16 مهمترین خواص روغن اکالیپتوس برای زیبایی و سلامتی و درمان

روغن اکالیپتوس یکی از روغن‌های معطر و مفید برای سلامتی است که از برگ‌های درخت اکالیپتوس روغن گیری می‌شود. این روغن دارای خواص زیادی است که در ادامه به ۱۶ مورد از مهمترین  خواص روغن اکالیپتوس  اشاره شده است.

خواص روغن اکالیپتوس

۱. ضد عفونی کننده

روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ است و می‌تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی استفاده شود. روغن اکالیپتوس به عنوان یک ” جعبه ابزار گیاهی“ برای مبارزه با عفونت، تحریک سیستم ایمنی، کاهش التهاب، کاهش درد و تشنج، و سم‌زدایی بدن در نظر گرفته می‌شود. مشخص شده است استنشاق بخور این روغن نشانه‌ها و علائم ناخوشی‌های حاد و مزمن دستگاه تنفسی را (اگر درمان نکند) تسکین می‌دهد. حتی مطالعه‌ای در ۲۰۱۲ شواهدی یافت که نشان می‌داد عصاره‌ی برگ اکالیپتوس با جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی در بدن شاید بتواند با سرطان مبارزه کند.

۲. درمان سردی دست و پا

روغن معطر اکالیپتوس، سیستم ایمنی را تقویت کرده و جریان خون را بهبود می‌بخشند. چند قطره روغن اکالیپتوس را به هر روغن با پایه سبزیجات اضافه کنید و دست و پاهای خود را با آن ماساژ دهید تا از سرمای آن‌ها خلاص شوید.

۳. تسکین دهنده درد

این روغن دارویی به عنوان یک تسکین دهنده درد طبیعی شناخته شده است و می‌تواند در درمان درد عضلانی و مفصلی مفید باشد. استفاده از روغن اکالیپتوس به عنوان یکی از روش‌های رایج برای تسکین درد آرتریت و هم‌چنین التهاب به شمار می‌رود. مقداری روغن اکالیپتوس را گرم کنید و سپس، مقدار اندکی از آن را روی مفاصل دردناک‌تان بمالید. دور مفصل‌تان را مقداری سلفون بپیچید تا روغن اکالیپتوس روی پوست‌تان حفظ شود. با استفاده از حوله‌ی گرم، مفصل‌تان گرم نگه دارید. این روش واقعا کارساز خواهد بود، و به اندازه‌ی قابل توجهی دردتان را کاهش خواهد داد.

۴. ضد درد و التهاب و تنش در قفسه سینه

روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد تنش است و می‌تواند به عنوان یک تقویت کننده سیستم اعصاب استفاده شود. می‌توانید باندی را با آب گرم مخلوط و با مقداری روغن اکالیپتوس آغشته کنید و بعد با آن قفسه‌ی سینه را ببندید و درد قفسه‌ی سینه و احتقان را از بین ببرید.

۵. تقویت سیستم ایمنی

این روغن دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی است و می‌تواند به عنوان یک راه حل طبیعی برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی مفید باشد.

۶. تسکین دهنده سرفه

روغن اکالیپتوس می‌تواند به عنوان یک تسکین دهنده سرفه طبیعی استفاده شود و می‌تواند در درمان سرفه و علائم بیماری‌های تنفسی مفید باشد.  می‌توانید کاسه‌ای را پر از آب داغ کنید، حوله‌ای را روی سرتان بکشید، و بخار متصاعد از آن را تنفس کنید. هم‌چنین، افزودن مقداری روغن معطر نظیر روغن اکالیپتوس به آب داغ نیز مفید است. بخور دادن با نرم کردن مخاط موجود در لوله‌های برونش یا مجاری تنفسی، به تسکین سرفه‌های مزمن کمک می‌کند.

۷. درمان اختلالات تنفسی

این روغن دارای خواص ضد اسپاسم است و می‌تواند در درمان برخی از بیماری‌های ریوی مفید باشد. روغن اکالیپتوس یکی از طبیعی‌ترین درمان‌های آمفیزم و سایر اختلالات تنفسی به شمار می‌رود. پژوهش‌ها نشان داده‌اند، این روغن به دلیل وجود ماده‌ای به نام اوکالیپتول در ترکیب خود، عاملی بی‌خطر و موثر برای درمان مشکلات تنفسی است.

۸. تقویت کننده مو

رپورتاژ

روغن اکالیپتوس می‌تواند به عنوان یک تقویت کننده مو طبیعی استفاده شود و می‌تواند به بهبود سلامت موها کمک کند. این روغن به خصوص برای افرادی که پوست سر خشک و خارش‌دار دارند و کسانی که شوره سر و درماتیت سبورئیک شدید را تجربه می‌کنند بسیار عالی است.

