انحراف بینی: 23 دلیل، علائم و درمان انحراف تیغه بینی

انحراف بینی به جابه‌جایی دیوار باریک درون بینی که حفره بینی را تقسیم‌می‌کند، اشاره‌می‌کند. انحراف بینی ، به‌عنوان یک وضعیت پزشکی، فقط به تیغه‌هایی که جابه‌جایی شدیدی دارند اشاره‌می‌کند. زمانی که علائم، باعث اختلال در تنفس می‌شوند، ممکن است به درمان‌های ضدالتهابی و جراحی اصلاحی نیاز باشد. در این نوشتار با ما همراه باشید تا دلایل، علائم و درمان انحراف بینی را بدانید.

انحراف بینی چیست؟

تیغه بینی، دیواره‌ای ساخته از غضروف و بافت همبند است که مجراهای بینی را تقسیم‌می‌کند. مجراهای بینی در طرف دیگر، با غشای مخاطی پوشانده‌شده‌اند.

زمانی که تیغه بینی به یک طرف متمایل‌شود، باعث‌می‌شود که یک طرف مجرای بینی، بزرگ‌تر از طرف دیگر شود.

بسته به شدت این تفاوت، ممکن است مشکلاتی مانند گرفتگی بینی، کاهش جریان هوا و مشکلات تنفسی به‌وجودبیایند. تیغه بینی کج می‌تواند در درناژ (تخلیه) بینی نیز اختلال ایجادکرده و باعث افزایش سرعت عفونت و آبریزش از عقب بینی شود.

مطلب مرتبط: ۲۴ درمان خانگی آبریزش بینی کودکان و بزرگسالان

۳ دلیل مهم ایجاد انحراف بینی

۱. بررسی ها نشان داده اند برخی از موارد انحراف بینی، ژنتیکی و ارثی هستند و از ژن پدر و مادر به فرزندان منتقل می‌شوند.

۲.درحالی که برخی از موارد انحراف بینی، ژنتیکی و ارثی هستند، اما این مشکل ممکن است به دلیل جراحت نیز ایجادشود. انحراف‌های جراحتی، زاویه‌ای تند و شکلی نامنظم دارند و تمام نواحی تیغه بینی را به یک اندازه، تحت‌تاثیر قرارمی‌دهند.

انحراف‌های مربوط به جراحت، ممکن است شامل جابه‌جایی یا شکستگی غضروف نیز بشوند.

۳. انحراف بینی می‌تواند در زمانی که جنین هنوز در رحم است یا هنگام زایمان، به‌وجود بیاید. مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ در هندوستان، دریافت که انحراف بینی نوزادی، ۲۰ درصد از نوزادان را تحت‌تاثیر قرارد اده است. این موارد، به مشکلات زایمان مربوط بودند و اغلب در نوزادانی با وزن بالا و آن‌هایی که تولد سختی داشتند، رخ‌دادند.

انحراف بینی که از زمان تولد وجوددارد، معمولا به شکل S یا C است. این نوع انحراف، معمولا خفیف است و اغلب در قسمت جلویی بینی رخ‌می‌دهد. میزان انحراف، ممکن است با بالاتر رفتن سن، به طورطبیعی افزایش‌یافته یا تغییر کند.

۱۵ علایم و عارضه انحراف بینی

۱. شایع‌ترین علائم انحراف بینی، سختی در تنفس و سینوزیت مداوم، عفونت یا التهاب غشای مخاطی بینی هستند. این علائم، معمولا با علائم عفونت‌های تنفسی، سرماخوردگی معمولی یا حساسیت، اشتباه‌گرفته ‌می‌شوند. افرادی که به انحراف بینی خفیف دچارند، ممکن است فقط در این شرایط، به این علائم توجه‌کنند.

۲. گرفتگی بینی، که اغلب در یک طرف شدیدتر از طرف دیگر است.
۳. احتقان بینی
۴. عفونت‌های سینوسی مکرر
۵. عفونت‌های سینوسی مقاوم دربرابر دارو
۶. خون‌دماغ‌های مکرر
۷. پوسیدگی یا خشکی مکرر بینی معمولا در سوراخ بینی بزرگ‌تر، که به‌دلیل افزایش جریان هوا و خشک‌شدن غشای مخاطی ایجاد‌می‌شود.
۸. تنفس با صدا در خواب
۹. درد در صورت
۱۰. آبریزش عقب بینی
۱۱. سردرد
۱۲. خرو پف
۱۳. صدای سوت‌مانند درهنگام دم یا بازدم
۱۴. تمایل به خوابیدن به یک‌طرف، معمولا طرف مخالف با مجرای گرفته بینی
۱۵. در موارد شدید، آپنه خواب

مواردی که تغییرشکل قابل توجهی دارند در نوزادان شدیدتر است و آن به‌دلیل کوچک‌تربودن مجراهای تنفسی و تنفس از راه بینی است. عوارض موارد شدید، قابلیت کشنده بودن را نیز دارند.

