بزرگ ترین متروهای جهان: 25 طولانی ترین خط متروی دنیا

آیا تا به حال شده است که از خودتان بپرسید کدام سیستم مترو جهان از همه گسترده‌ تر است؟ اندازه‌گیری گسترده ترین و طولانی ترین خط متروی دنیا به آن سادگی و راحتی که به نظر می‌رسد نیست. اول از همه، باید بپرسیم مترو از چه چیزهایی تشکیل می‌شود؟ آیا باید حتما زیرزمینی باشد؟ آیا تعداد ایستگاه‌ها را باید بشماریم یا طول ریل‌ها را اندازه بگیریم؟ در کل، این دو مقیاس با فاصله‌ی کمی به دنبال هم می‌آیند، اما نه همیشه. در راستای تهیه‌ی فهرست حاضر، تصمیم گرفتیم طول ریل را در نظر بگیریم، اما به هیچ وجه ادعا نمی‌کنیم که این بهترین روش برای سنجش سیستم مترو است. با در نظر داشتن همه‌ی این موارد، فهرستی از ۲۵ بزرگ ترین متروهای جهان که شامل طولانی ترین و گسترده ترین سیستم مترو دنیا است را برای‌تان فراهم آورده‌ایم. با ادامه‌ی این مقاله ما را همراهی کنید.

بزرگ ترین متروهای جهان

۲۵. مترو تیانجین

تیانجین، دومین شهر چین که بعد از پکن سیستم مترو راه اندازی کرد، ۱۲۸ کیلومتر ریل دارد که به ۷۶ ایستگاه خدمت رسانی می‌کند.

۲۴. مترو بوسان

این شبکه‌ی زیرزمینی مترو شهر بوسان در کره‌ی جنوبی ۱۲۸ ایستگاه و ۱۳۰ کیلومتر ریل دارد.

۲۳. مترو شهرداری اوزاکا

بخش لاینفکی از سیستم حمل و نقل کلان و گسترده‌ی اوزاکای بزرگ، مترو شهرداری اوزاکا است که ۱۳۸ کیلومتر طول دارد و در ۱۰۱ ایستگاه توقف می‌کند.

۲۲. اس‌بان هامبورگ

این شبکه‌ی ریلی در شهر هامبورگ آلمان در ۶۸ ایستگاه به طول ۱۳۸.۵ کیلومتر ریل آهن توقف می‌کند.

۲۱. متروی سنگاپور

متروی سنگاپور (MRT) ، که در سرتاسر شهر ایالتی سنگاپور گسترده شده است، در طول مسیر ۱۴۶ کیلومتری‌اش از ۸۹ ایستگاه می‌گذرد.

۲۰. بِی اِریا رَپید تِرنزیت سانفرانسیسکو

انتقال‌گر سریع منطقه خلیج (BART)، که به کلانشهر سانفرانسیسکو خدمت رسانی می‌کند، ۵ خط دارد که در سیستم ریلی به طول ۱۶۷ کیلومتر گسترده شده و دارای ۴۴ ایستگاه است.

۱۹. مترو واشینگتن

سیستم ترانزیت سریع واشینگتن، که عموما آن را با نام متروریل می‌شناسند بعد از مترو نیویورک دومین مترو شلوغ ایالات متحده‌ی آمریکا است.

۱۸. شیکاگو ال (متروی شیکاگو)

متروی شیکاگو یکی از چهار سامانه ترابری شهری بزرگ آمریکاست که در برخی از بخش‌های آن، خدمات رسانی به صورت بیست و چهار ساعته ارائه می‌شود. خطوط قدیمی متروی شیکاگو در سال ۱۸۹۲ آغاز به کار کرده است که از لحاظ قدمت متروها در آمریکای شمالی و جنوبی، بعد از متروی نیویورک جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

۱۷. متروی هنگ کنگ

سیستم ریلی ترانزیت سریع‌السیر رسمی در هنگ کنگ، MTR، بیش از ۱۷۳ کیلومتر را پوشش می‌دهد و در ۸۲ ایستگاه توقف دارد.

۱۶. مترو والنسیا

این شبکه‌ی متروی بزرگ پهنه‌ی شهر والنسیا را طی می‌کند، و تمام قطارها سرانجام به حومه‌های دور دست می‌رسند. این سیستم ۱۷۵ کیلومتر طول و ۱۶۹ ایستگاه دارد.

۱۵. اس-ترین

این شبکه‌ی ریلی مترو و ترانزیت سریع‌السیر شهری ترکیبی ناحیه‌ی کلانشهر کپنهاگ را خدمت رسانی می‌کند  مرکز شهر را به حومه‌های آن متصل می‌سازد.