۹. تقویت کننده پوست

این روغن دارای خواص تقویت کننده پوست است و می‌تواند به بهبود سلامت پوست کمک کند. همچنین خواص ضد التهابی آن می‌تواند در درمان التهابات پوست، عضلات و مفاصل مفید باشد. روغن اکالیپتوس دارای خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی است و همین ویژگی‌ها آن را به یک روغن مفید در ساخت بسیاری از محصولات مراقبت از پوست تبدیل کرده است.

۱۰. تسکین دهنده درد دندان

روغن اکالیپتوس می‌تواند به عنوان یک تسکین دهنده درد دندان طبیعی استفاده شود. می‌توانند با خواص ضد درد و تسکین‌ دهندگی‌ این روغن، علائم مربوط به درد دندان را از بین ببرید و با ایجاد احساس خنکی ناشی از ترکیب روغن نعناع فلفلی و اکالیپتوس از شدت درد خود بکاهید. این گیاه در بسیاری از دهانشویه‌ها استفاده می‌شود، زیرا عصاره برگ اکالیپتوس می‌تواند به تقویت سلامت دندان‌ها کمک کند؛ برگ‌های این گیاه سرشار از اتانول و نوعی پلی فنوال است که با باکتری‌های ایجاد شده در حفره دندان و بعضی بیماری‌های مرتبط با لثه مقابله می‌کند.

۱۱. تسکین دهنده درد گوش

این روغن دارویی می‌تواند به عنوان یک تسکین دهنده درد گوش طبیعی استفاده شود. گوش درد معمولا توسط سرماخوردگی ایجاد می شود. گوش، بینی، گلو کاملا با هم مرتبط هستند و هر گونه عفونتی در یک قسمت روی دو قسمت دیگر با شدتی کمتر یا بیشتر اثر می گذارد. برای درمان گوش درد استنشاق بخار آب با چند قطره روغن اوکالیپتوس که باعث تمیزی تمام مجاری تنفسی (گوش، بینی و حلق) می شود بسیار مفید است.

۱۲. ضد لکه‌های پوستی

این روغن دارویی دارای خواص ضد لکه‌های پوستی است و می‌تواند به بهبود رنگ پوست کمک کند.

۱۳. تسکین دهنده درد عضلات

این روغن می‌تواند به عنوان یک تسکین دهنده درد عضلات طبیعی استفاده شود. می‌توانید چند قطره روغن اکالیپتوس یا روغن اسطوخودوس را به آب وان حمام اضافه کنید. این روغن‌ها به شما کمک می‌کند بدنتان به آرامش برسد و فرایند درمان تسریع شود.

۱۴. ضد خارش پوستی

این روغن دارویی دارای خواص ضد خارش پوستی است و می‌تواند به بهبود علائم بیماری‌های پوستی کمک کند.  این روغن گیاهی ضد التهاب، ضد قارچ و ضد باکتری است. روغن اکالیپتوس می تواند دردی که پس از خراشیدن طولانی مدت پوست احساس می کنید را کاهش دهد و همچنین به روند بهبود آن نیز کمک کند.

۱۵. تسکین دهنده درد زانو

روغن اکالیپتوس می‌تواند به عنوان یک تسکین دهنده درد طبیعی استفاده شود. روغن اوکالیپتوس شامل خواص تسکین‌دهنده‌ی درد است و می‌تواند به شما کمک کند از درد زانو خلاص شوید. علاوه بر این، خنک‌کننده بودن روغن اوکالیپتوس می‌تواند درد زانوی ناشی از آرتریت را تسکین دهد. بنابراین، استفاده از این روغن برای درمان درد زانو یک ایده‌ی خوب است.

۱۶ . درمان گرفتگی صدا

روغن اوکالیپتوس به علت خواص ضد باکتری و ضد ویروسی که دارد به عنوان یکی از بهترین داروهای خانگی برای از بین بردن گرفتگی صدا شناخته شده‌است. اشتنشاق بخار روغن اوکالیپتوس ممکن است بهترین شیوه‌ی استفاده از آن باشد. در مرحله‌ی اول روغن اوکالیپتوس (چند قطره) را به یک ظرف بزرگ آب اضافه کنید. سرتان را با حوله بپوشانید و سپس این بخار را به مدت ۱۰ دقیقه استنشاق کنید. بهتر است این روش درمانی را روزی دو بار تکرار کنید. روش دیگر استفاده از اوکالیپتوس استفاده از شربت سرفه یا آب‌نبات‌های حاوی این گیاه دارویی است.

نوشته‌های مرتبط