درصورت سختی تنفس یا بروز سرگیجه، فرد باید به سراغ مراقبت‌های پزشکی رود.

تشخیص

بسیاری از وضعیت‌های پزشکی دیگر مانند پولیپ، عفونت‌ها و حساسیت‌ها نیز می‌توانند باعث بروز همین علائم شوند. بنابراین، برای تشخیص بیماری به متخصص گوش و حلق و بینی، نیاز است.

رپورتاژ

هنگام بروز یک وضعیت مشکوک، پزشک، کار خود را با بررسی سابقه پزشکی فرد شروع‌می‌کند تا دلایل ممکن را دریابد. این‌ دلایل، شامل جراحات، جراحی‌های قبلی و علائم مزمن می‌شوند.

سپس، پزشک تیغه بینی را به‌طور فیزیکی، با استفاده از ذره‌بین و نور بررسی‌می‌کند.

۶ نوع درمان دارویی و جراحی انحراف بینی

اگر علائم انحراف بینی، مشکل‌ساز یا شدید نباشند، به درمان خاصی نیاز نیست.

برای موارد خفیف، گزینه‌های تجویزی یا داروخانه‌ای وجوددارد.

درمان های دارویی که اغلب توصیه‌می‌شوند در زیر آمده‌اند:

– اسپری‌های استروئیدی برای کاهش التهاب
– دیلاتورهای بینی
– دکونژستانت‌ها
– محلول‌های نمکی
– آنتی‌هیستامین‌ها

افرادی که دچار علائم آزاردهنده هستند باید مواجهه با محرک‌هایی مانند مواد حساسیت‌زا که احتمال بروز علائم را افزایش‌داده و آنها را تشدیدمی‌کند را کاهش‌دهند.

درمان جراحی

سپتوپلاستی، یک روش جراحی که کاملا ازطریق سوراخ‌های باز بینی انجام‌می‌شود، درمان توصیه‌شده برای موارد شدید انحراف بینی است. این روش، معمولا یک یا دو ساعت زمان برده و از بی‌هوشی موضعی یا عمومی استفاده‌می‌کند.

سپتوپلاستی، معمولا باعث کبودی یا تغییر در ظاهر بینی نمی‌شود. هنگامی که اثرات بی‌هوشی ازبین‌رفت، بیشتر افراد می‌توانند به خانه بازگردند.

برای انحراف‌های شدید، گزینه‌های درمانی نیز شدیدترند و ممکن است علاوه‌بر سپتوپلاستی، به جراحی بینی نیز نیاز باشد.

در این مورد، ممکن است ناحیه کج تیغه بینی را بیرون‌آورده، تغییرشکل‌داده و دوباره سرجای خود قراردهند.

بیشتر جراحی‌های بینی بر روی افراد بالاتر از ۱۸ سال انجام‌می‌شوند زیرا درطول دوران کودکی و نوجوانی، غضروف تیغه بینی دائما درحال رشد و تغییر است.

دربرخی موارد، بسته به پوشش بیمه یا توانایی پرداخت هزینه‌ها، تصمیم انجام درمان، یک تصمیم شخصی است تا پزشکی.

مانند تمام جراحی‌ها، سپتوپلاستی و جراحی‌های بینی نیز خطراتی دارند. این خطرات شامل واکنش به بی‌هوشی، خونریزی شدید و عفونت می‌شود.

بسته به برخی عوامل مانند سن در زمان جراحی و شدت انحراف، ممکن است به تکرار روش‌ها یا جراحی‌ها نیازباشد.

اگر انحراف بینی، تنها دلیل مشکلات تنفسی یا سینوزیت باشد، این علائم معمولا فورا پس از سپتوپلاستی یا جراحی کاهش‌می‌یابند.

نوشته‌های مرتبط