که توسط ویروس کرونا مرس (MERS-CoV) ایجاد می شود. مرس اولین بار در سال 2012 در عربستان سعودی گزارش شد و از آن زمان در چندین کشور دیگر در خاورمیانه، اروپا، آسیا و ایالات متحده شناسایی شده است.

اعتقاد بر این است که MERS-CoV از شترهای تک‌کوهانه که مخزن شناخته شده ای برای ویروس هستند به انسان منتقل می شود. انتقال از انسان به انسان نیز در این بیماری گزارش شده است، به ویژه در محیط های مراقبت های بهداشتی که در آن تماس نزدیک با افراد آلوده ممکن است رخ دهد.

علائم نشانگان تنفسی خاورمیانه می تواند از علائم تنفسی خفیف تا بیماری حاد تنفسی شدید، از جمله تب، سرفه، تنگی نفس و ذات الریه متغیر باشد. در برخی موارد، مرس می‌تواند منجر به نارسایی تنفسی و مرگ شود، به‌ویژه در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا سیستم ایمنی ضعیف هستند.

اقدامات پیشگیرانه برای مرس شامل رعایت بهداشت دست، اجتناب از تماس نزدیک با افراد بیمار، و اجتناب از تماس با شتر یا مصرف شیر یا ادرار غیر پاستوریزه شتر است. در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای مرس وجود ندارد، اما درمان‌های خانگی برای نشانگان تنفسی خاورمیانه شامل استفاده از سلنیوم، ویتامین D، روی، ویتامین C، ویتامین A، اکیناسه، گون، گلپر چینی، آقطی، شیرین بیان، مریم گلی قرمز، و کودزو می تواند به کاهش علایم کمک کند.

درمان های خانگی برای نشانگان تنفسی خاورمیانه

درمان‌های خانگی برای نشانگان تنفسی خاورمیانه عبارتند از:

۱. روی

یکی از مهمترین چیزهایی که برای مبارزه با هر عفونتی لازم است تقویت سیستم ایمنی است، و روی عنصری اصلی سیستم ایمنی بدن انسان است، که کار آن در درجه‌ی اول تولید سلول‌های سفید خون است. مصرف خوراکی‌های سرشار از روی مانند جوانه گندم، اسفناج، بادام هندی، گوشت قرمز، و قارچ می تواند از ابتلا به عفونت‌های ویروسی جلوگیری کند.

۲. ویتامین C

پر واضح است که معروفترین تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن ویتامین C است، که می‌توان آن را به صورت انبوده در طیف وسیعی از میوه‌ها و سبزیجاتی که به راحتی قابل تهیه هستند یافت. ویتامین C نیز بسیار شبیه روی است و به تقویت تولید سلول‌های سفید خون برای مبارزه با مرس کمک می‌کند، و همچنین خواص آنتی اکسیدانی دارد که استرس اکسیداتیو را که با عفونت افزایش پیدا می‌کند کاهش می‌دهد.

۳. گون

این احتمالا رایج ترین داروی گیاهی استفاده شده است، اما قدرتمند نیز هست، و با تقویت قوای سیستم ایمنی بدن رابطه‌ی مستقیم دارد. گون نیز به راحتی در خاور میانه قابل دسترسی است، که بیشتر موارد مرس در این منطقه یافت می‌شود. مهم ترین آن شیوع مرس در ۲۰۱۲ در عربستان سعودی بود.

۴. گلپر چینی

رپورتاژ

این گیاه به خاطر اثرات مختلفی که بر عفونت‌های باکتریایی و ویروسی در بدن دارد صدها سال است که استفاده می‌شود. چنین شایع است که از تکثیر پاتوژن‌ها جلوگیری می‌کند، که می‌تواند مانع گسترش عفونت شود، و در عین حال به حفظ قدرت سیستم ایمنی بدن کمک کند و از رخداد «طوفان سیتوکین‌» که اغلب در موارد بیماری مرس مشاهده می‌شود جلوگیری کند.

