علائم سرطان پانکراس: 10 نشانه سرطان لوزالمعده که باید بشناسید

سرطان پانکراس یا سرطان پانکراس در غالب مواقع تشخیص داده نمی‌شود تا زمانی که کاملا پیشرفته و درمان آن به شدت دشوار شود. در اکثریت موارد مبتلا به این بیماری، علائم و نشانه‌ها تنها زمانی نمود پیدا می‌کنند که سرطان حسابی رشد کرده‌است. از آن‌جایی که بیش از 95٪ سرطان لوزالمعده نوع اگزوکرین است، ابتدا علائم این نوع را شرح می‌دهیم و بعد سراغ علائم سرطان پانکراس نادر و کمتر دیده شده خواهیم رفت. هرچند علائم و نشانه‌های قید شده در این نوشتار می‌توانند ناشی از اختلالات و بیماری‌های دیگر هم باشند اما به شدت توصیه می‌شود که در صورت تجربه‌ی هر یک از این موارد، حتما ‌به پزشک مراجعه کنید.

علائم سرطان پانکراس

سرطان لوزالمعده اساسا در حین رشد خاموش و بدون درد است. و زمانی که به اندازه‌ی کافی بزرگ شده باشد که علائمی را تولید کند، دیگر به خارج از پانكراس هم گسترش یافته‌است. به دلیل محل قرار گرفتن پانکراس در بدن، علائم عبارتند از:

۱. زردی

سرطان لوزالمعده به این دلیل که کانال ورود صفرا به روده‌ را مسدود می‌کند (مجرای صفراوی معمول)، مواد تشکیل‌دهنده‌ی صفرا در خون انباشته می‌شوند. این امر باعث می‌شود پوست و چشم به رنگ زرد دربیایید، اختلالی که زردی نامیده می‌شود. همان انسداد باعث تیره شدن ادرار، روشن شدن رنگ مدفوع و خارش می‌شود.

۲. درد شکم

سرطان پانکراس یا لوزالمعده می‌تواند در قسمت بالای شکم درد خفیفی ایجاد کند که به پشت نیز گسترش می‌یابد. این درد شکم ممکن است گاهی از بین برود و دوباره عود کند.

۳. درد پشت

دردی که در وسط پشت‌تان احساس می‌کنید ممکن است ناشی از یک تومور باشد، تومور بسته به جای‌اش، می‌‌تواند روی عصب‌ها یا ارگان‌های نزدیک پانکراس فشار ایجاد کند یا حتی دستگاه گوارش را با انسداد مواجه کند.

۴. نفخ

برخی از افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده خیلی زود و بعد از صرف کمی غذا احساس می‌کنند که کاملا سیر هستند (احساس پری) و بلعیدن غذاها برای‌شان دشوار می‌شود. نفخ ناشی از سرطان لوزالمعده یا پانکراس سبب می‌شود که شکم متورم شود و بیرون بزند.

۵. حالت تهوع

۶. استفراغ

به طور کلی، علائم سرطانی که از در قسمت بالای پانکراس شروع شده‌است، زودتر پدیدار می‌شوند. به یاد داشته باشید که داشتن هر یک از این علائم یا حتی همه‌ی آن‌ها به این معنا نیست که به سرطان پانکراس مبتلا شده‌اید. اختلالات و بیماری‌های دیگری هم هستند که چنین علائم و نشانه‌هایی دارند.

سرطان پانکراس در حین این‌که رشد می‌کند و گسترش می‌یابد بر تمام بدن تاثیر می‌گذارد. علائم این بیماری پس از گسترش آن در بدن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

رپورتاژ

۷. کاهش وزن

 از دست دادن وزن ممکن است توسط هضم ناقص به دلیل سرطان یا توسط خود سرطان ایجاد شود. کاهش وزن ناشی از سرطان مشکلی است که روی استفاده‌ی بدن از کالری و پروتئین اثر می‌گذارد. این بیماری ممکن است سبب شود که بدن بیش‌تر از حد معمول کالری بسوزاند، عضلات تحلیل بروند و اشتها را کاهش پیدا کند.

