۱۰ کشور با بالاترین ضریب هوشی یا آی کیو در ۲۰۲۴ + رتبه هوش ایران

برای هر کشوری نیروی کار باهوش، دارایی عظیمی به شمار می‌رود. آدم‌های باهوشی که مایل هستند کار کنند موجب رشد کشورشان می‌شوند. طبق نظر محققان، ‌آی کیو به شدت  میزان تولید ناخالص ملی یک کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۱۰ کشور با بالاترین ضریب هوشی یا آی کیو در ۲۰۲۴  را بشناسیم و همچنین با ۱۰ کشور که پایین ترین میزان بهره هوشی در جهان را دارند نیز آشنا شویم. همچنین رتبه هوش ایران در فهرست هوش ملل را نیز بخوانیم.

بررسی میزان آی کیو افراد در جهان

تعیین بهره هوشی کل افراد یک کشور کار ساده‌ای نیست، اما در بررسی های جهانی که توسط تیم های پژوهشی ریچارد لین و دیوید بکر در راستای برآوردن این هدف صورت گرفته است که مجموعه داده های جامعی از آی کیوهایی کشورهای مختلف جهان را ارائه می دهد در مطالعه ای تحت عنوان “هوش ملل” ۱۹۹ کشور جهان به لحاظ ضریب هوشی مورد بررسی دقیق قرار گرفته اند.

این مطالعه از یک روش دقیق برای تخمین و محاسبه ضریب هوشی ملی افراد کشورها استفاده می کند و شفافیت و دقت را تضمین می کند. برخی از نکات برجسته این مطالعه بهره مندی کشوها از سطوح بالای عواملی مانند آموزش، مراقبت های بهداشتی و شرایط اجتماعی-اقتصادی است که می توانند به طور قابل توجهی بر میانگین IQ یک کشور تأثیر بگذارند. در این رتبه بندی ژاپن با ضریب هوشی 106.48 در رتبه اول و نپال با ضریب هوشی 42.99 در رتبه آخر قرار گرفته اند. در این فهرست رتبه هوش ایران در رتبه ۱۱۹ از بین ۱۹۹ کشور جهان با میانگین ضریب هوشی ۸۰.۰۱ قرار گرفته است.

ضریب هوشی یا آی کیو چیست

IQ معیاری برای سنجش توانایی شناختی یک فرد در مقایسه با جمعیت عمومی است که از طریق تست های استاندارد طراحی شده برای ارزیابی هوش افراد محاسبه می شود. میانگین ضریب هوشی در اکثر تست های هوش ۱۰۰ تعیین می شود که نمرات بالاتر و کمتر از این عدد به ترتیب نشان دهنده توانایی شناختی بالاتر و پایین تر است.

فرآیند اندازه گیری IQ شامل یک سری آزمون است که جنبه های مختلف هوش از جمله حافظه، مهارت های حل مسئله، توانایی ریاضی و مهارت های زبانی را ارزیابی می کند. این تست ها با دقت طراحی و کالیبره شده اند تا از دقت و انصاف اطمینان حاصل شود.

همانطور که میانگین ضریب هوشی را به تفکیک کشورها بررسی می کنیم، مهم است که به یاد داشته باشیم که ضریب هوشی تنها یکی از معیارهای توانایی شناختی است و تمام جنبه های هوش انسان را در بر نمی گیرد. علاوه بر این، میانگین بهره هوشی یک کشور معیار قطعی پتانسیل یا قابلیت های شهروندان آن کشور نیست. با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید به دنیای جذاب IQ ها بپردازیم.

کشورهایی با بالاترین ضریب هوشی یا آی کیو

رپورتاژ

در حوزه توانایی شناختی، همانطور که با نمرات IQ اندازه گیری می شود، برخی از کشورها به طور مداوم در صدر فهرست قرار می گیرند. این کشورها با سیستم‌های آموزشی قوی، تعهد به تحقیق و توسعه و سیاست‌های کارآمد، موفقیت چشمگیری در پرورش میانگین بهره هوشی در میان افراد کشور خود به دست آورده‌اند که ژاپن سردمدار این فهرست است.

۱۰ کشور برتر با بهره هوشی بالا

  1. ژاپن (106.48)
  2. تایوان (106.47)
  3. سنگاپور (105.89)
  4. هنگ کنگ (105.37)
  5. چین (104.1)
  6. کره جنوبی (102.35)
  7. بلاروس (101.6)
  8. فنلاند (101.2)
  9. لیختن اشتاین (101.07)
  10. آلمان (100.74)

کشورهایی با پایین ترین ضریب هوشی

کشورهایی که کمترین میانگین بهره هوشی را دارند عبارتند از: نپال، لیبریا، سیرالئون، گواتمالا، کیپ ورد، گامبیا، نیکاراگوئه، گینه، ساحل عاج و غنا. نپال با میانگین ضریب هوشی 42.99 رکورددار کمترین میانگین ضریب هوشی در بین کشورهای فهرست شده است. در رقابت نزدیک، لیبریا و سیرالئون میانگین بهره هوشی یکسانی دارند و میانگین آن 45.07 است. از سوی دیگر، گواتمالا با میانگین ضریب هوشی 47.72 کمی بالاتر است.

کشور آفریقایی کیپ ورد و گامبیا نیز با میانگین ضریب هوشی به ترتیب 52.5 و 52.68 خیلی از آنها عقب نیستند. کشور آمریکای مرکزی نیکاراگوئه با میانگین ضریب هوشی 52.69 در رتبه بعدی قرار دارد. گینه در غرب آفریقا دارای میانگین ضریب هوشی 53.48 است. کشورهای ساحل عاج و غنا هر دو دارای میانگین امتیاز ضریب هوشی 58.16 هستند.

10 کشور با پایین ترین ضریب هوشی

  1. نپال – 42.99
  2. لیبریا – 45.07
  3. سیرالئون – 45.07
  4. گواتمالا – 47.72
  5. کیپ ورد – 52.5
  6. گامبیا – 52.68
  7. نیکاراگوئه – 52.69
  8. گینه – 53.48
  9. ساحل عاج – 58.16
  10. غنا – 58.16

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

نوشته‌های مرتبط