آمفیزم ریوی: 20 درمان خانگی آمفیزم یا اختلال مزمن ریه

آمفیزم نوعی اختلال مزمن ریه‌ها است که در آن، بافت‌های ریه قابلیت ارتجاعی‌شان را از دست می‌دهند. آمفیزم ریوی که نوعی از بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) است، دربردارنده‌ی گروهی از مشکلات ریوی است که به دشواری در تنفس منجر می‌شوند. آمفیزم می‌تواند، در نهایت، کارایی ریه را کاهش دهد؛ در این صورت، برای بهبود کارکرد ریه باید اقدامات درمانی صورت گیرد. استنشاق برخی مواد سمی خاص می‌تواند باعث گرفتگی کیسه هوایی و مویرگ‌ها، و در نهایت، منجر به بروز آمفیزم شود. سیگار کشیدن شایع‌ترین علت بروز این وضعیت است؛ بنابراین، ترک کردن سیگار را می‌توان بهترین درمان طبیعی برای این بیماری دانست. با وجود این، برای درمان این وضعیت در خانه می‌توانید روش‌های درمانی طبیعی را نیز امتحان کنید.

علائم آمفیزم

علائم اولیه‌ی آمفیزم در ابتدا خفیف هستند، ولی ممکن است با پیشرفت این بیماری وخیم شوند. شایع‌ترین علائم آمفیزم عبارت هستند از:

الف. خس‌خس سینه
ب. سرفه‌ی مزمن
پ. احساس گرفتگی در سینه
ت. خستگی مفرط
ث. کاهش اشتها
ج. تنگی نفس
چ. ضعف بنیه برای فعالیت‌های بدنی
ح. افزایش تولید مخاط

پیشرفت این بیماری ممکن است باعث ایجاد علائم دیگری شود؛ از جمله

خ. کبود شدن ناخن‌های انگشتان دست و لب‌ها
د. ورم پاها
ذ. بروز مکرر عفونت‌های دستگاه تنفسی
ر. تندتپشی یا تاکی‌کاردی

اگر از هر یک از علائم فوق رنج می‌برید، نگران نباشید و از درمان‌های طبیعی زیر برای آمفیزم پیروی کنید تا با خیال راحت و مطمئن درمان شوید.

طبق گزارش مرکز ملی آمار بهداشت ایالات متحده، بیش از ۴.۱ میلیون نفر در حال حاضر در این کشور از آمفیزم رنج می‌برند. برای درمان این اختلال انواع مختلفی از داروها در دسترس هستند. با وجود این، آمفیزم یک بیماری مزمن است و نیازمند استفاده از این داروها و سایر روش‌های درمانی در دوره‌های طولانی مدت است. ولی استفاده‌ی بیش از اندازه‌ از این قبیل داروها غالبا می‌تواند به ایجاد برخی عوارض جانبی منجر شود.

از این رو، اگر به هر یک از علائم این بیماری مبتلا هستید، تصمیم عاقلانه این است که از روش‌های درمان طبیعی آمفیزم استفاده کنید؛ زیرا این روش‌ها طبیعی هستند، و بدون به خطر انداختن سلامتی‌تان می‌توانید آن‌ها را در طولانی مدت به کار ببرید.

درمان‌های طبیعی برای آمفیزم

۱. ترک سیگار

سیگار کشیدن واقعا می‌تواند به سلامتی آسیب برساند؛ به خصوص هنگامی که از قبل دچار اختلالات دستگاه تنفسی نیز شده باشید. بنابراین، مهم‌ترین گام برای توقف پیشرفت آمفیزم ترک سریع سیگار است.

سیگار کشیدن می‌تواند ریه‌های‌تان را در معرض مواد تحریک کننده‌ی خطرناکی قرار دهد که باعث ایجاد آسیب‌های فیزیکی به آن‌ها می‌شوند.

