زنجبیل شامی: 6 خاصیت و کاربرد درمانی زنجبیل شامی که شگفت انگیز است

شاید آدم‌های اندکی نام زنجبیل شامی را شنیده باشند؛ با این حال، از آن جا که توانایی این گیاه دارویی در بهبود وضعیت‌ها و امراض مختلف تایید شده است، شاید زنجبیل شامی در آینده‌ی نزدیک بتواند جایگاه واقعی‌اش را در میان سایر گیاهان دارویی به دست بیاورد. زنجبیل شامی گیاهی زیبا و جذاب است که حدود ۱۲۰ الی ۱۵۰ سانتی متر رشد می‌کند و دارای گل‌های زرد رنگ بزرگی است که شباهت‌هایی با قاصدک و گل آفتابگردان دارند. نام علمی زنجبیل شامی Inula helenium است؛ همان‌طور که از نام علمی این گیاه بر می‌آید، زنجبیل شامی منبعی غنی از ترکیبی به نام اینولین است. اینولین نوعی پروبیوتیک است که در برخی گیاهان یافت می‌شود و میکروب‌های مفید موجود در روده‌ها را تغذیه می‌کند. به علاوه، زنجبیل شامی دارای کاربردهای دیگری نیز هست؛ برخی از خواص زنجبیل شامی و کاربردهای درمانی زنجبیل شامی در ادامه آمده است.

خواص زنجبیل شامی برای درمان و سلامتی

۱. درمان تومور در سرطان سینه

طی مطالعه‌ی تازه‌ای که نتایج آن در نشریه‌ی پزشکی پژوهش‌های فیتوتراپی منتشر شدند، دانشمندان توانایی صدها عصاره‌ی گیاهی را برای پیشگیری از رشد تومورهای سرطان سینه ارزیابی کردند. طبق نتایج این مطالعه، عصاره‌ی ریشه‌ی زنجبیل شامی یکی از قوی‌ترین موارد برای این هدف به شمار می‌رود. این عصاره‌ی گیاهی به طور موثر باعث توقف تقسیم سلول‌های سرطانی، و در نتیجه، مهار رشد تومورها می‌شود.

۲. درمان مشکلات ریوی

سال‌های سال است بومیان آمریکایی از زنجبیل شامی برای پاکسازی مخاط اضافی که باعث اختلال در کارکرد ریه می‌شود، استفاده می‌کنند. این گیاه دارویی به عنوان عامل ضد باکتری موثر و طبیعی برای ریه شناخته می‌شود؛ به خصوص برای آن‌هایی که در معرض خطر ابتلا به عفونت‌هایی نظیر برونشیت قرار دارند. هم‌چنین، زنجبیل شامی به دفع سموم از ریه‌ها نیز کمک می‌کند. متخصصان گیاهان دارویی توصیه می‌کنند، به مدت دو الی ۳ هفته، روزی دو بار، یک قاشق چای خوری از این گیاه دارویی را در یک فنجان آب جوش دم کنید و نوش جان کنید؛ هم‌چنین می‌توانید روزی سه نوبت به اندازه‌ی یک قطره‌چکان، عصاره‌ی این گیاه را به مدت ۳ هفته مصرف کنید.

۳. بهبود وضعیت پروبیوتیک‌ها

اینولین موجود در زنجبیل شامی یکی از مواد مورد علاقه‌ی پروبیوتیک‌هایی نظیر بیفیدوباکتر و لاکتوباسیلوس است. کلونی این باکتری‌های مفید در روده به جلوگیری از عفونت‌ها، پیشگیری از التهاب، و بهبود سلامت روده‌ها – عامل اساسی در درمان بسیاری از مشکلات سلامتی – کمک می‌کند.

رپورتاژ

۴. سم‌زدایی از کبد

کبد دارای بیش از پانصد کارکرد در بدن است؛‌ یکی از این کارکردها، پاکسازی خون از ترکیبات سمی موجود در غذاها یا محیط زندگی است. نتایج پژوهشی که در نشریه‌ی غذاهای دارویی منتشر شدند، نشان می‌دهند ترکیبات موجود در زنجبیل شامی باعث افزایش آنزیم‌های مربوط به این کارکرد کبد می‌شوند.

۵. بازدارنده‌ی بیماری سل

در ۱۸۸۵، یکی از متخصصان داروهای گیاهی به نام کوراب، نشان داد زنجبیل شامی تاثیر ویژه‌ای بر نابودی باکتری بیماری سل دارد. وی نشان داد، فقط چند قطره از یکی از ترکیبات موجود در این گیاه دارویی در آب می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. در این مورد، کاملا حق با وی بود؛ زیرا پژوهش‌های جدید که نتایج آن‌ها در نشریه‌ی پلانتا مدیکا منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند زنجبیل شامی به طرز قابل توجهی می‌تواند از رشد مایکوباکتریوم توبرکلوزیس – باکتری عامل این بیماری خطرناک و معمولا کشنده – جلوگیری کند. با توجه به این‌که اخیرا مواردی از شیوع بیماری سل گزارش شده است، این می‌تواند خبر خوبی به شمار برود. هم‌چنین، زنجبیل شامی برای درمان سایر اختلالات تنفسی از قبیل بیماری آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه، و سرفه و خس‌خس سینه مفید است. این داروی گیاهی هم‌زمان با مبارزه با عفونت و دفع حداکثر سموم از طریق عرق، باعث تسکین تب نیز می‌شود. به علاوه، اگر به خارش و سرفه یا برونشیت مبتلا هستید، زنجبیل شامی می‌تواند به شما کمک کند.

۶. بهبود وضعیت گوارش

زنجبیل شامی، علاوه بر آن‌که به بهبود سلامت مجاری تنفسی کمک می‌کند، باعث به کار افتادن دستگاه گوارشی تنبل نیز می‌شود.

استفاده از زنجبیل شامی

روزی سه مرتبه، به ازای هر یک فنجان آب جوش، یک قاشق چای خوری زنجبیل شامی دم کنید یا نصف الی یک قاشق چای خوری تنتور زنجبیل شامی مصرف کنید. هم‌چنین، می‌توانید روزی سه مرتبه به اندازه‌ی ۳۰ قطره تنتور نیز استفاده کنید.

نوشته‌های مرتبط