مهمترین نکات خرید گاز رومیزی

بی‌تردید اجاق‌گاز مهم‌ترین بخش هر آشپزخانه است که امروزه با تنوع قابل توجهی در بازار عرضه می‌شود. یکی از انواع اجاق گاز که نسبت به دیگر انواع آن پرکاربردتر و پرفروش‌تر است، گاز رومیزی یا صفحه‌ای می‌باشد. با توجه به تنوع بالای این کالا از جنبه‌های مختلف، انتخاب آن برای اغلب مردم چالش برانگیز است. در این مقاله قصد داریم در کنار معرفی انواع اجاق گاز صفحه‌ای، مهم‌ترین نکات پیش از خرید گاز رومیزی را نیز بیان کنیم تا شما با اطلاعات کامل اقدام به تهیه این اجاق گاز نمایید.

انواع گاز رومیزی

پیش از معرفی انواع گاز رومیزی لازم است، خاطر نشان شود که این محصولات با اجاق گازهای صفحه‌ای توکار متفاوت هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را جا به جا نمود. در واقع زیبایی، امکان جا به جایی، نصب آسان و اشغال فضای کم، مهم‌ترین دلایل استقبال مردم از گاز رومیزی محسوب می‌شوند.

رایج‌ترین ارقام گاز رومیزی از نظر جنس به چهار گروه کلی استیل، شیشه‌ای، سرامیکی، ترکیب استیل و شیشه تقسیم می گردند. مهم‌ترین مزیت گازهای شیشه‌ای و سرامیکی این است که به راحتی تمیز می‌شوند اما در عوض استیل مقاومت بالایی در برابر مواد شوینده دارد. لازم به ذکر است که شیشه به کار رفته در اجاق‌گاز از نوع نشکن می‌باشد، این شیشه‌ها مقاومت بسیار زیادی در برابر درجه حرارت بالا دارند و به طور معمول مشکی یا سفید رنگ هستند.

علاوه بر آنچه بیان شد، اقسام گوناگون گاز رومیزی را می‌توان از لحاظ نحوه کار به دو دسته گازی و برقی تقسیم کرد. البته نمونه‌های گازی به مراتب رایج تر می‌باشند؛ زیرا معمولاً از نظر هزینه مصرف انرژی مقرون به صرفه‌تر هستند. البته در صورت عدم دسترسی به گاز شهری، اجاق‌های برقی بسیار کاربردی می‌باشند.

در ادامه باید اضافه کرد که گازهای رومیزی در ابعاد مختلفی تولید شده و معمولاً عرضی بین 50 تا 90 سانتی‌متر دارند. علاوه بر این از نظر تعداد و شکل ظاهری شعله‌ها، همچنین طرز قرارگیری آنها بر روی صفحه متفاوت هستند.

راهنمای انتخاب و خرید گاز رومیزی

راهنمای انتخاب و خرید گاز رومیزی

اجاق‌گاز را باید با توجه به اندازه آشپزخانه، جمعیت خانواده و میزان پخت و پز انتخاب کرد. همچنین سبک دکوراسیون آشپزخانه و ابعاد سایر وسایل وابسته به اجاق نیز مهم است. در ادامه برخی از مسائلی را که در هنگام خرید گاز رومیزی باید مورد توجه قرار گیرند، بیان می کنیم.

1.       ابعاد گاز و تعداد شعله‌ها

در اکثر منازل از گازهای 4 یا 5 شعله استفاده می‌شود. به خصوص نمونه‌های 5 شعله این کالا برای اغلب خانواده‌ها مناسب می‌باشند اما در صورت پرجمعیت بودن خانوار یا برگزاری مهمانی‌های زیاد بهتر است از اجاق‌گاز 6 شعله استفاده شود. گازهای 1 تا 3 شعله نیز بیشتر برای محل کار مناسب هستند.

اندازه یا میزان بزرگی و کوچکی گاز رومیزی تا حد زیادی به شرایط آشپزخانه و ابعاد آن بستگی دارد. یکی از نکات مربوط در هنگام انتخاب گاز رومیزی، تناسب ابعاد اجاق گاز با هود آشپزخانه است. علاوه بر اینها گاز رومیزی باید تا حدودی با لبه‌های کابینت فاصله داشته باشد تا در صورت وجود قابلمه بزرگ بر روی گاز مشکلی به وجود نیاید. گازهای رومیزی اخوان و گازهای رومیزی کن از این این قابلیت برخوردار هستند.