ذرات موجود در دود سیگار در کیسه‌های هوای موجود در ریه باقی می‌مانند و به همین خاطر، بدن وادار به واکنش التهابی می‌شود. التهاب دائمی دیواره‌ کیسه‌های هوا (سپتوم) باعث تخریب این دیواره‌ها می‌شود، و در نتیجه‌ی این اتفاق، حفره‌هایی خالی تشکیل می‌شوند که داخل‌شان را کربن فرا می‌گیرد.

به همین خاطر،‌ آدم‌های سیگار معمولا دچار آمفیزم می‌شوند. سیگار کشیدن اطراف کودکان نیز می‌تواند باعث افزایش خطر بروز این بیماری، و حتی آسیب پذیر شدن این کودکان به ابتلا به اختلالات ریوی مزمن در دوران بزرگسالی‌شان می‌شود.

بنابراین، اگر سیگاری هستید، یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان طبیعی برای آمفیزم دوری کردن از دخانیات است. اگر هم سیگاری نیستید، باید از حضور در مکان‌هایی که در معرض دود سیگار دیگران قرار دارند اجتناب کنید، زیرا این وضعیت نیز باعث تحریک ریه‌ها می‌شود.

سیگار الکترونیکی نیز غالبا به عنوان جایگزینی کم‌خطرتر از سیگار معمولی شناخته می‌شود. با وجود این، طبق یافته‌های آخرین مطالعات، این روش نیز می‌تواند تاثیرات منفی مشابه‌ای بر ریه‌ها داشته باشد و باعث تضعیف واکنش ایمنی بدن به بسیاری از عفونت‌های دستگاه تنفسی شود.

۲. استیل سیستئین

NAC یا استیل سیستئین، نوعی آنتی‌اکسیدان است که طبق شواهد علمی، برای کمک به مبارزه علیه آمفیزم و سایر اختلالات دستگاه تنفسی موثر است، ‌و به همین خاطر، در فهرست درمان‌های طبیعی برای آمفیزم قرار دارد. نتایج یک مطالعه نشان داده‌اند، مصرف ۱۲۰۰ میلی گرم استیل سیستئین به کاهش التهاب ریه در آدم‌های مبتلا به بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند.

به علاوه، استیل سیستئین به عنوان دارویی برای کاهش سرفه، خلط، و تولید مخاط و هم‌چنین، تسهیل خروج خلط از دستگاه تنفسی شناخته می‌شود. بهترین نکته درباره‌ی این عامل درمانی قدرتمند این است که، برای تهیه‌ی این ماده نیازی به مراجعه به داروخانه نیست.

راه‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانید استیل سیستئین را به طور طبیعی از مواد غذایی دریافت کنید. برای تامین این ماده در بدن‌تان می‌توانید مرغ، سوسیس، و ماهی نوش جان کنید. هم‌چنین با مصرف برخی محصولات لبنی نظیر ماست و پنیر ریکوتا، و هم‌چنین تخم مرغ می‌توانید استیل سیستئین لازم را برای بدن‌تان فراهم آورید. هم‌چنین، فلفل قرمز، کلم بروکلی، و پیاز نیز می‌توانند به اندازه‌ي کافی از این ماده‌ی شگفت‌انگیز به همراه داشته باشند.

۳. ویتامین D

پژوهش‌ها تایید می‌کنند، کمبود ویتامین D می‌تواند به تشدید انواع مختلفی از عفونت‌های دستگاه تنفسی منجر شود. آدم‌های مبتلا به آمفیزم به احتمال زیاد دچار کمبود ویتامین D نیز هستند؛ و رفع این کمبود نیز یکی دیگر از موارد موجود در فهرست درمان‌های خانگی برای آمفیزم به شمار می‌رود.

کمبود ویتامین D می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید به اندازه‌ی کافی، عدم مصرف کافی شیر، یا عدم توانایی تولید ویتامین D در بدن به علت کهولت سن از جمله شایع‌ترین دلایل برای ابتلا به کمبود ویتامین D به شمار می‌روند.

