عوامل شایع ایجاد لک در صورت و نحوه درمان آنها

لک های صورت در نتیجه تجمع سلول های رنگدانه داری به نام ملانین در پوست ایجاد می شوند  لک ها معمولا تیره تر(هایپرپیگمانتیسیون) از پوست هستند ولی در موارد نادری ممکن است روشن تر دیده شوند و آنها شامل طیف بزرگ و وسیعی  از عارضه های پوستی می باشند اما به صورت مادرزادی نیستند و جزءشایع ترین بیماری های پوستی می باشند..

تجمع ملانین یا ایجاد لک می تواند به دلایل ژنتیکی یا اکتسابی ایجاد شود .

عوامل شایع ایجاد لک در صورت :

  1. قرارگرفت زیاد و غیر ایمن در معرض نور و اشعه آفتاب
  2. افزایش سن
  3. مشکلات مربوط به تغذیه فرد مثل سوء تغذیه
  4. عفونت های موضعی
  5. بارداری دربانوان: معمولا در دوران حاملگی، لک هایی در ناحیه پیشانی و اطراف چانه ایجاد می شود.
  6. اختلالات مربوط به هورمون ها از جمله کاهش یا افزایش ترشح یک هورمون خاص در بدن یا مصرف قرص های ضد بارداری
  7. کمبود مواد مغذی و ویتامین ها در بدن که مهم ترین آن شامل کمبودویتامین آ،ب۱۲ و اسید فولیک می باشد .
  8. وجود بدخیمی هاوبیماری هایی مثل سرطان پوست ،بیماری های التهابی ،آسم،مشکلات کبدی ،ریوی و روماتیسم
  9. مصرف برخی دارو ها یا استفاده نادرست از مواد آرایشی و بهداشتی

10.ژنتیک فرد وسابقه ارثی

چون عوامل ایجاد لک های پوستی متفاوت و متنوع می باشد بنابراین رنگ ،شکل،تعداد و اندازه آن ها نیز متفاوت می باشدو درمان آن ها نیز به طبع با هم تفاوت دارد .

شناخت واطلاع از نوع لک پوستی اهمیت زیادی دارد زیرا با وجود اینکه بیش تر لک ها خطری ندارند اما ممکن است برخی از آن ها مشکلاتی ایجاد کنند بنابراین بهتر است در اولین فرصت شناسایی و درمان شوند .

انواع مختلف لک های صورت وپوست :

  1. کک ومک: از مهم ترین و شایع ترین انواع لک های پوستی است که اندازه ای معمولا بین یک تا دو میلی متر دارند وبه دلیل تماس زیاد و مکرر با نور آفتاب ایجاد می شوند و با رنگ های سیاه،قرمز،قهوه ای و برنز دیده می شوند .
رپورتاژ

کک ها به دو نوع اپیلایز و لنتیاز تقسیم می شوند.

  1. ملاسما: به لک بارداری مرسوم است و انواع لک های هورمونی می باشد و خوشبختانه معمولا پس از پایان بارداری بهبود می یابند.
  2. لک آکنه: معمولا در اثر آکنه ایحاد می شود و بسته به نوع جوش یا آکنه درمان آن متفاوت خواهد بود.
  3. لک ناشی از زخم ها
  4. پیسی: این لک زمینه ارثی دارد وبه سرعت در اکثر نقاط بدن منتشر می شود .

درمان لک های پوستی :

معمولا لک ها خطری ایجاد نمی کند و  عوارض و ضرری ندارند ولی به دلیل مشکل و آسیبی که برای زیبایی فرد ایجاد می کند معمولا افراد به دنبال درمان آن هستند.

در گذشته بهترین کار برای کنترل این لکه ها پیشگیری از ایجاد آن بود اما امروز روش های زیادی برای از رفع این لک ها وجود دارد .

روش های رایج درمان لک های پوستی که از سوی متخصصان زیبایی ارائه می شود :

  1. کرایو تراپی : نوعی سرمادرمانی که درآن قسمتی از بدن درمعرض کاهش دما قرار می گیرد و بعد از ان سیستم عصبی فرد واکنش می دهد وفرایند درمان ادامه پیدا می کند. این درمان شامل سه فاز ،انتقال حرارت تخریب سلول ها وفاز التهابی وبهبود می باشد .طول درمان می تواندبسته به نیاز بیمار از یک جلسه تا چندین جلسه طول بکشد. این روش معمولا عوارض زیادی ندارد اما می تواند در برخی موارد باعث ایجاد سردرد و تاول شود.
  2. لیزر: استفاده از پرتوهای موثر می باشد که به دو نوع تخریبی و غیر تخریبی تقسیم می شود نوع تخریبی لایه های پوست تخریب می کند و نوع غیر تخریبی یا فرکشنال لایه درم تحریک به کلاژن سازی می کند البته پاسخ پوست فرد به لیزر متفاوت است و معمولا برای پوست های روشن بهتر عمل می کند اما برای برخی افراد نتیجه عکس دارد وبه جای برطرف کردن لک منجر به تیره تر شدن پوست می شود .به همین دلیل قبل از شروع درمان حتما به یک متخصص مراجعه کنید.
  3. میکرودرمابراسیون: درواقع نوعی لایه برداری پوست است که به وسیله دستگاه مخصوصی به نام میکرودرم انجام می شود که لایه سطحی پوست به سمت خود می کشد و پوست به وسیله بخار حاوی آلومینیوم اکسید پوست تمیز می کندو باعث کاهش لک ها می شود این درمان به چند روش انجام می شود که پرکاربردترین روش ها شامل کریستال و الماس می باشد .
  4. استفاده از وسایل پوستی مثل کرم های روشن کننده و ضدلک ،اسیدها یا  لایه بردارهای شیمیایی ،رتینوئیدها این وسایل سلول های مرده پوست را جدا کرده و باعث تحریک تولید کلاژن می شود اما این روش ها نسبت به روش های دیگر زمان برتر است.

روش های رایج درمان لک های پوستی که می توان در خانه آن ها را انجام داد:

  1. استفاده از آب پیاز:چون آب پیاز خاصیت اسیدی دارد و می تواند لک های پوست روشن کند. همچنین ترکیب اب پیاز و عسل مفید است .
  2. ماسک خاک رس
  3. سرکه سیب زیرا علاوه بر کاهش چربی پوست ،خواص روشن کنندگی و لک بری دارد.می توان برای تاثیر بیش تر از ترکیب آن با عسل یا آب پرتقال استفاده کرد.
  4. دوغ وماست: زیرا لبنیات دارای لاکتیک اسید هستند و برای پوست وعوارض آن مفید است.ترکیب آن با آبلیمو نیز بسیار مفید است.
  5. آلوورا :استفاده از آن به مدت یک ماه به صورت دو بار در روز برای درمان و پیشگیری از لک ها مفید است.
  6. روغن کرچک: با استفاده مکرر به صورت چند بار در هر هفته سودمند عمل می کند و باید حدود یک ساعت بعد از ماساژپوستی شستشو داده شود ترکیب این روغن با نارگیل،بادام وزیتون موثر واقع می شود.
  7. آب گوجه فرنگی : این ترکیب شامل ویتامین و آنتی اکسیدان ها است و باعث می شود منافذ پوستی بسته شود.و همچنین لیکوتین آن به روشن شدن لک ها کمک می کند د.
  8. سفیده تخم مرغ : این ترکیب سرشار از آنزیم ها است و یکدستی پوست ایجاد می کند برای اثردهی ابتدا سفیده را ماساژدهید و بعد از خشک شدن بشویید.

https://mayaskincare.ir/lak/

نوشته‌های مرتبط