۱۴. مترو شنژن

شنژن، که سیستم مترویی نسبتا جدید دارد، ششمین شهر چین است که در آن سیستم حمل و نقل زیرزمینی افتتاح شد. این سیستم بیش از ۱۷۸ کیلومتر ریل و ۱۳۷ ایستگاه دارد.

رپورتاژ

۱۳. مترو دهلی

احتمالا یکی از خطرناک‌ترین متروهای مدرن جهان به لحاظ تلفات جانی در راه احداث به شمار می‌آید، چون بیش از ۱۰۰ نفر که دهه‌ی قبل در جاهای مختلف مشغول گسترش مترو بودند جان خود را از دست دادند.

۱۲. مترو توکیو

مترو توکیو، یکی از مجزا ترین سیستم‌های مترو استفاده شده توسط شهروندان توکیو، در ساعات اوج ترافیک آنقدر شلوغ می‌شود که افرادی با نام «اوشیا» (هل دهنده) در مترو استخدام کرده اند که وظیفه شان چپاندن مردم داخل قطارها است.

۱۱. مترو گوانژو

مترو زیرزمینی گوانژو چهارمین سیستم مترو ساخته شده در چین بعد از پکن، تیانجین، و شانگهای، ششمین شلوغ‌ترین مترو جهان است و ۱۲۰ ایستگاه دارد که ۲۱۵ کیلومتر ریل در آن کار گذاشته شده است.

۱۰. مترو پاریس

پاریس، یکی از متراکم‌ترین سیستم‌های مترو جهان را دارد که از ۳۰۱ ایستگاه برخوردار است و ۲۱۴ کیلومتر ریل آهن در آن به کار گرفته شده است.

۹. مترو مکزیکو سیتی

مترو مکزیکو سیتی دومین سیستم متروی بزرگ در آمریکای شمالی پس از مترو نیویورک است که ۱۹۵ ایستگاه و ۲۲۵ کیلومتر ریل آهن دارد.

۸. مترو مادرید

هرچند مادرید ۵۰امین شهر پر جمعیت جهان است، اما مترو آن ۶امین مترو طولانی در دنیا است که از ۲۹۲ کیلومتر ریل و ۳۰۰ ایستگاه برخوردار است.

۷. مترو مسکو

مترو زیرزمینی مسکو، پس از توکیو و سئول سومین سیستم ترانزیت سریع‌السیر شلوغ جهان است. این سیستم حمل و نقل ۱۸۶ ایستگاه و ۳۰۸ کیلومتر ریل دارد.

۶. اس-بان برلین

اس-بان برلین که مخفف کلمه‌ی «Schnellbahn» در آلمانی به معنی «قطار سریع» است ۱۶۶ ایستگاه و ۳۳۱ کیلومتر طول ریل دارد.

۵. مترو نیویورک سیتی

وقتی نوبت به تعداد ایستگاه‌ها می‌رسد، احتمالا مترو نیویورک سیتی با داشتن ۴۲۱ ایستگاه شناخته‌شده‌ترین سیستم متروی جهان است. اما بر خلاف بعضی از همتایان آسیایی‌اش از مسافت ریلی کمتری و فقط در حدود ۳۳۶ کیلومتر برخوردار است.

۴. مترو پکن

مترو پکن، که گسترده‌ترین سیستم حمل و نقل سریع‌السیر زیرزمینی در دهه‌ی اخیر بوده است، امروزه ۲۱۸ ایستگاه و حدود ۳۷۱ کیلومتر ریل دارد.

۳. مترو کلانشهری سئول

احتمالا پر استفاده‌ترین سیستم مترو جهان است به نحوی که هر روز ۸ میلیون نفر را در میان ۳۱۴ ایستگاه و بر روی بیش از ۳۸۹ کیلومتر ریل جابه‌جا می کند.

۲. مترو لندن

مترو لندن، به عنوان قدیمی‌ترین سیستم مترو جهان، دارای مسیرهایی است که قدمت آن‌ها به سال ۱۸۶۳ میلادی (1242 شمسی) باز می‌گردد. این سیستم حمل و نقل ۲۷۰ ایستگاه و بیش از ۴۰۲ کیلومتر ریل دارد.

۱. مترو شانگهای

مترو شانگهای، که در ۱۹۹۵ افتتاح شد، یکی از سریع‌الرشد‌ترین سیستم‌های ترانزیتی در جهان است. هرچند فقط ۲۸۵ ایستگاه دارد، اما بیش از ۴۲۴ کیلومتر ریل را پوشش می‌دهد، یعنی بیش از هر مترو دیگری در جهان.

 

نوشته‌های مرتبط