طبق شواهد علمی، وجود ویتامین D به اندازه‌ی کافی در بدن با بهبود نتایج آزمون‌های مربوط به کارکرد ریه در ارتباط است. در نتیجه، ویتامین D یکی از اجزای ضروری بدن است و برای درمان آمفیزم، لازم است از این ویتامین به اندازه‌ي کافی در بدن داشته باشیم.

دریافت ویتامین D از طریق منابع طبیعی بسیار آسان است. بدین منظور، مقدار زیادی شیر بادام، ماهی چرب، گوشت گوساله، و تخم مرغ در رژیم غذایی‌تان قرار دهید. هم‌چنین، برای افزایش میزان این ویتامین ضروری در بدن، می‌توانید از محصولات غذایی غنی شده با ویتامین D نیز استفاده کنید. به علاوه، می‌توانید بیش‌تر از گذشته از خانه خارج شوید تا بیش‌تر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید و سرعت تولید ویتامین D در بدن‌تان را افزایش یابد.

۴. جینسینگ

جینسینگ به عنوان یکی از مهم‌ترین و مفیدترین داروهای گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله آمفیزم شناخته می‌شود. این داروی گیاهی دارای انواع مختلفی است و طبق شواهد علمی و تجربی، بسیاری از آن‌ها برای درمان آمفیزم و سایر اختلالات تنفسی مفید هستند.

گونه‌ی آسیایی جینسینگ دارای فواید ویژه‌ای است و در فهرست درمان‌های طبیعی و خانگی آمفیزم قرار دارد. جینسینگ دارای خاصیت کنترل کنندگی ایمنی است و هم‌چنین، می‌تواند باعث افزایش انرژی بدن شود و عوامل استرس را کاهش دهد.

مطالعه‌ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده است، بر فواید جینسینگ در خصوص اختلالات دستگاه تنفسی تاکید ویژه‌ای دارد. بر اساس نتایج این مطالعه، جینسنگ آسیایی، مهم‌ترین نوع جینسینگ، به همراه جینسنوسید، می‌تواند علائم بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، که آمفیزم نوعی از آن بیماری به شمار می‌رود، را مهار کند.

هم‌چنین، جینسینگ می‌تواند باعث آرامش شود و به عنوان عامل ضد التهابی قدرتمندی عمل کند؛ و به این ترتیب، باعث تسکین دشواری‌های تنفسی شود. بدین منظور، مقداری پودر جینسینگ را به غذاهای روزانه‌تان اضافه کنید یا برای بهره‌مندی از فواید آن، دمنوش گیاهی دلپذیری از آن تهیه کنید.

۵. آناناس

اگر عاشق آناناس هستید، خبر خوبی برای‌تان داریم. آناناس به عنوان یکی از موثرترین درمان‌های خانگی و طبیعی برای آمفیزم به شمار می‌رود. این میوه حاوی ماده‌ی قدرتمندی به نام بروملین است.

بروملین ماده‌ای شیمیایی است که به وسیله‌ی آنزیم‌های موجود در آناناس تولید می‌شود. بروملین ماده‌ی ضد التهابی قدرتمندی است که به نظر می‌رسد بتواند علائم بسیاری از اختلالات دستگاه تنفسی از قبیل آمفیزم و بیماری مزمن انسدادی ریه را کاهش دهد. آناناس نه فقط می‌تواند میزان مورد نیاز بروملین را برای بدن تامین کند، بلکه بسیاری دیگر از مواد مغذی و ویتامین‌هایی را در اختیار بدن می‌گذارد که می‌توانند به تسکین آمفیزم کمک کنند.

استفاده از آناناس بسیار آسان است. می‌توانید این میوه را به صورت خام مصرف کنید یا این‌که از آن، اسموتی‌های خوشمزه تهیه کنید. مصرف آناناس به عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای آمفیزم به شمار می‌رود که نه تنها زندگی‌تان را راحت‌تر می‌کند، بلکه طعم دلپذیری نیز به آن می‌افزاید.