2.      محل قرارگیری شعله بزرگ

رپورتاژ

در اغلب موارد، شعله بزرگ در بخش وسط گاز قرار دارد و بسیاری از افراد نیز از این مسئله راضی هستند اما در زمانی که قصد تهیه چند نوع غذا برای تعداد زیادی را داریم، قرار گرفتن قابلمه بزرگ پلو بر روی شعله وسط مشکل ساز خواهد بود. بنابراین در صورت پخت و پز زیاد، بهتر است از گازهایی استفاده کرد که شعله بزرگ آنها در کنار صفحه قرار دارد.

3.     جنس صفحه، بدنه و سایر قطعات گاز رومیزی

جنس صفحه، بدنه و سایر قطعات گاز رومیزی

انتخاب جنس صفحه، مدل و شکل ظاهری گاز رومیزی تا حد زیادی سلیقه‌ای است و به نظر شخصی یا بودجه افراد بستگی دارد. خوشبختانه این محصول در حال حاضر با تنوع قابل قبولی موجود بوده و کلیه نیازها را پوشش می‌دهد.

در خصوص کیفیت سرشعله‌ها باید گفت که اکثر آنها ایتالیایی هستند. نکته قابل ذکر این است که بهترین گازهای رومیزی ایرانی نیز دارای سرشعله ایتالیایی و صفحه ایرانی می باشند. این گازها از نظر کیفیت کار هیچ تفاوتی با نمونه‌های خارجی نداشته و در عین حال به مراتب قیمت مناسب‌تری دارند.

4.     ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص گاز رومیزی

علاوه بر آنچه پیشتر درباره انواع گاز رومیزی گفته شد، امروزه شاهد محصولاتی با امکانات ویژه می باشیم. به عنوان مثال به گازهای لمسی اشاره می‌کنیم که در صورت داشتن بودجه کافی و با در نظر گرفتن سایر شرایط می‌توان از بین مد‌ل‌های مختلف آن‌ها انتخاب کرد.

قابلیت پخش موزیک، زنگ هشدار و همچنین خاموش شدن خودکار اجاق‌گاز در صورت نیاز از دیگر قابلیت‌های گازهای رومیزی جدید به شمار می‌روند.

5.     نکات ایمنی خرید اجاق گاز

انتخاب گاز رومیزی لمسی یا دارای هشدار خودکار تا حد زیادی به شرایط و نظر شخصی خریدار بستگی دارد اما توصیه اکید این است که حتی الامکان گاز رومیزی، دارای فندک باشد. این ویژگی مزایای زیادی داشته و ارزش پرداخت اندکی هزینه بیشتر را دارد؛ چرا که با وجود فندک دیگر خطراتی مثل باز نگه داشتن گاز برای کشیدن کبریت وجود ندارند، همچنین بهتر است اجاق‌گاز، دارای ترموکوپل باشد تا در صورت قطع شدن ناخواسته گاز، جریان ورود گاز به اجاق به صورت خودکار قطع گردد و از خطرات احتمالی پیشگیری به عمل آید.

داشتن قفل کودک از دیگر امکانات قابل ذکر گازهای رومیزی مدرن است. با وجود این قفل دیگر فرزند کوچک شما نمی‌تواند تنظیم شعله گاز را بر هم بزند. به این ترتیب نه تنها خطری کودک را تهدید نمی‌کند، بلکه غذای روی گاز نیز از خطر سوختن یا ناپختگی در امان می‌ماند.

سوای از آنچه گفته شد، در هنگام خرید گاز رومیزی باید به اعتبار برند تولید‌کننده آن توجه نمود؛ زیرا این مسئله نه تنها خیال افراد را از کیفیت کار محصول راحت می کند بلکه به نوعی با ایمنی اجاق‌گاز نیز در ارتباط است. همچنین در زمان انتخاب گاز باید شرایط گارانتی و نحوه ارائه خدمات پس از فروش را نیز در نظر گرفت.

نتیجه گیری:

سخن آخر این که در حال حاضر میزان تنوع گازهای رومیزی به حدی است که به جرات می‌توان گفت همه سلیقه‌ها را پوشش داده‌اند. آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، کیفیت جنس و ایمنی اجاق گاز است. از طرفی گاز رومیزی را باید با توجه به شرایط مکان مورد نظر، حجم فضا و میزان استفاده از آن انتخاب نمود. در پایان باید گفت ما در این مقاله تلاش نمودیم تا مهمترین نکات پیش از خرید گاز رومیزی را ذکر کنیم. اگر نکاتی وجود دارد که در این مقاله آورده نشده است، شما از طریق کامنت می‌توانید آنها را باما در میان بگذارید.

نوشته‌های مرتبط