۸. احساس کسالت و ناخوشی

۹. از دست دادن اشتها

 از دست دادن اشتها یا سوء هاضمه در افرادی که به این نوع سرطان مبتلا هستند،‌ بسیار شایع است. برخی از همه‌ی این نشانه‌ها ممکن است در اثر انسداد یا کند شدن روند هضم غذا توسط تومور ایجاد شوند.

۱۰. افزایش قند خون

برخی از افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده، به دیابت هم مبتلا می‌شوند زیرا این نوع سرطان باعث کاهش توانایی پانکراس برای تولید انسولین می‌شود. (با این حال، اکثر افرادی که دیابت به تازگی در آن‌ها تشخیص داده شده به سرطان لوزالمعده مبتلا نیستند.)

مطابق با تحقیقات صورت گرفته، شروع ناگهانی دیابت نوع دو، در افراد بالای ۵۰ سال یا بیش‌تر می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان پانکراس باشد، به خصوص در کسانی که شاخص توده‌ی بدنی پایینی دارند، مدام کاهش وزن را تجربه می‌کنند یا در خانواده‌شان سابقه‌ی دیابت ندارند.

نشانه سرطان لوزالمعده نادر

تومورهای سلول‌های ایسلت، که با نام تومورهای نورواندوکرین نیز نامیده می‌شوند، از سلول‌های پانکراس که هورمون‌ها را تولید می‌کنند، شروع می‌شوند. تومورهای سلول‌های ایسلت کم‌تر از 5 درصد از تومورهای پانکراس را تشکیل می‌دهند.

تومورهای سلول‌های ایسلت نیز مانند آدنوکارسینوم پانکراس، ممکن است باعث درد شکم، کاهش وزن، تهوع و استفراغ شوند. هورمون‌هایی که توسط تومور سلول‌های ایسلت آزاد می‌شوند نیز می‌توانند باعث ایجاد برخی از علائم و نشانه‌ها شوند: این علائم عبارتند از:

  • – اینسولینوما (بیش از حد بودن مقدار انسولین): عرق کردن، اضطراب، سرگیجه و از حال رفتن در اثر افت قند خون
  • گلوکاگونوما (گلوکاگون بیش از حد): اسهال، تشنگی بیش از حد یا ادرار بیش از حد، کاهش وزن
  • – گاسترینوما (گاسترین بیش از حد): درد شکم، زخم معده که ممکن است به خونریزی منجر شود، ریفلاکس، کاهش وزن
  • – سوماتوستاتینوم (سوماتوستاتین بیش از حد): اسهال، کاهش وزن، درد شکم، مدفوع چربی که بوی بسیار بدی دارد
  • – ویپوما (بیش از حد بودن پپتید وازواکتیو روده‌ای): اسهال بسیار شل، گرفتگی شکمی، گرگرفتگی صورت

نشانه‌های مخفی پانکراس

در تعداد بسیار کمی از افراد مبتلا به سرطان پانکراس، ممکن است علائم اولیه وجود داشته باشد که در این صورت تشخیص زودهنگام میسر خواهد بود. متأسفانه محققان قادر به شناسایی یک الگوی قابل پیش‌بینی نبوده‌اند.

نادر و مبهم بودن این موقعیت‌ها دشوار بودن استفاده از علائم اولیه را برای تشخیص سرطان پانکراس نشان می‌‌دهد.

واقعیت این است که علائمی مانند کاهش غير عمدی وزن، از دست دادن دائم اشتها، زرد شدن چشم و پوست، تیره شدن ادرار یا روشن شدن رنگ مدفوع، مواردی هستند که همواره باید نگرانی شما را برانگیزند. ناخوشی، تهوع، استفراغ یا اسهالی که تداوم دارد و حتی به مرور بدتر می‌شود، هر کسی را پریشان می‌کند. به این ترتیب، اگر احساس می‌کنید مشکلی وجود دارد به پزشک مراجعه کنید.

نوشته‌های مرتبط