۶. ماهی ساردین

همه تایید می‌کنند ماهی ساردین بسیار خوشمزه است، ولی آیا می‌دانستید این ماده‌ی غذایی برای درمان آمفیزم نیز مفید است؟ ماهی ساردین علاوه بر آن‌که به عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای آمفیزم شناخته می‌شود، منبعی طبیعی برای کوآنزیم Q10، آنتی‌اکسیدانی ارزشمند برای مبارزه با آمفیزم و بیماری مزمن انسدادی ریه، نیز به شمار می‌رود.

کوآنزیم Q10 به طور طبیعی در تقریبا تمام سلول‌های بدن یافت می‌شود، و به تولید انرژی کمک می‌کند. بنابراین، این کوآنزیم برای حفظ و رشد سلول‌ها و کارکرد طبیعی فیزیولوژیک‌شان مهم است.

این کوآنزیم می‌تواند التهاب را تسکین دهد و باعث افزایش فعالیت سلولی در بدن شود. به علاوه، کوآنزیم Q10 به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل می‌کند و باعث گشاد شدن مجاری هوا و کمک به رفع مشکلات تنفسی و سایر علائم مربوط به آمفیزم می‌شود.

اگر علاقه‌ای به خوردن ماهی ساردین ندارید، برای تامین کوآنزیم Q10 مورد نیاز بدن‌تان، به مصرف بادام زمینی و ماهی خال‌خالی روی بیاورید.

۷. افزایش مصرف آب

یکی از آزاردهنده‌ترین علائم آمفیزم تولید بیش از اندازه‌ی مخاط است. این مسئله، به ویژه، هنگامی آزاردهنده می‌شود که این مخاط در مجاری هوا تجمع کنند و باید بروز سرفه‌های طولانی مدتی شوند که کنترل‌شان بسیار دشوار است.

برای توقف تکرار حملات سرفه، پاکسازی مجاری هوا و رفع تمام مخاط اضافه از این مجاری بسیار مهم است. بدین منظور، آب می‌توانید بسیار کمک کننده باشد. توصیه می‌شود روزانه دست‌کم هشت لیوان آب بنوشید تا همیشه به میزان زیاد به بدن آب رسانی شود. مصرف آب به عنوان یکی از ساده‌ترین روش‌های درمانی برای آمفیزم به شمار می‌رود، زیرا آب باعث رقیق شدن مخاط و دفع آن از مجاری هوا، و در نتیجه، تسکین علائم آزاردهنده‌ی آمفیزم می‌شود.

علاوه بر حفظ آب رسانی به بدن، مرطوب نگه داشتن محیط خارج از بدن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. جهت افزایش رطوبت خانه، از دستگاه‌های رطوبت‌ساز استفاده کنید. این کار باعث آسان‌تر شدن تنفس، به ویژه شب‌ها هنگام خواب، می‌شود.

۸. روغن اکالیپتوس

رپورتاژ

روغن اکالیپتوس یکی از طبیعی‌ترین درمان‌های آمفیزم و سایر اختلالات تنفسی به شمار می‌رود. پژوهش‌ها نشان داده‌اند، این روغن به دلیل وجود ماده‌ای به نام اوکالیپتول در ترکیب خود، عاملی بی‌خطر و موثر برای درمان مشکلات تنفسی است.

اوکالیپتول ترکیب اصلی تشکیل دهنده‌ی روغن اکالیپتوس است که می‌تواند بسیاری از علائم شایع موجود در آمفیزم را با موفقیت از بین ببرد.

این ماده می‌تواند تنگی نفس را درمان و هم‌چنین، کارکرد ریه را بهبود ببخشد؛ که هر دو به بهبود سلامت عمومی بدن منجر خواهند شد. به علاوه، طبق تاییدات علمی، خواص ضد التهابی موجود در اوکالیپتول می‌تواند به کاهش التهاب مجاری هوا نیز کمک کند.