۵. کودزو

یکی از نواحی اصلی بدن که مورد هجوم مرس یا نشانگان تنفسی خاورمیانه قرار می‌گیرد مجرای تنفسی است، و کودزو بارها و بارها ثابت کرده است که عامل ضد التهابی ایده‌آلی برای این قسمت از بدن است. کودزو در اکثر مناطق جهان موجود است، و می‌توان به طرق مختلفی آن را تهیه و آماده کرد، که محبوب ترین آن خیساندن در آب و بعد مصرف کردن است.

۶. سلنیوم

عنصر کلیدی دیگر در سیستم ایمنی بدن انسان سلنیوم است، ماده‌ی معدنی که به مقدار زیاد در ماهی تن، تخمه آفتابگردان، و آجیل برزیلی یافت می‌شود. سلنیوم بخش لاینفک حفاظت از سیستم ایمنی بدن در برابر حمله‌ی ناگهانی به خود، و همچنین تولید سلول‌های سفید خون است.

۷. اکیناسه

وقتی به دنبال یک داروی گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان می‌گردید، اکیناسه همان چیزی است که به کارتان خواهد آمد. به مدت هزاران سال (و برای صدها بیماری)، نقش اکیناسه در کاهش استرس اکسیداتیو، تسکین التهاب، رفع درد، و تقویت سیستم ایمنی بدن تایید شده و مورد اعتماد بوده است که این گیاه را به درمانی بی نظیر برای مرس تبدیل می‌کند.

۸. مریم گلی قرمز

آنچه مرس یا نشانگان تنفسی خاور میانه را بسیار خطرناک می‌کند نرخ مرگ و میر بالای کسانی است که از یک نوع بیماری مزمن دیگر نیز رنج می‌برند. به خاطر سازش با سیستم ایمنی و حمله به سایر سیستم‌های اعضای بدن،  مرس بیماری بسیار خطرناکی است، اما مریم گلی قرمز می‌تواند عفونت را به محض حمله متوقف کند، و همچنین استرس اکسیداتیو ناشی از این ناراحتی را کاهش دهد.

۹. ویتامین A

آنتی اکسیدان و ترکیب تقویت کننده‌ی ایمنی مهم دیگر ویتامین A است که از بتاکاروتن به دست می‌آید، و به صورت طبیعی در بسیاری از خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنیم وجود دارد. ویتامین A می‌تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و رادیکال‌های آزاد را خنثی کند. رادیکال‌های آزاد ترکیب‌هایی هستند که بیشترین آسیب را در بیماری‌های عفونی مانند مرس به جای می‌گذارند.

۱۰. شیرین بیان

شیرین بیان فقط به خاطر خوشمزگی‌اش محبوب نیست؛ بلکه ترکیب‌های ضد ویروسی و ضد باکتریایی طبیعی دارد که چندین نسل است آن را به عنوان درمانی طبیعی مطرح و محبوب کرده است. استفاده‌ی بیش از حد شیرین بیان می‌تواند سمی باشد، اما استفاده از آن به مدت یک یا چند ماه برا تقویت سیستم ایمنی بدن، وقتی از بیماری مانند مرس رنج می‌برید، راهی موثر برای محافظت از شما است.

نکته‌ی احتیاطی: همان طور که اشاره شد، نرخ مرگ و میر بالایی برای نشانگان تنفسی خاورمیانه وجود دارد، بنابراین اگر مطمئن هستید در معرض آن قرار دارید یا به آن مبتلا شده‌اید، بلافاصله به یک پزشک حاذق مراجعه کنید تا احتمال ابتلای افراد دیگر را کاهش دهد و عفونت را تحت کنترل بگیرد. این درمان‌های خانگی را باید به عنوان مکمل‌هایی برای درمان‌های رسمی تجویزی توسط پزشک‌ها و متخصصان حوزه‌ی سلامت به حساب آورد.

نوشته‌های مرتبط