به منظور بهره‌مندی حداکثری از فواید روغن اکالیپتوس، آن را در دستگاه رطوبت‌ساز یا پخش کننده‌ی مواد معطر بریزید و هوای سرشار از اوکالیپتول را تنفس کنید. از استفاده از این ماده در فضایی که کودکان‌ نیز در آن زندگی می‌کنند،‌ خودداری کنید؛ زیرا ممکن است برای آن‌ها مناسب نباشد.

۹. اجتناب از محیط‌های شلوغ و سرد

یکی از مهم‌ترین درمان‌های طبیعی برای آمفیزم اجتناب از محرک‌ها و سایر عواملی است که باعث وخامت علائم این بیماری می‌شوند. یکی از این عوامل، هوای سرد است. هوای سرد به طور ویژه‌ای برای آمفیزم مضر است، زیرا می‌تواند باعث آغاز دوره‌ای از اسپاسم نایژه (برونش) شود؛ در این وضعیت، ماهیچه‌های دستگاه تنفسی شروع به انقباض می‌کنند؛ این انقباض به تنگی نفس منجر می‌شود.

بنابراین، در روزهای سرد سال، سعی کنید دفعات خروج از خانه را کاهش دهید یا به طور کامل متوقف کنید. استفاده ماسک نیز قبل از خروج از خانه می‌تواند از وخامت علائم این بیماری پیشگیری کند.

یکی دیگر از خطراتی که در صورت ابتلا به آمفیزم باید به طور ویژه از آن دوری کنید، قرار گرفتن در مکان‌های شلوغ است. عفونت‌های تنفسی معمولا می‌توانند باعث وخامت آمفیزم شوند؛ بنابراین، اجتناب از محیط‌های شلوغ بسیار مهم است؛ زیرا این کار احتمال خطر قرار گرفتن در معرض جرم‌ها را کاهش می‌دهد.

۱۰. زنجبیل

زنجبیل می‌تواند به طور طبیعی حس‌های‌مان را برانگیزاند و برای تسکین هم آمفیزم مفید باشد؛ زیرا این چاشنی دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قدرتمندی است. به علاوه، برخی از ترکیبات موجود در زنجبیل نیز دارای خواص آنتی‌بیوتیکی هستند و می‌توانند با عفونت‌های عامل وخامت آمفیزم مبارزه کنند.

استفاده از زنجبیل بسیار آسان است. زنجبیل به عنوان یکی از موثرترین داروهای طبیعی برای آمفیزم شناخته می‌شود. فقط کافی است ریشه‌ی این گیاه را در آب بجوشانید و از آن، دمنوش گیاهی تهیه کنید؛ یا این‌که پودر آن را به غذاهایی روزانه‌تان اضافه کنید.

۱۱. فعالیت بدنی

از آن جا که آمفیزم باعث دشواری در تنفس می‌شود، بسیاری از آدم‌ها از شرکت در هر گونه فعالیت بدنی هراس دارند. این مسئله باعث عدم تحرک می‌شود و ممکن است به وخیم شدن علائم آمفیزم منجر شود.

از این رو، چنین بیمارانی به شرکت در فعالیت‌های ورزشی، به طور مرتب، تشویق می‌شوند. فعالیت‌های شدید نظیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی سریع آن چنان برای این بیماران مناسب نیستند. در عوض، آن‌ها باید سایر ورزش‌های ملایم را نظیر شنا، ورزش‌های آبی، و پیاده‌روی در آب را انتخاب کنند.

هم‌چنین، مطالعات نشان داده‌اند، تای چی و یوگا جزء موثرترین درمان‌های طبیعی برای آمفیزم هستند؛ زیرا باعث بهبود کارکرد ریه و افزایش سازگاری بدن با فعالیت‌های ورزشی می‌شوند. به علاوه، گنجاندن فعالیت‌های بدن در برنامه‌ی روزانه‌تان گردش خون را تقویت و میزان انرژی بدنی‌تان را نیز افزایش می‌دهد.

۱۲. طب سوزنی

طب سوزنی روش درمانی باستانی چینی است که می‌تواند به کنترل علائم آمفیزم کمک کند. در این روش درمانی،‌ سوزن‌های بسیار نازکی را در نقاط خاصی از بدن فرو می‌کنند که در طول مسیرها و کانال‌هایی به نام مریدین قرار دارند.

گفته می‌شود، طب سوزنی می‌تواند به بهبود تنگی نفس، مهم‌ترین علامت آمفیزم، کمک کند. این روش درمانی می‌تواند حتی به بیماران امکان دهد بدون تحمل تنگی نفس پیاده‌روی کنند. بنابراین، اگر غالبا هنگام نفس کشیدن دچار ناراحتی می‌شوید، طب سوزنی می‌تواند یکی از موثرترین راه‌های درمانی برای بیماری‌تان باشد.

۱۳. کنترل استرس

می‌گویند عقل سالم در بدن سالم است؛ و این مسئله در خصوص درمان آمفیزم نیز صدق می‌کند. چالش‌های مقابله را آمفیزم باعث ایجاد هیجان‌های منفی در بیمار می‌شود؛ این هیجان‌های منفی می‌توانند به صورت اضطراب، استرس، و افسردگی ظاهر شوند. این احساسات حتی می‌توانند توانایی‌های بیمار را برای کنترل الگوهای تنفسی نیز مختل کنند.

به ویژه، وحشت‌زدگی یا حمله پانیک و استرس بیش از اندازه می‌توانند برای بیماران مبتلا به آمفیزم بسیار خطرناک باشند، زیرا ممکن است باعث ایجاد دشواری‌های بیش‌تر در تنفس شوند. بنابراین، کنترل استرس نیز یکی دیگر از درمان‌های خانگی و طبیعی برای آمفیزم به شمار می‌رود.

راه‌های زیادی برای کاهش اضطراب و استرس در خانه وجود دارند. یکی از این راه‌ها ورود به دنیای یوگا و مراقبه است؛ هم‌چنین از ماساژ نیز می‌توان برای کنترل استرس بهره‌ برد. اگر این استراتژی‌ها در کنترل استرس ناموفق باشند، باید از افراد متخصص کمک بگیرید. برای مقابله با استرس با روانپزشک یا روانشناس مشورت کنید تا آن‌ها به تشخیص عوامل استرس‌زا و معرفی استراتژی‌های مقابله با این عوامل کمک کنند.

۱۴. تنفس با لب‌های فشرده

برای آسان‌تر کردن فرایند تنفس، می‌توانید از روش تنفس با لب‌های فشرده استفاده کنید. این روش می‌تواند در کاهش هوای انباشته شده در ریه‌ها که باز کردن ریه‌ها را برای بیمار دشوار می‌کند، کارساز باشد. بنابراین، تنفس با لب‌های فشرده می‌تواند به عنوان یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین راه‌های طبیعی برای کنترل علائم آمفیزم به شمار می‌رود که در هر حالتی می‌توانید آن را انجام دهید.

برای انجام این روش خاص تنفس، در موقعیتی راحت بنشینید و از راه بینی نفس عمیقی بکشید. لب‌های‌تان را به هم بفشارید – به گونه‌ای که انگار می‌خواهید صوت بزنید، و هوای داخل ریه‌های‌تان را تا سه برابر طولانی‌تر از مدت نفس کشیدن، بیرون دهید.

۱۵. ویتامین C

ویتامین C آنتی‌اکسیدان قدرتمندی است که به عنوان یکی از بهترین موارد برای درمان آمفیزم شناخته می‌شود؛ زیرا این ویتامین می‌تواند کارکرد ریه را بهبود ببخشد. هم‌چنین، ویتامین C می‌تواند دستگاه ایمنی بدن‌تان را تقویت کند و باعث محافظت از بدن در برابر عفونت‌های تشدید شده شود.

گزینه‌های زیادی برای به حداکثر رساندن مصرف ویتامین C وجود دارد که بهترین آن‌ها مصرف مواد غذایی طبیعی از جمله سبزی‌های پهن برگ، سیب زمینی شیرین، بلوبری، کدو تنبل، و فلفل سبز است.

۱۶. اسیدهای چرب امگا-۳

اگر دائما با علائم آمفیزم دست و پنجه نرم می‌کنید، اسیدهای چرب امگا-۳ می‌توانند به کمک‌تان بشتابند. مواد غذایی فراوانی وجود دارند که غنی از اسیدهای چرب امگا-۳  هستند، از جمله تخم کتان، آووکادو، روغن زیتون، گردو.

۱۷. زردچوبه

زردچوبه عامل معجزه‌گری است که به عنوان یکی از داروهای گیاهی فوق‌العاده موثر برای آمفیزم شناخته می‌شود. زردچوبه حاوی کورکومین است؛ کورکومین از ترکیبات مهم موجود در زردچوبه است که به عنوان مهارکننده انتخابی کوکس۲ عمل می‌کند. این ماده دارای ساز و کاری مشابه‌ی داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی است و می‌تواند درد و التهاب موجود در ریه‌ها را کاهش دهد.

به علاوه، زردچوبه می‌تواند سموم انباشته شده در بدن – ناشی از مصرف بیش از اندازه‌ی سیگار – را نیز از بین ببرد. بنابراین، هرگز استفاده از زردچوبه را در غذاهای روزانه یا مصرف ترکیب زردچوبه‌ی تازه و عسل را فراموش نکنید.

۱۸. رژیم غذایی سالم

با کنترل رژیم غذایی می‌توانید به آسانی و به اندازه‌ی قابل توجهی آمفیزم را کنترل کنید. هرگز این نکته را فراموش نکنید که باید مقدار زیادی سبزی، میوه، فیبر، و مواد معدنی را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. مرکبات نیز می‌توانند عامل موثری برای کنترل علائم آمفیزم باشند.

به خاطر بسپارید،‌ از مصرف محصولات لبنی سنتی خودداری کنید؛ زیرا لبنیات باعث افزایش تولید مخاط می‌شوند و می‌توانند مجاری تنفسی را دچار گرفتگی کنند.

۱۹. دمنوش میوه گل رز

دمنوش میوه گل رز برای درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی فواید ویژه‌ای دارد؛ زیرا می‌تواند به پیشگیری از تجمع مخاط، گرفتگی مجاری تنفسی، و بهبود الگوهای تنفس کمک کند. بنابراین، مصرف مرتب این دمنوش به درمان علائم آمفیزم کمک خواهد کرد.

۲۰. بادیان رومی (انیسون)

بادیان رومی به عنوان یکی دیگر از داروهای طبیعی برای آمفیزم به شمار می‌رود؛ زیرا حاوی مجموعه‌ای از ترکیباتی است که می‌توانند مشکلات تنفسی را درمان کنند. سال‌های سال است از بادیان رومی برای درمان مشکلات تنفسی نظیر بیماری آسم استفاده می‌شود.

فقط کافی است چند قطره روغن بادیان رومی را با شکر قهوه‌ای ترکیب کنید و هر روز مرتبا میل کنید.

کارهایی که باید انجام دهید

الف. حفظ وزن مناسب
ب. حفظ آب رسانی بدن در سطوح بالا
پ. دور نگه داشتن گرد و غبار از داخل خانه
ت. استفاده‌ی مرتب از دستگاه رطوبت‌ساز
ث. تقسیم وعده‌های غذایی به بخش‌های کوچک‌تر
ج. مطالعه‌ی ۲۴ درمان خانگی برای از بین بردن خلط سینه

کارهایی که نباید انجام دهید

الف. خوابیدن در اتاقی با پنجره‌های باز
ب. مصرف بیش از اندازه‌ی نمک
پ. مصرف بیش از اندازه‌ی داروهای ضد سرفه

 

نوشته‌های مرتبط